Gå til innhold

Sponset/dekt slankeoperasjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min skal ta en brystreduksjonsoperasjon pga ryggplager ved store pupper. Hun er vel rundt E/DD, husker ikke helt.
Hun har da informert meg om at hun har vært på konsultasjon og kommer til å få operasjonen dekt.

Det jeg lurer på da er om jeg er kvalifisert til å få dekt en slankeoperasjon? Størrelsen min sliter veldig på psyken min (som jeg har nok problemer med fra før).

Jeg har 34 i BMi og heller mot 35 bmi, da mot Fedme klasse to. Har kun lagt på meg den siste tiden, på tross av at jeg spiser sunt og går turer hver dag. Gikk faktisk ned et par kilo for en liten stund siden (fra ca 95-94 til 93-92) Jeg er forresten 165 i cm.

Jeg har også begynt å bli så stor i beina at jeg begynner å gå litt som en pingvin? Litt vanskelig å forklare, men det føles for all del ikke naturlig ut.

Det jeg lurer på er om jeg er kvalifisert til å få dekt slankeoperasjon? Hvem er det jeg så må ta kontakt med? Må legen henvise meg videre eller kan jeg ta kontakt direkte selv? Jeg har prøvd så godt jeg kan å gå ned i vekt og få en sunnere livsstil, men det går bare ikke. Sliter med depresjon i tillegg, så det gjør det enda vanskeligere for meg når jeg ikke ser at jeg får de resultatene jeg vil få, men derimot blir enda større.

Dere som har fått det dekt kan veldig gjerne dele prosessen deres, hva dere måtte gjøre osv. Det hadde hjulpet meg veldig mye og jeg takker på forhånd for alle svar. :)

Anonymkode: cb9a8...ea4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har svar?

AnonymBruker
Skrevet

fastlegen må henvise deg videre.

Anonymkode: b41e0...931

Skrevet (endret)

Nei, du er ikke kvalifisert. Du må ha BMI over 40, evt over 35 hvis du har tilleggssykdommer. Det er fastlegen som henviser videre. Har du en alvorlig psykiatrisk diagnose får du IKKE operasjon. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må få henvisning farlege, deretter stå på venteliste for livsstilsendringskurs. Deretter gå gjennom et intensivt opplegg. To år etter dette er du mulig klar for operasjon dersom psyken og det fysiske er klare for det. 

Nei du kvalifiserer ikke, en må ha BMI over 40, evt bmi over 35 med tillegsdiagnoser.

Anonymkode: eb126...714

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ullvott said:

Nei, du er ikke kvalifisert. Du må ha BMI over 40, evt over 35 hvis du har tilleggssykdommer. Det er fastlegen som henviser videre. Har du en alvorlig psykiatrisk diagnose får du IKKE operasjon. 

Er det en spesiell grunn til det?

Skrevet

Hva med å heller snakke med legen om hvordan du kan få hjelp til å gå ned i vekt på en sunn måte?

AnonymBruker
Skrevet

Du må forhøre deg med fastlegen din. Det finnes også klinikker som hjelper deg med vekt nedgang, hvor man blir henvist av fastlegen og mener hele oppholdet blir dekket. Tror det ville vært et bedre alternativ, vis du har vansker med å gå ned på egenhånd. Du spiser nok ikke sunt nok vis du går opp i vekt. Når man skal gå ned i vekt er det mye mentalt, så vis du sliter psykisk kan det være en ide å få noen å prate med som eks psykolog. 

Anonymkode: 3b364...2d7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det en spesiell grunn til det?

Spør legen. Regner med det bl.a. handler om at operasjonen og de livsstilsendringene man er nødt til å gjøre i den forbindelse er en psykisk påkjenning i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...