AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Hei, jeg og min familie har planer om å få oss hund (tispe) og har funnet en oppdretter som gjerne vil selge til oss. Problemet er bare det at denne oppdretteren har krav på minst ett kull når denne hunden har blitt to år. Hunden skal da være med oppdretteren ca. 14 dager før fødselen, og 2 måneder etter fødselen. Det vil si 2 og 1/2 måned uten hunden. Det vil antakelig skje en gang om sommeren, så da blir vi en hel sommer uten hunden. Kommer hunden til å forandre seg mye i løpet av de to månedene? Med tanke på at hunden da vil ha blitt en mor? Har noen noen tanker eller erfaringer med dette? Denne hunden er forresten en dansk-svensk gårdshund. Anonymkode: bf7ab...c82
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 Det er en valp, tror vi får den til redusert pris, men det at oppdretteren skulle ha avlsrett var en betingelse om vi skulle få kjøpe hunden. De skulle egentlig ha den selv fordi den var litt annerledes I fargen Anonymkode: bf7ab...c82
Duff Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 Da skal du ha redusert pris iallefall. Jeg ville snakket med raseklubbens avlsråd og spurt hva en slik pris bør være. 6
12384756hei Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 Takk for svar Kommer hunden til å forandres når den kommer tilbake fra oppdretteren igjen? Altså etter at den har fått valper og har tilbrakt 2 måneder med dem?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #7 Skrevet 1. august 2018 Jeg hadde kjøpt valp et annet sted. Dette høres veldig useriøst ut! Anonymkode: 2eb02...842 5
Duff Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 2 minutter siden, 12384756hei skrev: Takk for svar Kommer hunden til å forandres når den kommer tilbake fra oppdretteren igjen? Altså etter at den har fått valper og har tilbrakt 2 måneder med dem? Det kommer an på hundens personlighet og hvor trygg den er på fremmede. Jeg kunne nok gått med på ett valpekull men det skulle foregått hjemme der tispa er trygg på menneskene og huset rundt seg, ikke i ett ukjent hjem den flyttet fra som valp. 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #9 Skrevet 1. august 2018 Er det sånn det er når man skal kjøpe seg en hund som er renraset? Aldri i livet om jeg hadde kjøpt meg hund for så at oppdretteren skal være med og bestemme videre. For meg så høres dette ut som ett skikkelig jalla opplegg. Anonymkode: 311db...21e 6
Duff Skrevet 1. august 2018 #10 Skrevet 1. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det sånn det er når man skal kjøpe seg en hund som er renraset? Aldri i livet om jeg hadde kjøpt meg hund for så at oppdretteren skal være med og bestemme videre. For meg så høres dette ut som ett skikkelig jalla opplegg. Anonymkode: 311db...21e Nei det er ikke sånn. De fleste renrasede hunder selges helt uten slike forpliktelser. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #11 Skrevet 1. august 2018 Trodde det var detdet hvar å ha en hund på for? Da får man hunden mens oppdretter betaler alt av utgifter frem til kullet er kommer, deretter kjøper man ut hunden for en rimelig penge. Såfall slikt det var før. Anonymkode: 5a520...5a8 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #12 Skrevet 1. august 2018 Eh, bare få henne sterilisert, problem løst. Anonymkode: 62cd6...884 1
12384756hei Skrevet 1. august 2018 #13 Skrevet 1. august 2018 Takk for hjelpen! Vi skal se hva det blir, kanskje det hadde gått an å gi litt ekstra for å slippe.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #14 Skrevet 2. august 2018 Hunder man kjøper er en vare. Når varen er kjøpt har ikke selger lenger råderett over den varen, dermed kan dere etter hvert si at dere ikke ønsker at tispa skal brukes i avl hvis dere virkelig ikke ønsker det. Det kommer sikkert til å bli rabalder uten like, men kjøpt er kjøpt. Sånne idiotiske påfunn hadde jeg aldri gått med på. Anonymkode: 7c7ea...57e 3
Måbarefåsiat... Skrevet 2. august 2018 #15 Skrevet 2. august 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Er det sånn det er når man skal kjøpe seg en hund som er renraset? Aldri i livet om jeg hadde kjøpt meg hund for så at oppdretteren skal være med og bestemme videre. For meg så høres dette ut som ett skikkelig jalla opplegg. Anonymkode: 311db...21e Det er ikke uvanlig. Kjenner flere som har kjøpt hunder slik. Både tisper og hanner. 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #16 Skrevet 2. august 2018 Dette kalles fôrvertavtale. Anonymkode: 34399...7bc 3
xinnia Skrevet 2. august 2018 #17 Skrevet 2. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunder man kjøper er en vare. Når varen er kjøpt har ikke selger lenger råderett over den varen, dermed kan dere etter hvert si at dere ikke ønsker at tispa skal brukes i avl hvis dere virkelig ikke ønsker det. Det kommer sikkert til å bli rabalder uten like, men kjøpt er kjøpt. Sånne idiotiske påfunn hadde jeg aldri gått med på. Anonymkode: 7c7ea...57e Du anbefaler kontraktbrudd- klar over at det er ulovlig og straffbart? Om en ikke vil kjøpe hunden med de betingelsene så kjøp hund ett annet sted! 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #18 Skrevet 2. august 2018 2 minutter siden, xinnia skrev: Du anbefaler kontraktbrudd- klar over at det er ulovlig og straffbart? Om en ikke vil kjøpe hunden med de betingelsene så kjøp hund ett annet sted! Kjøper aldri fra sånne useriøse oppdrettere som ikke veit hva en gyldig kontrakt er. Anonymkode: 7c7ea...57e 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #19 Skrevet 2. august 2018 Er dette en brukshund med ekstremt gode linjer? Da kan det jo hende at det er en god deal, hvis det er en selskapshund hadde jeg aldri i verden giddet. Anonymkode: e371c...b71 2
xinnia Skrevet 2. august 2018 #20 Skrevet 2. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøper aldri fra sånne useriøse oppdrettere som ikke veit hva en gyldig kontrakt er. Anonymkode: 7c7ea...57e Helt enig ! TS sier jo at de skal få hunden til redusert pris.. og forverts kontrakt er faktisk gyldig 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå