AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Hei Jeg er 27+1 har vært hos fastlegen flere ganger. Han pleier å fylle ut helsekortet. Skriver vekt, blodtrykk,urin osv. Men han har aldri fylt ut den delen der det står symfyse-fundusmål? Jeg er ikke sikker på hva det er. Har det noe med hvor stor magen er? Hjertelyd sjekket han kun en gang og det var i rundt uke 23. Har ikke vært hos jordmor enda. Fikk time veldig sent. Skal til henne 3.aug Anonymkode: 8120c...9b8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 Ja, det er avstanden målt i centimeter fra symfysen (øverste kant av "skambeinet") til øverste kant av den gravide livmoren følt utenpå magen. Det brukes som en indikator/tegn på fosterutviklingen i løpet av svangerskapet og blir notert i det rutete feltet på svangerskapskontrollskjemaet. Anonymkode: ac7ab...60e
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er avstanden målt i centimeter fra symfysen (øverste kant av "skambeinet") til øverste kant av den gravide livmoren følt utenpå magen. Det brukes som en indikator/tegn på fosterutviklingen i løpet av svangerskapet og blir notert i det rutete feltet på svangerskapskontrollskjemaet. Anonymkode: ac7ab...60e Ok takk. Og i hvilken uke blir dette gjort? Legen har ikke gjort dette enda Ts Anonymkode: 8120c...9b8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 Er visst ikke så nøye så tidlig. Jeg ble målt hos jordmor i uke 26, og så ingenting før nå i uke 35. Anonymkode: 31f21...4cf
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 Jeg tror det ofte blir gjort ved hver kontroll, men jeg er slett ikke sikker på hva som er praksis nå. Sjekk denne lenken: https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/svangerskapsforgiftning/artikkel/hva-skjer-pa-svangerskapskontrollene/69094194 Anonymkode: ac7ab...60e
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 Jeg har blitt målt av både jordmor og lege på kontroll i uke 25, 27, 28 og 30. Er i uke 31 nå. Regner med legen måler igjen i uke 32. Anonymkode: b3421...98b
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 Har vært på jordmorkontroll i uke 25 og 29 og ble målt begge gangene. Skal på neste uke 33, regner med å bli målt igjen da Du blir sikkert målt hos jordmor til uka Anonymkode: d47fc...19a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 Takk til dere som svarte. Hva er egentlig meningen med denne målingen?hva forteller den? Anonymkode: 8120c...9b8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk til dere som svarte. Hva er egentlig meningen med denne målingen?hva forteller den? Anonymkode: 8120c...9b8 Sf-mål skjemaet starter vel på uke 25, så de måler ikke så ofte før det. Legen min målte fra første kontroll(uke 14 tror jeg), men han er av gamle skolen. Skjemaet startet på uke 15 tidligere. Sf målet skal måle størrelsen på livmor. Hovedpoenget er vel at man skal følge en kurve, så ser man at magen vokser jevnt og trutt. Avvik kan tyde på forskjellige ting. Mitt sf-mål gikk ned mot slutten av første svangerskap. Legen mente det var pga baby hadde sunket dypere ned i bekkenet, ganske vanlig. På overtidstime viste det seg at det var pga lite fostervann. Anonymkode: 9b8e9...8c2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 Jordmor har målt meg siden uke 24. Blir målt på alle kontroller. Anonymkode: 1a1fd...944
Million Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk til dere som svarte. Hva er egentlig meningen med denne målingen?hva forteller den? Anonymkode: 8120c...9b8 Det henger vel igjen fra tiden før man fikk ultralyd og kunne kontrollere at fosteret vokste som det skulle på den måten. Man tar rett og slett et godt gammeldags målebånd, og måler magens vekst utenpå magen, for å sjekke at det øker i takt med at barnet blir større, at det vokser som det skal og ikke står stille. Man måler fra toppen av skambeinet og opp til navlen omtrent, toppen av magen. Endret 29. juli 2018 av Million
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #12 Skrevet 30. juli 2018 7 timer siden, Million skrev: Det henger vel igjen fra tiden før man fikk ultralyd og kunne kontrollere at fosteret vokste som det skulle på den måten. Man tar rett og slett et godt gammeldags målebånd, og måler magens vekst utenpå magen, for å sjekke at det øker i takt med at barnet blir større, at det vokser som det skal og ikke står stille. Man måler fra toppen av skambeinet og opp til navlen omtrent, toppen av magen. Er et noen som har opplevd at magen ikke vokser som det skl hver gang de er på kontroll? Anonymkode: 8120c...9b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå