Gå til innhold

Fikk avslag om psykolog

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mai cirka, søkte jeg om psykolog hjelp, gjennom fastlegen..hørte ingenting, og nå rett før helga kontaktet jeg fastlegen og hørte, hun kontaktet psykologen, som sa jeg hadde fått avslag, var for fult. Men har ikke jeg rett på å få et brev om avslaget ?

Anonymkode: 3fc1d...d02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leit å høre at du har fått avslag, håper du får medhold dersom du velger å klage. Om du har rett til å få brev om begrunnelsen til avslaget vet jeg ikke, men du har i alle fall rett til å få vite begrunnelsen de har lagt til grunn for avslaget og det har du jo fått vite via fastlegen. Hør med fastlegen om han vet om du har rett til å få brev.

Anonymkode: ff72f...cc3

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leit å høre at du har fått avslag, håper du får medhold dersom du velger å klage. Om du har rett til å få brev om begrunnelsen til avslaget vet jeg ikke, men du har i alle fall rett til å få vite begrunnelsen de har lagt til grunn for avslaget og det har du jo fått vite via fastlegen. Hør med fastlegen om han vet om du har rett til å få brev.

Fastlegen sendte nytt brev da jeg var der, så da er det bare å vente å se. Selv om det er fult, trodde jeg at jeg ble satt på venteliste? Jeg sliter med sterk sosialangst og fastlegen mistenker paranoidpersonlighets forstyrrelse, så hun syns det var merkelig at jeg fikk avslag.

AnonymBruker
Skrevet

Om din fastlege har sendt til kun en psykolog og vedkommende har sagt at han/hun ikke har kapasitet betyr ikke dette avslag. Dette betyr rett og slett at vedkommende ikke har plass til flere.

Du kan be din fastlege gi deg henvisning til psykolog. Du kan spørre hvilken psykologer som har kortest ventetid og sende henvisning til disse ev be om å bli satt på ventetid hos de. 

Anonymkode: 29fb0...f54

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om din fastlege har sendt til kun en psykolog og vedkommende har sagt at han/hun ikke har kapasitet betyr ikke dette avslag. Dette betyr rett og slett at vedkommende ikke har plass til flere.

Du kan be din fastlege gi deg henvisning til psykolog. Du kan spørre hvilken psykologer som har kortest ventetid og sende henvisning til disse ev be om å bli satt på ventetid hos de. 

Anonymkode: 29fb0...f54

Bor på en liten plass, så det er ikke mange psykologer å velge mellom, kun to.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen sendte nytt brev da jeg var der, så da er det bare å vente å se. Selv om det er fult, trodde jeg at jeg ble satt på venteliste? Jeg sliter med sterk sosialangst og fastlegen mistenker paranoidpersonlighets forstyrrelse, så hun syns det var merkelig at jeg fikk avslag.

Gjelder dette dps? For får du avslag er det forde de mener du ikke  trenger/har rett på behandling der. Et det privat så setter de deg ikke på venteliste enten av samme grunn som på dps eller fordi ventelisten allerede er så lang at psykologen har sperret listen sin for inntak

Anonymkode: 203c5...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Da er det nok bare å vente, ja. Jeg ville også trodd at du ville blitt satt på venteliste i stedet for å få avslag på søknaden, men jeg kan ikke så mye om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at en fastlege kan gi deg en slik diagnose. Angst og depresjon, ja, men en personlighetsforstyrrelse krever en grundig utredning. Hos meg tok det 4 år før jeg fikk en slik diagnose, av en psykolog. 

Er det fult så kan og bør fastlegen også sende henvendelse til en privatklinikk, som har avtaler med det offentlige. Slik at du får det på frikort, på lik linje som DPS. Veldig rart at fastlegen din ikke har gjort det allerede, dersom det haster. Hvis ikke så får du bare stille deg i helsekø som alle andre. 

Anonymkode: df381...406

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette dps? For får du avslag er det forde de mener du ikke  trenger/har rett på behandling der. Et det privat så setter de deg ikke på venteliste enten av samme grunn som på dps eller fordi ventelisten allerede er så lang at psykologen har sperret listen sin for inntak

Anonymkode: 203c5...1c9

Privat psykolog.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes det er rart at en fastlege kan gi deg en slik diagnose. Angst og depresjon, ja, men en personlighetsforstyrrelse krever en grundig utredning. Hos meg tok det 4 år før jeg fikk en slik diagnose, av en psykolog. 

Er det fult så kan og bør fastlegen også sende henvendelse til en privatklinikk, som har avtaler med det offentlige. Slik at du får det på frikort, på lik linje som DPS. Veldig rart at fastlegen din ikke har gjort det allerede, dersom det haster. Hvis ikke så får du bare stille deg i helsekø som alle andre. 

Ikke diagnose, men hun mistenker at jeg kan ha paranoid personlighetsforstyrrelse.

AnonymBruker
Skrevet

Bor på en liten plass, så det er ikke mange psykologer å velge mellom, kun to.

Er det så få, så har du rett på å få behandling hos nabokommunen eller nabobyen. Får du avslag fordi de ikke tror du trenger den type hjelp, at f.eks kommunal oppfølging eller hos andre enn psykolog er nok, så har du ikke rett på å komme inn andre plasser. Men har du fått innvilget behandling, så kan du få tilbud utenfor ditt nærområde. Det er også fritt sykehusvalg i norge. 
Dersom det er noe som haster, at du ikke kan stå i helsekø som alle andre så klart. 

Venteliste er ikke det som avslag. Så det å klage på venteliste er bortkastet tid og energi.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...