AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Leste en nettavis-artikkel i dag om at vi allerede egentlig har brukt opp alle jordas ressurser for året. Hvis alle hadde levd som nordmenn (stort sett nordlige og vestlige land), ville vi (planeten Jorden) vært ressurstomme, og det ville vært behov for over 3 jordkloder. Jeg føler rent materialistisk i hvert fall at jeg er sparsommelig; men hvis det å kjøpe take-away tilsvarer en verdikjede av kostnader for samfunnet, + plastavfall f.eks. så er det ikke lett å komme unna stempelet som overforbruker. Anonymkode: 94630...66d 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 Ja, jeg overforbruker. Kjøper alt for mye «dilldall», kaster mye mat, kjører bil unødvendig og sier alltid «ja takk!» til plastikkpose. MEN; jeg har blitt mer bevisst på det siste tida og holder på å snu tankegangen min. Anonymkode: 5360f...f24 4
atropos Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 Det hadde jo vært interessant å se en test/utregning på dette. Vi er en familie på fem som har to biler og normalt forbruk. Vi reiser aldri til syden, men kjører masse bil. (Bl.anna fordi jeg pendler til jobb) kunne vært gøy å se en utregning for hvor mye/lite energi vår familie kunne bruke ift hva som er akseptabelt for kloden.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 Nei. Det mest lukseriøse og unødvendige jeg gjør er å dusje daglig, men jeg slår av vannet når jeg såper meg inn og vasker ikke håret daglig fordi det er sløsing med vann. Jeg er ekstremt nøktern og blir veldig provosert av at det er få av meg i dette landet. Jeg blir kvalm av måten folk oppfører seg på: de lar god mat stå ute på benken og bare råtne fordi de ikke gidder sette den inn i kjøleskapet, bytter ut ting bare fordi de er lei av dem i ett sett, tar fly hele tiden, kaster bort tusen på tusen på utenlandsturer fordi de kjeder seg, betaler for å bevege kroppen på treningssenter, kjører vaskemaskiner med to plagg i, må ha spesialutstyr til absolutt alt: inkludert til å telle skrittene sine, osv, osv. Jeg blir så forbannet.. Anonymkode: 4e556...6f6 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det mest lukseriøse og unødvendige jeg gjør er å dusje daglig, men jeg slår av vannet når jeg såper meg inn og vasker ikke håret daglig fordi det er sløsing med vann. Jeg er ekstremt nøktern og blir veldig provosert av at det er få av meg i dette landet. Jeg blir kvalm av måten folk oppfører seg på: de lar god mat stå ute på benken og bare råtne fordi de ikke gidder sette den inn i kjøleskapet, bytter ut ting bare fordi de er lei av dem i ett sett, tar fly hele tiden, kaster bort tusen på tusen på utenlandsturer fordi de kjeder seg, betaler for å bevege kroppen på treningssenter, kjører vaskemaskiner med to plagg i, må ha spesialutstyr til absolutt alt: inkludert til å telle skrittene sine, osv, osv. Jeg blir så forbannet.. Anonymkode: 4e556...6f6 Ikke glem ukulturen med plastposer i Norge. Det er så unødvendig, hvorfor ikke ha med en egen sekk å ha varene i istedenfor å kjøpe inn nye poser hver uke som du ender opp med å kaste uansett?? I Tyskland og Nederland så er det nesten flaut å be om plastposer i butikken, og de fleste har egen sekk eller veske for å ha tingene i. Anonymkode: 329c5...2a4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 Reiser med fly (tur-retur) minst tre ganger per år, og det er vel noe av det minst miljøvennlige du kan gjøre. Anonymkode: 9ab49...044
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #7 Skrevet 1. august 2018 21 minutter siden, atropos skrev: Det hadde jo vært interessant å se en test/utregning på dette. Vi er en familie på fem som har to biler og normalt forbruk. Vi reiser aldri til syden, men kjører masse bil. (Bl.anna fordi jeg pendler til jobb) kunne vært gøy å se en utregning for hvor mye/lite energi vår familie kunne bruke ift hva som er akseptabelt for kloden. Å få masse barn er jo det verste du kan gjøre for jordkloden i dag. Man kan reise på ferier, kjøre bil, drite i å resirkulere, og enda vil karbonavtrykket ditt aldri overstige det å reprodusere. Anonymkode: a4fe5...8bf 8
Puny Skrevet 2. august 2018 #8 Skrevet 2. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg overforbruker. Kjøper alt for mye «dilldall», kaster mye mat, kjører bil unødvendig og sier alltid «ja takk!» til plastikkpose. MEN; jeg har blitt mer bevisst på det siste tida og holder på å snu tankegangen min. Anonymkode: 5360f...f24 Det med plastpose er vanskelig da. Jeg sier alltid nei til små og ubrukelige plastposer, men noe må jeg ha søpla mi i også. Jeg begynte med å bære rundt sånn handlenett, men endte jo ofte opp med å måtte kjøpe poser på matbutikken likevel. Ser kiwi nå har papirposer, men de egner seg ikke så godt for søppel... 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #9 Skrevet 2. august 2018 Jeg er overforbruker i forhold til plastposer på butikk, kjøpe mate på kafe 1-2 ganger i uka. Og jeg snuser. Ellers har jeg ikke flere uvaner. Er ok med mat, husholdningsartikler, klær, og er sjelden på ferier. Anonymkode: 29604...5c9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #10 Skrevet 2. august 2018 Ja. Reiser med fly 4-6 ganger i uka. (stort sett jobb, men en-to private flyturer i måneden). Kjører bil daglig (egen eller taxi). Har et relativt stort forbruk av klær. Noe bedre på hjemmebane. Vannbåren varme og veldig lavt strømforbruk. Kaster nesten ikke mat. Spiser ikke rødt kjøtt. Fokus på plantebasert og kortreist mat. Shopper ikke unødvendig, har de tingene jeg trenger. Bruker handlenett, og nedbrytbare søppelposer. Anonymkode: ff62b...925
Husholdning1 Skrevet 2. august 2018 #11 Skrevet 2. august 2018 Nei. Bruker kun ting som finnes tilgjengelig på planeten.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #12 Skrevet 2. august 2018 Det siste året har jeg flydd mye pga avstandsforhold, men har ikke flydd de siste 5 årene. Går litt opp i opp, men vet det ikke er bra. Kommer til å være slik en stund til, så jeg gjør det jeg kan ellers. Bruker ikke plastposer på butikken, har tenkt å selge bilen i høst (som jeg bruker maks en gang i uka nå), tar heller buss og sykler/går. Kjøper ikke mer enn jeg trenger, kjøper sjeldent klær og nesten aldri noe til huset (interiør). Blitt mye flinkere det siste året og er mer bevisst enn jeg har vært. Har gitt bort veldig mye klær, sko og kosmetikk/smykker som bare tar opp plass. Så det er fremgang i alle fall. Anonymkode: d9d88...ce8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #13 Skrevet 2. august 2018 Jeg tror vi alle overforbruker i Norge. Det jeg overforbruker mest på er nok transport, da vi kjører dieselbil frem og tilbake til hytta et par ganger per måned (10 mil hjemmefra, ca 1,5 times kjøring, og for lang avstsand i bratte oppoverbakker fra nærmeste lader til at elbilen vår klarer strekningen). På den annen side: jeg har ikke foretatt en eneste flyreise, verken i jobbsammenheng eller privat, på 5 år, så det skulle gjøre opp for litt. Anonymkode: 9dce3...704 3
