Gå til innhold

Vegan - fordeller og ulemper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg menr at veg(eteri)anere misbruker godene vi i i-land har. Du ser ingen i fattige land sutre og nekte å spise store deler av maten de har tilgjengelig. Snakk om å lage mas og styr for seg selv og andre. Spis maten dere får servert og slutt å gjøre dere selv så spesielle og se på dere selv som fantastiske mennesker som redder verden.

Anonymkode: 63d6c...f0c

Den må du faktisk forklare litt nærmere? Hvordan misbruker veganere godene vi har? Vet du hvordan kjøttproduksjonen foregår? hvordan den går ut over miljøet? Vet du i det heletatt noe om etterspørsel og konsekvenser? 

Bare fordi det er tilgjengelig så bør vi spise det? Så da bør vi kjøpe produkter lagd av barn, fordi vi har tilgang til det? Fråtse i oss godteri og drikke brus, fordi vi har tilgang til det? 

Tror ikke veganere ser på seg selv som spesiell, de verdsetter andre ting høyere enn sitt eget ego. 

Anonymkode: fef19...a44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg menr at veg(eteri)anere misbruker godene vi i i-land har. Du ser ingen i fattige land sutre og nekte å spise store deler av maten de har tilgjengelig. Snakk om å lage mas og styr for seg selv og andre. Spis maten dere får servert og slutt å gjøre dere selv så spesielle og se på dere selv som fantastiske mennesker som redder verden.

Hvilken mat vi har tilgjengelig er basert på etterspørsel. Hadde flere spist bønner og linser hadde vi dyrket mer bønner og linser, og drept mindre dyr. Så det er jo en litt tullete sammenligning. Samt at den overfloden vi spiser av kjøtt ikke er bærekraftig, verden går under om alle verdens mennesker skal fråtse slik som vi gjør. Når det er sagt, så spiser jo veganere av den overfloden vi har, de fleste spiser grønt som kommer fra butikker, mye av det er norskt, men vi kunne nok produsert enda mer grønt og blitt enda mer selvstendige når det gjelder matproduksjon. Når 1 år med varme gir en så stor effekt som i år mtp husdyr, så betyr det at vi er nødt å endre hvordan vi driver gårdsbruk, og det betyr at vi må sterkt vurdere tilpasse oss. Å dyrke mer av, for eks, linser som tåler tørke og varme er et alternativ. 

Pluss, at dersom man har råd og mulighet til å gjøre noen gode gjerninger eller gjøre noe godt i verden, så er det positivt. Man kan ikke forvente at en fattig person skal donere store summer til en lokal veldelighet, men "vi som er rike" kan mye enklere gjøre det samme. Betyr det at vi skal la være å gjøre noe fordi fattige ikke kan? Du kan også stille spørsmål om rike burde ha større ansvar for å dytte gjennom endringer og være en del av en bedre fremtid, nettopp fordi vi har mer tilgjengelige ressurser for å gjøre nettopp det. En som vokser opp i en slum uten internett har ofte ikke like gode sjanser til å påvirke verden rundt seg som en medium til rik nordmann

Jeg er ikke aktiv og forsøker endrer verden. Å spise planter er veldig enkelt og krever ikke noe offer av meg, av samme grunn resirkulerer jeg eller kaster søppel i søppelkurver og ikke i naturen. Det er lav anstrengelse som bidrar positivt til miljø. Men jeg må fortsatt si at jeg beundrer de menneskene som aktivt går ut og forsøker bevisstgjøre folk på ulike områder- om det er samfunn, miljø, fattige mennesker i Norge osv. Jeg synes det er veldig positivt med mennesker som tar på seg det ansvaret og forsøker skape en bedre verden. Om de ser på seg selv som gode mennesker av den grunn synes jeg det er helt ok med tanke på at de faktisk gjør noe bra i verden- i motsetning til de aller fleste andre. Kanskje de faktisk er bedre mennesker enn oss som sitter og tvinner tomler

Kvinner har ikke fått stemmerett, og homofile blir ikke behandlet bra pga slike som oss som sitter hjemme og ikke gjør en dritt for å endre verden til det bedre, AB. En bedre verden er bygget på engasjement og drivkraft

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du veldig feil. Pga mennesker spiser store mengder kjøtt, er det matmangel. Dyrene spiser opp mye av maten våres, og kjøttproduksjonen bruker opp ressurser. I tillegg er det ikke miljøvennlig, etisk riktig ei heller sunt. Det finnes ikke lengre gode argumenter for å spise kjøtt annet enn uvitenhet. 

Ei heller blir mennesker som ikke spiser kjøtt underernært. 

Spiseforstyrrelser er en sykdom. Leit at du ikke har større kunnskap enn det. 

Nei, det er matmangel fordi ressursene ikke er jevnt fordelt der folk i i-land sitter å trøkker i seg mat de ikke trenger, enten den nå velger å spise 100% plantebasert eller 100%pomfri-basert. De fleste veganere bryr seg katta om dyr. De er bare sauer som følger trender og tror veganisme gjør dem til udødelige helseguruer, eller de velger det som livstil for å kunne spise store mengder mat, som deg, uten å legge på seg pga fortid med spiseforstyrrelser og problemer med regulering av matinntak og appetitt. Halvparten av veganer-fanatikerne er eks-anorektikere og eks-bulimikere, som ikke kunne brydd seg mindre om dyr eller planeten. De bryr seg om å stappe i seg store mengder mat, uten å bli tjukk av det, og er langt over snittet egosentrerte og bare kroppsfikserte hyklere. 

Anonymkode: 12442...3ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er matmangel fordi ressursene ikke er jevnt fordelt der folk i i-land sitter å trøkker i seg mat de ikke trenger, enten den nå velger å spise 100% plantebasert eller 100%pomfri-basert. De fleste veganere bryr seg katta om dyr. De er bare sauer som følger trender og tror veganisme gjør dem til udødelige helseguruer, eller de velger det som livstil for å kunne spise store mengder mat, som deg, uten å legge på seg pga fortid med spiseforstyrrelser og problemer med regulering av matinntak og appetitt. Halvparten av veganer-fanatikerne er eks-anorektikere og eks-bulimikere, som ikke kunne brydd seg mindre om dyr eller planeten. De bryr seg om å stappe i seg store mengder mat, uten å bli tjukk av det, og er langt over snittet egosentrerte og bare kroppsfikserte hyklere. 

Tror du er på feil forum, dette er ikke skråblikk og generaliseringer.. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser ut som et stykke solid vitenskap dette her, ja 👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter vegansk kosthold i teorien, og prøvde det selv i et års tid. For meg ble jeg mest lei alt ekstraarbeidet. All mat som må lages fra bunnen, ofte ingen alternativer på restauranter. Det ble kjipt mtp sosiale situasjoner. 

Dessuten vil jeg ikke assosieres med veganmiljøet, fordi det består i stor grad av mennesker jeg synes blir litt vel spesielle/aggressive. 

Mye fokus på «dårlige» veganere, særlig på nett, og i det hele tatt mange veganske «influencere» som sender ut direkte usunne, lite reflekterte og ofte direkte intolerante meninger.

Det blir omtrent umulig å ha et avslappet forhold til mat generelt. Nå har jeg ingen spiseforstyrrelser, men tror absolutt et slikt overfokus kan lede folk inn i en skadelig tankegang. 

Men som sagt, jeg støtter det i teorien. All ære til de som holder ut, og som klarer å holde seg «normale». Synes industrialiseringen av kjøtt, egg- og melkeproduksjonen ofte er direkte kvalmende. Norge er heldigvis ikke verst her, men utviklingen går kun en vei. Vi spiser uansett altfor mye animalske produkter. 

Hadde jeg levd alene på en øde øy hadde jeg gjerne hatt et vegansk kosthold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.7.2018 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hvorfor det ikke er B12 i et vegansk kosthold i dag? Visste du at mennesker som levde på vegansk kosthold før i tiden fikk i seg B12? ikke gjennom dyr så klart. 

Et fullverdig kosthold inneholder ikke dyr og meieriprodukter. Vi er ikke lagd for å spise det, og det er heller ikke anbefalt. 

Mennesket er kjøttetere. Vi har vært rovdyr i over 2 millioner år. Det som skiller oss fra er andre rovdyr er tennene.

Endret av Snaskesnusken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Mennesket er kjøttetere. Vi har vært rovdyr i over 2 millioner år. Det som skiller oss fra er andre rovdyr er tennene.

Omtrent alt skiller oss fra rovdyrene. Hadde vi vært rovdyr hadde vi ikke trengt å tilberede kjøttet, klart å fange dyr uten våpen og ikke minst hadde kroppen våres vært annerledes både utenpå og inni. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Omtrent alt skiller oss fra rovdyrene. Hadde vi vært rovdyr hadde vi ikke trengt å tilberede kjøttet, klart å fange dyr uten våpen og ikke minst hadde kroppen våres vært annerledes både utenpå og inni. 

Du må seriøst oppdatere kunnskapene dine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

😂

Anonymkode: 54017...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, magikeren skrev:

Ser ut som et stykke solid vitenskap dette her, ja 👍

Unødvendig på veganere. Aldri sett dem komme opp med en eneste seriøs vitenskaplig artikkel på at veganisme er bærkraftig for planten, eller dem selv. Og alle artikler som forteller det motsatte, overser de, helt til det er gått noen år og man er kommet til det punktet der helseskadene dukker opp. Så blir de plutselig anti-veganere, i like ekstrem grad som de var veganer. De er de mest hykleriske ektremistene som eksisterer i Norge. Kjøper typisk inn enorme kvanta av ferske råvarer, der mye bare rotner for dem og går i søppla. Faen meg så kvalmt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen burde lese seg de store mengdene med mat som dyrkes i u land ene og alene for å produsere dyrefôr sånn at folk på vår kant av verden skal få mat. Så de godene kunne vært mere jevnt fordelt hvis ikke du absolutt må ha den biffen på tallerkenen din

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂

Uvitenheten til noen som ikke vet at mennesket er rovdyr er da ingenting å le av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Unødvendig på veganere. Aldri sett dem komme opp med en eneste seriøs vitenskaplig artikkel på at veganisme er bærkraftig for planten, eller dem selv. Og alle artikler som forteller det motsatte, overser de, helt til det er gått noen år og man er kommet til det punktet der helseskadene dukker opp. Så blir de plutselig anti-veganere, i like ekstrem grad som de var veganer. De er de mest hykleriske ektremistene som eksisterer i Norge. Kjøper typisk inn enorme kvanta av ferske råvarer, der mye bare rotner for dem og går i søppla. Faen meg så kvalmt. 

Det finnes mye seriøst forskning, noe viser den ene veien, annet den andre, noen studier er balanserte. Kosthold og livsstil er veldig vanskelig å forske på fordi det finnes så mange variabler. Men en ting er sikkert: det er mulig å leve sunt på planter. Det er kanskje vanskelig å vite nøyaktig hvem som lever lengst eller er litt sunnere ned i detalj, men helhetlig er det fult mulig å leve sunt på planter. 

At noen blir syke av kostholdet sitt er ikke bevis for at kostholdet er dårlig. Det finnes mennesker som spiser kjøtt som får folatmangel eller jernmangel, på samme måte som det finnes mennesker som spiser planter som får jernmangel. Det som har mest å si er at man er bevisst på eget kosthold, samt trening. Om man er det kan man leve sunt og lenge uansett. Du vil ikke automatisk unngå mangler om du spiser dyreprodukter. Ellers så er det jo bare å se hvordan personene som ble syke på kostholdet sitt er som mennesker. Virker de smarte? Virker de late? Har de behov for oppmerksomhet? Virker det som de har god evne til å forstå? Osv. Er man en naiv tulling som spiser potetgull hele dagen vil man selvsagt bli syk om man spiser kjøtt eller ikke. 

Ellers så er det ganske tydelig at du har bestemt deg ganske så hardt for hva du skal mene. At det har mindre belastning på miljøet å spise 1 kg brokkoli mot 1 kg kjøtt er ganske åpenbart. Kuer trenger både mye vann daglig (en ku drikker mer vann enn et menneske i løpet av en dag), og mye mat for å vokse og leve. 

Så for min del er det veldig enkelt; så lenge jeg kan spise sunt og friskt på planter, så ser jeg på det som bedre enn å drepe dyr som har følelser og et visst nivå av bevissthet. Planter har ingen hjerne eller nervesystem og kan ikke føle eller ha relasjoner til andre planter som dyr kan. 

Just now, Snaskesnusken said:

Uvitenheten til noen som ikke vet at mennesket er rovdyr er da ingenting å le av. 

Mennesker er omnivore. Mennesker kan fordøye og ta opp næring fra planter og kjøtt. Å benekte det er på nivå med å benekte evolusjonsteorien. Spørsmålet er om man kan leve kun på planter, noe forskning ikke har avfeid, men tvert imot vist at man kan leve godt på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeez, hvor får du alt fra? Les om dyreproduksjon og miljøet, blant annet regnskogen og soya til dyr. Mange gode artikler om dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, magikeren skrev:

Det finnes mye seriøst forskning, noe viser den ene veien, annet den andre, noen studier er balanserte. Kosthold og livsstil er veldig vanskelig å forske på fordi det finnes så mange variabler. Men en ting er sikkert: det er mulig å leve sunt på planter. Det er kanskje vanskelig å vite nøyaktig hvem som lever lengst eller er litt sunnere ned i detalj, men helhetlig er det fult mulig å leve sunt på planter. 

At noen blir syke av kostholdet sitt er ikke bevis for at kostholdet er dårlig. Det finnes mennesker som spiser kjøtt som får folatmangel eller jernmangel, på samme måte som det finnes mennesker som spiser planter som får jernmangel. Det som har mest å si er at man er bevisst på eget kosthold, samt trening. Om man er det kan man leve sunt og lenge uansett. Du vil ikke automatisk unngå mangler om du spiser dyreprodukter. Ellers så er det jo bare å se hvordan personene som ble syke på kostholdet sitt er som mennesker. Virker de smarte? Virker de late? Har de behov for oppmerksomhet? Virker det som de har god evne til å forstå? Osv. Er man en naiv tulling som spiser potetgull hele dagen vil man selvsagt bli syk om man spiser kjøtt eller ikke. 

Ellers så er det ganske tydelig at du har bestemt deg ganske så hardt for hva du skal mene. At det har mindre belastning på miljøet å spise 1 kg brokkoli mot 1 kg kjøtt er ganske åpenbart. Kuer trenger både mye vann daglig (en ku drikker mer vann enn et menneske i løpet av en dag), og mye mat for å vokse og leve. 

Så for min del er det veldig enkelt; så lenge jeg kan spise sunt og friskt på planter, så ser jeg på det som bedre enn å drepe dyr som har følelser og et visst nivå av bevissthet. Planter har ingen hjerne eller nervesystem og kan ikke føle eller ha relasjoner til andre planter som dyr kan. 

Mennesker er omnivore. Mennesker kan fordøye og ta opp næring fra planter og kjøtt. Å benekte det er på nivå med å benekte evolusjonsteorien. Spørsmålet er om man kan leve kun på planter, noe forskning ikke har avfeid, men tvert imot vist at man kan leve godt på. 

https://forskning.no/2015/08/mennesket-er-et-superrovdyr

https://forskning.no/mat-menneskekroppen-dyreverden-evolusjon/2012/04/hvorfor-er-noen-kjottetere-og-noen-planteetere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Artikklene forklarte veldig lite. 

Altså: 

Et dyr som spiser kjøtt må ha kjøttet raskt gjennom fordøyelsesystemet for at ikke kjøttet skal råtne og gi sykdommer. Hos et rovdyr er tarmen kort, tarmene er glatte, magesyre og spyttet er surt. Hos et menneske er det motsatt, lange tarmer, maten går sakte igjennom for å ta til seg næringen fra frukt og grønt, 20 ganger mer alkanisk syre magen enn rovdyr, mer alkalisk enn rovdyr. Mennesker vil ikke klare å fordøye rått kjøtt slik et rovdyr vil. 

Mennesker klarer ikke å fange og drepe et dyr uten våpen/verktøy. Vi har ikke hurtighet, styrke, skarpe nok tenner eller klør til hverken å fange eller drepe dyr, slik rovdyr har. Men vi har hender og smidighet til å plukke frukt og grønt på bakken og i trær og skrelle frukt. 

Høyt kolesterol får vi av kjøtt, det gjør ikke rovdyr. 

Rovdyr sover som regel mellom 17 - 20 timer eller mer per døgn. 

Kjeven våres går opp og ned, og til hver side. Rovdyrene kjeve går kun opp og ned. 

Rått kjøtt smaker veldig lite for mennesker, vi tilbereder kjøttet og krydrer det gjerne. 

Man får alle de nødvendige næringsstoffene igjennom plantebasert kosthold, det gjør man ikke på kun kjøtt. 

