AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Del Skrevet 28. juli 2018 Jeg har alltid sagt "hipp som happ", i betydningen "det går ut på det samme/det er likegyldig". Men jeg ser så mange varianter av dette uttrykket, og jeg lurer på hva som er riktig. Jeg har blant annet sett: "hips om happ(s)", "hipps som happs", "hipp som happs", og flere andre variasjoner. Hvilken variant er den opprinnelige/riktige? Anonymkode: 356f8...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Del Skrevet 28. juli 2018 http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hips-om-haps/ Anonymkode: 97119...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 28. juli 2018 #3 Del Skrevet 28. juli 2018 Vet ikke, men jeg er i det minste veldig enig med deg. Jeg mener også at "hipp som happ" er det riktige, selv om jeg ikke kan bevise det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #4 Del Skrevet 28. juli 2018 Kierkegaard skrev "Hips om Haps", så denne "feilen" har i det minste en stolt historie. Anonymkode: a003d...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 28. juli 2018 #5 Del Skrevet 28. juli 2018 Jeg har også alltid brukt "hipp som happ" som i at det er det samme om det er det Hipp eller Happ. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 28. juli 2018 #6 Del Skrevet 28. juli 2018 (endret) hips-om-happ Endret 28. juli 2018 av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Del Skrevet 28. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kierkegaard skrev "Hips om Haps", så denne "feilen" har i det minste en stolt historie. Anonymkode: a003d...176 Men dette vil i såfall få en annen betydning, vil det ikke? Hvis noen sier "hips om haps" ville jeg trodd at betydningen var å kalle noe/noen ved feil navn? Anonymkode: 356f8...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #8 Del Skrevet 28. juli 2018 Alltid sagt hipp om happ. Men hos meg så har det en annen betydning. Mer "litt av hvert/ikke det samme". F.eks i en stue så er det er ikke én gjennomført stil, det er "litt sånn hipp om happ". Litt av alt og ingenting. Aldri brukt de ordene i noen form, for den betydningen du nevner. Anonymkode: 15a1c...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #9 Del Skrevet 28. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette vil i såfall få en annen betydning, vil det ikke? Hvis noen sier "hips om haps" ville jeg trodd at betydningen var å kalle noe/noen ved feil navn? Anonymkode: 356f8...5f2 Nei, dette uttrykket er såpass løst at man ikke kan lese en betydningsforskjell ut av variantene, vil jeg si. Bruken peker jo også i den retningen, altså at det ikke ligger særlig semantisk innhold i bunnen her. Man kan i så fall like gjerne tolke "hips om haps" som en slags kortform av at "det går på ett ut om man bruker det tullete ordet hips om det tullete begrepet haps eller ei, resultatet blir det samme". Anonymkode: a003d...176 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #10 Del Skrevet 28. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette uttrykket er såpass løst at man ikke kan lese en betydningsforskjell ut av variantene, vil jeg si. Bruken peker jo også i den retningen, altså at det ikke ligger særlig semantisk innhold i bunnen her. Man kan i så fall like gjerne tolke "hips om haps" som en slags kortform av at "det går på ett ut om man bruker det tullete ordet hips om det tullete begrepet haps eller ei, resultatet blir det samme". Anonymkode: a003d...176 Jeg mente var at det er forskjell på ordene "som" og "om". "Det er hipp som happ" - det går for det samme, det er jeg likegyldig til "Det er hipps om happ" - jeg ville oppfattet det som å kalle hipps for happs, å kalle noe/noen med en uriktig betegnelse. Men jeg skal ikke gå inn i noen dyp diskusjon om dette, så viktig er det ikke for meg. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Alltid sagt hipp om happ. Men hos meg så har det en annen betydning. Mer "litt av hvert/ikke det samme". F.eks i en stue så er det er ikke én gjennomført stil, det er "litt sånn hipp om happ". Litt av alt og ingenting. Aldri brukt de ordene i noen form, for den betydningen du nevner. Anonymkode: 15a1c...77c For egen del sier jeg i den sammenhengen at det er "hummer og kanari", litt av hvert, ikke noe ensartet. Men som første svarer sa, i ordboken står det "hipp som happ", og dete var det jeg lurte på. Anonymkode: 356f8...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå