Gå til innhold

Hei kattematen var full av mark!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så innholdet bevegde seg og så nøyere så var det masse mark i hele skåla!!! lignet fluemark og de var store feite! Jeg så at de spiste bløtforet til kattene. Det har stått i noen dager pga pusene har ikke ville spist det, har ikke skjønt hvorfor og lurer på om det har vært i kattefôret? Kan det være mark i hele huset mitt nå?? Grøsser og klør overalt !!! 

Anonymkode: 983f3...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har ikke vært i kattefôret og du har ikke mark i hele huset, men hvis du lar mat stå fremme i det varme været som er mange steder i Norge nå så legger fluene egg som utvikler seg til larver ("mark") i løpet av svært kort tid. Spesielt gjelder dette mat som inneholder kjøtt av noe slag og det gjør gjerne våtfôr til katt. 

Du kan selvfølgelig gjerne gi kattene våtfôr selv om det er varmt, men de ikke spiser må fjernes med en gang og skåler etc. vaskes grundig for å unngå nettopp det du opplever nå. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Leo skrev:

Det har ikke vært i kattefôret og du har ikke mark i hele huset, men hvis du lar mat stå fremme i det varme været som er mange steder i Norge nå så legger fluene egg som utvikler seg til larver ("mark") i løpet av svært kort tid. Spesielt gjelder dette mat som inneholder kjøtt av noe slag og det gjør gjerne våtfôr til katt. 

Du kan selvfølgelig gjerne gi kattene våtfôr selv om det er varmt, men de ikke spiser må fjernes med en gang og skåler etc. vaskes grundig for å unngå nettopp det du opplever nå. 

Skålene er kastet 😣😣 så ekkelt!!! Hvordan kan jeg finne ut om det er mere mark andre steder? 

Anonymkode: 983f3...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar du lettbedervelig mat stå framme på samme måte til deg selv også? 

Du har gitt insekter en helt fantastisk fest hvor dem kan få næring og legge egg i massevis. 
I varmen er det vel ikke noe som er bedre for insekter og bakterier for å få formere seg. 
Katter er heldigvis stortsett smarte nok til å ikke spise bedervet og skadelig mat, noe som også forklarer hvorfor dem ikke spiser maten du lar stå framme i dagesvis. 

Anonymkode: 8cc55...759

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar du slik mat stå fremme? Ville du spist fordervet mat selv? Våtfor er ferskvare og skal stå kjølig hvis det ikke spises. Det kan være larver i matavfallet ditt, så kast det også. 

Anonymkode: f8e73...991

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så innholdet bevegde seg og så nøyere så var det masse mark i hele skåla!!! lignet fluemark og de var store feite! Jeg så at de spiste bløtforet til kattene. Det har stått i noen dager pga pusene har ikke ville spist det, har ikke skjønt hvorfor og lurer på om det har vært i kattefôret? Kan det være mark i hele huset mitt nå?? Grøsser og klør overalt !!! 

Anonymkode: 983f3...6d3

Er du tilbakestående?? Du kan da ikke la våtfor stå fremme i flere dager!!! Det er fordervet forlengst, stakkars katter hvis du forventer at de skal spise våtfor som har stått fremme så lenge. Denne type mat med kjøtt forderver like fort som annen kjøttmat. Du ville ikke spist kjøtt som har stått fremme mer enn en time heller og la også kattene dine slippe å utsettes for det. Spiser de ikke når de får det må det kastes og ny mat gis ved neste måltid. Sørg for at de har tørrfôr og friskt vann (bør byttes to ganger om dagen minst) tilgjengelig.

Anonymkode: b7a4e...311

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du tilbakestående?? Du kan da ikke la våtfor stå fremme i flere dager!!! Det er fordervet forlengst, stakkars katter hvis du forventer at de skal spise våtfor som har stått fremme så lenge. Denne type mat med kjøtt forderver like fort som annen kjøttmat. Du ville ikke spist kjøtt som har stått fremme mer enn en time heller og la også kattene dine slippe å utsettes for det. Spiser de ikke når de får det må det kastes og ny mat gis ved neste måltid. Sørg for at de har tørrfôr og friskt vann (bør byttes to ganger om dagen minst) tilgjengelig.

Anonymkode: b7a4e...311

Hvorfor to ganger om dagen?

Anonymkode: 983f3...6d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skålene er kastet 😣😣 så ekkelt!!! Hvordan kan jeg finne ut om det er mere mark andre steder? 

Anonymkode: 983f3...6d3

Det er ingen grunn til å kaste skålene. Det holder å vaske dem. Og med mindre du har mat stående flere steder så er det ikke fluelarver andre steder. Fluene sørger for å legge egg der larvene finner mat og ikke vilkårlig rundt omkring. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor to ganger om dagen?

Anonymkode: 983f3...6d3

Fordi bakterier formerer seg enormt raskt når det er så varmt som nå. Dessuten foretrekker også dyr friskt, rent og kjølig vann i varmen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor to ganger om dagen?

Anonymkode: 983f3...6d3

På grunn av bakterier og alger. 

Anonymkode: f8e73...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hundedagene nå! Mat som blir stående fremme over lengre tid råtner!! 

Anonymkode: e9600...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...