The list goes on. Vi er ihvertfall ikke rovdyr. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2018 at 2:26 AM, AnonymBruker said:

Syns det er så merkelig at dere veganere har helt psyke formeninger om at kjøttspisere er så usunne og lever på en livsløgn om at kjøttetere ikke spiser plantebasert . Beklager altså, men det er ikke som at de fleste som spiser kjøtt, bøtter ned med fastfood, ost og egg. De aller fleste av oss spiser grønnsaker til hvert eneste måltid, og vi spiser mye av de samme råvarene som veganere, bare av vi i tillegg spiser litt egg, kjøtt og fisk osv. Dessuten: hva pokker er bra med at du kan spise dobbelt så mye som før?? Hvis du hadde tilført litt animalske produkter til grønnsakene dine, kunne man brødfødd flere personer på maten du trykker i deg. Jeg syns akkurat det er noe av mest motbydelige med veganere. De trykker i seg helt enorme mengder med mat, mat som kunne brødfødd én hel familie for én person, hvis man bare inkorporerte litt animalske produkter. Det er skikkelig kvalmt og i tillegg ender en del av de matvrakene med å bli underernært. Det er akkurat like provoserende som sykelig overvektige og bulimikere som spiser med et dødsønske, og folk som kaster mye mat: unødvendig ressursbruk som er provoserende fordi der er mennesker som sulter. 

Hei. Her er du på bærtur. 

• Hvor hevder jeg "kjøttspisere er så usunne"?
  • Kjøttetere spiser ikke plantebasert. Dere spiser kjøtt. En veganer spiser KUN mat fra planteriket,derav begrepet "plantebasert". Plantebasert = kostholdet er basert på planter. 
  • Hvor sier jeg at "de fleste som spiser kjøtt, bøtter ned med fastfood, ost og egg"?. Jeg har kun snakket ut i fra meg SELV og MINE erfaringer og MINE meninger om hva jeg anser som fordeler hele veien.
  •  

" Hvis du hadde tilført litt animalske produkter til grønnsakene dine, kunne man brødfødd flere personer på maten du trykker i deg."

Dette er direkte FEIL. Foreslår at du leser deg opp på hvilke ressurser som spiller inn når man produserer kjøtt. Jeg er selv fra gård så jeg vet hva det kreves og har ikke behov for å gi deg opplæring, men du kan lese deg opp på enkle sider som dette (ut i fra meningene dine så gir jeg deg nettsider som forklarer dette veldig enkelt)

Denne teksten under velger jeg å tilføre"ulemper"-lista mi. Folk som dette finnes i Norge; de tror de er ernæringsfysiologer, oppegående og reflekterte, men de er egentlig bare full av hat, mangel på empati, kunnskap, respekt og refleksjonsevne. Denne typen personer vil du observere i alle diskusjoner på feks facebook. De er ikke annet enn netttroll som velger å ytre seg i offentlig rom og deres største bidrag på kloden er å spre hat og feilinformasjon. Disse nettrollene vil du som veganer se mye av på internett, men ikke i virkeligheten. Dette er de samme menneskene som hater alt som ikke er likt dem selv, og som avviker fra deres fire kanter å se verden rundt seg på. Feks rasister. 

Og du: det er ingen garanti at når du spiser kjøtt så kan man ikke bli underernært. Jeg var feks underernært da jeg SPISTE kjøtt

. Jeg syns akkurat det er noe av mest motbydelige med veganere. De trykker i seg helt enorme mengder med mat, mat som kunne brødfødd én hel familie for én person, hvis man bare inkorporerte litt animalske produkter. Det er skikkelig kvalmt og i tillegg ender en del av de matvrakene med å bli underernært. Det er akkurat like provoserende som sykelig overvektige og bulimikere som spiser med et dødsønske, og folk som kaster mye mat: unødvendig ressursbruk som er provoserende fordi der er mennesker som sulter.  (#LERhøyt #ignorantprisen2018)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som mor til en vegetarianer (med ønske om å bli veganer) så jeg litt mørkt på det i første omgang. En kjapp handlerunde og litt googling løste det problemet. 

Når det kommer til det å leve helt vegansk er det flere utfordringer, ikke på hjemmebane, men når man skal spise hos andre. Jeg tror dette er hovedgrunnen til at hun vegrer seg mot å leve helt vegansk. Hun spiser så og si bare vegansk hjemme, men velger å spise feks hjemmebakte kaker hos bestemor eller dessert (med fløte) på restaurant. 

At hun velger et vegetarisk/vegansk kosthold er fordel for familien også, vi har hatt meatlessmonday i noen år, og spiser nå mye, mye mer grønnsaker, bønner, linser osv. Hun er glad i å lage mat til familien og det er masse godt og sunt vi har fått servert. 

Anonymkode: 85bae...347

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...