Gå til innhold

Vanedannende medikamenter, hvorfor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva det er som gjør at enkelte medikamenter er vanedannende? Altså, er det medikamentet i seg selv, eller er det fordi det eventuelt er så "deilig" å bruke preparatet at brukeren har problemer med å stoppe??  

Ta f.eks zoloft. Dette er jo et c-preparat mot b.la angst og depresjon. Skal ikke være vanedannende. Ved nedtrapping av dette tidligere, opplevde jeg det jeg vil kalle for abstinenser. Da i form av "elektriske støt" i hodet som gikk nedover i armen. Gikk over hvis jeg tok en pille. 

Så har vi på andre siden av skalaen, A- og B preparater, slik som sobril, valium, oxynorm, oxycontin osv. Vanedannende medikamenter. Beroligende og smertestillende. 

Har forsøkt å google hva det er som eventuelt gjør medikamenter vanedannende, men jeg fant ikke noe jeg ble klokere på :ler: 

Dårlig formulert, men håper dere forstår hva jeg mener. 

Anonymkode: d1813...0a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sentralstimulerende midler, medisin som omdannes til morfin er vanedannende. Litt på samme måte som  nikotin og alkohol, når hjernen får "goder" vil den gjerne ha mer.

Tar selv imovane 2 dager i uken for å få nok søvn. Har jo ingen effekt foruten at jeg sovner. Men hjernen sliter fælt med å godta den ikke får det hver dag. Rett og slett godis for hjernen😂

Anonymkode: dd00f...17c

Skrevet (endret)

.

Endret av Janzypants
Uviktig
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det vanedannende? :P Altså, jeg vil jo si at zoloft også da er vanedannende, nettopp pga av abstinenser ved nedtrapping. Googlet de støtene jeg skrev over her, og det kalles visst Lhermitte's sign. 

Jeg står også på oxynorm og oxycontin, pga kroniske smerter, og selvom jeg aldri har opplevd noen rus på disse medikamentene, opplever jeg å få abstinenser hvis jeg ikke får den daglige dosen jeg skal ha. Dvs, jeg tror det er abstinenser :P Kjennes ut som musklene i kroppen står i spenn. Utover det, er det lite abstinenser å spore.

Det jeg lurer på, er liksom; er de vanedannende pga at de kan gi rus, at de kan gi en euforisk følelse, eller er det noe spesielt i selve medikamentet som gjør det? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fordi du tilfører stoffer hjernen trenger, når du trapper ned må hjernen prøve å lage mer. Ikke vanedannende, men en normal reaksjon, derfor støtlignende følelse.

Morfin er godis for hjernen, og oxynorm blir omdannet til morfin i kroppen. Så absitnensene du får der er jo fordi hjernen vil ha mer godis. 

Det er hvordan hjernen tar i mot medikamentet/nikotin/alkohol som gjør at det blr vanedannende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det liksom på grunn av faren for misbruk at de blir satt som vanedannende? Det er kanskje et enklere spørsmål. At fordi man KAN ruse seg på det, så kan man ta tablettene uten et reelt behov for dem. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi du tilfører stoffer hjernen trenger, når du trapper ned må hjernen prøve å lage mer. Ikke vanedannende, men en normal reaksjon, derfor støtlignende følelse.

Morfin er godis for hjernen, og oxynorm blir omdannet til morfin i kroppen. Så absitnensene du får der er jo fordi hjernen vil ha mer godis. 

Det er hvordan hjernen tar i mot medikamentet/nikotin/alkohol som gjør at det blr vanedannende.

Ah, det er egentlig et godt svar! Hehe. Kan jo nevne alkohol også da. Det er jo et vanedannende produkt det også? Men flesteparten av de som drikker, er jo ikke alkoholikere. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det liksom på grunn av faren for misbruk at de blir satt som vanedannende? Det er kanskje et enklere spørsmål. At fordi man KAN ruse seg på det, så kan man ta tablettene uten et reelt behov for dem. 

TS

Nei. Trenger ikke få en rusfølelse for å bli avhengig. Er rett og slett fordi at hvis du bruker de over tid, så vil hjernen din ha mer og du får store problemer med å slutte. Og hjernen er mye sterkere enn viljen.

Ah, det er egentlig et godt svar! Hehe. Kan jo nevne alkohol også da. Det er jo et vanedannende produkt det også? Men flesteparten av de som drikker, er jo ikke alkoholikere. 

Ja, alkohol er også slik, bare det at alkohol også er gift for kroppen og man blir dårlig hvis man drikker for mye. Da lører hjernen det også. Du blir ikke alkoholiker av å drikke et par øl i uka, du blir ikke avhengig av vanedannende medisin ed å ta det et par dager i uka. Så går rett og slett på hvor ofte man tar ting.

Men ser jo bare på meg selv og imovanen, slitt med søvn i 30 år, prøvd alt, fikk til slutt imovane. Pga faren for avhengighet får jeg lov til å bruke max 3 i uka. De 4 dagene jeg ikke tar, så sier hjernen til meg " bare ta en du"

AnonymBruker
Skrevet

Vanedannende betyr at det skiller seg ut i urinen og med vann/væske. Hvis det er det du mente.

