AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Hei Far har samvær annenhver helg, og bor to timer unna oss. Vi har en time reisevei hver, og treffes på møtestedet for overlevering - både til og fra. Fra barnet var 1 år har jeg minnet far på samværet, og veldig mange ganger har han likevel ikke klart å holde avtalen - noe som er svært uheldig for barnet. Hvis far ikke dukker opp til avtalt tid, hva gjør dere? Går samværet ut den helgen/dagen, eller lar dere han holde på på dette viset? Forrige gang far glemte samværet (fordi jeg ikke minnet han på det) og vi kjørte to timer unødvendig, så kom han hele veien hjem til oss dagen etterpå for å ha henne i et døgn, og det var MYE gråt fra barnets side da barnet ikke ville til far, og det ble total brudd i rutinene. Hva ville dere gjort? Skal jeg fortsette å minne en voksen mann på avtalene sine, eller forvente at han kommer når han skal? Bør samværet gå ut dersom han ikke dukker opp? Her tenker jeg på barnets ve og vel, og ikke meg selv eller far! Anonymkode: 2a4f9...f20 1
Gjest Solstråletårer Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Jeg hadde sagt til far. Jeg er ikke morra di. Du får huske dette selv. Viss du glemmer så får du ikke sett barnet ditt den helgen. Pga det er ikke bra med brudd i rutiner. Ikke pga hva du eller jeg vill men hva som er best for barnet. Viss han da glemmer må du si det du sier. Han må lære. Han er vant til at du minner han på deg. Gi han en kalender til jul.
Lycka Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Det er ikke din jobb å minne han på når han skal ha samvær. Samtidig skjønner jeg at det er bittert å kjøre to timer unødvendig. Hva om han heller henter hjemme hos deg på fredager og du kjører hele veien til han på søndager? Møter han ikke opp, blir det ingen samvær og du slipper å kjøre bomtur. Dere bør uansett bestille time på fk og få orden på samværet, da denne uforutsigbarheten ikke er bra for barnet. 21
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #4 Skrevet 27. juli 2018 Hadde sagt at han måtte hente barnet hjemme hos deg fra nå av. Kommer han så ønsker han samvær, kommer han ikke så vet du at han ikke vil ha samvær. Anonymkode: 1b10d...28d 15
Ulrikke Skrevet 27. juli 2018 #5 Skrevet 27. juli 2018 Ny avtale! Han må hente hos deg, og du kjører heller hele veien hjem igjen på søndag enn å kjøre to timer forgjeves gang på gang. Bestem et klokkeslett, har du ikke hørt noe fra ham to timer før dette klokkeslettet (siden han bor to timer unna vet han jo da at han ikke har kjørt enda) og han ikke har dukket opp til avtalt tid, utgår samværet den helga. Selvfølgelig kan det skje noe med trafikk osv, så jeg ville nok hatt en halvtime å gå på, men du skjønner hva jeg mener... Det blir for uforutsigbart for barnet (vet ikke hvor gammelt det er) og for deg å drive på sånn som nå, du får jo ikke planlagt noe du heller.... 9
Ulrikke Skrevet 27. juli 2018 #6 Skrevet 27. juli 2018 Og nei, ikke minn ham på det. Når ny avtale er i boks, skriftlig, så står det også der at han ikke skal minnes på. Han må ta ansvar selv! 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #7 Skrevet 27. juli 2018 Dokumenter i alle fall alle gangene han ikke dukker opp. Noe sier meg at du kan få bruk for det senere... Anonymkode: 06a4a...4d6 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #8 Skrevet 27. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei Far har samvær annenhver helg, og bor to timer unna oss. Vi har en time reisevei hver, og treffes på møtestedet for overlevering - både til og fra. Fra barnet var 1 år har jeg minnet far på samværet, og veldig mange ganger har han likevel ikke klart å holde avtalen - noe som er svært uheldig for barnet. Hvis far ikke dukker opp til avtalt tid, hva gjør dere? Går samværet ut den helgen/dagen, eller lar dere han holde på på dette viset? Forrige gang far glemte samværet (fordi jeg ikke minnet han på det) og vi kjørte to timer unødvendig, så kom han hele veien hjem til oss dagen etterpå for å ha henne i et døgn, og det var MYE gråt fra barnets side da barnet ikke ville til far, og det ble total brudd i rutinene. Hva ville dere gjort? Skal jeg fortsette å minne en voksen mann på avtalene sine, eller forvente at han kommer når han skal? Bør samværet gå ut dersom han ikke dukker opp? Her tenker jeg på barnets ve og vel, og ikke meg selv eller far! Anonymkode: 2a4f9...f20 Jeg skjønner ikke helt hva du mener mef brudf i rutiner. Barn forholder seg ikke til ukedager og det vil ha null å si for dem om de blir hentet en lørdag eller en søndag eller en tirsdag for den saks skyld. Anonymkode: b9c10...807 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 6 minutter siden, Ulrikke skrev: Ny avtale! Han må hente hos deg, og du kjører heller hele veien hjem igjen på søndag enn å kjøre to timer forgjeves gang på gang. Bestem et klokkeslett, har du ikke hørt noe fra ham to timer før dette klokkeslettet (siden han bor to timer unna vet han jo da at han ikke har kjørt enda) og han ikke har dukket opp til avtalt tid, utgår samværet den helga. Selvfølgelig kan det skje noe med trafikk osv, så jeg ville nok hatt en halvtime å gå på, men du skjønner hva jeg mener... Det blir for uforutsigbart for barnet (vet ikke hvor gammelt det er) og for deg å drive på sånn som nå, du får jo ikke planlagt noe du heller.... Jeg satte 24 timer på min eks. Jeg orket ikke ha et barn som satt i vinduet å kikket etter pappa i timesvis. Hadde jeg ikke hørt noe før torsdag kl 18.00 fikk han ikke ha samvær den helgen. Jeg forventet da en sms hvor han bekreftet samværet for helgen og ca klokkeslett for henting. Om jeg ikke hørte noe forbredte jeg barnet på at hun skulle være hjemme den helgen og da gikk det helt greit. Anonymkode: 1b10d...28d 6
Ulrikke Skrevet 27. juli 2018 #10 Skrevet 27. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg satte 24 timer på min eks. Jeg orket ikke ha et barn som satt i vinduet å kikket etter pappa i timesvis. Hadde jeg ikke hørt noe før torsdag kl 18.00 fikk han ikke ha samvær den helgen. Jeg forventet da en sms hvor han bekreftet samværet for helgen og ca klokkeslett for henting. Om jeg ikke hørte noe forbredte jeg barnet på at hun skulle være hjemme den helgen og da gikk det helt greit. Anonymkode: 1b10d...28d Hørtes enda lurere ut, jeg var bare i tvil om denne fyren her var istand til å planlegge såpass 😜 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #11 Skrevet 27. juli 2018 24 minutter siden, Ulrikke skrev: Hørtes enda lurere ut, jeg var bare i tvil om denne fyren her var istand til å planlegge såpass 😜 Det er han helt sikkert ikke. Min eks måtte få noen lærepenger for å skjønne dette. Sa ikke ifra å sto plutselig på døra kl 21. Fikk ikke med seg barnet da for å si det sånn. Anonymkode: 1b10d...28d
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #12 Skrevet 27. juli 2018 Men altså, med tanke på hva som er det beste for barnet. Skal barnet miste tid og mulighet til å ha en god relasjon med faren sin - bare fordi du ikke orker å sørge for at samværet kan gjennomføres...? Greit, jeg skjønner det er j**lig irriterende å måtte minne på en voksen mann, og ja, han burde så klart ha sørga for egen rutine for å huske helgene sine. Men - skal barnet straffes med mindre kontakt med sin far, fordi du ønsker at far skal få seg en lærepenge.....? Det er jo i hovedsak barnet det går ut over her. Om det ellers funker greit med samværsordningen, så hadde jeg glatt bitt i det sure eplet og sendt en sms (eller hvordan du nå bruker å minne ham på det) to ganger i måneden - for barnets skyld. Anonymkode: d65ac...e8e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #13 Skrevet 27. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei Far har samvær annenhver helg, og bor to timer unna oss. Vi har en time reisevei hver, og treffes på møtestedet for overlevering - både til og fra. Fra barnet var 1 år har jeg minnet far på samværet, og veldig mange ganger har han likevel ikke klart å holde avtalen - noe som er svært uheldig for barnet. Hvis far ikke dukker opp til avtalt tid, hva gjør dere? Går samværet ut den helgen/dagen, eller lar dere han holde på på dette viset? Forrige gang far glemte samværet (fordi jeg ikke minnet han på det) og vi kjørte to timer unødvendig, så kom han hele veien hjem til oss dagen etterpå for å ha henne i et døgn, og det var MYE gråt fra barnets side da barnet ikke ville til far, og det ble total brudd i rutinene. Hva ville dere gjort? Skal jeg fortsette å minne en voksen mann på avtalene sine, eller forvente at han kommer når han skal? Bør samværet gå ut dersom han ikke dukker opp? Her tenker jeg på barnets ve og vel, og ikke meg selv eller far! Anonymkode: 2a4f9...f20 Søstera mi har samme problemet, far sier ikke ifra og dukker ikke opp til samvær. Så hun har bare kuttet ut å ha samvær med han, og avtaler heller de to imellom hvis han vil ha barnet en dag eller to. Hender da også at han ikke dukker opp til avtaler. Men da har ikke ungen de "store" forventningene heller, når det ikke er fast avtalt. For å skåne barnet ditt mot skuffelser så er nok det den veien du må gå. Noen mannfolk kan man ikke stole på eller belage seg på, uavhengig om det gjelder barn eller ikke. Anonymkode: aaed2...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #14 Skrevet 27. juli 2018 Herregud hva er det mannfolk som klarer å glemme samværet med barnet sitt? Hvordan er det mulig? Anonymkode: 2ece3...5bb 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #15 Skrevet 27. juli 2018 Si at han må sende melding HVER eneste gang han kjører hjemmefra når dere skal møtes. Om du ikke hører noe, må han kjøre hele veien selv. For barnets skyld hadde jeg sendt på ei meld om han glemmer det, slik at det ikke venter og venter på noen som ikke kommer... Utrolig dårlig at han kan glemme det i utgangspunktet, men om barnet har det bra når han/hun er der, hadde jeg strukket meg langt for at samvær gjennomføres. Anonymkode: abe59...fb2 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #16 Skrevet 27. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men altså, med tanke på hva som er det beste for barnet. Skal barnet miste tid og mulighet til å ha en god relasjon med faren sin - bare fordi du ikke orker å sørge for at samværet kan gjennomføres...? Greit, jeg skjønner det er j**lig irriterende å måtte minne på en voksen mann, og ja, han burde så klart ha sørga for egen rutine for å huske helgene sine. Men - skal barnet straffes med mindre kontakt med sin far, fordi du ønsker at far skal få seg en lærepenge.....? Det er jo i hovedsak barnet det går ut over her. Om det ellers funker greit med samværsordningen, så hadde jeg glatt bitt i det sure eplet og sendt en sms (eller hvordan du nå bruker å minne ham på det) to ganger i måneden - for barnets skyld. Anonymkode: d65ac...e8e Har du hørt om noe som heter "langvarig effekt". Jeg angrer ikke på at jeg satte grenser for far i mitt barns barndom. Det skapte mer stabilitet og tillit over tid. Jeg kunne jo vært feig å bare latt han komme å gå som ønsket (noe han gjorde rn fid stund før jeg ikke aksepterte det mer)men barnets beste er at begge foreldrene følger avtaler. Du må også huske at barna blir eldre og etter hvert avtaler samvær med far selv. Veldig hyggelig når barnet da må minne far på samvær 🙈 like greit å etablere den vanen mens barna er små. Anonymkode: 1b10d...28d 3