Million Skrevet 2. august 2018 #14 Skrevet 2. august 2018 Vet ikke om jeg er overforbruker. Antageligvis. Men jeg gjør så godt jeg kan likevel. Jeg har ikke flydd på flere år, og jeg bruker sjelden plastposer fra butikken. Jeg har med meg egen trillebag til å ha matvarene i. En sjelden gang i blant ber jeg likevel om en pose, for å ha til å ha restavfall i hjemme som skal kastes. Jeg kildesorterer alt jeg kan kildesortere. Batterier, klær (leveres til Fretex container) jeg ikke lenger bruker, plast kildesorteres, glass og metall kildesorteres, papir gjenvinning, matavfall kildesorteres.... Kommer ikke på noe mer jeg kildesorterer akkurat nå. Jo, så panter jeg selvfølgelig alt som kan pantes. Kaster aldri flasker i søpla. De går til gjenvinning (glass eller plast) hvis det ikke er pantemerke på dem. Jeg har heller ikke bil, og går enten til fots eller reiser kommunalt med buss og t-bane og tog når jeg skal noe sted. Spør du meg, burde glitter forbys. Dette skylles av hud og hår i bad og dusj, og ender opp i havet som mikroplast. 1
Knirke Skrevet 2. august 2018 #15 Skrevet 2. august 2018 Jeg overforbruker både diesel og flyreiser, men jeg gjør det med god samvittighet fordi jeg ikke har barn (les: jeg har ikke produsert flere forbrukere) Earth Overshoot Day var 1. August i år, og den kommer tidligere og tidligere hvert år.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #16 Skrevet 2. august 2018 Men hva gjør at nordmenn overforbruker? Det er jo bare å leve mer miljøvennlig. Fattige land MÅ leve mer miljøvennlig. Anonymkode: 94630...66d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #17 Skrevet 2. august 2018 Jeg overforbruker nok med tanke på at jeg har bil, jeg dusjer x antall ganger pr uke, reiser med fly ca annenhvert år Men sånn i hverdagen kaster jeg ikke mat, har kuttet ut rødt og bearbeidet kjøtt, har handlenett, går til butikk etc, kjøper dyrere klær som varer år etter år, shopper veldig lite ellers og er en bevisst forbruker. Har også downsized bolig å bor i passe stor leilighet istedenfor stor enebolig. Anonymkode: 278f7...118
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #18 Skrevet 2. august 2018 Mindre enn andre kanskje, eg har ikkje bil og ete ikkje kjøtt. Bruke handlenett, går over alt eller tar bussen. Dusje ca annakvar dag, bruke klærne mine til di går i stykker. Eg har kun tre par sko, bruke ikkje sminke, neglelakk og sånt dill. Resirkulere tilnærma alt, flink å levera tøy og andre ting til Fretex eller loppemarked. Det eg kan bli flinkare på er å kasta mindre mat, det er ikkje alltid eg rekke å eta ting opp før di blir øydelagt. Anonymkode: 90070...ae9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #19 Skrevet 2. august 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Å få masse barn er jo det verste du kan gjøre for jordkloden i dag. Man kan reise på ferier, kjøre bil, drite i å resirkulere, og enda vil karbonavtrykket ditt aldri overstige det å reprodusere. Anonymkode: a4fe5...8bf Kommer ikke dette helt ann på hvordan man lever? Om man bor lite, aldri kjøpt er nytt, bruker kun tøybleier, har solcelleanlegg, ikke kjører bil og aldri er på ferie. HVA med barn er det som liksom er så lite miljøvennlig? Anonymkode: e8c41...9c8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #20 Skrevet 2. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer ikke dette helt ann på hvordan man lever? Om man bor lite, aldri kjøpt er nytt, bruker kun tøybleier, har solcelleanlegg, ikke kjører bil og aldri er på ferie. HVA med barn er det som liksom er så lite miljøvennlig? Anonymkode: e8c41...9c8 Det er en enkel form for ansvarsfraskrivelse. Sier seg selv at en familie med et lavt forbruk av flyreiser og drivstoff, som ikke kjøper forbruksvarer unødig, lar utstyr og klær gå i arv og er generelt miljøbevisste vil få barn som er vant til en lavforbrukslivsstil. Men det er så mye enklere å peke på andres avkom og derved legitimere egne uvaner, tydeligvis. Barn er ikke klimafiendtlige i seg selv, men barn kombinert med overforbruk er naturligvis det. Anonymkode: f43fa...20d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå