Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet om barn som er født sent i året...f.eks 31.12.2015 må begynne på skolen i august 2021? Altså når det er bare 5 +1/2 år? Eller kan man velge å utsette skolestart til barnet blir 6 1/2 år i august 2022? 

Anonymkode: 7430a...1ee

AnonymBruker
Skrevet

Barnet må begynne på skolen det året man fyller 6 år, enten det er i januar eller desember. I svært få tilfeller kan man få utsatt skolestart, men det er sjeldent og vanskelig (er min erfaring.)

Anonymkode: 2eadb...f30

• Liker 5
Skrevet

Man kan ikke velge. Det må søkes og barnet må testes. 

Erfaringsvis går det fint også med de som er født sent på året, også mitt eget barn gikk det fint med. Kjipt å være yngst bestandig, men ikke noe problem. 

• Liker 3
Skrevet

Alle barn skal i utgangspunktet begynne på skolen det året de fyller 6. Noen vil alltid være de yngste, sånn er det bare. Man kan få utsatt skolestart, men det er vanskelig. Det holder ikke at barnet er født sent på året, det må være noe annet i tillegg. Hvis du mener barnet ditt har behov for utsatt skolestart ville jeg først snakket med barnehagen og hørt deres vurdering og deretter kontaktet, det er uansett ikke du som avgjør om barnet får det eller ikke. Som Ulrikke sier går det bra med de aller fleste elever uansett når på året de er født. :) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De anbefaler at barnet begynner på skolen selv om barnet er født sent på året, og det går som regel bra.

Men det er selvsagt ikke uten grunn at de fleste barna som blir henvist til PPT/BUP er født de siste 3 månedene på året. 

Anonymkode: 9bf7a...768

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som poengtert over er dette noe som må søkes om, og det er ikke fødselsdato alene som avgjør. Det høres ut som dette ligger litt frem i tid for din del? Det kan jo hende det er et ikke-tema når den tid kommer, jeg har en femåring som kunne begynt på skolen i morgen og klart seg helt fint. Variasjonene er store i den alderen.

Men, jeg vil si at dersom du er i tvil når den tid kommer, undersøk i alle fall mulighetene! Jeg har også hatt en 5,5-åring som startet på skolen som planlagt, selv om jeg hadde reelle bekymringer om han var klar for det. Det har gått "bra", men det er ikke tvil i min sjel om at svært umodne barn som i tillegg er blant de yngste i klassen har bedre av å vente et år med oppstarten. Det koster mye å komme skjevt ut, og selv om refrenget er at sen oppstart er forbeholdt elever med spesielle problemstillinger, ville jeg ikke tatt det for god fisk dersom vi havnet i samme situasjon igjen. Da ville jeg gått grundig til verks for å se om det var muligheter for å utsette oppstarten.

Anonymkode: a8039...713

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De anbefaler at barnet begynner på skolen selv om barnet er født sent på året, og det går som regel bra.

Men det er selvsagt ikke uten grunn at de fleste barna som blir henvist til PPT/BUP er født de siste 3 månedene på året. 

Anonymkode: 9bf7a...768

Man får ikke utviklingsforstyrrelser av å være født de tre siste månedene av året. At disse barna er overrepresentert hos PPT kommer av at den normale forskjellen på et barn som er betydelig yngre enn de andre i klassen tolkes som et problem. At en 5,5 åring er mer umoden enn en på 6,5 er normalt og burde ikke trenge utredning. 

Anonymkode: 9931c...96e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke utviklingsforstyrrelser av å være født de tre siste månedene av året. At disse barna er overrepresentert hos PPT kommer av at den normale forskjellen på et barn som er betydelig yngre enn de andre i klassen tolkes som et problem. At en 5,5 åring er mer umoden enn en på 6,5 er normalt og burde ikke trenge utredning. 

Anonymkode: 9931c...96e

Eller rent faktisk representerer et problem, uavhengig av om det kan knyttes opp til en diagnose eller ikke. Det hjalp min sønn fint lite at det går bra med de fleste, når han selv brukte de to første årene av skolegangen til å bli klar for læring. Gløgg gutt, men motorisk svak, ukonsentrert og som sagt umoden på mange måter. Selv i dag, som tiendeklassing, tenker jeg at han egentlig er et år for tidlig ute for sitt eget beste, både faglig og sosialt.

