Gå til innhold

"farlige" varer til små barn?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvilke matvarer har dere hørt man ikke skal gi barn så tidlig, med tanke på kvelning? Hva har dere ventet med?

Jeg er nok noe hysterisk når det kommer til dette, da jeg en gang opplevde et barn som be bevistløs da hun satte fst en bolle i halsen.

Saken er den at jeg mener å ha lest at vafler ikke er noe særlig å gi? Hentet min sønn i barnehagen i går(11 mnd), og de hadde fest. Da satt han med en hel plate vaffel, munnen helt full. merket jeg ble litt småhysterisk inni meg, men det er vel bare jeg som overdriver faren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madeline

Jeg ville vært litt forsiktig med kavring. Satte selv det fast i halsen da jeg var ca 1 år. Ellers skal ikke små barn ha peanøtter. Mandler og andre nøtter ville jeg også ha ventet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har hørt at barn ikke skal ha noen typer nøtter før de er i skolealdre pga kvelningsfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Jeg har hørt at barn ikke skal ha noen typer nøtter før de er i skolealdre pga kvelningsfare.

Stemmer nok det. I peanøtter er det oljer (eller noe sånn) som kan ødelegge lungene om de skulle være uheldige og svelge feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boller kan være skummelt når barna ikke har tenner og er flinke å tygge. Da smatter de på bollen og den blir en seig ekkel klump som kan sette seg fast i halsen.

peanøtter er farlig, for om man bare får en ørliten bit feil kan lungene bli ødelagt, feks om man spiser peanøtter og må hoste. Da trekker man pusten fort inn....

bortestt fra nøtter har jeg vel vært temmelig underhysterisk med mine barn. og bestemødre og oldemødre ble hysteriske når jeg gav de brødskive med skorpe når de var 1 år, men det gikk da bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Og barn under et år skal ikke ha honning, nå husker jeg ikke helt hvorfor i farta, men det finnes sikkert informasjon om på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Nøtter og honning bør man holde unna små barnemunner ja... Men ellers tror jeg det er kanskje mest viktig at barna sitter i ro (!!!!) når de spiser og at man følger med dem! Et lite kurs i førstehjelp kan vel også være kjekt å ha?

Da min yngste satte gulerot i halsen og ble helt lilla var i alle fall jeg glad for å være såpass drillet i førstehjelp at jeg reagerte fort og riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Saken er den at jeg mener å ha lest at vafler ikke er noe særlig å gi? Hentet min sønn i barnehagen i går(11 mnd), og de hadde fest. Da satt han med en hel plate vaffel, munnen helt full. merket jeg ble litt småhysterisk inni meg, men det er vel bare jeg som overdriver faren :)

Vafler skal man ikke gi til små barn fordi vafflen "vokser" inne i munnen. Det samme gjelder sveler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke erter til datteren på 1 år.

Til Clea som skrev om sveler og vafler. Vet du hvordan det er med pannekaker? Er det på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Til Clea som skrev om sveler og vafler. Vet du hvordan det er med pannekaker? Er det på samme måte?

Tror ikke det gjelder pannekaker, ettersom de er mye tynnere enn både sveler og vaffler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Min gutt får både lapper/sveler, vafler, pannekaker og boller.

Han er 15mnd nå.

Begyndte vel å gi det da han var 11-12 mnd gammel (husker ikke helt nøyaktig...)

Men vi sitter sammen og spiser og han får litt om gangen.

Dette er jo ikke hverdaskost, men det lille ekstra en gang i blandt... :wink:

Nøtter og popcorn venter jeg med så lenge som mulig.

Ellers har ikke jeg noen restriksjoner.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...