Gå til innhold

Sluttet på Zoloft. Mageproblemer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sluttet på Zoloft, vært ca tre uker av nå. Gikk på dem i 5 år. 100mg før nedtrapping.

For en uke siden kom mageproblemene. De er ikke like sterke lengre, men virker likevel seiglivet. Er mest luftsmerter under begge ribbeina. Av og til rundt navlen. Merkelig avføring. Er allerede lei! Blir verre etter jeg har spist. Og mot kvelden. 

Kan rangeres fra knivstikk-smerter, til rumlende bobler som virker å sitte fast under ribbeina. Altså mer ubehagelig og ekkelt enn smertefullt. 

Noen andre som opplevde mageproblemer da dere sluttet på en SSRI? Ubehagelig å sitte, da ribbeina stikker inn mot luftboblene. I såfall, hvor lenge varte det? Holder meg unna mat og drikke som kan gi luft i magen. 

K27

Anonymkode: 91e7d...8c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sluttet, etter syv år på 200mg, i våres. Kjente på akkurat det samme som deg i ca. tre uker før det plutselig var over. Trappet veldig raskt ned (tre uker), så de trodde kanskje det hadde noe med det å gjøre. 

Jeg kuttet ut alt av bakeverk, juicer og mye karbohydrater. Spiste jevnt hver tredje time, og drakk mest vann. 

Uansett, satser på at det går over for deg og. Mine problemer kom direkte etter slutt, så ikke sikkert det har en sammenheng for deg 😉🤞🏻

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Cammomille skrev:

Jeg sluttet, etter syv år på 200mg, i våres. Kjente på akkurat det samme som deg i ca. tre uker før det plutselig var over. Trappet veldig raskt ned (tre uker), så de trodde kanskje det hadde noe med det å gjøre. 

Jeg kuttet ut alt av bakeverk, juicer og mye karbohydrater. Spiste jevnt hver tredje time, og drakk mest vann. 

Uansett, satser på at det går over for deg og. Mine problemer kom direkte etter slutt, så ikke sikkert det har en sammenheng for deg 😉🤞🏻

Tusen takk for svar! Jeg trappet også veldig raskt ned, svaret ditt roet meg faktisk skikkelig. Begynte å bli paranoid og tenkte jeg har utviklet Irritabel Tarm Syndrom, eller noe. Men jeg vet jo innerst inne at det vil gå over 😊 Håper iallefall det har en sammenheng.

Fant nettopp en pose med tørket peppermynte, så laget meg en kopp te. Skal visst lindre. Tok du noe for det? Når det er på det verste tar jeg Paracet med ok virkning. Ellers er det bare å sitte med strukket rygg og massere forsiktig. Men blir faktisk smågal av det 😏

AnonymBruker
Skrevet

Har jo aldri slitt med magen ellers, så det må jo være pga Zoloft slutt. Har hørt og lest at symptoms kan komme en stund etter for noen. Det er iallefall ikke like vondt som det var helt i begynnelsen. :)

Skrevet

Kan være vagusnerven din er litt ute av balanse, fordøyelsen blir påvirket av nervesystemet ditt. Får du noe god behandling eller oppfølging? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, fikk gastroparese etter bruk av SSRI. Jeg ligger på grensen til undervektig fordi jeg ikke kan spise normalt. Er 5 år siden jeg sluttet på ssri, men har fortsatt gastroparese. Jeg skulle ønske jeg ikke var slik en naiv idiot som trodde piller kunne løse problemene mine da jeg var 20. Gastropareseproblemene mine har blitt såpass alvorlige at jeg har en søknad om ufør i prosess. Mine mageproblemer gjør at jeg føler meg syk og har lite energi. Jeg gikk fra å jobbe 120% til å knapt orke ta en gåtur om dagen. 

Sannsynligvis hadde jeg vært frisk om jeg aldri tok antidep. Men nå er jeg på vei til å bli ufør. 

Anonymkode: b4159...d13

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, fikk gastroparese etter bruk av SSRI. Jeg ligger på grensen til undervektig fordi jeg ikke kan spise normalt. Er 5 år siden jeg sluttet på ssri, men har fortsatt gastroparese. Jeg skulle ønske jeg ikke var slik en naiv idiot som trodde piller kunne løse problemene mine da jeg var 20. Gastropareseproblemene mine har blitt såpass alvorlige at jeg har en søknad om ufør i prosess. Mine mageproblemer gjør at jeg føler meg syk og har lite energi. Jeg gikk fra å jobbe 120% til å knapt orke ta en gåtur om dagen. 

Sannsynligvis hadde jeg vært frisk om jeg aldri tok antidep. Men nå er jeg på vei til å bli ufør. 

