AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Jeg er 23 år, jeg både jobber og studere, tjener en del penger fra jobb, men bruker at på tull. Jeg virkelig ønsker å spare, men klarer ikke spare gjennom de tradisjonelle sparings altr. Dermed så ser jeg at det som kan funke for meg er kun å ta opp lån på noe og nedbetale det/ bil foreksempel. Noe tips? Anonymkode: e2ba2...77f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 Spar i indeksfond innenfor ASK (aksjesparekonto). Det er fort gjort å bli hekta på sparing. Og det er en mye bedre hekt enn å være "hekta" på sløsing. Anonymkode: b5d7f...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 23 år, jeg både jobber og studere, tjener en del penger fra jobb, men bruker at på tull. Jeg virkelig ønsker å spare, men klarer ikke spare gjennom de tradisjonelle sparings altr. Dermed så ser jeg at det som kan funke for meg er kun å ta opp lån på noe og nedbetale det/ bil foreksempel. Noe tips? Anonymkode: e2ba2...77f Sparer du i BSU? Det bør du absolutt gjøre. Anonymkode: b5d7f...4ca 4
Gjest 007_008_007 Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spar i indeksfond innenfor ASK (aksjesparekonto). Det er fort gjort å bli hekta på sparing. Og det er en mye bedre hekt enn å være "hekta" på sløsing. Anonymkode: b5d7f...4ca Ikke uten at man først får kunnskap ASK.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #5 Skrevet 28. juli 2018 1 minutt siden, 007_008_007 skrev: Ikke uten at man først får kunnskap ASK. Hva er viktig å vite om ASK, før man eventuelt vurderer at det ikke er smart å spare penger i ASK? Anonymkode: b5d7f...4ca 1
Gjest 007_008_007 Skrevet 28. juli 2018 #6 Skrevet 28. juli 2018 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er viktig å vite om ASK, før man eventuelt vurderer at det ikke er smart å spare penger i ASK? Anonymkode: b5d7f...4ca Det samme spør jeg. Altfor mange vet ikke hva slike fond innebærer osv. Meg inklusive. Derfor har jeg alle sparepengene mine på en sparekonto. Om det er smart eller ikke, men i det minste har jeg kontroll. Endret 28. juli 2018 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Skrevet 28. juli 2018 Akkurat nå, 007_008_007 skrev: Det samme spør jeg. Altfor mange vet ikke hva slike fond innebærer osv. Men inklusive. Derfor har jeg alle sparepengene mine på en sparekonto. Om det er smart eller ikke, men i det minste har jeg kontroll. Kan du tipse om en sparekonto med god rente? Anonymkode: b5d7f...4ca
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #8 Skrevet 28. juli 2018 2 minutter siden, 007_008_007 skrev: Ikke uten at man først får kunnskap ASK. Kunnskap er overvurdert. Markedets pris på en aksje er stort sett et greit prisanslag for aksjen. Så hvis du kjøper et globalt indeksfond hver måned så er det ikke mye annet du får gjort for å øke din avkastning. Anonymkode: 660e3...9e6
Gjest 007_008_007 Skrevet 28. juli 2018 #9 Skrevet 28. juli 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunnskap er overvurdert. Markedets pris på en aksje er stort sett et greit prisanslag for aksjen. Så hvis du kjøper et globalt indeksfond hver måned så er det ikke mye annet du får gjort for å øke din avkastning. Anonymkode: 660e3...9e6 Ikke enig. Det har vært mange tilfeller der kunder har opplevd det motsatte, nemlig at pengene ble borte eller mye mindre enn det de satte inn. Kunnskap er viktig og økonomi/bankvirksomhet er såpass komplisert at man ikke bør kaste seg over det bankene tilbyr. I hvertfall stoler ikke jeg på bankene. Men har du kunnskap og forståelse for aksjesparing så er jeg lutter øre. Endret 28. juli 2018 av 007_008_007
Gjest 007_008_007 Skrevet 28. juli 2018 #10 Skrevet 28. juli 2018 "Desto høyere risikoen er, desto mer penger vil du tjene når det går godt - men eventuelle tap kan også svi kraftigere."https://www.byas.no/livsstil/i/K5yGy/Her-mener-ekspertene-du-far-mest-igjen-for-sparepengene
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 23 år, jeg både jobber og studere, tjener en del penger fra jobb, men bruker at på tull. Jeg virkelig ønsker å spare, men klarer ikke spare gjennom de tradisjonelle sparings altr. Dermed så ser jeg at det som kan funke for meg er kun å ta opp lån på noe og nedbetale det/ bil foreksempel. Noe tips? Anonymkode: e2ba2...77f Men det er jo ikke noe som vil øke formuen din? Bilen taper seg i verdi år etter år, og i tillegg taper du penger som går til renter på lånet. Anonymkode: b5d7f...4ca 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #12 Skrevet 28. juli 2018 Jeg vet ikke om det finnes en slik tjeneste hos seriøse firma i Norge, men jeg har lest om at noen steder i andre land er det en tjeneste der man kan låne ut penger og få en god rente. Anonymkode: b5d7f...4ca
Gjest 007_008_007 Skrevet 28. juli 2018 #13 Skrevet 28. juli 2018 Les gjerne denne diskusjonen:https://www.reddit.com/r/norge/comments/678c47/sparepenger_fondsparing_er_skummelt_tips_og_råd/
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #14 Skrevet 28. juli 2018 Akkurat nå, 007_008_007 skrev: Les gjerne denne diskusjonen:https://www.reddit.com/r/norge/comments/678c47/sparepenger_fondsparing_er_skummelt_tips_og_råd/ Takk for linker Anonymkode: b5d7f...4ca
Gjest 007_008_007 Skrevet 28. juli 2018 #15 Skrevet 28. juli 2018 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for linker Anonymkode: b5d7f...4ca Bare hyggelig Er ikke meningen å fremstå "allvitende" om dette temaet for jeg kan veldig lite om det. Men jeg har en grunnregel og det er at jeg ikke satser på noe jeg ikke har kunnskaper om. Bankene pusher på oss det ene tilbudet etter det andre og det er det en grunn til. Akkurat nå er det tryggest for meg å ha pengene på en sparekonto som jeg styrer. Vel å merke er renten lav, men jeg har i det minste oversikt. Men jeg er villig til å revurdere aksjesparing dersom jeg forstår den spareformen bedre Endret 28. juli 2018 av 007_008_007
tirama Skrevet 28. juli 2018 #16 Skrevet 28. juli 2018 Det er mulig å skjule en konto for deg selv blant annet i Sparebank 1 sin nettbank. Da ser du den ikke uten å måtte gå inn på innstillinger og gjør den synlig igjen. Så kan du sette opp automatikk trekk hver gang du bruker kortet og kanskje fast trekk i tillegg. Kunne det fungert? Jeg har 3 sparekontoer hvor 1 er skjult. Veldig greit, da jeg ikke ser den i hverdagen og dermed ikke regner den med i hva jeg kan bruke. 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #17 Skrevet 28. juli 2018 19 minutter siden, 007_008_007 said: Ikke enig. Det har vært mange tilfeller der kunder har opplevd det motsatte, nemlig at pengene ble borte eller mye mindre enn det de satte inn. Hvis man setter pengene i et billig aksjefond som sprer pengene etter en bred indeks (indeksfond) så blir de ikke borte. Man kan tape på kort sikt, og man vil aldri bli Røkke-rik, men over mange år vil det gi bedre avkastning enn bank. Sparer man månedlig reduserer man risikoen for å tape mye enda mer. Jeg er enig i at kunnskap er litt viktig, men det er kunnskap om hvordan man unngår å gå i feller og ikke kunnskap om hvilke aksjer som er i vinden som er viktig. Anonymkode: b1ee4...255
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #18 Skrevet 28. juli 2018 1 minutt siden, tirama said: Jeg har 3 sparekontoer hvor 1 er skjult. Veldig greit, da jeg ikke ser den i hverdagen og dermed ikke regner den med i hva jeg kan bruke. Hvis du oppretter sparekonto i en annen bank med høy rente vil den være enda bedre skjult i det daglige, og du vil få høyere rente. Du kan finne kontoene som gir høyest rente her: https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ Anonymkode: b1ee4...255 2
Gjest 007_008_007 Skrevet 28. juli 2018 #19 Skrevet 28. juli 2018 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man setter pengene i et billig aksjefond som sprer pengene etter en bred indeks (indeksfond) så blir de ikke borte. Man kan tape på kort sikt, og man vil aldri bli Røkke-rik, men over mange år vil det gi bedre avkastning enn bank. Sparer man månedlig reduserer man risikoen for å tape mye enda mer. Jeg er enig i at kunnskap er litt viktig, men det er kunnskap om hvordan man unngår å gå i feller og ikke kunnskap om hvilke aksjer som er i vinden som er viktig. Anonymkode: b1ee4...255 Tja, delvis enig. En økonomisk investering bør etter mitt skjønn være mest mulig fundert på kunnskap. Det er plent umulig å få all kunnskap, men i det minste må man forstå det grunnleggende. Uansett får ikke vanlige bankkunder de beste vilkårene. Disse er øremerket de langt mer rike klientene. Enig? Du har et poeng i at man ikke blir Røkke-rik, men at avkastningen totalt sett blir bedre. I så fall hvorfor ikke satse på eiendom? Endret 28. juli 2018 av 007_008_007
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå