Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er enig med deg i en god del siviløkonom-Morten, men jeg må få vektlegge et hovedpoeng her:

Flere statsvitere (6-6,5 års utdanning) har i dag tilleggutdannelser innen Business og økonomi. En bekjent er meg er nettopp utdannet både statsviter og siviløkonom og jeg har lest om en som er både økonom og statsviter. (I tillegg har statsviterne en god del metode og statistikk i bunnen.)

Dette høres kanskje med til sjeldenhetene ennå men stadig flere statsvitere tar en Master i tillegg, ofte fra BI.

Dermed sier det seg selv at den nye gruppen av (spesielt menn visstnok) som har en såpass stor tyngde stiller sterkere enn de som "bare" er siviløkonomer eller "bare" er BI-utdannet.

Jeg måtte bare si det.

Ellers er det vel på sin plass å si at næringslivet behøver begge gruppene og ennå bedre, en kombinasjon.

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen her som har tatt Bedriftsøkonom eller Markedsøkonom studiet til BI på kveldstid ved siden av jobb? Hører gjerne om erfaringer fra dere!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg jobber på BI og synes skolen er et godt alternativ til andre høyskoler/ universitet pga. fleksibilitet (kveldsstudier og nettstudier) og en tettere kontakt med næringslivet.

Universitetet blir gjerne litt vel akademisk, mens på BI er fokuset hele tiden rettet inn på at studentene skal kunne bruke det de lærer senere i jobb sammenheng.

Gjest Gjest nå
Skrevet

Til siste gjest (men også andre):

Jeg skal søke på deltidsstudie på BI denne uken. Eneste som mangler er krysset for hva jeg faktisk skal søke. Bedriftsøkonom eller Markedsøkonom. Heller mest mot bedriftsøkonom enda markedsøkonom er mer nærliggende det jeg jobber med. Er 25 og jobber med design i en markedsføringsavdeling. Utdanningen vil jeg ta slik at jeg har noe mer/annet å falle tilbake på senere. Har du noen generelle tips som kanskje kan hjelpe meg å bestemme meg? Det hadde jeg blitt veldig glad for!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kjenner en som har studert markedsføring på BI, og han var visst veldig fornøyd. Han måtte slutte etter ett år på grunn av et jobbtilbud, men han kommer nok til å ta opp igjen utdanningen. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

En liten ting dog. Det er forskjell på siviløkonomstudier og bachelorstudier på BI. Siviløkonomene har best karakterer fra VGS, får de beste foreleserne og selvsagt er de fremtidige toppledere. Fremtidsutsiktene er ikke like gode for kandidater fra BI's distriktsskoler(kun bachelor).

Dette har du helt rett i, og kvalitetsreformen var derfor katastrofal for BI iom at de ikke lenger kan tilby siviløkonomistudiet. Nå er det kun mulig å ta en treårig bachelorgrad og evt. master akkurat som på alle høyskoler. Hvis jeg skulle studert økonomi i Oslo, ville jeg helt klart valgt å gå på Høyskolen i Oslo i stedet for BI. For det første er det gratis og for den andre er det vanskeligere å komme inn, dvs at kvaliteten på studentene er høyere. BI blir bare mer og mer et alternativ for de som ikke er flinke nok til å komme inn på de offentlige høyskolene og som dermed må kjøpe seg utdannelse.

Gjest Anonymous
Skrevet

En liten ting dog. Det er forskjell på siviløkonomstudier og bachelorstudier på BI. Siviløkonomene har best karakterer fra VGS, får de beste foreleserne og selvsagt er de fremtidige toppledere. Fremtidsutsiktene er ikke like gode for kandidater fra BI's distriktsskoler(kun bachelor).

Dette har du helt rett i, og kvalitetsreformen var derfor katastrofal for BI iom at de ikke lenger kan tilby siviløkonomistudiet. Nå er det kun mulig å ta en treårig bachelorgrad og evt. master akkurat som på alle høyskoler. Hvis jeg skulle studert økonomi i Oslo, ville jeg helt klart valgt å gå på Høyskolen i Oslo i stedet for BI. For det første er det gratis og for den andre er det vanskeligere å komme inn, dvs at kvaliteten på studentene er høyere. BI blir bare mer og mer et alternativ for de som ikke er flinke nok til å komme inn på de offentlige høyskolene og som dermed må kjøpe seg utdannelse.

