AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #1 Skrevet 31. juli 2018 Kjæresten min og jeg er invitert til et bryllup på en annen kant av landet,som varer over tre dager. Brudeparet er selv ikke fra dette stedet,men har valgt lokasjonen da det er et temabryllup.Det er ca.30 mil hver vei. Kjæresten min og jeg er ikke samboere,og vi er begge aleneforeldre. Bruden tilhører hans familie.Konseptet er flott,men som alenemamma blir det utrolig dyrt. Grovt regnet med gave,barnepass, reise,hotell,antrekk og frisør så vil det komme på mange tusen kr. Den første dagen er satt av som mingling (bli-kjent dag) for gjestene. Dag 2,selve bryllupet og 3.dag bryllupsfrokost+div.Min kjæreste og jeg var i utgangspunktet enige om å dra oppover og være med på dag 2 og 3 for å kutte kostnadene. Vi har heller ikke fått reist bort alene i sommer,så dette skulle være en type romantisk tur for oss også,som vi har sett frem til. Nå derimot,heller han mot å dra oppover alene til 1.dag,etter press fra brudens mor,som er hans søster. For meg vil det koste 2000 kr ekstra om jeg også skulle vært der fra dag 1. Er jeg smålig? Som kvinne har man større utgifter enn en mann når man skal i bryllup. Han ønsker også å være der fra dag 2,,,men er svak ifht sin søster. Hans andre søster kommer også på dag 2.Skjønner at bruden har lagt sjelen sin i dette eventyrbryllupet,men som ung,forstår hun kanskje ikke hva det koster? Har bedt hm snakke med brudens mor,så får vi se....Grunnen til at det er så dyrt med barnepass for meg,er at jeg har 2 barn,hvorav et er multihandikappet. Så jeg hadde virkelig sett frem til en tur avgårde. Men ikke med separat reising,og en prislapp på nesten 10 000 kr. Anonymkode: cbff5...eb6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #2 Skrevet 31. juli 2018 Du er ikke smålig. Går det ikke økonomisk så må bruden og kjæresten godta det, eller evt støtte deg. Det er heller ikke normalt å betale 10000 for å dra i noen andres bryllup. Anonymkode: 33e27...49b 27
cilla89 Skrevet 31. juli 2018 #3 Skrevet 31. juli 2018 Nei, jeg vil ikke si du er smålig, men det er snakk om 2000 ekstra på noe du har gledet deg til, klarer du å kutte noen av de andre kostnadene? Kan du bruke en kjole du allerede har eller låne av en venninne? Kan du droppe frisør? Jeg pleier aldri å spandere på meg det i forkant av et bryllup. Hvis du må ha frisør, forsøk å finne tilbud hos f.eks Lets Deal. Gave kan vel kjæresten din dekke? Her betaler iallefall jeg for min familie, og han for sin (Men vi står begge som givere). Høres ut som du behøver turen og om du kutter noen poster så er det plutselig "bare" 500 kr ekstra for en hel dag ekstra. 14
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #4 Skrevet 31. juli 2018 Det er det jeg også tenker..på hva det vil koste meg. Barnepass : 3000 kr, gave 1000 kr.( min del av den), antrekk og frisør 2000-3000 kr,reiseutgifter og mat ellers 1000 kr,hotell ca 2000kr. Hjeeelp. Kjæresten min så i utgangspunktet at han kunne hjelpe til med noe,men da han forsto hva det ville koste meg,så har ikke han mulighet til det i særlig grad,,og ikke ønsker jeg det heller. Poenget mitt er at vi burde holde oss til det vi var blitt enige om,for å lette trykket. Så ja, jeg blir skuffet om han velger separat reising..dette skulle være en tur for oss også. Spesielt når han selv vil være der fra dag 2 og er i prinsippet enig med meg. Anonymkode: cbff5...eb6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #5 Skrevet 31. juli 2018 Har tenkt på hvordan det kan kuttes,,men har virkelig ingen kjoler...har endel sorte kjoler,men det er jo ikke noe man skal bruke i bryllup. Frisør: har ikke vært hos en på 1,5 år,,så det virker nødvendig. Barnepass: pga mitt barns funksjonshemming,kan hun ikke passes av hvem som helst dessverre..De øvrige utgiftene er 50/50... Og en dag ekstra for 500 kr...? Bare barnepasser er 1000 kr.dagen. Anonymkode: cbff5...eb6
Hårstrikk79 Skrevet 31. juli 2018 #6 Skrevet 31. juli 2018 Syns det er litt rart at kjæresten din ikke spanderer mesteparten av utgiftene, da du er daten HANS i bryllupet. Reise og hotell syns jeg faktisk er en selvfølge at han betaler. Og at dere skal spleise på gaven er jo helt absurd, i mine øyne. Har jeg hatt kjærester med i bryllup som hovedsaklig JEG er invitert i, kunne det ikke ramlet meg inn å spørre om vi skal spleise på gaven. 15
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #7 Skrevet 31. juli 2018 Vi er invitert som par,men jeg er forsåvidt enig med deg. Jeg har jo utgifter han ikke har. Dessuten har jeg møtt brudeparet kun ved et par anledninger tidligere.. Anonymkode: cbff5...eb6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 Det er ikke smålig å ikke ha mulighet til å delta på det du ønsker fordi det er for dyrt. Hvis han vil ha deg med fra dag 1 bør han dekke de ekstra utgiftene du får i forbindelse med barnepass osv. Anonymkode: 51096...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #9 Skrevet 1. august 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: har endel sorte kjoler,men det er jo ikke noe man skal bruke i bryllup. Anonymkode: cbff5...eb6 Er det sant? Det har jeg ikke hørt om, hvorfor er det en greie? Kunne ha sverget på at jeg har sett kvinner i svarte kjoler i bryllup jeg har vært i. Et kjapt google-bildesøk på "bryllup" gir meg mange bilder hvor gjestekvinner har svarte kjoler på. Hvis ikke de er veldig mørkeblå og bare ser svarte ut på bilder da. Anonymkode: b1b03...8f6 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #10 Skrevet 1. august 2018 For å svare på spørsmålet ditt: Nei. Sånne bryllup er helt absurde. Hvordan hadde det blitt om alle hadde sånne bryllup? Plutselig skal man i 3-5 bryllup et år, og må ut med mange titusen kroner. Vi har dårlig råd, så jeg ville nok ikke ha dratt i dette bryllupet i det hele tatt. 10 000 er jo (nesten?) et feriebudsjett for et helt år for oss. Anonymkode: b1b03...8f6 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #11 Skrevet 1. august 2018 Det er liksom en uskreven regel som har blitt tradisjon. Hvite,sorte og røde kjoler er visstnok ikke noe som skal brukes,,,helt enig at det er sprøtt. Kan forstå hvit,til en viss grad ,dersom bruden er hvit.... Anonymkode: cbff5...eb6 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #12 Skrevet 1. august 2018 Synes det er litt absurd selv...hvertfall for oss vanlige folk. Dersom kostnadene ikke kuttes drastisk,må jeg la være å dra. Tross alt skolestart snart for mine egne to barn,med litt nytt tøy og annet utstyr. Håper jeg får dratt,men ikke til denne prisen. Anonymkode: cbff5...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #13 Skrevet 1. august 2018 Jeg ville heller brukt pengene på noe annet. Anonymkode: 97554...817 1
Jobbermedbarn Skrevet 1. august 2018 #14 Skrevet 1. august 2018 Nei, selvfølgelig er du ikke smålig🙏 Jeg tenker at når du legger opp til et bryllup som koster så mye for gjestene, må du regne med at en del takker nei/delvis nei. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #15 Skrevet 1. august 2018 Hva med å kutte ut frisørtime? Og farge håret selv kan du få frisøren til å flette håret ditt for en billig penge? Også kan du kanskje komme etter? Jeg synes selv jeg har god råd, men å bruke 10000kr til bryllup er altfor mye. Anonymkode: 8143f...ff1 1
ElectricScum Skrevet 1. august 2018 #16 Skrevet 1. august 2018 Gud forby jeg noengang blir invitert til et sånt sirkus. 3-dagers bryllup høres ut som et mareritt. Kan ikke se for meg at man er noe annet en eksepsjonelt selvsentrert når man invitere til noe slikt. Også i gokk, da. Djeez. 6
Juniper Skrevet 1. august 2018 #17 Skrevet 1. august 2018 Her ville jeg sagt at siden han endrer planene og bortprioriterer deg, så bør du bare melde avbud. Si at det ikke blir helt samme kosen når hele opplegget deres endres og dere ikke får reist sammen. Når han presses til å møte før han hadde tenkt er konsekvensen at du ikke har mulighet. Ikke åpne for noen diskusjon. Gaven kan han da betale helt selv, siden du ikke møter uansett. Det er sykt mye penger å skulle ut med! Finn heller en restplass et hyggelig sted en helg du kan ordne barnepass. Han kan ikke venne seg til å ensidig endre planer og forutsettninger hos dere, og du bare svelger det. Om du gir klar melding tilbake vil han respektere deg i mye høyere grad. 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #18 Skrevet 1. august 2018 Hvorfor skal du gi 1000 kr i gave til noen du så vidt har møtt? Jeg syns ikke du burde gi gave i det hele tatt, men at kjæresten gir gave som er fra dere begge. Skal selv i bryllup snart med min kjæreste. Vi bor hver for oss, vært sammen 8 mnd. Han har betalt og skal betale utgiftene jeg har med å være med, som fly, leiebil og gave. Så jeg syns typen din er kjip, hehe. Jeg ordner kjole og slikt, hadde alt jeg trengte fra før så det koster ikke meg noe. Anonymkode: 16c15...7fc 6
Gjest Bøff Eløff Skrevet 1. august 2018 #19 Skrevet 1. august 2018 37 minutter siden, Juniper skrev: Her ville jeg sagt at siden han endrer planene og bortprioriterer deg, så bør du bare melde avbud. Si at det ikke blir helt samme kosen når hele opplegget deres endres og dere ikke får reist sammen. Når han presses til å møte før han hadde tenkt er konsekvensen at du ikke har mulighet. Ikke åpne for noen diskusjon. Gaven kan han da betale helt selv, siden du ikke møter uansett. Det er sykt mye penger å skulle ut med! Finn heller en restplass et hyggelig sted en helg du kan ordne barnepass. Han kan ikke venne seg til å ensidig endre planer og forutsettninger hos dere, og du bare svelger det. Om du gir klar melding tilbake vil han respektere deg i mye høyere grad. Enig.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #20 Skrevet 1. august 2018 Han har blitt overtalt av sine til å dra den 1.dagen,,,,og ramset opp alle de familiære grunnene.Det at vi skulle ha denne turen sammen er i hans hode blitt til noe annet,,noe som en type bonus. Å dra separat er tydeligvis ikke noe problem for ham...og forslo at jeg kunne ta toget ( 4 timer) på dag 2.(Håper det ikke blir forsinkelser eller noe da,,,) I tillegg var tonen ganske krass. Jeg fortalte jeg synes det var skuffende, men gadd ikke si noe mer ifht vår opprinnelige plan .Men jeg sa at jeg synes det ikke er riktig at jeg skal ha så store utgifter. Han tilbydde å støtte litt,,,så vi får se. Synes han bør betale gaven selv og reiseutgifter hjem.Jeg kan betale halvparten for den natta jeg må sove over på hotellet. Ellers synes jeg at jeg har nok utgifter med antrekk,mulig frisør, barnepass og togtur. Trist å bli bortprioritert,,, men det er ikke 1.gang. Ville ikke gjort noe slikt mot ham. Anonymkode: cbff5...eb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå