Gå til innhold

Blir aldri helt smertefri

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I januar fikk jeg smerter i bekkenet og lysken som legen mente var betennelse et sted inni der. Haltet først i ca. 1 uke, så gikk jeg på krykker i ca. 2 uker. Deretter greide jeg å gå uten å halte. Så gikk vanlig, og trente på sykkel og ski siden løping var smertefullt. 

Ble litt bedre etter noen uker, men smertene ga seg aldri fullstendig. Og det var umulig å løpe. Dro til legen igjen, fikk MR med ventetid på 2 måneder. Fikk MR-svaret i midten av mai, som viste stressfraktur med "god stilling" og "vel synlig frakturlinje" i os pubis (bekkenet). På det tidspunktet hadde jeg ganske lite smerter, men greide fortsatt ikke å løpe. Fortsatte å gå vanlig og trene sykkel og arc-trainer. Legen mente det ikke var noe annet å gjøre enn å vente å la det gå over av seg selv. 

Nå, 6 måneder etter bruddet, har jeg fortsatt vondt til tider. Det går bra å gå raskt, gjøre de fleste styrkeøvelser og jogge rooooolig i noen få minutter. Smertene kommer ved brå bevegelser, tunge løft og hvis jeg prøver å løpe raskt eller i lengre tid enn noen få minutter. 

Er det vanlig at en stressfraktur bruker så lang tid på å gro? Kan det være fordi det tok så lang tid å diagnostisere? Hadde jo ikke avlastning med krykker i mer enn ca. 2 uker. Har også vært på trening i hele forløpet, bortsett fra jogging som sagt. Vurderer å bestille ny legetime, men ser for meg at han bare sier jeg må vente og se. 

Anonymkode: 793c2...414

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er du som har postet 5-10 tråder om akkurat det samme, vil jeg gi samme råd som har blitt gitt før: Fysioterapeut, kun rolig trening som ikke legger belastning på området så langt det går, og ta tiden til hjelp. 

Kroppen er ingen bil. Den bruker tid på å reparere seg selv. 

Anonymkode: f0bd8...48c

AnonymBruker
Skrevet

Dette må være 6-8 tråden din om akkurat samme tema, så gjør som både legen og vi sier: FYSIOTERAPEUT! Og trnger du mer smertesillende er legen din rette adressant. 

Anonymkode: d4197...cd3

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke er du som har postet 5-10 tråder om akkurat det samme, vil jeg gi samme råd som har blitt gitt før: Fysioterapeut, kun rolig trening som ikke legger belastning på området så langt det går, og ta tiden til hjelp. 

Kroppen er ingen bil. Den bruker tid på å reparere seg selv. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være 6-8 tråden din om akkurat samme tema, så gjør som både legen og vi sier: FYSIOTERAPEUT! Og trnger du mer smertesillende er legen din rette adressant. 

Anonymkode: d4197...cd3

Jeg har IKKE postet tråd om dette før. Liker ikke spørre på forum om helserelaterte ting, men jeg gjør det nå fordi jeg virkelig lurer på hva jeg skal gjøre. 

Har faktisk vært hos fysioterapeut (idrettsfysio). Han oppfordret meg til å trene det jeg fikk til uten smerter, og fikk i tillegg en øvelsespakke for spesifikke muskler som bør påvirkes/styrkes. Har holdt på med dette i ca. 7 uker, merker ingen forskjell. Hadde heller ingen positiv opplevelse med fysioterapeut, synes ikke han hørte på hva jeg sa, og føles ut som 700 kr rett ut av ruta.

Trenger ikke smertestillende, så vondt er det ikke. Men det er ubehag og vondter i bekkenet og delvis ene låret/lysken, ved tunge løft, brå bevegelser og jogging i mer enn ca. 10 min.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer mest på er om det er vanlig at stressfraktur bruker så lang tid på å gro. Merket god framgang de første ukene/månedene, men de siste 2-3 månedene har det "stagnert". Jeg er mye bedre enn jeg var i starten, men altså ikke helt bra. Noen som har erfaringer? 

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig mange med stressbrudd her for tiden, altså! Du kan jo lese linkene over, eller søke på hofte, stressbrudd, bekken her på helseforumet, så ser du hva som er svart før på akkurat samme problemstillingen :)

Du har hatt et brudd i en vektbærende del av kroppen, så jeg ville heller begynt å bekymre meg hvis du ikke ble sakte bedre over det neste halve året eller så. Kroppen bruker tid, og ingen kan spå hvordan kroppen din kommer til å reagere. Du må nesten diskutere dette med noen som har undersøkt deg og som har tidlgang til bildene som er tatt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig mange med stressbrudd her for tiden, altså! Du kan jo lese linkene over, eller søke på hofte, stressbrudd, bekken her på helseforumet, så ser du hva som er svart før på akkurat samme problemstillingen :)

Du har hatt et brudd i en vektbærende del av kroppen, så jeg ville heller begynt å bekymre meg hvis du ikke ble sakte bedre over det neste halve året eller så. Kroppen bruker tid, og ingen kan spå hvordan kroppen din kommer til å reagere. Du må nesten diskutere dette med noen som har undersøkt deg og som har tidlgang til bildene som er tatt. 

Kan det virkelig ta et år før man blir bra? 

Jeg skjønner ingen kan spå hvordan kroppen min reagerer. Den eneste som har tilgang til bildene er vel radiologen. Fikk svaret kun som tekst. Dette har legen min, og viste det også til fysioterapeuten (begge har undersøkt meg). Legen sa at det "sikkert går over", innimellom at han satt og søkte på Internett fordi han tydeligvis ikke hadde behandlet noen med stressfraktur før. Fysioterapeuten så for seg at jeg kan trene det som er smertefritt (spinning, arc-trainer, styrketrening o.l.), og gjøre øvelsene han fant på. 

Hvis jeg oppsøker legen og/eller fysioterapeuten på nytt, får jeg vel sikkert samme svar fra dem? Hadde derfor et håp om at noen "vanlige" mennesker har erfaring med lignende skader. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta år, som i flere år, og det kan være at det aldri blir sånn som det var heller.

(Feks som hos meg. Jeg har dog ikke fått påvist et stressbrudd, men har hatt flere skader/overbelastninger som aldri har blitt helt bra fordi jeg ikke avlastet slik som jeg burde.) 

Så ta tiden til hjelp, ro ned. Det som kan hjelpe er å gi seg selv helt treningsforbud i feks en måned, og så begynne rolig opptrening, mye roligere enn du egentlig vil. Det var det jeg burde gjort 😛 Er så lett å tenke "bare litt til, det går jo så bra" og så kjenner du først etterpå at det ikke var så lurt. Det er en kort periode, og litt treningsfri burde være et lett valg fremfor å aldri bli bra. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ta år, som i flere år, og det kan være at det aldri blir sånn som det var heller.

(Feks som hos meg. Jeg har dog ikke fått påvist et stressbrudd, men har hatt flere skader/overbelastninger som aldri har blitt helt bra fordi jeg ikke avlastet slik som jeg burde.) 

Så ta tiden til hjelp, ro ned. Det som kan hjelpe er å gi seg selv helt treningsforbud i feks en måned, og så begynne rolig opptrening, mye roligere enn du egentlig vil. Det var det jeg burde gjort 😛 Er så lett å tenke "bare litt til, det går jo så bra" og så kjenner du først etterpå at det ikke var så lurt. Det er en kort periode, og litt treningsfri burde være et lett valg fremfor å aldri bli bra. 

Så du går og har konstant vondt pga. skader/overbelastninger? Jeg har jo fulgt rådene til både legen og fysioterapeuten. Bør jeg slutte med den opptreningen fysioterapeuten ga meg? Han gjorde en del tester på meg, både på behandlingsbenk og som treningsøvelser. Han mente at musklene er skadet/blitt veldig svake og dermed gir ubehag. Derfor må jeg trene dem opp, for å "komme ut" av den onde sirkelen. Men kanskje dette er feil? Har ikke hatt noe særlig med skader før denne stressfrakturen, så gjenkjenner ikke hvilke strukturer smerten kan komme fra. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke konstant vondt, men vondt når jeg overbelaster dem eller gjør ting jeg ikke burde. Jeg kommer feks aldri til å kunne løpe noe særlig. 

Du bør 1.Diskutere dette med fysioterapeuten din, 2. Akseptere at dette kan ta tid, kroppen din er ingen maskin og ting skjer så fort eller sakte som det gjør, og 3. Ikke ta avgjørelser basert på tilfeldige folk på et forum! 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke konstant vondt, men vondt når jeg overbelaster dem eller gjør ting jeg ikke burde. Jeg kommer feks aldri til å kunne løpe noe særlig. 

Du bør 1.Diskutere dette med fysioterapeuten din, 2. Akseptere at dette kan ta tid, kroppen din er ingen maskin og ting skjer så fort eller sakte som det gjør, og 3. Ikke ta avgjørelser basert på tilfeldige folk på et forum! 

Det frister veldig lite å bestille ny time hos fysioterapeuten, siden jeg ikke fikk noe særlig ut av forrige time, og det i tillegg er kjempedyrt (offentlig time har 3 mnd ventetid). 

At det tar tid har jeg allerede akseptert. Har jo hatt dette i over et halvt år nå. Det jeg bekymrer meg for er at jeg har stagnert og aldri skal komme meg videre fra der jeg er nå. 

Tar ikke avgjørelser, er bare ute etter råd/tips/erfaringer. Har som sagt hatt lite med skader før, derfor ingen egne erfaringer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...