Gjest (ikke innl.Singel-pingel)
Skrevet

Jeg har bachlor i Markedskommuniksjon ved BI i Bergen. Jeg har et inntrykk av at andre studenter (som studerer på NHH eller Universitetet) har et litt nedlatende syn på BI. Jeg fikk høre mye av venner som tok hovedfag el. gikk på NHH, at BI var kvasi-studie osv..og "lurer meg på hvor du får jobb etterpå"..bla-bla-bla. Men da jeg kom ut i arbeidslivet, ble jeg positivt overrasket over hvor god omtale BI egentlig har i næringslivet. Så dere som har tenkt å studere på BI, ikke bry dere så mye om hva andre studenter som ikke har gått på BI, sier om studiet. Det er ikke de som skal ansette deg. Næringslivet har et helt annet syn på det, heldigvis :wink:

Jeg fikk meg jobb rett etter studie som markedskonsulent i en bank. Jeg jobber der på 3 året nå, og har ansvar for alle markedsrelaterte oppgaver, som innkjøp, pofilering, sponsing, grafisk utforming, annonsering, kampanjer, nettsideredigering osv. Kjempekjekk og varierende jobb. Sjefen min gjør noe av det samme som meg, men i det siste har jeg tatt over det meste og får frie hender til det meste. Han har det overordnede ordet hvis det blir uenighet om noe.

Til deg som lurte på om du skulle studere Markedskommunikasjon; Jeg hadde sett for meg at jeg ville jobbe i et reklamebyrå eller mediebyrå etter studiene. Det er ikke så lett å komme seg inn i slike bedrifter hvis man ikke har erfaring fra før, men jobbmuligheter innen markedsføring i andre bedrifter er det store muligheter til. Kjempekjekt studie! Og hvis du studerer i Bergen, får du garantert Morten William Knutsen som foreleser i de fleste markedsføringsfagene. Det er jo bare en opplevelse i seg selv :P . Han er en utrolig dyktig og engasjert foreleser, som får deg garantert ikke til å sovne!

Jeg finansierte studiene mine ved hjelp av lånekassen (selvfølgelig) + deltidsjobb på Dolly...Det gikk helt greit.

En annen ting som er veldig positivt med BI, er at studieformen er veldig tilrettelagt for arbeidslivet. Det er mye teamarbeid og gruppeeksamener. Arbeidslivet dreier seg mye om å fungere i team under press og med ukjente folk. Eksamenene har mye fokus på dette, noe som er veldig positivt. Den gammeldagse puggemetoden blir ikke brukt så aktivt (slik den gjør på NHH). I arbeidslivet har man oppslagsverk med seg hele tiden, man må ikke gå rundt å huske alt man har lest. Utfordringen er å kunne bruke oppslagsverket skikkelig i arbeidet.

Vel, jeg er kjempefornøyd med mitt studie og anbefaler det på et varmeste. Og Bergen var en utrolig fin studieby!! Savner den tiden...

Lykke til med valget ditt!

Gjest Jeg som jobber på BI....
Skrevet

Vil anbefale deg å kikke på fagene og kanskje pensum listene. Velg det som du synes ser mest "morsomt" og interessant ut. Ville ikke spekulert for mye i hvilken retning som gir de beste jobbene. Den prosessen er litt mer komplisert. Det viktigste er at du som skal studere dette i 3 år, vil trives med fagene og pensum.

Velg ut i fra hjertet og ikke hodet.......

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmm, sivøkmorten...

Noen av grunnene til at jeg vegrer meg for å si at jeg går på BI er pga de holdningene personer som du kommer med. Jeg blir direkte kvalm av det selvoppblåste skrytet om at jeg går på BI og derfor er jeg best pisset.

