Gå til innhold

Folk burde fornyet teorikurs hvert 5 år!!! Og bruk av briller/linser under kjøring burde vært strengere!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har øvet på teorien til klasse B i mange måneder nå. Besto i dag. Mens jeg øvde hendte det jeg stilte spørsmål til noen som har bilsertvikatet.. MEN DE KAN JO IKKE EN DRITT!!! Kjæresten min sa at gul stripe i midten av veibanen betydde at det er lov å kjøre over.... takk gud for at jeg allerede hadde lest meg opp på det før jeg fikk høre det, så jeg ikke blir lært farlige feil. Vil han drepe meg og ta tinga mine eller??? Gul linje i midten av kjørebanen betyr at det er biler i motsatt retning på andre kjørefeltet. Å krysse kommer ann på linjene (om det er sperrelinje, kjørefeltslinjer, varsel osv)... 

 

Og når jeg tok teorien ble jeg bedt om å ta av meg brillene å se på et skilt som synstest. Jeg gjettet nærmest hva som sto der, og måtte myse for å klare å se. Fikk riktig, men jeg prøvde å si at jeg ikke burde bestå den for jeg har ganske dårlig syn og gjettet og myste. Gutter er så dumme!! Jeg kunne kjøre uten briller sa de å men nei det skal jeg aldri finne på. Det ble nesten en slåsskamp der inne!! Hvis ting skal være så enkelt så er det mange farlige bilister ute på veien!!! Jeg skal ringe inn å klage i mårra for dette irriterer meg... 

Anonymkode: 1528e...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter du har hatt lappen i noen år, vil du nok ha glemt ganske mye fra teorien selv. Det viktigste er at man vet trafikkreglene og det å faktisk kunne kjøre.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har du blitt en skikkelig besserwisser og regelrytter. Gratulerer. Eller ikke. 

Folk kjører på autopilot. Kjæresten din vet nok veldig godt at gul heltrekkende stripe betyr at man ikke kan krysse linjen når han faktisk er i trafikken. Akkurat slik som at folk vet hvordan man bruker clutchen selv om de ikke nødvendigvis har forklart det riktig.  Og hvordan man skrur på vindusviskerne selv om man sier feil til noen andre. Ingen grunn til å gå helt bananas. Det er trafikkbildet man må følge med på, og da er det faktisk bra at de andre reglene og funksjonene sitter i ryggmargen og går automatisk. 

Det er for øvrig bilisten selv som er ansvarlig for at synet er korrigert hvis nødvendig ved bilkjøring. Ingen grunn til å yppe til slåsskamp. Det er nå bare å si greit, men jeg føler meg mest komfortabel med å bruke briller i trafikken. 

Du virker som en skikkelig bråkmaker. 

Anonymkode: de143...6e9

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå har du blitt en skikkelig besserwisser og regelrytter. Gratulerer. Eller ikke. 

Folk kjører på autopilot. Kjæresten din vet nok veldig godt at gul heltrekkende stripe betyr at man ikke kan krysse linjen når han faktisk er i trafikken. Akkurat slik som at folk vet hvordan man bruker clutchen selv om de ikke nødvendigvis har forklart det riktig.  Og hvordan man skrur på vindusviskerne selv om man sier feil til noen andre. Ingen grunn til å gå helt bananas. Det er trafikkbildet man må følge med på, og da er det faktisk bra at de andre reglene og funksjonene sitter i ryggmargen og går automatisk. 

Det er for øvrig bilisten selv som er ansvarlig for at synet er korrigert hvis nødvendig ved bilkjøring. Ingen grunn til å yppe til slåsskamp. Det er nå bare å si greit, men jeg føler meg mest komfortabel med å bruke briller i trafikken. 

Du virker som en skikkelig bråkmaker. 

Anonymkode: de143...6e9

Jeg er en jente så jeg er ingen bråkmaker!!

Anonymkode: 1528e...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla for en besserwisser! Hvorfor har du ikke postet dette under kategorien: bil og trafikk? 