Atea Skrevet 27. juli 2018 #17 Skrevet 27. juli 2018 (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei Far har samvær annenhver helg, og bor to timer unna oss. Vi har en time reisevei hver, og treffes på møtestedet for overlevering - både til og fra. Fra barnet var 1 år har jeg minnet far på samværet, og veldig mange ganger har han likevel ikke klart å holde avtalen - noe som er svært uheldig for barnet. Hvis far ikke dukker opp til avtalt tid, hva gjør dere? Går samværet ut den helgen/dagen, eller lar dere han holde på på dette viset? Forrige gang far glemte samværet (fordi jeg ikke minnet han på det) og vi kjørte to timer unødvendig, så kom han hele veien hjem til oss dagen etterpå for å ha henne i et døgn, og det var MYE gråt fra barnets side da barnet ikke ville til far, og det ble total brudd i rutinene. Hva ville dere gjort? Skal jeg fortsette å minne en voksen mann på avtalene sine, eller forvente at han kommer når han skal? Bør samværet gå ut dersom han ikke dukker opp? Her tenker jeg på barnets ve og vel, og ikke meg selv eller far! Anonymkode: 2a4f9...f20 Samværet gikk ut. Selvsagt. Han forsto det etter hvert. Når jeg påpekte at jeg også hadde rett til å legge planer, og noen ganger hørte vi ikke noe fra han på flere uker og måneder, da sa jeg når han kom på døra uten å ha ringt; hva gjør du her, det passer ikke denne helga, husk at jeg har sagt at du alltid på ringe først, barna skal på hyttetur sammen med xxxx og xxxxxx og xxx. Husk at du må si fra, det holder ikke å bare komme som du vil. Men jeg måtte ikke kjøre mange mil. Avtalen var at han skulle hente og levere. Og når han ikke holdt avtalene laget jeg egne planer, for barnet, ikke fordi jeg skulle på hyttetur eller var invitert med på sånne opplevelser for barn. I starten var jeg rasende, men min nye samboer sa at jeg ikke må hisse meg opp, det vil bare gå utover ungene. Det gikk seg til etter noen år og samværet fungerte bra. Men det tok tid før han tok sitt ansvar på alvor. Endret 27. juli 2018 av Atea 2
Atea Skrevet 27. juli 2018 #18 Skrevet 27. juli 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Si at han må sende melding HVER eneste gang han kjører hjemmefra når dere skal møtes. Om du ikke hører noe, må han kjøre hele veien selv. For barnets skyld hadde jeg sendt på ei meld om han glemmer det, slik at det ikke venter og venter på noen som ikke kommer... Utrolig dårlig at han kan glemme det i utgangspunktet, men om barnet har det bra når han/hun er der, hadde jeg strukket meg langt for at samvær gjennomføres. Anonymkode: abe59...fb2 Enig. Jeg måtte be bf si fra på tirsdager, for ofte la vi egne planer i helgene. Å la et barn vente og ikke kunne bli med på hyttetur eller badeland bare fordi bf er sløv, det går ikke. 2
Atea Skrevet 27. juli 2018 #19 Skrevet 27. juli 2018 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Herregud hva er det mannfolk som klarer å glemme samværet med barnet sitt? Hvordan er det mulig? Anonymkode: 2ece3...5bb Min ringte ofte samme ettermiddag og sa at det ikke passet for han. Selv om barna ventet på at han skulle komme. Så jeg neglisjerte han, ga klar beskjed om at alle avtaler skulle bli laget på tirsdag, ikke torsdag eller fredag. Hadde bf fått bestemt hadde barna gått glipp av mange fine hytteturer ved fjorden og stranda. Men jeg kjeftet aldri, bare sa fra når han plutselig sto utenfor døra, at så dumt, for nå skal ungene sammen med xxxxx og xxx og xxxx på hyttetur. Da må det bli neste helg, men du burde ringt først for de andre barna gleder seg også til å være sammen i helga. Det ser ikke ut som barna har lidd under det, men hadde jeg kjeftet og smelt tror jeg saken ville stilt seg verre. Men klart det ble lagt merke til. Heldigvis hadde jeg en stødig samboer, og de få gangene jeg skjelte ut eksen (bf) sa jeg til barna at de ikke måtte bry seg, vi har kranglet mye før, men vi har alltid blitt venner igjen. Endret 27. juli 2018 av Atea
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #20 Skrevet 27. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hva du mener mef brudf i rutiner. Barn forholder seg ikke til ukedager og det vil ha null å si for dem om de blir hentet en lørdag eller en søndag eller en tirsdag for den saks skyld. Anonymkode: b9c10...807 Selfølgelig forholder barn seg til ukedager. Anonymkode: 2a575...9ea 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå