AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Mannen min har i alle år hatt hva jeg vil kalle dårlig helse. Han har, og har hatt, en drøss av sykdommer som han får/har fåttt medisiner mot (bl.a astma, refluks, magesår, migrene, diverse senebetennelser, hyppige bihulebetennelser +++). I tillegg har han en masse andre symptomer som legene egentlig aldri finner noe svar på. Han er veldig ofte sliten og trøtt uten noen spesiell årsak, han har ofte feber (minst en gang i måneden), han sliter med tildels kraftig overvekt på tross av et sunt kosthold og en aktiv livsstil, han har ofte diverse vondter i kroppen (i ledd), han er stadig kvalm osv. Sånn har det vært så lenge vi har vært sammen, altså i 12 år, men han hadde det vel antakelig sånn før vi ble sammen også. Han har vært i full jobb hele tiden, og er sjelden borte fra jobb (men er ofte helt «ødelagt» hjemme om kvelden.) Jeg vet at legen hans har sjekket stoffskiftet samt tatt noen andre blodprøver for å sjekke for sykdommer. Han er iallfall sjekket for diabetes, og sikkert andre ting også. Men ingenting er funnet. Er det noen andre som har opplevd lignende? Er det noe dere vet om som han burde be legen om å sjekke? Anonymkode: 77486...7bb
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 Her må det en større utredning til. Har han vært til spesialister? Jeg har ingen medisinsk bakgrunn, men alt her skriker at noe er helt feil. Anonymkode: 85f5a...805 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #3 Skrevet 2. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Her må det en større utredning til. Har han vært til spesialister? Jeg har ingen medisinsk bakgrunn, men alt her skriker at noe er helt feil. Anonymkode: 85f5a...805 Tusen takk for svar! Han har ikke blitt utredet på noen som helst annen måte enn noen blodprøver hos fastlegen. Hun er veldig opphengt i overvekten hans (han har bmi på rundt 32), og mener den er årsaken til alle problemene hans. Men han greier jo ikke gå ned i vekt, på tross av at han trener et par ganger i uka, har en aktiv livsstil ellers (vi har også små barn), og han har et sunt kosthold. Ingen av oss andre i familien er overvektige. Vi spiser mye grønnsaker, kun grove karbohydrater, kun magert kjøtt, alle måltider lages fra bunnen, godteri/kaker kun på lørdager osv. På jobb spiser han, i følge ham selv, totalt 4-5 Rugsprø (noen til lunsj og evt noen flere i 2-3-tiden) med smøreost, kokt egg, makrell i tomat e.l, og som oftest noe frukt i løpet av arbeidsdagen. Jeg har ingen grunn til å mistro ham når han sier hva han spiser- så for oss er vekten hans et like stort mysterium som alle de andre helseproblemene hans. Kanskje han må vurdere å bytte fastlege..?! Anonymkode: 77486...7bb
Gjest Cocosa Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen grunn til å mistro ham når han sier hva han spiser- så for oss er vekten hans et like stort mysterium som alle de andre helseproblemene hans. Kanskje han må vurdere å bytte fastlege..?! Anonymkode: 77486...7bb Ja. Her må det videre utredning til. Når man er så syk må man finne ut årsaken, i allefall når det hemmer livskvaliteten i så stor grad.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #5 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 9.59, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Han har ikke blitt utredet på noen som helst annen måte enn noen blodprøver hos fastlegen. Hun er veldig opphengt i overvekten hans (han har bmi på rundt 32), og mener den er årsaken til alle problemene hans. Men han greier jo ikke gå ned i vekt, på tross av at han trener et par ganger i uka, har en aktiv livsstil ellers (vi har også små barn), og han har et sunt kosthold. Ingen av oss andre i familien er overvektige. Vi spiser mye grønnsaker, kun grove karbohydrater, kun magert kjøtt, alle måltider lages fra bunnen, godteri/kaker kun på lørdager osv. På jobb spiser han, i