Gå til innhold

Feil å lyve for å "slippe unna" andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg er det man kan kalle en introvert person, som blir fort sliten av å være sammen med andre, og noen ganger kan jeg bli veldig stresset hvis jeg ikke vet hvor lenge jeg "må" være sammen med dem. Jeg vil altså være sosial, men er lite utholdende før jeg vil være alene igjen.

I det siste har jeg tatt meg selv i å dikte opp andre avtaler for å ha en unnskyldning for å gå eller avslutte besøk hjemme hos meg selv. Jeg kan f. eks. si at jeg bare er ledig til kl. 17.00, fordi jeg skal møte noen andre kl. 18.00, når jeg egentlig bare skal være hjemme på kvelden. Hver gang jeg gjør dette, får jeg en litt ekkel følelse, fordi jeg ikke liker å lyve. Derfor lurer jeg på:

- Er det galt av meg å dra disse løgnene?

- Er det flere som har det som meg?

- Er det noen som har tips om hvordan jeg kan bli mer avslappet til det å være med andre "på ubestemt tid", eller å "holde ut" like lenge som andre?

Anonymkode: 135fe...3cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg er det man kan kalle en introvert person, som blir fort sliten av å være sammen med andre, og noen ganger kan jeg bli veldig stresset hvis jeg ikke vet hvor lenge jeg "må" være sammen med dem. Jeg vil altså være sosial, men er lite utholdende før jeg vil være alene igjen.

I det siste har jeg tatt meg selv i å dikte opp andre avtaler for å ha en unnskyldning for å gå eller avslutte besøk hjemme hos meg selv. Jeg kan f. eks. si at jeg bare er ledig til kl. 17.00, fordi jeg skal møte noen andre kl. 18.00, når jeg egentlig bare skal være hjemme på kvelden. Hver gang jeg gjør dette, får jeg en litt ekkel følelse, fordi jeg ikke liker å lyve. Derfor lurer jeg på:

- Er det galt av meg å dra disse løgnene?

- Er det flere som har det som meg?

- Er det noen som har tips om hvordan jeg kan bli mer avslappet til det å være med andre "på ubestemt tid", eller å "holde ut" like lenge som andre?

Anonymkode: 135fe...3cc

Vet ikke hvor mange ganger jeg har takket ja til ting langt fram i tid, for så å avlyse i siste liten. Eller juge for å slippe unna. Planlegger unnskyldninger på forhånd for å ha noe klart hvis noen spør :) 

Men for noen få år siden sa jeg det som det var, folk trodde jo det var noe galt med enten dem eller meg. Jeg sier nå rett ut at jeg ikke liker sosiale lag og prøver så langt det lar seg gjøre å ikke være med på sånt. Sier rett og slett rett ut at jeg ikke orker. Sier at jeg tømmer meg på jobb, og har lyst til å være hjemme og synes det er greit. For det synes jeg, jeg koser meg hjemme.

Jeg har altså ikke noe ønske om å bli mer sosial. Tror du bare må trene på å bli sosial om du ønsker det, men ikke lett å forandre på seg selv når du på en måte er "født" sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat som deg. Spesielt dette med å finne på noe med bare én annen person syns jeg kan være skummelt og ubehagelig, og jeg føler et behov for å kontrollere hvor lenge besøket skal være. Hvis du ønsker å endre på dette må du nesten bare prøve å slappe av og ikke finne på falske avtaler. 

Anonymkode: c50bf...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg alltid besøker andre, men ikke inviterer - da kan jeg gå når jeg vil! Men jeg ser jo at det blir urettferdig i lengden, så kanskje jeg også skal prøve å ha fiktive avtaler for å ha en definert slutt på besøket.

Må bare tillegge at jeg er veldig glad i menneskene jeg omgås, og at jeg aldri "angrer" på samvær med dem. Det er bare litt slitsomt (og skremmende). Haha..

Anonymkode: a11b0...142

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at jeg har "en avtale" klokken da og da. Jeg sier ikke at jeg skal møte noen andre for det er løgn, men det er ikke løgn å si at jeg har en ny avtale. Har jo en avtale med meg selv og alenetiden min 😊 Aldri noen som har spurt og gravet utover det.

Anonymkode: 48bbb...fe4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene, og vi er nok mange som har tydd til en nødløgn i ny og ne. Det du beskriver har lett for å bli en dårlig vane og en ond sirkel. Den eneste måten å bryte vanen på er å øve. Som med all annen utholdenhet, er det trening som gjelder ;) Velg hvilke ting du takker ja til, og bestem deg på forhånd for hvor lenge det skal vare. Takk ja til «små» ting som et kafebesøk, et selskap med få personer, ting som er oversiktlige og greie. Når du har vært så lenge som du har bestemt deg for, si at du må gå. Du bør ikke dikte opp at du skal møte andre eller noe, bare si at «Dette har vært hyggelig, men nå er jeg nødt til å gå. Vi må gjenta det igjen snart.» e.l. En enkel og grei sannhet er best, for det er så teit når du blir gjennomskuet på at du lyver. Hvis du blir spurt hvorfor du må gå, si noe så enkelt som at «Det har vært litt mye i det siste, så jeg er nødt til å ta det litt med ro.» eller «Jeg har xxx på programmet i morgen, og jeg trenger å forberede meg til det.» (hvis det er sant). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjorde akkurat det samme før! Hver gang jeg var med venninner sa jeg at jeg skulle møte noen andre om 1-2 timer. Men nå har jeg lært meg til å si at jeg skal hjem fordi jeg er trøtt/sliten/skal spise middag osv.

Anonymkode: 42dd0...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lett merke når folk juger om sånt, spesielt de jeg kjenner godt og over mange år. Også når de juger om andre ting også. Vet ikke helt om det er måten de forteller det på, ordene de velger eller tonefallet eller opplysninger som kommer frem som ikke stemmer helt feks, er hvertfall et eller annet jeg merker meg som er annerledes enn når de forteller noe som faktisk er sant. Og jeg blir faktisk lei meg når de juger for meg, så jeg hadde satt veldig pris på at du fortalte det som sant var. Er ikke noe galt med å være introvert og trenge mer alenetid. Er mye værre å bli tatt i juging. Jeg har forøvrig aldri konfrontert de som juger.

Anonymkode: 80ab9...1f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er akkurat lik - men uheldigvis tolket ene venninnen min - som da overtolket-forklarte dette videre, at jeg ikke vil være sammen med de lengre - nettopp fordi jeg sa jeg ville være alene hjemme. Så de har avtalt å slutte å invitere meg.

Jeg tenker - så lenge du ikke kan bli tatt i løgnen din/bare si "avtale" og ikke at det er med noen, gjør det :) Med venner du stoler på, kan du nok trygt være helt ærlige med også :)

Anonymkode: c019d...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull

Det er dette hvite løgner er til for. Men personlig prøver jeg å kun omgåes mennesker jeg ikke trenger å dra sånne løgner for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn, men jeg lyver ikke. Hvorfor ikke bare fortelle sannheten? Det er også lett å merke når noen lyver om det, som noen andre skrev her. Kan du ikke være ærlig så er de ikke ordentlig venner. Man er som man er og har de behovene man har, det må man bare godta. 

Anonymkode: ed354...98e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg er det man kan kalle en introvert person, som blir fort sliten av å være sammen med andre, og noen ganger kan jeg bli veldig stresset hvis jeg ikke vet hvor lenge jeg "må" være sammen med dem. Jeg vil altså være sosial, men er lite utholdende før jeg vil være alene igjen.

I det siste har jeg tatt meg selv i å dikte opp andre avtaler for å ha en unnskyldning for å gå eller avslutte besøk hjemme hos meg selv. Jeg kan f. eks. si at jeg bare er ledig til kl. 17.00, fordi jeg skal møte noen andre kl. 18.00, når jeg egentlig bare skal være hjemme på kvelden. Hver gang jeg gjør dette, får jeg en litt ekkel følelse, fordi jeg ikke liker å lyve. Derfor lurer jeg på:

- Er det galt av meg å dra disse løgnene?

- Er det flere som har det som meg?

- Er det noen som har tips om hvordan jeg kan bli mer avslappet til det å være med andre "på ubestemt tid", eller å "holde ut" like lenge som andre?

Anonymkode: 135fe...3cc

Kan du ikke bare si at du skal slappe av litt? Man må ikke lyve hele tiden. Vel, lystløgnere gjør jo det. Er du en lystløgner som bare må lyve hele tiden, - eller glimter du av og til med litt sannhet?

Jeg orker ikke å henge med mennesker lenge. Kort er flott.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og typen min er sånn, haha. Ligner på en prikk!

Det du gjør er ikke galt i den forstand altså. Det er jo litt frekt å lyve, men jeg tenker da det burde gå greit.
Noen folk vet jo faktisk ikke når det er rett tid å dra, så da blir de jo gjerne til dagen etter. Det vil jeg helst slippe, så da er det bare å finne på en liten løgn. Det skader ingen, de får bedre tid til hva enn de skal gjøre resten av dagen og du får velfortjent alene tid.

