einaudi Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 (endret) Hei! Lurte på om noen har erfaring med blødninger med hormonspiral, og fikset det med å gå på p-piller i en periode til blødningene stoppet/ble stabile? Jeg har virkelig ikke lyst til å ta ut hormonspiralen, men har lyst til å bli kvitt blødningene som aldri gir seg. Er egentlig bare ute etter å høre om det har hjulpet hos noen, men hvis det er noen som kjenner seg igjen i det jeg forteller under og vet av noe annet som har hjulpet så vil jeg gjerne høre det også! Jeg er 22 år, og startet med p-piller da jeg var 15 år fordi smertene var så sterke og jeg blødde mye og lenge (8 dager hver gang). Gjennom årene har jeg prøvd forskjellige p-piller som enten gjør meg deprimert (microgynon) eller som gjør at jeg blør 2 uker hver måned, uten å kjenne noe på humøret (loette). Jeg har også prøvd p-stav, men hadde konstant blødninger i 5 og en halv måned før jeg tok den ut. Blødde såpass mye at jeg måtte bruke tampong hver dag. I mellom disse forskjellige forsøkene har jeg spydd og svimt av da jeg har hatt mensen naturlig, på grunn av smertene. Så det å ikke gå på prevensjon er egentlig ikke et alternativ for meg. Det siste forsøket mitt har vært hormonspiral (5 år, tror det er Kyleena). Jeg har blødd nesten sammenhengende i 11 måneder nå, med blødninger som varierer fra mensenlignende mengde, til småblødninger. Jeg har pauser innimellom, på 7-10 dager, kanskje annenhver eller hver måned måned. Pausene kom etter jeg har hatt den i et halvt år, men jeg merker ikke noe mønster i pausene mine, utenom at hver pause ender med menssmerter. Jeg er rett og slett dritlei av alt dette styret og aldri få stanset smertene uten å måtte konstant blø eller grine på grunn av hormonene. I tillegg vil jeg jo ha et normalt sexliv, men enten er jeg nødt til å stole på kondomer (som er en moodkiller og jeg har hatt alt for mange runder hvor kondomet har sprukket hos både ekskjæreste og engangsgreier) eller bare vente til jeg plutselig får pause fra blødningene. Og jeg føler meg rett og slett lite digg som konstant blør. Jeg har både oppsøkt lege og gynekolog, men har brukt for mye penger på masse greier som bare rett og slett ikke har funka for meg. Jeg heller vil høre andres erfaringer før jeg drar tilbake til gynekologen og igjen prøver noe nytt som tar et halvt år før jeg vet om det går rett i dass eller faktisk kommer til å funke. Endret 28. juli 2018 av einaudi
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 Om du har blødd i 11 mnd og har hatt hormonspiralen så lenge så er det klart at du må ta den ut. Det finnes en p-pille som heter zoely. Den inneholder naturlig østrogen i stedet for syntetisk. Den er ikke billig og ikke førstevalget av prevensjon pga mengden hormoner, men en gynekolog jeg gikk til sa at det er mulig at det ekte østrogenet faktisk reduserer blodproppsfaren, men at p-pillen er såpass ny at det ikke finnes god nok forskning på dette enda. Etter at jeg hadde prøvd 5 forskjellige p-piller så var denne redningen. Nå har jeg menstruasjon bare noen dager et par gang i året. Jeg fikk humørsvigning av den i en time etter 5 timer etter inntak, men løste dette ved å ta den før sengetid sånn at jeg sov over svigningen. Etter noen måneder forsvant denne bivirkningen. Snakk med legen om denne pillen. Anonymkode: cf1e4...5e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå