Gå til innhold

Familiefar med endret personlighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En familiefar i min nærmeste krets har det siste året tilsynelatende endret personlighet til det verre. Han fremstår mer aggressiv, hissig og utålmodig. Dette gjelder spesielt overfor hans nærmeste, altså kone og barn. Han er ofte direkte ufin mot kona når barna er tilstede. Han kan svare henne frekt, himle med øynene, og til og med rope og skrike stygge ting til henne foran barna. Han er også veldig utålmodig og virker oppgitt (uten grunn!) når han snakker med barna, som er veldig snille. Og benytter enhver anledning til å stikke hodet ned i mobiltelefonen, hvor han gjerne blir sittende lenge. Han virker generelt mer egoistisk ellers også.

Slik var det ikke før. Dette er såpass ille at jeg er bekymret. Kona biter i seg den ene ydmykelsen etter den andre, og hvis hun prøver å si fra forsiktig, hever han stemmen og blir sint. Hvordan kan det ha blitt slik, når ting virket normalt før? Det er nesten så jeg lurer på om han kan ha blitt syk eller noe? Jeg har forsøkt å snakke med han om det, og han sier han er klar over problemet, men sier han ikke klarer å styre seg når han blir oppgitt og hissig - som altså skjer stadig oftere.

Er det noen som har noen tanker om dette, og om hvordan jeg evt kan forsøke å hjelpe?

Anonymkode: 0ab4e...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om han bruker narkotika, hasj eller noe.

Anonymkode: dc32c...67a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprimert? Eller noe annet psykisk. Utsatt for betydelig mer stress enn før?

Ikke at det er en unnskyldning man kan bruke for å opptre sånn, men det kan være en logisk forklaring. Kan man ikke kontrollere seg må man be om hjelp til å håndtere følelsene sine i gitte situasjoner. 

Kan du snakke med kona om det? Eller videre med han? Om flere reagerer er det jo bare et spm om tid før det blir meldt til barnevernet med bekymring for hvordan barna har det hjemme når faren ikke klarer kontrollere seg. Er han ikke interessert i å gjøre noe for å bedre situasjonen hadde jeg meldt bekymring selv.

Anonymkode: 11373...0f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker automatisk at mannen må være syk da han har endret personlighet på under ett år. Prøv å snakke med mannen en gang til men gjerne i et bestemt toneleie. Spør om han er under utredning for sykdom? Dersom ikke burde han kontakte lege og bli utredet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha fått han utredet for noe fysisk. Det er ikke normalt å forandre personlighet så drastisk. Er det ikke noe fysisk som skjer ville jeg ha tenkt om det var depresjon/ narkotika misbruk . Det kan være alt eller ingenting. Ville fått en time hos fastlegen og tatt det derfra. 

Anonymkode: 3c824...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne beskrevet mannen min. Han har hatt en depresjon som har pågått det siste året, og han oppfører seg slik som du beskriver. Kanskje denne mannen du kjenner også har en depresjon?

Anonymkode: 4263d...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninnen min ble slik som du beskriver i løpet av 1-2 år. Hun hadde frontallapp demens. Det tok noen år å stille diagnose for det er ikke det første eller andre eller tredje osv en tenker på når en skal stille diagnose. Da diagnosen ble stilt var hun allerede skilt og ungene var livredde for henne og hun var oppsagt på jobben.

Anonymkode: 38638...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Venninnen min ble slik som du beskriver i løpet av 1-2 år. Hun hadde frontallapp demens. Det tok noen år å stille diagnose for det er ikke det første eller andre eller tredje osv en tenker på når en skal stille diagnose. Da diagnosen ble stilt var hun allerede skilt og ungene var livredde for henne og hun var oppsagt på jobben.

Anonymkode: 38638...7b9

Hun var knapt 40

Anonymkode: 38638...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være noe fysisk. Men det kan også være noe alvorlig han sliter med. Noe hun ikke vet noe om. 

Anonymkode: e3184...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personligheten KAN endre seg ved slag.

Bruker han anabole steroider?

Anonymkode: 46d17...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om han bruker narkotika, hasj eller noe.

Anonymkode: dc32c...67a

Cannabis er ikke så ufarlig som forkjemperene skal ha det til, og jeg er ikke en av dem. Men ved langvarig og hyppig cannabisbruk hos ett individ som har anlegg for å utvikle det, er det paranoia og psykoser som popper opp, ikke aggresjon. Det ser man heller hos de som bruker tyngre stoffer, f.eks kokain og amfetamin. 

Anonymkode: e99a0...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar alle sammen. Skjønner at det er mange alternativer til hva grunnen kan være. Tror ikke det dreier seg om narkotika eller anabole steroider i dette tilfellet (men det vet jeg jo ikke sikkert). Skjønner at andre kan mene det ut fra symptomene, men han er liksom ikke typen til dette. Jeg tenker heller i retning sykdom av noe slag.. Jeg skal forsøke å ta en prat med han på nytt, og oppmuntre til å oppsøke fastlege (hvis det ikke allerede er gjort). Får håpe dette er noe som går over / kan behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...