Er selv født sent på 70-tallet, og gjennom hele skolegangen var klassetrinnene mer sammensatt enn hva som er normen i dag. Jeg tror ikke det er udelt positivt at man har blitt mer rigid på å følge kalenderåret. De aller fleste foreldre har ingen grunn til å ønske noe annet enn normal oppstart for sine barn, men for de som har et barn født i årets siste/første måneder som enten er unormalt langt fremme eller henger faretruende langt etter, burde det kunne utvises et visst skjønn. Nå aner jeg selvfølgelig ikke hvordan det fungerte praktisk da jeg selv gikk på skolen, men det lot seg organisere den gang, i alle fall.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller rent faktisk representerer et problem, uavhengig av om det kan knyttes opp til en diagnose eller ikke.

Jeg er nok enig i det, at for tidlig skolestart nok er et større problem enn man liker å innrømme. Til sammenligning bor jeg i et annet europeisk land og her er også skolestart for 6-åringer, dvs for barn som faktisk har fylt 6 år før skolestart! Her ble det nemlig et problem med umodne barn i skolen slik at man nå har endret reglene. De første 2 årene gikk greit, det er først fra 3-4 klasse at de virkelige problemene begynte å vise seg. 

Norske regler er veldig stivbeinte og jeg tror nok i stor grad det skyldes behov for å frigjøre barnehageplasser mer enn noe annet.

Anonymkode: ce968...7ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet om barn som er født sent i året...f.eks 31.12.2015 må begynne på skolen i august 2021? Altså når det er bare 5 +1/2 år? Eller kan man velge å utsette skolestart til barnet blir 6 1/2 år i august 2022? 

Anonymkode: 7430a...1ee

Utsatt skolestart er skjeldent heldig for barnet på sikt. Skolestart følger fødselsåret.

Anonymkode: 10c77...147

• Liker 2
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Statistisk sett er det best om du gjør det du kan for å knipe igjen til 1. januar.

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er prematur og født så sent på året som du kommer, men han begynte på skolen som normalt og ligger faktisk foran de andre i klassen i enkelte fag. Så det at man er født sent på året trenger absolutt ikke å være noe negativt. Dessuten er barna veldig forskjellig i utviklingen når de begynner i første klasse. Utover barneskolen jevner dette seg mer og mer ut. 

Anonymkode: a092a...a37

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble født 29 desember og fikk aldri det valget.

Anonymkode: 05fa8...6db

AnonymBruker
Skrevet

Nevøen min er født 30.12 og begynner på skolen når han er 5 1/2 neste år. Foreldrene var bekymret, men han ligger foran alle i alt så det var ingen grunn til det. Han kan allerede skrive noen setninger, svært utviklet for alderen. 

Datteren til ei venninne er født 31.12 kl 23.57 og begynte på skolen i august i år 5 1/2 år gammel.

Anonymkode: c5bdc...ea2

Skrevet

Ble født 31 desember og fikk velge husker jeg 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal veldig mye til for å få utsatt skolestart. Jeg vet om folk som har barn med div. diagnoser som har måttet kjempe for å få det. Dette har blitt mye strengere enn når vi var barn, da var det lettere å både kunne starte senere eller tidligere. De jeg vet om som har fått det har barn med diagnoser der det kan argumenteres for at de enten har godt av litt mer tid i barnehagen eller at det at de starter et år senere gjør at de lettere kan henge med litt faglig og sosialt på skolen. De jeg har møtt i skolen som får dette er barn med diagnoser som downs syndrom eller barneautisme, så jeg tror det skal litt til å få. 

Anonymkode: d2a23...773

Skrevet (endret)

Jeg gikk på skole med flere som begynte året etter grunnet sen bursdag (uten at de har hatt diagnoser e.l som skulle tilsi at de trengte det)
Nevøen min har imidlertid bursdag helt på tampen av året og startet med sitt opprinnelige kull. Er nok veldig individuelt.

Endret av gobbledigook
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet må det søkes, og det er ikke så lett å få det godkjent. Jeg har gått sammen med flere som er født sent på året, og mange av dem har vært minst like skoleflinke som de som er født tidlig på året. De to første årene er nok de "verste", men jeg tror hele den greia her er verst for foreldre. Overbeskyttende foreldre som er redd for den lille ungen sin

Anonymkode: f7754...251

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er født sent i desember og starter på skolen nå til høsten. Jeg var veldig bekymret, fordi hun var jo så my yngre enn de andre hun ville komme i klasse med, da hun var mindre. Men hun er veldig klar for å starte på skole nå! Både fysisk og psykisk godt utviklet. Både skriver og leser bokstaver. Sammenlignet med de andre barna er hun på lik linje og ikke over!

Anonymkode: ec8d0...525

AnonymBruker
Skrevet

*om ikke over 

Anonymkode: ec8d0...525

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...