Gå til innhold

Nabo som skriker til ungen hver dag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er nyinnflyttet i nybygget rekkehus. Det samme med naboen. De har to barn på ca 6 og 7. Mor i huset ser ikke ut til å vite hva innestemme er. Vi hører henne mange ganger om dagen, hun skriker og kjefter på den yngste ungen. Jeg vet ikke om hun vet hvor godt hun høres. Merker at det ødelegger litt gleden ved nytt hus. Støyen plager oss, og vi lurer på om hun alltid skriker sånn, eller om det blir bedre når skole og jobb begynner igjen, og man får andre rutiner.

Bør vi si fra at vi hører dem veldig godt? Jeg føler det er nå vi bør si noe, for ting blir alltid vanskeligere å si fra om når det har gått for lang tid. Jeg syns så synd på 6 åringen, tenk å bli snakket sånn til av sin egen mor. Hører hun banner og kjefter. Selv vanlige beskjeder ser ut til å bli gitt med streng høy stemme. Kanskje ikke rart at sønnen fortsetter med dårlig oppførsel når hun håndterer det på en slik måte. Ikke at jeg har sett ungen gjør så mye tull, men hører hun roper at han skal slutte. Hun kjefter på mannen sin også.

Hva er det riktige å gjøre her? Bare godta alt bråket? De bråker ikke før 7 eller etter 23. 

Anonymkode: 2e0f7...378

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at jeg kjefter på ungen min innimellom selv også, og jeg kan også finne på å skrike, hvis det er kaos og bråk og jeg må sette foten skikkelig ned. Men det omfanget som naboen holder på med er helt sykt!

• Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet

Om det er konstant banning og kjefting ville jeg sendt anonym bekymring til barnevernet. Kanskje hun kan få hjelp og veiledning på hvordan hun skal håndtere oppdragelsen. COS kurs eller noe. Merk anonym så du ikke får en crazy nabo dame som lager helvete for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Bor i firemannsbolig og skriker til ungen min når jeg har snakket rolig og bedt han "la være" om det er noe han gjør som han ikke får lov til. Når han ikke hører etter sjette og syvende gangen å bare står å flirer av meg, skal du ikke se bort ifra at naboene ved siden av og under har hørt meg. Tåler man ikke andre folk må man bo for seg selv i enebolig.

Anonymkode: e4e08...26a

• Liker 6
Gjest BearMama
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bor i firemannsbolig og skriker til ungen min når jeg har snakket rolig og bedt han "la være" om det er noe han gjør som han ikke får lov til. Når han ikke hører etter sjette og syvende gangen å bare står å flirer av meg, skal du ikke se bort ifra at naboene ved siden av og under har hørt meg. Tåler man ikke andre folk må man bo for seg selv i enebolig.

Om du konstant banner og kjefter på ungen din så burde du oppsøke hjelp asap.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, BearMama skrev:

Om det er konstant banning og kjefting ville jeg sendt anonym bekymring til barnevernet. Kanskje hun kan få hjelp og veiledning på hvordan hun skal håndtere oppdragelsen. COS kurs eller noe. Merk anonym så du ikke får en crazy nabo dame som lager helvete for deg.

Helt enig med deg! Best å være føre var. 

Anonymkode: e9fa2...7d0

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor må du gi bekskjed 7 ganger?  Da er det din skyld barna hører ikke etter da etter den første beskjed var ignorert burde du ha gjort noe deretter. 

Anonymkode: f7c55...738

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at det som kanskje virker "konstant" ikke nødvendigvis er det. Man legger veldig lett merke til negativ adferd, og hvis det virker som at hun roper og kjefter hele dagen, så kan det hende at dere får dere en overraskelse hvis dere noterer når det faktisk skjer. Plutselig er "hele dagen" blitt til 3-4 ganger, i skoleferien, når barn ofte kjeder seg og man går oppå hverandre i varmen.

Så jeg ville vært litt obs på det i noen dager og sett med strenge briller på min egen oppfatning. Viser det seg at inntrykket er rett og dama faktisk skjeller og smeller til barna omtrent hver gang hun henvender seg til dem, så ville jeg absolutt drøftet saken med barnevernet. Det er ikke sunt for barn å vokse opp med mye og stygg munnbruk.

Anonymkode: c87f6...3ea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over at du bør merke deg hvor ofte det er og når. 

Så, jeg er småbarnsmor selv, jeg skriker og banner til barna mine jeg også når strikken er tøyd langt nok. Og spesielt utfordret er man i ferier. Barna tester grenser. Bhg og skole er arenaer barna får lekt med venner, ferien er kjedelig i perioder for barn. Det gjør at barn kan terge på seg foreldre og søsken for å underholde seg selv. 

Så vent til hverdagen med å si noe... om det fortsatt er et stort problem.

Så neste; jeg hadde blitt forbannet om jeg hadde blitt belært, klaget på av ei barnløs dame som ikke har peiling på hvordan det er å ha barn. Dermed ville vi ikke blitt gode naboer.... Det kan fort bli vondt å bo sånn. 

Garantert klaget på neste fest du holder hjemme hos deg etter at mine barn har lagt seg... 

(Jeg vet at naboer hører meg, jeg har ikke blitt klaget på, heller ikke klaget på naboer, selv om det har vært ting man kunne ha klaget på. )

Såfall tenk litt på "husfreden". 

Anonymkode: 38e22...abe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så, jeg er småbarnsmor selv, jeg skriker og banner til barna mine jeg også når strikken er tøyd langt nok. Og spesielt utfordret er man i ferier. Barna tester grenser. Bhg og skole er arenaer barna får lekt med venner, ferien er kjedelig i perioder for barn. Det gjør at barn kan terge på seg foreldre og søsken for å underholde seg selv. 

Så neste; jeg hadde blitt forbannet om jeg hadde blitt belært, klaget på av ei barnløs dame som ikke har peiling på hvordan det er å ha barn. Dermed ville vi ikke blitt gode naboer.... Det kan fort bli vondt å bo sånn. 

Garantert klaget på neste fest du holder hjemme hos deg etter at mine barn har lagt seg... 

(Jeg vet at naboer hører meg, jeg har ikke blitt klaget på, heller ikke klaget på naboer, selv om det har vært ting man kunne ha klaget på. )

Jeg har barn selv... skrev innlegget under hovedinnlegget om at jeg også kan heve stemmen innimellom, men ikke mange ganger daglig, slik som naboen.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere :) Jeg venter og ser an hvordan det blir etter at skolen har startet. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn selv... skrev innlegget under hovedinnlegget om at jeg også kan heve stemmen innimellom, men ikke mange ganger daglig, slik som naboen.

Ts

Forstod det som du ikke hadde barn. 😉 da blir det anderledes:-) 

Men det er fort gjort å skape uvennskap med naboer på sånne ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Vent til skolen starter. Kan være det roer seg da.

vi har en femåring som tester grenser veldig denne sommeren, og vi må være veldig(!) tydelige for at han skal forstå hva som er greit og ikke. F.eks i dag skulle vi på stranda, han hører ikke, kler ikke på seg, snakker frekt til oss og bare tuller. Dytter søsteren sin på to ned trappa så hun hyler, og da blir det jo litt hyling fra foreldre må jeg innrømme. Konsekvensen ble at han ikke fikk lov til å bli med på stranda som da resulterte i hyling fra poden. 

Lignende episoder har vi hatt igjennom hele ferien, og selv om vi er konsekvente og prøver å gi enkle, forståelige konsekvenser tester han oss hardt.

Normalt, når han er i barnehagen og hverdagen går sin gang er han mye mer tilfreds. Som da resulterer i mindre hyling fra oss foreldre 😉 

seksåringer er gjerne en utfordring ift oppførsel. Det er ikke for uten grunn alderen kalles den første pubertet. 😂

Anonymkode: 263da...c4d

• Liker 2
Skrevet

Jeg skriker og banner aldri til mine barn, men jeg er likevel svært bestemt og konsekvent når beskjeder og advarsler ikke nådde gjennom. Jeg vet ikke hva dere andre legger i skriking, men det er en virkelig u-ting å være en voksenperson som skriker til barn. Man kommer da ingen vei med det - som denne naboen helt åpenbart burde skjønt til nå.

Barna bråker fordi den voksne kjefter, den voksne kjefter fordi at barna bråker. Sirkulær kommunikasjon, og den er den voksne sitt ansvar å bryte den sirkelen. Ikke barnas.

Ja, jeg synes helt klart at dere kan gi beskjed. Vær litt myndig og spør om hun føler at det hjelper å skrike til et barn fordi at dere oppfatter at det ikke hjelper. 

Skrevet

Kjøp "Foreldremagi" og legg den i postkassen hennes. ;) Neida. (Joda).

Men i fullt alvor så er det ikke bra å skrike til barn. Det gjør dem utrygge, og det vil ikke få det ønskede resultatet. Hvis du syns det er ubehagelig å konfrontere (det skjønner jeg godt) så ville jeg i alle fall notert meg litt omfanget og så meldt det inn anonymt til barnevernet. Hvis man har låst seg fast i et usunt og destruktivt mønster kan det være vanskelig å snu, da er det mulig å få hjelp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bruke litt omvendt vri på det..? I en samtale med nabodama, flett inn noe om barna som ikke hører på deg og at du kjefter og at du er sikker på at hele nabolaget hører når du kjefter på barna da det er lytt mellom husene og spør om hun hører deg..? Kanskje det får henne til å tenke seg om litt? 

Anonymkode: 74c5b...333

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bruke litt omvendt vri på det..? I en samtale med nabodama, flett inn noe om barna som ikke hører på deg og at du kjefter og at du er sikker på at hele nabolaget hører når du kjefter på barna da det er lytt mellom husene og spør om hun hører deg..? Kanskje det får henne til å tenke seg om litt? 

Anonymkode: 74c5b...333

Det virker litt fjernt ut å spørre om når en vet at det er lytt. 

Jeg ville heller brukt litt galgenhumor og vridd det dit med å si at; Jeg hører at hun også har barn som ikke helt hører etter nå i sommerhverdagen. Det er ikke bare bare å være rundt barna 24 timer i døgnet. 

Altså, jeg elsker ungene mine over alt på jord men fy faen så slitsomt det er å være lorundt dem døgnet rundt i ukesvis. 

Anonymkode: 8c671...171

• Liker 2
Skrevet

Ferie er litt unntakstilstand i mange hjem, men for guds skyld ikke la vær å meld bare fordi du tenker at du ikke skal bli uvenn med naboen slik enkelte mener.. 

Hvis du er bekymret ved skolestart så kontakt bvtj, hva er viktigst? Vennskap med naboen eller ungenes psykiske helse...? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom mor kan snakkes til, si at det er lydt, og at du har hørt høy stemmebruk fra henne. Vis sympati uten å lyge om din egen situasjon eller familie. Se om hun responderer på dette, og hvordan. Jeg kan ikke se at det du beskriver umiddelbart er grunn til bekymringsmelding til bv.

Anonymkode: 4eec9...eb6

Gjest BearMama
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg påstår fremdeles at en burde få seg et COS kurs om behovet for å skrike og banne på små barn daglig er tilstede...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...