Anonymkode: 732d9...2af

AnonymBruker
Skrevet

Vanedannende betyr at det skiller seg ut i urinen og med vann/væske. Hvis det er det du mente.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk kommentert to ganger her gitt. Vanedannende betyr også at det har en viss "holdbarhet" i kroppen, f.eks sobril sin effekt varer i 4 timer, under hele effekten så skiller det seg ut med væske og næring i kroppen og skiller seg ut i urinen. Akkurat som alkohol, og andre vanedannede midler. F.eks amfetamin som er et rusmiddel, jo mer væske du drikker når du tar amfetamin, jo mer av middelet tisser du ut under effekten.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TULL

Ved å ta vanedannende medisiner så tilfører du kroppen stoffer som ikke er normale i kroppen. Du gjør hjernen avhengig av stimuli for å feks sove.

Når du da slutter med det så vil hjernen din ha mer og hvis du da fortsetter så er du blitt avhengig. 

Abstinenser kan være feks kramper, svette, sliten, skjelving, gråt, fryse. Du kjenner ett sug i kroppen etter mere piller. Det er hardt å stå i mot, det er ikke uten grunn narkomane sliter med å slutte. Det gjelder alkohol også.

Bråslutter man med bruk av vanedannende medisin, så kan man fort få noe som kalles cold turkey og det er hinsides jævlig.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er vannløselige som skiller seg ut i urinen. 

Vanedannende kan egentlig regnes i flere kategorier. 
Dem som gir rus, hvor kroppen/hodet vil ha mer rus. Sobril, Imovane og lignende er blant disse. Det er så "behagelig" at kroppen/hodet gjerne vil ha mer. 
Zooloft og lignende er ikke direkte vanedannende, men kroppen/hodet blir vant til dosen, og vil protestere ved brå avslutning, dermed får man abstinenser. Jeg bruker ikke Zooloft lengre, men Efexor, og kjenner også disse støtlignende smertene om jeg glemmer medisinen en dag. 

Spesielt ved dem som gir rus, så vil kroppen bli vant til det, og ofte ønske mer. Mens med zooloft er kroppen stortsett fornøyd så lenge den får den "normale" mengden. 

Hvor mye som skal til før man blir avhengig er individuelt og varierer mellom de ulike midlene. 
Tilfører du kroppen alkohol hver dag over lengre tid vil kroppen venne seg til det, og gi abstinenser om man plutselig slutter. Men med alkohol må man ha jevnlige doser over lang tid før man blir avhengig, mens med enkelte medikamenter tar det kortere tid før man merker avhengigheten. 

Anonymkode: 6475b...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med slike midler? Gråt hyl og skrik om det trengs. Ikke bedøv følelsene. Følelser er helt vanlig. Tull å innføre beroligende og angstdempende. Folk blir sykere av å gå på det. Kunne skrevet mye mer om dette, men tier her. Jeg liker ikke piller!

Anonymkode: 63f4a...e8f

AnonymBruker
Skrevet

En snakker vel om fysisk og psykisk avhengighet

Der den siste vel dreier seg mest om å trenge flukten/rusen en får av det en inntar eller/og placeboeffekten en får av ett middel eller en medisin. Det høres jo greit nok ut. Men en kan bli veldig psykisk avhengig. 

Fysisk avhengighet er når du får fysiske abstinenser uten stoffet. Da har kroppen tilvendt seg medisinen/middelet og du vil få symptomer når du slutter tilføre det. Noe midler er jo også slik at du må tilføre mer og mer for ønsket effekt fordi kroppen tilvendes  så raskt det inntatte. Som ved mange smertestillende og sovemedisiner. Noen ting gir jo, som kjent veldig sterke  fysiske abstinenser og er svær vanskelige å avvennes grunnet ubehaget det gir

Ofte har en jo begge avhengighetene i en sale røre ;) 

Mener personlig jeg er en grad av avhengig av mine antidep. Gått på dem i ti-tolv år. Hatt flere forsøk på å slutte. Får fysiske (støt, kvalme mm) og så kraftige psykiske abstinenser, som strek angst, forvirring og nedstemthet. Det kan sies det da er den underliggende sykdom som kommer tilbake uten medisinering. Men jeg tror også det er en grad av fysisk avhengighet inne i bildet. Uten at det er noe jeg vet.

Anonymkode: 95cd1...bed

AnonymBruker
Skrevet

Rettelse: fysisk avhengighet kan gi både fysiske og psykisk symptomer ved fysisk abstinens.

Anonymkode: 95cd1...bed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært avhengig av sterke smertestillende etter en lang tid på dem. Den fysiske avhengigheten er grusom, man får smerter som influensa, blir rastløs, klarer ikke å tenke klart, blir grinete. Dette varer en stund. Jeg brukte 3 uker på å slutte, den første uken var jævlig.

Den psykiske avhengigheten derimot varte i flere år. Suget etter å få den gode følelsen når pillene begynner å virke og den avslappende og euforiske følelsen... ååå savner det fortsatt. 

Anonymkode: 5d2ff...5d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...