Gå til innhold

Oppdretter med avlsrett

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, xinnia skrev:

Helt enig ! TS sier jo at de skal få hunden til redusert pris.. og forverts kontrakt er faktisk gyldig 

Det står ingenting om at de skal være forverter, men kjøpe hunden. Forvert er noe helt annet, så det trenger man ikke blande inn. 

Anonymkode: 7c7ea...57e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er slett ikke uvanlig. Har selv solgt flere valper på denne måten. Valpekjøper får da valpen gratis eller til redusert pris mot at jeg skal ha et eller to kull med valper på den og at den skal gjennom et par utstillinger og kåring + helsekrav. Jeg dekker selvsagt alt av utgifter ifbm disse kravene, men valpekjøper må være med på en del treninger. Dette er da en hund jeg har god kontakt med under hele oppveksten så det er ikke noe problem at hunden kommer til meg før fødsel og bor her mens den har valper.  Eiern får da tilbake en ferdig kåret og godkjent tispe de kan avle videre på hvis de ønsker det.

hvis man som valpekjøper i utgangspunktet ikke ønsker å være med på dette burde man heller velge en annen valp.

Anonymkode: 6f368...ec7

• Liker 3
Skrevet

Mange forskjellige forvertsavtaler, ikke uvanlig med halv pris mot 1 kull slik jeg forstår avtalen er.  TS står fritt til å takke nei til tilbudet, men da kan hun ikke forvente å få kjøpe akkurat denne hunden . 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, xinnia said:

Du anbefaler kontraktbrudd- klar over at det er ulovlig og straffbart? 

Om en ikke vil kjøpe hunden med de betingelsene så kjøp hund ett annet sted! 

En slik kontrakt er ikke verdt papiret det er skrevet på engang. Oppdretter har ingen rettigheter etter at hunden er solgt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Oardnji skrev:

En slik kontrakt er ikke verdt papiret det er skrevet på engang. Oppdretter har ingen rettigheter etter at hunden er solgt.

Selvfølgelig er kontrakten gyldig når begge parter har godtatt og signert på de kravene som står i kontakten

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er kontrakten gyldig når begge parter har godtatt og signert på de kravene som står i kontakten

Neeeei. Akkurat punktet hvor selger skriver at h*n skal ha råderett over dyret på noen måte er ugyldig. 

Anonymkode: 7c7ea...57e

• Liker 2
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Niks, eneste unntaket er foravtale, der oppdretter teknisk sett fortsatt eier hunden, men har den på "utlån".  I dette tilfellet ser det ut til at TS kommer til å eie hunden, men oppdretter ønsker ett kull. Den kontrakten har ingen hold i noen rett, eneste den kontrakten er verdt er at TS er nå eier av hunden, og da bestemmer TS selv hva som skal gjøres med den.

For å ta en veldig rar sammenligning, så ta utleieloven. Huseier kan skrive hva han enn vil i kontrakten, men om det står noe i leiekontrakten som bryter ved husleieloven, så har den delen av kontrakten ingen hold i retten, fordi det rett og slett ikke telles.

Samme greia her, oppdretter har ingen rett til å bestemme hva som skal gjøres med en annen persons hund, så lenge dette ikke er en foravtale, hvor oppdretter fortsatt eier hunden, men har den på "utlån".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvofor punge ut så mye penger for noe slikt?  

Jeg ville heller ha adoptert en hund fra Dyrebeskyttelsen eller noe... 

Anonymkode: aa227...6b7

AnonymBruker
Skrevet
On 8/2/2018 at 12:40 AM, AnonymBruker said:

Eh, bare få henne sterilisert, problem løst.

Anonymkode: 62cd6...884

Og da bryter du avtalen og TS kan bli anmeldt og miste hunden :) trivelig for barna når politiet hjelper oppdretter å få hunden igjen og foreldrene deres må forklare at jo, dette skjedde fordi mamma og pappa var noen drittsekker, men dere kommer helt sikkert til å bli glad i en ny hund også!

Anonymkode: 2fee9...d84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Oardnji skrev:

Niks, eneste unntaket er foravtale, der oppdretter teknisk sett fortsatt eier hunden, men har den på "utlån".  I dette tilfellet ser det ut til at TS kommer til å eie hunden, men oppdretter ønsker ett kull. Den kontrakten har ingen hold i noen rett, eneste den kontrakten er verdt er at TS er nå eier av hunden, og da bestemmer TS selv hva som skal gjøres med den.

For å ta en veldig rar sammenligning, så ta utleieloven. Huseier kan skrive hva han enn vil i kontrakten, men om det står noe i leiekontrakten som bryter ved husleieloven, så har den delen av kontrakten ingen hold i retten, fordi det rett og slett ikke telles.

Samme greia her, oppdretter har ingen rett til å bestemme hva som skal gjøres med en annen persons hund, så lenge dette ikke er en foravtale, hvor oppdretter fortsatt eier hunden, men har den på "utlån".

Feil! Når man skriver under på en kjøpeskontrakt med betingelser plikter man å følge disse betingelsene. Har hatt et par tvister ang dette og fått medhold hver gang. Dette kan ikke sammenlignes med en husleiekontrakt som må forholde seg til husleieloven, her er det andre lovbestemmelser som gjelder.

men hvorfor vil noen kjøpe en hund med visse betingelser/krav hvis man tenker å ikke følge disse? Da anbefaler jeg heller å kjøpe en annen hund. Og det er dessverre nettopp på grunn av denne type problemer at flere og flere oppdrettere velger å stå som medeier til kravene i kontrakten er oppfylt.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil! Når man skriver under på en kjøpeskontrakt med betingelser plikter man å følge disse betingelsene. Har hatt et par tvister ang dette og fått medhold hver gang. Dette kan ikke sammenlignes med en husleiekontrakt som må forholde seg til husleieloven, her er det andre lovbestemmelser som gjelder.

men hvorfor vil noen kjøpe en hund med visse betingelser/krav hvis man tenker å ikke følge disse? Da anbefaler jeg heller å kjøpe en annen hund. Og det er dessverre nettopp på grunn av denne type problemer at flere og flere oppdrettere velger å stå som medeier til kravene i kontrakten er oppfylt.

Og ei jente jeg kjenner gikk gjennom det samme men fikk retten til å bestemme over egen hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...