AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #1 Skrevet 31. juli 2018 En person jeg kjenner har fortalt at han har asperger, men jeg har asperger også og syns det er rart at han er såpass oppegående når han har en så alvorlig utviklingshemming som asperger.. Han har masse venner som han ofte er ute med, å være sosial er tydeligvis noe han elsker da han til stadighet spør om jeg vil bli med han ut på noe.. Han forteller stadig vekk at han har vært på kafë, på fest, på konserter, kino og andre sosiale sammenkomster. Han har også en samboer han har vært sammen med i et par år og en fulltidjobb. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig og jeg får dårlig samvittighet når jeg hele tiden må takke nei til alle invitasjonene han kommer med, jeg orker ikke være mye sosial i løpet av en dag før jeg blir helt utslitt. Å være på konserter ville vært helt umulig for meg pga all lyden og inntrykkene og menneskene. Festing innebærer masse smalltalk jeg virkelig ikke er noe god på. Han derimot elsker å stå å mingle med nye folk og har ingen problem med å holde en samtale i gang. Jeg har kun 1 venn i livet som jeg har hatt siden ungdomsskolen og det er han. Jeg klarer ikke ta kontakt med folk og ikke føre en samtale. Hvorfor har han en hel haug av kompiser og venninner? Jeg har heller aldri i det hele tatt vært i nærheten av å ha kjæreste. Kjenner jeg bliir misunnelig på han som klarer seg så godt, men skjønner ikke hvordan han har klart å fått diagnosen når han har ingen problemer.Jeg har slitt hele livet, hatt kun 1 venn i hele oppeksten. Kan ikke en gang skylle på at det er aspergeren sin skyld når andre med asperger lever helt normale liv.. 😕😐 Anonymkode: 06da3...4b4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #2 Skrevet 31. juli 2018 Det er da mange som fungerer veldig bra med diagnosen. Kjenner flere som har fulltidsjobb, hatt tyngre verv, velfungerende sosialt liv og god utdannelse. Anonymkode: 992ab...2b1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #3 Skrevet 31. juli 2018 Denne blir nok slettet fort tror jeg. Anonymkode: 7056a...e53
Tockit Skrevet 31. juli 2018 #4 Skrevet 31. juli 2018 Aspergers er ikke en såpass utviklingshemmet sykdom å ha, som folk flest skal ha det til å være. Aspergers kommer i utallige mange grader, noen er oppegående og andre ikke så veldig. Aspergere sliter med forskjellige ting i forskjellige grader også. 3
Nesly Skrevet 31. juli 2018 #5 Skrevet 31. juli 2018 Asperger er ikke en utviklingshemming, men en utviklingsforstyrrelse...🙄 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 11 timer siden, Tockit skrev: Aspergers er ikke en såpass utviklingshemmet sykdom å ha, som folk flest skal ha det til å være. Aspergers kommer i utallige mange grader, noen er oppegående og andre ikke så veldig. Aspergere sliter med forskjellige ting i forskjellige grader også. Ok, men får å få diagnosen så regner jeg med man må ha et visst symtpomer og av en viss alorlighet? Det holder jo ikke å f.eks synes man har litt problemer med å snakke med folk, å syns det er vanskelig med smalltalk og øyekontakt for dette er jo sånt som alle mennesker kan oppleve fra tid til annen. Og da skjønner jeg ikke, viss de har såpass store problemer at de har fått diagnosen hvordan klarer de seg så bra da med alle disse problemene/symptomene? Anonymkode: 06da3...4b4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #7 Skrevet 1. august 2018 Siden du tydeligvis har erfaring med dette så veit du jo så klart at slike ting rammer mennesker i forskjellig grad? Anonymkode: 65b93...fae 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 At man har asperger kan gjøre noen ting vanskeligere, men ikke nødvendigvis umulig Så selv om det kanskje har vært vanskeligere for han å få venner, så har han klart det. Det kan være fordi han prøvde ekstra hardt, fordi han avr i et miljø der mange likte han, at andre har tatt initativ til å være venn med han eller andre ting. Om det er vits å skylde på asperger for at du ikke har venner er jo fåfengt. Det som spiller noen rolle er at du kan forsøke endre livet ditt til det bedre her og nå. Søk om støttekontakt, forsøke få kontakt meden tidligere venn eller møt vennene til denne aspergervennen din Anonymkode: b8167...476
Cambria Skrevet 1. august 2018 #9 Skrevet 1. august 2018 Jeg forstår godt at dette føles vanskelig. Det oppleves kanskje som urettferdig også? Her handler det nok mye om at dere strever på forskjellige måter. Kanskje han gjennom oppveksten har hatt et godt apparat rundt seg og mennesker som har hjulpet han til å leve det livet han ønsker på tross av diagnosen? Hvordan han må jobbe med seg selv for å leve på denne måten vet vi ingenting om. Kanskje du kunne fått tips av han? Du må ikke glemme at alle er forskjellige. Jeg for si om Asperger som man gjør om ADHD: har du møtt en med Asperger, så har du møtt en med asperger. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #10 Skrevet 1. august 2018 26 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, men får å få diagnosen så regner jeg med man må ha et visst symtpomer og av en viss alorlighet? Det holder jo ikke å f.eks synes man har litt problemer med å snakke med folk, å syns det er vanskelig med smalltalk og øyekontakt for dette er jo sånt som alle mennesker kan oppleve fra tid til annen. Og da skjønner jeg ikke, viss de har såpass store problemer at de har fått diagnosen hvordan klarer de seg så bra da med alle disse problemene/symptomene? Anonymkode: 06da3...4b4 De fleste jeg kjenner med diagnosen har ikke problemer med det du nevner. Det er vi rundt som merker at de ikke helt taker sosiale koder osv. Mange er utrolig innpåslitne og virker uber sosiale, men har veldig få nære venner fordi de fleste av oss ikke orker de i lengden, Anonymkode: ff9aa...4fa
Tockit Skrevet 1. august 2018 #11 Skrevet 1. august 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men får å få diagnosen så regner jeg med man må ha et visst symtpomer og av en viss alorlighet? Det holder jo ikke å f.eks synes man har litt problemer med å snakke med folk, å syns det er vanskelig med smalltalk og øyekontakt for dette er jo sånt som alle mennesker kan oppleve fra tid til annen. Og da skjønner jeg ikke, viss de har såpass store problemer at de har fått diagnosen hvordan klarer de seg så bra da med alle disse problemene/symptomene? Anonymkode: 06da3...4b4 Vel, de klarer å finne en måte å leve med det og takle problemene de har. De tenker tross alt mer logisk en folk flest. Enkelte av utfordringene de sliter med går an å dempe med medikamenter, som feks ADHD/ADD eller OCD, men medikamenter kan selvfølgelig ikke hjelpe alt. Selv om diagnosen i seg selv ikke er alvorlig, er det fremdeles en daglig utfordring for folk med Aspergers.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå