Heihjelp Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Heisann jeg lurte på om noen av dere har peiling på hvordan der er med å selge å sende til USA. Jeg har lagt ut en bærbar pc på finn.no og en dame er interessert i å kjøpe den til datteren. Damen som kjøper jobber i nordsjøen og hun skriver på norsk til meg. Jeg selger dataen for 5500,- og hun sa at prisen var grei, men så ønsker hun å betale meg 1500,- ekstra for at jeg skal sende den til adressen til datteren hennes i USA. Er dette litt shady? jeg føler det er det... Hun ønsker å betale meg gjennom paypal, jeg er godt kjent med å betale med paypal selv, men jeg har aldri mottatt penger gjennom det.. Er redd for at pengene skal bli satt inn for så å bli låst, for så å bli trukket tilbake etter jeg har sendt pcn. Lurer med andre ord på: Hvordan er det med sending av pakker til USA, må jeg fortolle noe? Når jeg fyller ut på posten sine nettsider står det at det kommer på rundt 500 for å sende, kommer det ekstra gebyrer? Dette står på postens hjemmesider: Når du skal sende til utlandet, er det noen tilfeller hvor pakken din må fortolles: Varer med verdi fra og med 5000 kroner, uten restriksjoner. Pcn jeg sender til henne kjøpte jeg for ca 10 000 kroner, men den har vært i bruk i to år å den går jo åpenbart ned i verdi, jeg valgte og selge den for 5500,-. Men betyr det at jeg skal fortolle pcn som om den skulle vært verdt 10.000,-? Eller skal jeg fortolle den med summen jeg har solgt den til henne? Eller skal jeg ikke fortolle den i det hele tatt? Jeg blir gal! Skjønner egentlig ikke hva jeg skal fylle ut heller. Fant denne på postens nettsider: https://www.posten.no/fortolling/sende-til-utlandet/dokumenter men blir ikke klokere på den heller. Finnes det noen gode sjeler der ute som kan dette og vet hvordan en sender en pc til USA? Bør jeg i det hele tatt sende den til USA? Er paypal trygt å motta penger gjennom, eller er det slik at jeg kan ende opp med å ikke få en krone i tillegg til å sende pcn min til andre siden av verden? Beklager for rotete innlegg og sier ja takk til all informasjon som kan hjelpe! Hilsen oppgitt kvinne.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Du sier til dama at du kan sende pcen til henne, og så får hun selv sende den videre til USA. Mange risikoer med ting som blir ødelagt i postgangen osv. Anonymkode: e25ec...56b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Dette høres ut som svindel i og med at pcer er mye billigere i usa, denne damen kan jo kjøpe en helt ny pc til samme sum i usa... det at hun ikke bruker finn sin betalingsløsning og vil kjøpe en helt vanlig ting og få den sendt rundt halve verden burde få deg til å tenke at dette er useriøst/svindel. En vanlig svindel er at disse overfører "for mye" og vil at du skal betale tilbake det overskytende uten at du faktisk mottar en krone fordi de egentlig aldri overførte noen penger.. Anonymkode: b94ab...697 9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #5 Skrevet 27. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette høres ut som svindel i og med at pcer er mye billigere i usa, denne damen kan jo kjøpe en helt ny pc til samme sum i usa... det at hun ikke bruker finn sin betalingsløsning og vil kjøpe en helt vanlig ting og få den sendt rundt halve verden burde få deg til å tenke at dette er useriøst/svindel. En vanlig svindel er at disse overfører "for mye" og vil at du skal betale tilbake det overskytende uten at du faktisk mottar en krone fordi de egentlig aldri overførte noen penger.. Anonymkode: b94ab...697 Finn had avskaffet denne betalingsløsningen, den eksisterer ikke lenger Anonymkode: e25ec...56b
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #7 Skrevet 27. juli 2018 Hvorfor skal noen fra USA bestille en datamaskin fra Norge. Isteden for å kjøpe seg datamaskin fra en eller annen forhandler, som faktisk befinner seg i USA? Anonymkode: 372df...466
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #8 Skrevet 27. juli 2018 9 timer siden, Heihjelp skrev: Heisann jeg lurte på om noen av dere har peiling på hvordan der er med å selge å sende til USA. Jeg har lagt ut en bærbar pc på finn.no og en dame er interessert i å kjøpe den til datteren. Damen som kjøper jobber i nordsjøen og hun skriver på norsk til meg. Jeg selger dataen for 5500,- og hun sa at prisen var grei, men så ønsker hun å betale meg 1500,- ekstra for at jeg skal sende den til adressen til datteren hennes i USA. Er dette litt shady? jeg føler det er det... Hun ønsker å betale meg gjennom paypal, jeg er godt kjent med å betale med paypal selv, men jeg har aldri mottatt penger gjennom det.. Er redd for at pengene skal bli satt inn for så å bli låst, for så å bli trukket tilbake etter jeg har sendt pcn. Lurer med andre ord på: Hvordan er det med sending av pakker til USA, må jeg fortolle noe? Når jeg fyller ut på posten sine nettsider står det at det kommer på rundt 500 for å sende, kommer det ekstra gebyrer? Dette står på postens hjemmesider: Når du skal sende til utlandet, er det noen tilfeller hvor pakken din må fortolles: Varer med verdi fra og med 5000 kroner, uten restriksjoner. Pcn jeg sender til henne kjøpte jeg for ca 10 000 kroner, men den har vært i bruk i to år å den går jo åpenbart ned i verdi, jeg valgte og selge den for 5500,-. Men betyr det at jeg skal fortolle pcn som om den skulle vært verdt 10.000,-? Eller skal jeg fortolle den med summen jeg har solgt den til henne? Eller skal jeg ikke fortolle den i det hele tatt? Jeg blir gal! Skjønner egentlig ikke hva jeg skal fylle ut heller. Fant denne på postens nettsider: https://www.posten.no/fortolling/sende-til-utlandet/dokumenter men blir ikke klokere på den heller. Finnes det noen gode sjeler der ute som kan dette og vet hvordan en sender en pc til USA? Bør jeg i det hele tatt sende den til USA? Er paypal trygt å motta penger gjennom, eller er det slik at jeg kan ende opp med å ikke få en krone i tillegg til å sende pcn min til andre siden av verden? Beklager for rotete innlegg og sier ja takk til all informasjon som kan hjelpe! Hilsen oppgitt kvinne. Vil du ha trøbbel, mye trøbbel, så går du for denne kjøperen. Forbrukerrådet kan du kontakte for rådgivning. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal noen fra USA bestille en datamaskin fra Norge. Isteden for å kjøpe seg datamaskin fra en eller annen forhandler, som faktisk befinner seg i USA? Anonymkode: 372df...466 Keg ser en grunn, til at en Norsk i USA ønsker en Norsk pc, tastaturet. Anonymkode: c094d...a82
Million Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 Det er et velkjent scam-opplegg. SVINDEL. Ikke gå på limpinnen. Kutt all kontakt med mennesket, og ikke svar henne noe mer. Du må IKKE tro på den historien der! Eksempel på noe i samme stilen, velkjent svindel opplegg: https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/09/29/Lise-skulle-selge-sofa-slik-ble-hun-forsøkt-svindlet-på-Finn-13561629.ece
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #10 Skrevet 27. juli 2018 Det er svindel. Fikk servert nøyaktig samme historie da jeg skulle selge pc på finn. Jeg fikk solgt pcn 2 uker etterpå, da til en person som kom å hentet den hjemme hos meg, og betalte kontant. Mye tryggere. Anonymkode: 179a0...74c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #11 Skrevet 27. juli 2018 Paypal er ikke trygt for selgere i det hele tatt. Sannsynligvis betales det med et stjålet kredittkort og når Paypal oppdager det tar de tilbake pengene. Anonymkode: 2ebc4...78f
Heihjelp Skrevet 30. juli 2018 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2018 Takk for svar, har glemt å gå inn her og sjekke etter svar. Jeg sendte mailen til paypal med teksten at jeg trodde det var en scam, det var det. Heldigvis ingen skade skjedd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå