Gå til innhold

Kolestreol

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk overtalt legen til å vente et år med eventuelt kolesterol medisin.
Skjønner ikke hva jeg gjør som gjør at det er så høyt. Har trent mye mer i år, og er i ferd med å gå ned i vekt, så er på bedringens vei, er det mulig å bedre kolesterolet på et år? Vil imponere legen og meg selv :) 
Har endret diet, og er i en endrings fase, så nå brenner kroppen min fett og slikt. 

Ungår egg og rødt kjøtt, tenkte endelig det var greit med egg så spiste ett egg i går. Men etter resultatet lurer jeg på om jeg skal gå harder til verks og kvitte meg med egg fullstendig fra dieten min sammen med rødt kjøtt (som jeg ikke kjøper omtrent lenger). 😕 
Har gått over til vita olje og flytende vita smør, ingen sukker. Skjeivet litt ut i sommer med pitza, men skal bli slutt på sånt også. Er lam farlig også? Burde jeg kutte ut lam også? 😕 Spiser ikke lam så ofte, en gang i måneden kanskje etter at jeg strammet på rødt kjøtt. 
Har spist godteri i sommer og fet pitza, så tror det er hovedsakelig hva som er årsaken. 

Planlegger å ikke spise pinnekjøtt mer en enn gang i vinter, spiste for mye i fjor (tror det var et problem spesielt). 

Om noen har råd, hjelp?  😵

Anonymkode: 6450c...eb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vel, noen mennesker har bare litt høyere kolesterol enn andre. 

Det finnes svært mye seriøs forskning som sterkt nedgraderer betydningen av litt høyt kolesterol. Det som betyr noe ifm utviklingen av hjerte/karsykdommer er definitivt blodtrykket og blodsukkeret.

Jeg mener, hvis du er på vei ned i vekt, og blodtrykket ditt er fint, og du lever sunt, og kolesterolet ikke er ekstremt høyt, at du kan gi en god faen i kolesterolet. Du kan gjerne unngå sukker, og unngå altfor mye animalsk fett. Egg er den sunneste næringskilden vi har, så det må du bare spise. 

Mitt er 4,5 når jeg spiser sunt, og ca 6 hvis jeg spiser mye karbohydrater. Som regel unngår jeg sistnevnte, men IKKE pga kolesterolet!

Endret av isw
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk overtalt legen til å vente et år med eventuelt kolesterol medisin.
Skjønner ikke hva jeg gjør som gjør at det er så høyt. Har trent mye mer i år, og er i ferd med å gå ned i vekt, så er på bedringens vei, er det mulig å bedre kolesterolet på et år? Vil imponere legen og meg selv :) 
Har endret diet, og er i en endrings fase, så nå brenner kroppen min fett og slikt. 

Ungår egg og rødt kjøtt, tenkte endelig det var greit med egg så spiste ett egg i går. Men etter resultatet lurer jeg på om jeg skal gå harder til verks og kvitte meg med egg fullstendig fra dieten min sammen med rødt kjøtt (som jeg ikke kjøper omtrent lenger). 😕 
Har gått over til vita olje og flytende vita smør, ingen sukker. Skjeivet litt ut i sommer med pitza, men skal bli slutt på sånt også. Er lam farlig også? Burde jeg kutte ut lam også? 😕 Spiser ikke lam så ofte, en gang i måneden kanskje etter at jeg strammet på rødt kjøtt. 
Har spist godteri i sommer og fet pitza, så tror det er hovedsakelig hva som er årsaken. 

Planlegger å ikke spise pinnekjøtt mer en enn gang i vinter, spiste for mye i fjor (tror det var et problem spesielt). 

Om noen har råd, hjelp?  😵

Anonymkode: 6450c...eb3

Arvelig høyt kolesterol kan du ikke spise deg bort fra, gene dine er der uansett hvilken mat du spiser. 

Rødt kjøtt og egg er helelr ikke noe personer med høyt kolesterol skal avstå fra, lengre. Ny viten, nye råd. 

Gå og les på lhl sine sider om kosthold og kolesterol. 

Anonymkode: 879d5...db2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...