Gå til innhold

Venninnen min er belærende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne som innimellom forteller meg ting som jeg synes er innlysende at jeg skjønner selv. F.eks. foreslår hun at jeg kan si eller gjøre en ting. Som om jeg ikke selv vet at jeg kan gjøre det, eller skjønner hva jeg skal gjøre. Jeg synes dette er undervurderende og nedlatende. Samtidig vet jeg ikke helt om det er dette som ligger bak, eller om det bare er hennes måte å "tenke høyt" på. Merkelig finner jeg det i hvert fall. Og synes jo det er ganske ubehagelig å bli undervurdert. Jeg kjenner henne ikke veldig godt, og det er ikke så veldig ofte vi har sjansen til å treffes. Men har stusset litt over dette de gangene det har skjedd. Tenker: "Tror hun jeg er uvitende?" :)

Kjenner jeg blir irritert. Vet liksom ikke om jeg liker så godt å tilbringe tid sammen med henne når det er på den måten, at jeg ikke vet helt hvor jeg har henne. Samtidig synes jeg problemstillingen er litt rar. For dama virker oppegående på andre måter. Noen som har erfart lignende?

Anonymkode: 205f8...d07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også en vennine som er slik. Hun skal være den «smarte» og den som har svaret på alt.. utrolig irriterende med slike folk. Men nå er jeg flink til å svare tilbake, etter det har det gitt seg smålig

Anonymkode: ed9f4...a8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har også en vennine som er slik. Hun skal være den «smarte» og den som har svaret på alt.. utrolig irriterende med slike folk. Men nå er jeg flink til å svare tilbake, etter det har det gitt seg smålig

Anonymkode: ed9f4...a8a

Ja, kanskje det er det som må til, at jeg svarer tilbake. Gjorde det et par ganger nå sist. "Selvfølgelig skjønner jeg at jeg kan gjøre det. Jeg er ikke helt bortreist". Hørtes kanskje litt irritert ut. Og fikk sagt imot henne når hun påstod iherdig at jeg kom til å foretrekke en spesiell ting bare jeg prøvde det, for det skjedde med henne. Kjenner jeg blir litt matt av ting hun sier. Jeg vet egentlig ikke om vi har så god kjemi. Men jeg kan ikke kutte henne ut så raskt heller. Har hatt dårlige vennskap tidligere, har ikke mange igjen, så må prøve å holde på noen vennskap.

Anonymkode: 205f8...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempeirriterende. Også veldig irriterende når man blir beskrevet i situasjoner som også kan oppleves som nedlatende..»du liker jo...», eller «du pleier jo å ...». 

 

Har også forsøkt å svare tilbake. 

Endret av Sensi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne som en gang sa "Du forstår det jo ikke, jeg vil ikke at ditt uskyldige sinn skal vite sånt" som var ekstremt nedlatende. Uskyldig? Hva faen er jeg? En drittunge? Fornærmende og henger ikke med sånne folk i dag. 

Er kanskje 5 år siden, og det var et spørsmål om slang. ._.
Manipulerende og nedlatende mennesker kan dra ditt pepern gror.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er vennina di fra? Her hvor jeg er fra er det en setning som oppfattes belærende/nedlatende i andre dialekter, og jeg slet med det da jeg hadde en samboer fra et helt annet fylke.

Den går litt sånn "du kan ta fjernkontrollen i kveld". Høres ut som "jeg bestemmer alltid, også over fjernkontrollen, og jeg bestemmer at du skal ha den i kveld", men i min dialekt så er det en kjærlighetserklæring, mer " jeg vil gjøre alt for at du skal være glad og håper denne fjernkontrollen får deg til å hoppe av glede ps. vil du ha is". Vanskelig å forklare men prøvde😂

Anonymkode: 93de0...fd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje det er det som må til, at jeg svarer tilbake. Gjorde det et par ganger nå sist. "Selvfølgelig skjønner jeg at jeg kan gjøre det. Jeg er ikke helt bortreist". Hørtes kanskje litt irritert ut. Og fikk sagt imot henne når hun påstod iherdig at jeg kom til å foretrekke en spesiell ting bare jeg prøvde det, for det skjedde med henne. Kjenner jeg blir litt matt av ting hun sier. Jeg vet egentlig ikke om vi har så god kjemi. Men jeg kan ikke kutte henne ut så raskt heller. Har hatt dårlige vennskap tidligere, har ikke mange igjen, så må prøve å holde på noen vennskap.

Anonymkode: 205f8...d07

dette opplevde jeg og. 

eks: du MÅ prøve mitt treningsprogram, det hadde passet deg utmerket!

eh, vi har forskjellige skader/problemstillinger. skulle hennes program overgå fysioterapeutens program?

uff blir så lei av besserwissere-har kuttet henne ut pga mange ting som er mye verre enn det jeg nevnte her og kjenner meg lettet.

Anonymkode: 6f8c8...cba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er en typisk belærende person? Gi gjerne flere eksempler ts, jeg vil unngå å havne i den kategorien. 

En kan jo tenke og mene ting, og si det høyt. Er det da belærende? Er belærende å komme med råd folk ikke har bedt om? Eller hva?

Anonymkode: 4ca31...5d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2018 den 4.36, AnonymBruker skrev:

Hvor er vennina di fra? Her hvor jeg er fra er det en setning som oppfattes belærende/nedlatende i andre dialekter, og jeg slet med det da jeg hadde en samboer fra et helt annet fylke.

Den går litt sånn "du kan ta fjernkontrollen i kveld". Høres ut som "jeg bestemmer alltid, også over fjernkontrollen, og jeg bestemmer at du skal ha den i kveld", men i min dialekt så er det en kjærlighetserklæring, mer " jeg vil gjøre alt for at du skal være glad og håper denne fjernkontrollen får deg til å hoppe av glede ps. vil du ha is". Vanskelig å forklare men prøvde😂

Anonymkode: 93de0...fd9

He he, nei, det er ikke sånn. Hun snakker bokmål, og det går ikke på spesielle uttrykk.

Anonymkode: 205f8...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2018 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Hvordan er en typisk belærende person? Gi gjerne flere eksempler ts, jeg vil unngå å havne i den kategorien. 

En kan jo tenke og mene ting, og si det høyt. Er det da belærende? Er belærende å komme med råd folk ikke har bedt om? Eller hva?

Anonymkode: 4ca31...5d1

Jeg har jo opplevd flere personer som kan være belærende. Men dette er vel den første venninnen jeg har som er belærende. At du ikke merker at noen er belærende kan kanskje tyde på at du ikke oppfatter at det er feil å være belærende. Og ja, det er belærende å komme med råd folk ikke har bedt om, når det dreier seg om selvfølgeligheter, som man bør skjønne at en voksen person klarer å tenke seg til selv.

Et eksempel kan være at hun forteller meg hva jeg kan si i forskjellige situasjoner, f.eks. på en date - uten at jeg har bedt om det.

Synes hun i disse tilfellene virker som en slags "storesøster", og at hun snakker til meg som jeg skulle vært 18. Jeg er over 30, og er ikke uerfaren.

Anonymkode: 205f8...d07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andysowhat

Jeg kan bare gi deg synsing og sansing. Alt jeg vet er hun er narsesistisk sosiopat, til en som bare har dårlig ordforråd som hun prøver å heve seg over. Til at hun har dårlig selvtillit, og den enestemåten hun vet om å bekjempe dårlig selvtillit på er som å late som hun har mye av det.

Jeg vet ikke. 

Men har du lyst å finne ut, så prøv å være ærlig med denne veninnen. Er du ærlig så skjer det fort at vennskapet deres utvikler til å bli noe bedre. :) 

 

Lykke til!

Endret av andysowhat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2018 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som innimellom forteller meg ting som jeg synes er innlysende at jeg skjønner selv. F.eks. foreslår hun at jeg kan si eller gjøre en ting. Som om jeg ikke selv vet at jeg kan gjøre det, eller skjønner hva jeg skal gjøre. Jeg synes dette er undervurderende og nedlatende. Samtidig vet jeg ikke helt om det er dette som ligger bak, eller om det bare er hennes måte å "tenke høyt" på. Merkelig finner jeg det i hvert fall. Og synes jo det er ganske ubehagelig å bli undervurdert. Jeg kjenner henne ikke veldig godt, og det er ikke så veldig ofte vi har sjansen til å treffes. Men har stusset litt over dette de gangene det har skjedd. Tenker: "Tror hun jeg er uvitende?" :)

Kjenner jeg blir irritert. Vet liksom ikke om jeg liker så godt å tilbringe tid sammen med henne når det er på den måten, at jeg ikke vet helt hvor jeg har henne. Samtidig synes jeg problemstillingen er litt rar. For dama virker oppegående på andre måter. Noen som har erfart lignende?

Anonymkode: 205f8...d07

Bare spør om hun tror du er dum? Jeg hadde aldri orka å hatt venner som skal belære meg, det blir for dumt.