Og siden du skriver at du går andre året, er det vel heller ikke "ordentlig" siviløkonom du blir. Du blir en helt vanlig bachelor på lik linje med alle andre fra de regionale BI-skolene, og du kan få en helt vanlig master som alle andre også kan få.

Hilsen

sivøk(ekte)truls

• 5 uker senere...
Gjest Uinnlogget
Skrevet

Når det gjelder lønnsnivået tror jeg BI ikke lever opp til sitt rykte. Ja, noen får god startlønn og noen får jobber hvor de kan klatre noe. Men alle jeg kjenner, noen fra markedsføring og noen fra økonomi (diplom/bachelor) har hatt en startlønn på 210-225 000 kroner, bare en startet på 240000. Synes ikke det er så voldsomt jeg hadde trodd det skulle være mer. Han som startet på 240 000 er etter 3 år oppe på 325 000 så det er selvsagt noen som får til å klatre, men.... ikke ha for store forventninger. Det er UTROLIG mange med bachelor fra BI o.l. som sitter og svarer på telefonen når du ringer for å klage på Telenor eller noe lignende.. ett steg over telefonselgerne!

Gjest Pjusk
Skrevet

Man kan vanskelig svare på spørsmålene dine Seleena, fordi det er umulig å gi konkrete svar.

Fordi om noen har blitt sjef, har hjemmekontor, fleksibel arbeidstid eller lite overtid så man får tid til hytta og båten, betyr ikke at det er slik for alle i tilsvarende stillinger. Heldigvis er ikke norsk næringsliv så homogent. Og at man går på BI = feit lønn, er også helt feil!

Du skal ikkje sjå bort i frå at 10 000 av Norges no-verande sjefar, har vore innom BI.

Tatt bachlor, master eller siviløkonomi.....

Dette er et helt merkelig utsagn?! Hvor mange sjefer mener du det er totalt? og hva er egentlig en sjef? Er det adm. dir, konsernsjef, avdelingsleder, produktsjef, lagersjef, markedssjef... En sjef er ikke en fellesbetegnelse for en type jobb, akkurat slik som sekretær ikke er det.

Jeg har gått fire år (m/ tre semester i Tyskland) på Norges Markedshøyskole, som nå er under BI. Hvis jeg skulle valgt utdannelse igjen, ville jeg vært veldig sikker på hva jeg egentlig ville jobbe med før jeg lette etter skole. Du begynner liksom i feil ende... Du finner først skole og så prøver du å finne et studium i etterkant?

Gjest BI studenten
Skrevet

Jeg har akkurat nå avsluttet mitt markedskommunikasjonsstudie. Jeg har vært kjempe fornøyd med studiet hele tiden.

Men, jeg tror det kommer an på forventningene. Jeg har ingen forventninger om å bli "sjef","leder" og alt det andre tullet noen sitter å sier (første året på BI) Jeg har forventninger om å få meg en interessant jobb som jeg kan trives i. Jeg studerte markedskommunikasjon fordi jeg har stor interesse av disse fagene.

Har du derimot intensjoner om å bli "sjef" og "leder" tror jeg du kommer til å bli skuffet! Nå om dagen er man heldig hvis den første jobben man får er bittelitt relevant for studiet. Så jeg tror det er alle disse wannabe-lederene som ødelegger ryktet til BI og folk går rundt å tror at alle på BI kjøper seg en lederutdanning. Det er bare tull!

Gjest Seleena
Skrevet

BI studenten : Fortell litt om det studiet! Eg syntes det høyrest kjempespennande ut med markedskommunikasjon!

Gjest BI-studenten
Skrevet

Første året har man litt generelle fag som statistikk, bedriftsøkonomi, makroøkonomi. Personlig synes jeg disse fagene var veldig kjedelige og har ikke så mye interesse av de, men jeg kan jo se at det kan ha noe for seg å ha hatt de.

Andre fag er påvirkning-og overtalelsesteori, direkte markedsføring, PR, Markedsføringsledelse, Kvalitativ metode, markedskommunikasjon osv.

Disse fagene er veldig bra synes jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...