Gå til innhold

Tyte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som bruker det ordet hvor kommer dere fra?

Anonymkode: 4a2cc...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som bruker det ordet hvor kommer dere fra?

Anonymkode: 4a2cc...0a5

Sogn og Fjordane😄

Anonymkode: a586b...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som bruker det ordet hvor kommer dere fra?

Anonymkode: 4a2cc...0a5

I hvilken betydning da? Jeg er fra det sentrale Østlandet. For meg betyr "å tyte" å "presse (seg) ut". Majonesen tyter ut av tuben, fettet kan tyte ut over buksekanten og om du tar opp en neve mudder eller gjørme fra sjøbunnen eller bakken tyter den ut mellom fingrene om du klemmer handa sammen. :) 

Jeg vet også at ordet brukes i betydningen å klage, mase e.l. ("Hva tyter du etter?"), men vet ikke hvor den betydningen brukes. 

Anonymkode: 0a4e9...549

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyte = mase

Sier tyte en gang iblandt. Er fra Bergen.

Anonymkode: 0e732...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen min kaller datter min "tåtkvenn" (tytekvern) når hun skravler. Fra sunnmøre. 

Anonymkode: a2ec6...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tyte på min dialekt betyr å mase/prate mye. "Han står der no bare å tyte". Sunnhordaland👍

Anonymkode: bde0e...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyte/a = kvise/utslett (Finnmark)

Anonymkode: b937b...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min var var Sunnhordaland, og han brukte tyte om å prate mye eller mase.

Anonymkode: 9e4ab...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tyte på min dialekt betyr å mase/prate mye. "Han står der no bare å tyte". Sunnhordaland👍

Anonymkode: bde0e...8b0

Er du fra Sunnhordland skulle man nesten tro du klarte å stave navnet riktig, men tydeligvis ikke.

Anonymkode: 61fb5...cca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du fra Sunnhordland skulle man nesten tro du klarte å stave navnet riktig, men tydeligvis ikke.

Anonymkode: 61fb5...cca

Oj, gjorde det sååå vondt? Staaakar😂Jeg skriver det uformelt sånn jeg sier det og mange med meg. Må du slutta å tyta om ting du kje har greia på, kjerring!

Anonymkode: bde0e...8b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oj, gjorde det sååå vondt? Staaakar😂Jeg skriver det uformelt sånn jeg sier det og mange med meg. Må du slutta å tyta om ting du kje har greia på, kjerring!

Anonymkode: bde0e...8b0

Har bodd i Sunnhordland i hele mitt liv og kun hørt folk fra andre steder som sier SunnhordAland, så kanskje du sku holda kjeft ja :)

Anonymkode: 61fb5...cca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du fra Sunnhordland skulle man nesten tro du klarte å stave navnet riktig, men tydeligvis ikke.

Anonymkode: 61fb5...cca

Heter det virkelig Sunnhordland? Jeg har alltid trodd det het Sunnhordaland, så der lærte jeg noe nytt idag og. :) Nå har jeg knapt nok vært på de trakter da, men har som sagt alltid trodd det het Sunnhordaland. Man lærer noe nytt hver dag! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordland. Men på min dialekt er det en finere utgave av tykje:P

Anonymkode: 0f053...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Salka skrev:

Heter det virkelig Sunnhordland? Jeg har alltid trodd det het Sunnhordaland, så der lærte jeg noe nytt idag og. :) Nå har jeg knapt nok vært på de trakter da, men har som sagt alltid trodd det het Sunnhordaland. Man lærer noe nytt hver dag! :) 

Sunnhordland og Nordhordland, ja. Ikke en ekstra a i noen av de navnene.

Anonymkode: 61fb5...cca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukar ordet tyte ja... når ein er pratesjuk og har lyst å tyte med nokon, tyte i tlf med venninne - altså for å beskrive «vanlig prat», men også som i «ka du tyte ette» når nokon kanskje pratar mykje eller masar litt ...

Frå søre Sunnmøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bodd i Sunnhordland i hele mitt liv og kun hørt folk fra andre steder som sier SunnhordAland, så kanskje du sku holda kjeft ja :)

Anonymkode: 61fb5...cca

Ja, eg e litt sånn globetrottar eg då. Har heldigvis kje budd der heila livet, blir jo så satt og sur av da, tydeligvis😁

Anonymkode: bde0e...8b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

I hvilken betydning da? Jeg er fra det sentrale Østlandet. For meg betyr "å tyte" å "presse (seg) ut". Majonesen tyter ut av tuben, fettet kan tyte ut over buksekanten og om du tar opp en neve mudder eller gjørme fra sjøbunnen eller bakken tyter den ut mellom fingrene om du klemmer handa sammen. :) 

Jeg vet også at ordet brukes i betydningen å klage, mase e.l. ("Hva tyter du etter?"), men vet ikke hvor den betydningen brukes. 

Anonymkode: 0a4e9...549

Akershus øst og dette er betydningen over hele Østlandet så vidt jeg vet men tråden her ser ut til å bekrefte at resten av landet bruker tyte enten i betydning plapre/preike eller syte/klage

Anonymkode: 92589...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...