følge ham selv, totalt 4-5 Rugsprø (noen til lunsj og evt noen flere i 2-3-tiden) med smøreost, kokt egg, makrell i tomat e.l, og som oftest noe frukt i løpet av arbeidsdagen. Jeg har ingen grunn til å mistro ham når han sier hva han spiser- så for oss er vekten hans et like stort mysterium som alle de andre helseproblemene hans. Kanskje han må vurdere å bytte fastlege..?! Anonymkode: 77486...7bb Dessverre finnes det fordomsfulle leger også, så det er nok ikke dumt å finne en ny. Om det nå skulle være overvekten som var probleme, burde jo legen har hjulpet der. Det finnes ernæringsfysiologer, treningsgrupper i kommunal regi, senter for overvekt, og "helsecamper" (vet ikke hva det heter, men et tilbud om kosthold, trening og psykolog/legeoppfølging hvor man er "innlagt" på et slags leirsted. Altså, det er profesjonelt, jeg klarer bare ikke å huske hva det heter. Andre kan kanskje hjelpe. Jeg syns legen har gjort en slett jobb. Ja, overvekten kan ha med noen av problemene å gjøre. Men da hjelper man til med å redusere den, gir informasjon, følger opp. Man sier ikke bare "slank deg" og lar det være med det. Overvekt er et økende problem, noe legestanden bør henge med på. Ja, det må slankes, men mange trenger hjelp og oppfølging til det. Tilbake til din mann. Få ny fastlege og en second opinion. Og be om videre oppfølging, uansett hvilket svar dere får. Anonymkode: 85f5a...805
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #6 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 9.59, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Han har ikke blitt utredet på noen som helst annen måte enn noen blodprøver hos fastlegen. Hun er veldig opphengt i overvekten hans (han har bmi på rundt 32), og mener den er årsaken til alle problemene hans. Men han greier jo ikke gå ned i vekt, på tross av at han trener et par ganger i uka, har en aktiv livsstil ellers (vi har også små barn), og han har et sunt kosthold. Kanskje han må vurdere å bytte fastlege..?! Anonymkode: 77486...7bb Jeg kjenner dessverre også til dette med å ikke bli tatt på alvor, jeg var alltid sliten og helt ødelagt etter jobben og orket ingenting. Det var dager jeg var så utmattet at jeg hadde bare lyst til å legge meg ned og grine. Men følte allikevel at skylden ble lagt på at jeg er middelaldrende og overvektig (omtrent det samme som din mann) og hvis jeg bare kom meg ut av sofaen og gikk en tur ville alt ordne seg.. Jeg ble til slutt tatt på alvor når jeg begynte å få blåmerker og prikkblødninger over alt. Det viste seg at jeg hadde en alvorlig autoimmun sykdom og jeg ble innlagt på sykehus på dagen. Så ikke hør på fastlegen som bortforklarer, krev utvidet blodprøve, hvor alt blir målt og bytt lege om dere må! Det kan like gjerne være at han sliter med vekten pga underliggende problemer og ikke omvendt. Har han noensinne vært sjekket for irritabel tarm eller matintoleranse? Anonymkode: 62f04...84a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #7 Skrevet 3. august 2018 Ville også bytta fastlege, og starta hos en som kan se på helheten med friske øyne. Er gjerne litt sånn, for folk som går med div. kroniske plager som baller på seg, så kan legen miste litt interessen, eller henge seg opp i ett spor/forklaring. Bare det at han er plaga med endel fra mage tarm, kan alene forklare at han sliter med lett overvekt. Vi har alle ulik flora i mage/tarm, og den kan påvirke vekta. Og det kan drive inflammasjon i kroppen. Probiotika fra helsekost (har flest bakteriestammer) er en ting som går å prøve på egenhånd - men ville bytta fastlege. Og skrevet ned hele sykehistorien - over år - samt bedt om dobbelttime for å bli kjent med ny lege. Å se symptomer i sammenheng slik, kan gjøre det lettere å se - enn en hektisk fastlege som takler ett og ett symptom en kommer med av gangen. Anonymkode: e5870...f9c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå