Gå til innhold

Dere overvektige damer. Bmi over 30


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye tid bruker du på å snakke om mat ila en dag?

Anonymkode: 58881...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakke om mat? Ingenting.

Er det normalt å gå rundt og snakke om mat, uansett vekt?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid til å snakke om mat. Man nyter ikke maten ved å snakke om den, man nyter den ved å spise den :sarkasme:

Neida (joda): jeg er overvektig, men jeg bruker ikke all tid i verden verken til å snakke om eller å spise mat. Overvektige er akkurat like forskjellige som normalvektige på det området.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mann. Kan jeg svare?

Anonymkode: d2337...73b

NEI 👹

Anonymkode: 43df1...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

0 minutter. Er helt uinteressert i mat. 

Anonymkode: 8b040...757

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

På min høyeste vekt, årene før og i begynnelsen av vektnedgangen snakket jeg aldri om mat, om det ikke var for å gi lovord til maten andre serverte meg. Mat var skam og atter skam, og jeg følte på at om jeg snakket om mat ville andre dømme meg (som folk også gjør: snakker noen med fedme om sunn mat og sunn mat de lager tror ikke folk på deg, de viser vantro og "som om du vet noe om sunn mat", snakker man om usunn mat og kaloritett mat kan man få kommentarer om at man må huske å begrense seg, opplysninger om hvordan usunt det er og forslag til kalorifattig alternativ og holdning som "ikke rart du er så feit"). 

Nå etter en vektnedgang på snart 40 kg, og en selvfølelseoppgang på 1000 kg har jeg funnet ekte matglede. Om noen har lyst til å dømme meg fordi jeg innrømmer at jeg elsker mat så får de bare gjøre det. Jeg tør å uttrykke min nytelse over mat, både den sunne og usunne. Jeg snakker om maten jeg spiser, ting jeg har smakt og prøvd, maten jeg lager og vil lage. Mat er spennende og gir fellesskap. Det kan være utfordrende og kreativt og det gleder hjernen min med masse nye smaker! Og det rare er at tross at jeg snakker mer om mat, åpent og fritt, så tenker jeg mindre på det. Folk som anbefaler de som skal gå ned i vekt å ha fullt fokus på mat/spising og trening skjønner lite. Jeg tenkte på mat mat mat mat mat mat i store perioder, tvangsspising, jeg måtte ha mat for å tåle livet. Men nå fyller jeg tiden og fokuset med liv og lar mat og trening være en del av gledene sammen med så mye annet. Det er vanskelig å la være å spise seg syk når man har fullt fokus på mat hele dagen. Det er også forskjell på et fokus på matlaging og matutforsking og fokus på alt man liksom aldri kan unne seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får så mange ærlige/ riktige svar her. I motsetning til det som er vitenskapelig bevist, at det er inntak og forbrenning som innvirker på vekten, er det ifølge mange/ de fleste overvektige i hvert fall ikke det de spiser som er grunnen til at de er overvektige. De verken tenker på mat eller snakker om mat og er akkurat så forskjellige som normalvektige. Å nei!

Og ja, selvsagt har de i utgangspunktet like ulike personligheter som alle andre mennesker, men den aller største fellesnevneren må jo være for høyt/ feil matinntak og lite mosjon? Skjønner ikke at folk gidder å benekte det engang. Det finnes noen få unntak, men majoriteten tilhører første gruppe. At grunnene til at matinntaket er feil/ for høyt og at man beveger seg for lite, det kan jeg være med på, men ikke bortforklar fakta.

Anonymkode: 10b82...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du får så mange ærlige/ riktige svar her. I motsetning til det som er vitenskapelig bevist, at det er inntak og forbrenning som innvirker på vekten, er det ifølge mange/ de fleste overvektige i hvert fall ikke det de spiser som er grunnen til at de er overvektige. De verken tenker på mat eller snakker om mat og er akkurat så forskjellige som normalvektige. Å nei!

Og ja, selvsagt har de i utgangspunktet like ulike personligheter som alle andre mennesker, men den aller største fellesnevneren må jo være for høyt/ feil matinntak og lite mosjon? Skjønner ikke at folk gidder å benekte det engang. Det finnes noen få unntak, men majoriteten tilhører første gruppe. At grunnene til at matinntaket er feil/ for høyt og at man beveger seg for lite, det kan jeg være med på, men ikke bortforklar fakta.

Anonymkode: 10b82...8fe

Nå var spørsmålet om man prater ofte om mat, er vel ikke normalt å prate om mat selv om man er feit? 

Anonymkode: 34448...0ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du får så mange ærlige/ riktige svar her. I motsetning til det som er vitenskapelig bevist, at det er inntak og forbrenning som innvirker på vekten, er det ifølge mange/ de fleste overvektige i hvert fall ikke det de spiser som er grunnen til at de er overvektige. De verken tenker på mat eller snakker om mat og er akkurat så forskjellige som normalvektige. Å nei!

Og ja, selvsagt har de i utgangspunktet like ulike personligheter som alle andre mennesker, men den aller største fellesnevneren må jo være for høyt/ feil matinntak og lite mosjon? Skjønner ikke at folk gidder å benekte det engang. Det finnes noen få unntak, men majoriteten tilhører første gruppe. At grunnene til at matinntaket er feil/ for høyt og at man beveger seg for lite, det kan jeg være med på, men ikke bortforklar fakta.

Anonymkode: 10b82...8fe

Overvekt innebærer ikke nødvendigvis en overdreven interesse for mat. Jeg er slank og over gjennomsnittet interessert i matlaging. Da jeg var yngre var jeg ikke interessert, kjøpte ferdigmat og takeaway og veide masse mer. Mine veldig matinteresserte venner er også slanke og vi snakker masse om mat. Utveklser (sunne) matoppskrifter osv. Matblogger leser jeg også.

Anonymkode: fbbd9...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du får så mange ærlige/ riktige svar her. I motsetning til det som er vitenskapelig bevist, at det er inntak og forbrenning som innvirker på vekten, er det ifølge mange/ de fleste overvektige i hvert fall ikke det de spiser som er grunnen til at de er overvektige. De verken tenker på mat eller snakker om mat og er akkurat så forskjellige som normalvektige. Å nei!

Og ja, selvsagt har de i utgangspunktet like ulike personligheter som alle andre mennesker, men den aller største fellesnevneren må jo være for høyt/ feil matinntak og lite mosjon? Skjønner ikke at folk gidder å benekte det engang. Det finnes noen få unntak, men majoriteten tilhører første gruppe. At grunnene til at matinntaket er feil/ for høyt og at man beveger seg for lite, det kan jeg være med på, men ikke bortforklar fakta.

Anonymkode: 10b82...8fe

Jeg vet ikke om det er meg du sikter til, men jeg har aldri sagt noe om at det er «uforklarlig» at jeg er overvektig. Jeg inntar mer kalorier enn jeg forbrenner. Inntaket består både av matporsjoner som er større enn de burde og at jeg har en svakhet for sjokolade. Ingen tvil om det, og jeg benekter det heller ikke. Det er bare det at jeg ikke snakker noe særlig om mat, som var det TS spør om. Du, derimot, konstruerer en stråmann som du gjerne vil sable ned. 

Jeg har venner og bekjente i alle vektklasser, og selv om dette blir høyst anekdotisk kan jeg ikke si at jeg opplever noen sammenheng mellom BMI og hvor mye tid de enkelte bruker på å snakke om mat. Jeg har tynne venner som snakker mye om mat og jeg har tynne venner som snakker lite om mat. Det samme også med normalvektige og med overvektige.  

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tid bruker du på å snakke om mat ila en dag?

Anonymkode: 58881...492

Jeg snakker aldri om maten. Hakke tid :jolie:

Anonymkode: f03ac...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har stort sett for mye mat i munnen til å snakke

Anonymkode: 3957c...29f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tid bruker du på å snakke om mat ila en dag?

Anonymkode: 58881...492

Spør meg heller om hvor lang tid jeg bruker på å bære hjem all maten hver dag :daane:

Anonymkode: f03ac...c76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er normalvektig men prater om mat relativt ofte. Både jeg, familien min, kjæresten min og familien hennes er meget glad i mat.

Vi lager nesten utelukkende hjemmelaget mat, og prater gjerne om hvordan vi kan forbedre måltidet eller annen mat vi kan lage på et annet tidspunkt. Selv mens vi spiser kan vi planlegge andre måltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

0 minutter. Er helt uinteressert i mat. 

Anonymkode: 8b040...757

Da er du heller ikke overvektig? Og om du er det, ligger det sykdom til grunn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å lage god mat, og utforske ting. 
Men direkte å snakke om det gjør jeg normalt ikke. Kanskje iblant 😄
Snakker mer om andre ting som spill. :P 
Men blir litt kosthold fokusert når jeg besøker familie, foreldrene mine spiser elendig mat, så da kjefter jeg så de skal spise bedre. 

Faktisk merket en ting. 
Etter at jeg begynte å prate mer om mat, så har jeg gått ned i vekt. :) 
Tenker om mat blir en opplevelse og noe positivt, så er det lettere å spise maten for å nytte, fremfor å spise fordi man ikke har noe bedre å gjøre. 😕 
Går på vektkurs i blant, da jeg er bekymret for min høye vekt og bmi.

Endret av Drakan
tenkte på noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig. Snakker ikke så ofte om mat. Jeg spiser heller ikke overdrevent mye. Men jeg sitter for ofte på rævva. Det er mer latskap som er grunnen til at jeg er overvektig enn matinntaket. Joda, jeg kunne jo gått ned i vekt ved å spise sunnere og mindre og fremdeles være lat, men jeg har ikke lyst til å legge om kostholdet og telle kalorier. 

 

Anonymkode: 69b34...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...