Gå til innhold

Dårlig mat i tordenvær

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at mat som skinke, krem osv. blir fortere surt hvis det tordner ute? Mormor mener dette...

Anonymkode: c7442...d7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

litt søtt da🙃

Anonymkode: 5d6d8...443

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå må jeg bare spørre: Hvor gammel er mormor?

Anonymkode: c1975...e64

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun er snart 80. Var visst noe som var sagt i alle år hehe

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er snart 80. Var visst noe som var sagt i alle år hehe

Da er det nok sånt som ble sagt da hun vokste opp.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer, på samme måte som min mor sier det alltid blir tordenvær når hun bader om sommeren.

Tordenvær oppstår stort sett etter flere dager med sol og varme. Når det har vært varmt i flere dager er det varmere enn normalt inne, og da blir mat lettere bedervet. Dette gjaldt enda mer før kjøleskap.

Når det har vært varmt i flere dager er det også mer sannsynlig at min mor bader.

Tordenværet i seg selv har lite med saken å gjøre. Dette er et godt eksempel på at man må være forsiktig med å si at to ting som skjer samtidig ikke nødvendigvis er årsak-virkning.

I tillegg faller denne perioden med varme og tordenvær sammen med hundedagene i begynnelsen av august. I denne perioden er det noe med fløten som gjør at den lettere skiller seg og krem lettere faller sammen.

Anonymkode: 6bdeb...789

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at mat som skinke, krem osv. blir fortere surt hvis det tordner ute? Mormor mener dette...

Vi er i Hundedagene eller Råtemåneden, nå. Den går fra 22./23. Juli til 22./23. August. Datoene varierer etter hvor i landet en beregner hundedagene/råtemnd. 

Hundedagene er fra gammelt av full avnovertro og skrømt, men det som er gjennomgående er at maten råtner/blir dårlig fortere i denne perioden, noe som ikke er vanskelig å forstå nå vi tenker over at vi er i årets varmeste periode. 

Hundedagene er også fulle av floavær, dvs. Ustabilt vært med regnskyll og tordenvært. 

Om vi i årets hundedager får sju bekkafyll er interesant å følge med på. Da skal det komme sju runder med kraftig nedbør der mengden er nokk til å fylle en god bekk x sju. 

For dem som tror på overto og gamle oppfatninger. 

Anonymkode: 28b12...ca2

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hørt at man ikke skal vispe krem i tordenvær, men har aldri testet på dette selv for alt av elektrisk skulle uansett kobles ut da jeg vokste opp.

Det er kanskje ikke så bak mål allikevel:

http://www.yr.no/artikkel/mindre-luftig-krem-i-tordenvaer-1.7739635

Neste gang det tordner skal jeg teste å sette ut et glass melk (som det står om i artikkelen).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, visp skrev:

Jeg har hørt at man ikke skal vispe krem i tordenvær, men har aldri testet på dette selv for alt av elektrisk skulle uansett kobles ut da jeg vokste opp.

Det er kanskje ikke så bak mål allikevel:

http://www.yr.no/artikkel/mindre-luftig-krem-i-tordenvaer-1.7739635

Neste gang det tordner skal jeg teste å sette ut et glass melk (som det står om i artikkelen).

Å ikke piske krem fordi kremen ikke ville bli stiv er noe som har sitt opphav langt tilbake fra før elektrisiteten ble allemannseie. Kremen ville ikke bli stiv under hundedagene heller, og særlig ikke i tordenvær. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke piske krem fordi kremen ikke ville bli stiv er noe som har sitt opphav langt tilbake fra før elektrisiteten ble allemannseie. Kremen ville ikke bli stiv under hundedagene heller, og særlig ikke i tordenvær. 

Det med at det elektrisk ble koblet ut under tordenvær var kun en forklaring på hvorfor jeg aldri har stått og pisket krem i sånt vær. Om du leser linken jeg la ved så gikk teorien ut på elektriske felt etc. og det har eksistert siden tidenes morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Når det tordner har det gjerne vært varmt og høy luftfuktighet - det gir ekstra mye muggsporer og slikt i lufta. Brødet mugner lett, og mat blir lettere sur - især om en ikke er kjapp med å få det i kjøleskap igjen.

Anonymkode: 2128b...11e

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Standardspørsmålet på KG finner nye måter å stilles på:fnise:

Anonymkode: 855c1...fe7

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Standardspørsmålet på KG finner nye måter å stilles på:fnise:

Anonymkode: 855c1...fe7

Helt legitimt å spørre om dette med tanke på det mormoren hevder. :)

Anonymkode: 2a69c...cbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det stemmer. 

Anonymkode: c7340...b7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...