Anonymkode: 88d80...215

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har øvet på teorien til klasse B i mange måneder nå. Besto i dag. Mens jeg øvde hendte det jeg stilte spørsmål til noen som har bilsertvikatet.. MEN DE KAN JO IKKE EN DRITT!!! Kjæresten min sa at gul stripe i midten av veibanen betydde at det er lov å kjøre over.... takk gud for at jeg allerede hadde lest meg opp på det før jeg fikk høre det, så jeg ikke blir lært farlige feil. Vil han drepe meg og ta tinga mine eller??? Gul linje i midten av kjørebanen betyr at det er biler i motsatt retning på andre kjørefeltet. Å krysse kommer ann på linjene (om det er sperrelinje, kjørefeltslinjer, varsel osv)... 

 

Og når jeg tok teorien ble jeg bedt om å ta av meg brillene å se på et skilt som synstest. Jeg gjettet nærmest hva som sto der, og måtte myse for å klare å se. Fikk riktig, men jeg prøvde å si at jeg ikke burde bestå den for jeg har ganske dårlig syn og gjettet og myste. Gutter er så dumme!! Jeg kunne kjøre uten briller sa de å men nei det skal jeg aldri finne på. Det ble nesten en slåsskamp der inne!! Hvis ting skal være så enkelt så er det mange farlige bilister ute på veien!!! Jeg skal ringe inn å klage i mårra for dette irriterer meg... 

Anonymkode: 1528e...f09

Da må de ha andre regler enn her

Har 2 som skal ta lappen nå og begge må ha attest fra optiker på synet.

At typen din er dust gjør ikke alle andre med lappen til duster

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente så jeg er ingen bråkmaker!!

Anonymkode: 1528e...f09

Jenter kan fint være bråkmakere og du later til å vippe mot den kategorien

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har øvet på teorien til klasse B i mange måneder nå. Besto i dag. Mens jeg øvde hendte det jeg stilte spørsmål til noen som har bilsertvikatet.. MEN DE KAN JO IKKE EN DRITT!!! Kjæresten min sa at gul stripe i midten av veibanen betydde at det er lov å kjøre over.... takk gud for at jeg allerede hadde lest meg opp på det før jeg fikk høre det, så jeg ikke blir lært farlige feil. Vil han drepe meg og ta tinga mine eller??? Gul linje i midten av kjørebanen betyr at det er biler i motsatt retning på andre kjørefeltet. Å krysse kommer ann på linjene (om det er sperrelinje, kjørefeltslinjer, varsel osv)... 

 

Og når jeg tok teorien ble jeg bedt om å ta av meg brillene å se på et skilt som synstest. Jeg gjettet nærmest hva som sto der, og måtte myse for å klare å se. Fikk riktig, men jeg prøvde å si at jeg ikke burde bestå den for jeg har ganske dårlig syn og gjettet og myste. Gutter er så dumme!! Jeg kunne kjøre uten briller sa de å men nei det skal jeg aldri finne på. Det ble nesten en slåsskamp der inne!! Hvis ting skal være så enkelt så er det mange farlige bilister ute på veien!!! Jeg skal ringe inn å klage i mårra for dette irriterer meg... 

Anonymkode: 1528e...f09

Får håpe du ikke skal kjøre i utlandet da......for der er ikke alltid stripene gule....og skiltene kan også ha annen farge enn i Norge....

 

 

og jenter kan være bråkmakere....

Anonymkode: 752c1...29c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du endrer perspektiv når du blir voksen. Da dreier det seg ikke lenger om beviste egenskaper, men at du skal kunne kjøre bil. Velkommen til demokratiet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg sletter meg herifra dere er så slemme!!!

Anonymkode: 1528e...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter er veldig aggressiv i skrivestil og synspunkter. Håper at ikke kjørestilen blir like angrepslysten. 

Anonymkode: 48c96...d19

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud jeg sletter meg herifra dere er så slemme!!!

Anonymkode: 1528e...f09

Sannheten kan være brutal.....

Anonymkode: 752c1...29c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det ble nesten en slåsskamp der inne!! Hvis ting skal være så enkelt så er det mange farlige bilister ute på veien!!! Jeg skal ringe inn å klage i mårra for dette irriterer meg... 

Hvor ble det nesten en slåsskamp, og hvem skal du ringe til for å klage på hvem/hva?

Anonymkode: 5a30f...4d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man skal kjøre opp og den første tida etter oppkjøring mens man er fersk sjåfør, er det viktig med sånne kunnskaper fordi det er det eneste man har å holde seg til når man kjører. Etterhvert vil man glemme noe av det mest unyttige og så setter de viktigste kunnskapene seg mer i ryggmargen og blir til noe man aldri tenker over men som man bare gjør automatisk. Det kalles erfaring. En erfaren sjåfør vil f.eks. ikke tenke over når og hvordan man skal gire, man bare instinktivt "vet" det ut i fra situasjon og fart. Man girer uten å tenke seg om. Det er som å sykle, når man har lært det så trenger man ikke lenger tenke på hvordan man skal gjøre for å holde seg i balanse og ikke tippe overende. Man bare gjør det, helt på autopilot.

Det viktigste for å bli en god sjåfør er grunnleggende kunnskaper, kombinert med masse erfaring. Etterhvert får man så god erfaring at man lett kan glemme mye av puggestoffet fra teoriprøven men samtidig være en mye tryggere sjåfør enn før. Det nytter ikke med teorikunnskap hvis man ikke har praktisk kunnskap, og når det gjelder bilkjøring trenger man MYE øving og erfaringer for å bli en god sjåfør.

Anonymkode: 9e056...2a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud jeg sletter meg herifra dere er så slemme!!!

Anonymkode: 1528e...f09

Får håpe du ikke skriver dette på mobil i bil. 

Anonymkode: 9366d...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil så hevdes det at man er god sjåfør etter 7 år bak rattet. Jeg har hatt sertifikatet i 25 år. 

Det bør klassifiseres til å være guddommelig dyktig sjåfør spør du meg. 😉

Men, helt ærlig. Mange lover og regler har blitt endret siden jeg tok lappen, og skulle jeg tatt en test nå, så hadde jeg helt sikkert stryket med glans. Og det tror jeg gjelder de aller fleste "gamlinger" som meg. Om det er behov for å fornye kunnskapen tror jeg ikke det er behov for. Har kjørt skadefritt i evigheter, og det skyldes ikke at jeg kan alle lover og regler om bilkjøring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har øvet på teorien til klasse B i mange måneder nå. Besto i dag. Mens jeg øvde hendte det jeg stilte spørsmål til noen som har bilsertvikatet.. MEN DE KAN JO IKKE EN DRITT!!! Kjæresten min sa at gul stripe i midten av veibanen betydde at det er lov å kjøre over.... takk gud for at jeg allerede hadde lest meg opp på det før jeg fikk høre det, så jeg ikke blir lært farlige feil. Vil han drepe meg og ta tinga mine eller??? Gul linje i midten av kjørebanen betyr at det er biler i motsatt retning på andre kjørefeltet. Å krysse kommer ann på linjene (om det er sperrelinje, kjørefeltslinjer, varsel osv)... 

 

Og når jeg tok teorien ble jeg bedt om å ta av meg brillene å se på et skilt som synstest. Jeg gjettet nærmest hva som sto der, og måtte myse for å klare å se. Fikk riktig, men jeg prøvde å si at jeg ikke burde bestå den for jeg har ganske dårlig syn og gjettet og myste. Gutter er så dumme!! Jeg kunne kjøre uten briller sa de å men nei det skal jeg aldri finne på. Det ble nesten en slåsskamp der inne!! Hvis ting skal være så enkelt så er det mange farlige bilister ute på veien!!! Jeg skal ringe inn å klage i mårra for dette irriterer meg... 

Anonymkode: 1528e...f09

Hvorfor trakasserer du et helt kjønn i innlegget ditt for å fremme et poeng?

Anonymkode: c897b...605

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en lettere synstest før teorien og måtte ha med attest fra optiker før oppkjøringen. Kan hende det er slik hos dere også.

Anonymkode: 2a790...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Da må de ha andre regler enn her

Har 2 som skal ta lappen nå og begge må ha attest fra optiker på synet.

At typen din er dust gjør ikke alle andre med lappen til duster

Jeg tok førerkort i fjor vinter, og mener jeg krysset "Ja" et sted på at jeg trenger briller eller linser, og dermed måtte jeg levere papirer fra optiker.

Hadde jeg krysser nei regner jeg med de har en enkel test på trafikkstasjonen, jeg kunne fint ha sagt at jeg ikke bruker linser. Det står sannsynligvis en kode på førerkortet for at jeg bruker briller/linser, uten at jeg helt klarer å tyde hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...