Gå til innhold

Tror jeg har fullført feil utdannelse (sosionom)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ferdig utdannet sosionom våren 2015, og har jobbet siden i Nav. Jeg likte det veldig godt i begynnelsen, men jeg føler meg mer og mer mentalt utslitt av jobben. I det siste har jeg begynt å se på andre stillinger i mitt felt, men om jeg får jobb i rusomsorgen, kriminalomsorgen, barnevern eller noe annet kan jeg ikke se for meg at problemet mitt vil gå over. Jobben vil uansett gå ut på å følge opp mennesker som har flere problemer i livene sine, og det er nettopp det som tærer på meg. Jeg har tenkt litt i det siste at det høres gøy ut å jobbe innenfor HR, men det er jo igjen en egen utdannelse så jeg stiller nok ganske svakt om jeg søker jobber innen det. Frister lite å ta en bachelor til.. 

Noen sosionomer som har forslag til en jobb som ikke er så psykisk slitsom? Noen som vet om jeg har noen videreutdanningsmuligheter med sosialt arbeid i bunn som jeg kan bygge videre på? Som kvalifiserer meg til noe annet.

Anonymkode: 428bb...c8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bli kliniker? Forsatt samme felt, men litt mindre belastende enn førstelinje.

Anonymkode: 988bd...827

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ferdig utdannet sosionom våren 2015, og har jobbet siden i Nav. Jeg likte det veldig godt i begynnelsen, men jeg føler meg mer og mer mentalt utslitt av jobben. I det siste har jeg begynt å se på andre stillinger i mitt felt, men om jeg får jobb i rusomsorgen, kriminalomsorgen, barnevern eller noe annet kan jeg ikke se for meg at problemet mitt vil gå over. Jobben vil uansett gå ut på å følge opp mennesker som har flere problemer i livene sine, og det er nettopp det som tærer på meg. Jeg har tenkt litt i det siste at det høres gøy ut å jobbe innenfor HR, men det er jo igjen en egen utdannelse så jeg stiller nok ganske svakt om jeg søker jobber innen det. Frister lite å ta en bachelor til.. 

Noen sosionomer som har forslag til en jobb som ikke er så psykisk slitsom? Noen som vet om jeg har noen videreutdanningsmuligheter med sosialt arbeid i bunn som jeg kan bygge videre på? Som kvalifiserer meg til noe annet.

Forskning.

Anonymkode: d6cea...35f

AnonymBruker
Skrevet

Mastergrad og doktorgrad? 

Klinisk sosionom?

Rådgiver?

Anonymkode: 18468...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Off, akkurat samme situasjon, bare en annen jobb. Er fullstendig utslitt, har omtrent ikke vært sosial siden jeg fikk jobben, nærmer seg to år. Det går jo an å jobbe som miljøarbeider da, istedenfor miljøterapeut. Kanskje en miljøarbeider stilling på skole eller institusjon for psykisk eller fysisk utviklingshemmede. 

Anonymkode: b962c...935

Skrevet

Hva med å jobbe som miljøterapeut på skole? Det er fortsatt krevende jobb, men kanskje ikke helt så tøft som det du har nå?

Vet også om sosionomer som har jobbet i barnehager?

Jeg er utdannet sosionom, har jobbet innenfor nav, fengsel, psykiatri og rus. Nå jobber jeg som SFO leder, og har lederansvar for 15 ansatte og en 100% administrativ stilling (stort sett). Trives veldig godt i jobben min, men det skal sies at jeg ikke synes det er mindre slitsomt å jobbe som dette enn mine tidligere jobber. Det er bare stressende på en annen måte ;)

Er du fortsatt ganske ung? Jeg syntes det var veldig krevende når jeg var nyansatt og 23... Men jo eldre man blir i gamet, jo mer avslappet blir man til det meste.

Skrevet
På 1.8.2018 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Ja. En venn av meg min tok viderutdanning i SEPREP og jobber nå som klinisk sosionom i et ambulant team på psykiatrisk klinikk. Vanlig dagtidjobb fra 08.00 til 15.30. Og fri i helgene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...