Anonymkode: 0f69e...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er nok ikke alene. Jeg har «heldigvis» mann og unger å skylde på, og kan alltid si jeg skal noe med dem. Ellers hadde jeg nok tydd til en hvit løgn også! Sliter litt mer på jenteturer til utlandet, da jeg er desperat etter alenetid😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt lik. For noen år siden fant jeg ut at det er viktig for meg å luke ut mennesker som gir med dårlige vibber. Derfor henger jeg nå  med 1-2 personer som jeg bare får gode vibber av :) er selvfølgelig med på andre ting en sjelden gang, ut å drikke f.eks. (Jeg jobber i utelivsbransjen). Og da kommer den utadvendte meg frem, foruten det så liker jeg meg best hjemme. Jeg inviterer aldri noen hit, da drar jeg heller på besøk. 

Det er ikke feil av deg å dra disse løgnene, men du burde ikke være med mennesker hvor det er nødvendig å dra de løgnene. Får en følelse av at dette er personer som hadde gitt meg, dårlige vibber.

Anonymkode: 8c483...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å si at jeg er sliten og vi gå hjem og slappe av litt. Har vært en lang dag på jobben osv. Må jo ikke spesifisere at jeg er sliten av å være sosial. 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Er det noen som har tips om hvordan jeg kan bli mer avslappet til det å være med andre "på ubestemt tid", eller å "holde ut" like lenge som andre?

Tipset her er å være deg selv mest mulig og være mest mulig avslappet og laid back, prøv å sett deg selv litt mer på autopilot. Det du blir sliten av er den konstante tenkinga på om du reagerte riktig, om du snakker passe mye i forhold til hvordan du lytter, om tonefallet var riktig, om det du sa kunne tolkes feil, om det du sa var kult/morsomt nok, om du var medfølende nok, om hun andre egentlig mente noe annet med det hun sa enn det det først hørtes ut som... etc. etc. Hvis du kan koble ut sånn tenking, og bare slappe av, så vil du holde ut lenger. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Dævendøtte skrev:

Vet ikke hvor mange ganger jeg har takket ja til ting langt fram i tid, for så å avlyse i siste liten. Eller juge for å slippe unna. Planlegger unnskyldninger på forhånd for å ha noe klart hvis noen spør :) 

Men for noen få år siden sa jeg det som det var, folk trodde jo det var noe galt med enten dem eller meg. Jeg sier nå rett ut at jeg ikke liker sosiale lag og prøver så langt det lar seg gjøre å ikke være med på sånt. Sier rett og slett rett ut at jeg ikke orker. Sier at jeg tømmer meg på jobb, og har lyst til å være hjemme og synes det er greit. For det synes jeg, jeg koser meg hjemme.

Jeg har altså ikke noe ønske om å bli mer sosial. Tror du bare må trene på å bli sosial om du ønsker det, men ikke lett å forandre på seg selv når du på en måte er "født" sånn. 

Sånne folk som deg irriterer greeenseeløøøst. Er du klar over hvor avvist man føler seg da? Og at den personen kanskje har droppet andre planer for din skyld? Bra du er ærlig nå da

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! Godt å vite at vi er flere. Og takk for mange tips! Målet er jo å slippe å tenke over dette, men enn så lenge er det greit å ha noen strategier. Jeg har på en måte innfunnet meg med at jeg trenger mye alenetid, men det er jo greit å ha noen triks for å få til det uten å lyve - for som et av svarene antyder jeg ikke en lystløgner, det er vel nettopp derfor jeg lagde denne tråden. 

TS

Anonymkode: 135fe...3cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt lik. For noen år siden fant jeg ut at det er viktig for meg å luke ut mennesker som gir med dårlige vibber. Derfor henger jeg nå  med 1-2 personer som jeg bare får gode vibber av :) er selvfølgelig med på andre ting en sjelden gang, ut å drikke f.eks. (Jeg jobber i utelivsbransjen). Og da kommer den utadvendte meg frem, foruten det så liker jeg meg best hjemme. Jeg inviterer aldri noen hit, da drar jeg heller på besøk. 

Det er ikke feil av deg å dra disse løgnene, men du burde ikke være med mennesker hvor det er nødvendig å dra de løgnene. Får en følelse av at dette er personer som hadde gitt meg, dårlige vibber.

Anonymkode: 8c483...6a0

Ok så det du sier er at de menneskene hun lyver for... at det er deres feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å si at jeg har "en avtale" klokken da og da. Jeg sier ikke at jeg skal møte noen andre for det er løgn, men det er ikke løgn å si at jeg har en ny avtale. Har jo en avtale med meg selv og alenetiden min 😊 Aldri noen som har spurt og gravet utover det.

Anonymkode: 48bbb...fe4

Er bedre å være ærlig. Jég hadde blitt lei meg om jeg hadde en avtale med noen og så hadde personen bare skvisa meg inn før vedkommende skulle noe med noen andre. Er iallefall slik jeg hadde tolka det. At jeg var for kjedelig så derfor var du hos meg i kort tid før du fant på noe mer gøy med noen andre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...