Å herregud. Det høres helt forferdelig ut!(måtte lese hva gastroparese var for noe)

Hvordan begynte det? Rett etter slutt? Og hvilke symptomer fikk du? Jeg er ikke kvalm, har bare luftsmerter i øvre del av magen som flytter veldig treigt på seg. Nå ble jeg litt redd. 

Trappet veldig brått ned, så fikk en del symptomer. Men mageproblemene kom når alle de andre symptomene liksom var ferdige..

Ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Å herregud. Det høres helt forferdelig ut!(måtte lese hva gastroparese var for noe)

Hvordan begynte det? Rett etter slutt? Og hvilke symptomer fikk du? Jeg er ikke kvalm, har bare luftsmerter i øvre del av magen som flytter veldig treigt på seg. Nå ble jeg litt redd. 

Trappet veldig brått ned, så fikk en del symptomer. Men mageproblemene kom når alle de andre symptomene liksom var ferdige..

Ts

Det begynte egentlig veldig gradvis mens jeg fortsatt gikk på dem. Men siden jeg var under mye stress og var deprimert, merket jeg ikke at jeg var i ferd med å utvikle mageproblemer. Men når jeg ser tilbake på bilder av meg selv hadde jeg en enorm mage (selv om jeg var slank). Jeg var konstant oppblåst. 

Ja, det er egentlig ganske jævlig. Men på en måte venner man seg til å være syk. Jeg kan for eks ikke huske hvordan det føles å spise middag og føle seg bra og i form etterpå. Jeg må holde meg i ro 3+ timer etter at jeg er spist. Eller så blir magen min enda verre. Jeg føler meg best når det er lenge siden jeg spiste. Men jeg spiser lite og jeg føler meg som regel sløv og dårlig. Jeg har prøvd mye av urter, probiotika, yoghurt osv. Ingenting fungerer. 

Men jeg vil ikke ta fra deg motet. Det kan være at du fortsatt kan reversere skadene dine. Det er ikke sikkert du er like hardt rammet som meg. Jeg har lest mye om mageproblemer og mange sine erfaringer og det virker som om jeg er sjeldent hardt rammet. 

For min del hjalp det å spise "rene" plantebaserte proteinpulver i vann + grønnsaker godt kokt i vann. Men jeg har problemet der plagene kommer veldig lett tilbake om jeg spiser litt feil eller for mye. For mye i mitt tilfelle betyr mer enn jeg kan fordøye, og det er ikke mye i forhold til hva mange andre kan spise. 

AnonymBruker
Skrevet

Google sellerijuice/celery juice.

Anonymkode: 4ecf1...86d

AnonymBruker
Skrevet

OPPDATERING

Hei! Tenkte bare å gi en liten oppdatering på mageproblemene mine. Det var ikke luftsmerter, det var faktisk magesår! Så har fått syrenøytraliserende. Gikk med dette ubehandlet altfor lenge, kom til slutt blod i avføringen. Var nettopp på legevakten. Tok blodprøve, men de fant ikke noen infeksjon i kroppen, så jeg slapp innleggelse. Må til gastroskopi. Ellers er alt bra 😄 Så det var altså ikke pga zoloften.

Ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

OPPDATERING

Hei! Tenkte bare å gi en liten oppdatering på mageproblemene mine. Det var ikke luftsmerter, det var faktisk magesår! Så har fått syrenøytraliserende. Gikk med dette ubehandlet altfor lenge, kom til slutt blod i avføringen. Var nettopp på legevakten. Tok blodprøve, men de fant ikke noen infeksjon i kroppen, så jeg slapp innleggelse. Må til gastroskopi. Ellers er alt bra 😄 Så det var altså ikke pga zoloften.

Ts

Godt å finne ut hva som ligger bak! 

Jeg fikk også magesår i løpet av mine år på zoloft, men om det har noen sammenheng vet jeg ikke. 

God bedring! 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Cammomille skrev:

Godt å finne ut hva som ligger bak! 

Jeg fikk også magesår i løpet av mine år på zoloft, men om det har noen sammenheng vet jeg ikke. 

God bedring! 

Tusen takk ^^ Det er deilig å vite at jeg er ferdig med den pillen nå. Litt uvant å ikke ta den hver morgen, men jeg fler meg faktisk fri!
Hvilke andre symptomer fikk du da du sluttet? De to første ukene var veldig crazy hos meg. Du blir jo litt mentalt ustabil ;D
Tror den verste symptomen jeg fikk var at det "bruste" under huden i hele kroppen på kveldstid. Rastløs/tingly/stakk, jeg aner ikke hvordan beskrive det nesten O.O

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...