Anonymkode: 8a329...bf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare spør om hun tror du er dum? Jeg hadde aldri orka å hatt venner som skal belære meg, det blir for dumt.

Anonymkode: 8a329...bf7

Takk for forståelsen. Ja, kanskje man kan si det så direkte til henne. :)  Men det er jo greit å få en avklaring. Jeg regner meg jo ikke som dum i det hele tatt, men over snittet oppegående. Men jeg begynner jo å lure på hvordan jeg fremstår når noen oppfatter meg så feil, og til og med en venninne som burde kjenne meg litt.

Anonymkode: 205f8...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, andysowhat skrev:

Jeg kan bare gi deg synsing og sansing. Alt jeg vet er hun er narsesistisk sosiopat, til en som bare har dårlig ordforråd som hun prøver å heve seg over. Til at hun har dårlig selvtillit, og den enestemåten hun vet om å bekjempe dårlig selvtillit på er som å late som hun har mye av det.

Jeg vet ikke. 

Men har du lyst å finne ut, så prøv å være ærlig med denne veninnen. Er du ærlig så skjer det fort at vennskapet deres utvikler til å bli noe bedre. :) 

 

Lykke til!

Ha ha. Hun er nok ingen sosiopat, nei, det merker jeg. Og hun er godt likt av folk, etter det jeg har forstått. Men dette med selvtillit... Jeg tror nok hun er opptatt av å ha selvtillit, og at hun ser på seg selv som en som er flink til å uttrykke seg, diskutere og  skal vise at hun har "ben i nesa". Jeg har ikke det samme behovet for å markere meg sånn, selv om jeg absolutt har egne meninger. Men hvem vet, om hun vil skyve meg litt ned for å føle seg bedre. :)

Anonymkode: 205f8...d07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2018 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som innimellom forteller meg ting som jeg synes er innlysende at jeg skjønner selv. F.eks. foreslår hun at jeg kan si eller gjøre en ting. Som om jeg ikke selv vet at jeg kan gjøre det, eller skjønner hva jeg skal gjøre. Jeg synes dette er undervurderende og nedlatende. Samtidig vet jeg ikke helt om det er dette som ligger bak, eller om det bare er hennes måte å "tenke høyt" på. Merkelig finner jeg det i hvert fall. Og synes jo det er ganske ubehagelig å bli undervurdert. Jeg kjenner henne ikke veldig godt, og det er ikke så veldig ofte vi har sjansen til å treffes. Men har stusset litt over dette de gangene det har skjedd. Tenker: "Tror hun jeg er uvitende?" :)

Kjenner jeg blir irritert. Vet liksom ikke om jeg liker så godt å tilbringe tid sammen med henne når det er på den måten, at jeg ikke vet helt hvor jeg har henne. Samtidig synes jeg problemstillingen er litt rar. For dama virker oppegående på andre måter. Noen som har erfart lignende?

Anonymkode: 205f8...d07

Hvorfor i all verden er du venn med henne? 

Anonymkode: c7688...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden er du venn med henne? 

Anonymkode: c7688...040

Nei, si det. :) Vi har en felles interesse vi driver med, som jeg ikke har felles med andre venninner. Har ganske liten vennekrets.

Anonymkode: 205f8...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest andysowhat
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ha ha. Hun er nok ingen sosiopat, nei, det merker jeg. Og hun er godt likt av folk, etter det jeg har forstått. Men dette med selvtillit... Jeg tror nok hun er opptatt av å ha selvtillit, og at hun ser på seg selv som en som er flink til å uttrykke seg, diskutere og  skal vise at hun har "ben i nesa". Jeg har ikke det samme behovet for å markere meg sånn, selv om jeg absolutt har egne meninger. Men hvem vet, om hun vil skyve meg litt ned for å føle seg bedre. :)

Anonymkode: 205f8...d07

Det er ikke ofte at man tenker at det er viktig å ha noe man allerede har. :)

 

men jo kompensering skjer. Og om det faktisk er slik at hun ofrer din selv følelse for å oppnå bedre selvfølelse, så fungerer ikke det. Din glans vil strengt tatt ikke skinne over på henne om hun prøver å ta den for segselv. Dog sjalusi, kan oppstå i dets mørke.

 

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun "forklarer" deg noe som er helt innlysende, bare svar noe a la «WOW, er det sant!? Shit det har jeg aldri tenkt på før, fortell meg mer please!» 😛 spørs om hun har litt selvironi da. 

Sier ikke at jeg aldri driter meg ut selv ved å fortelle noen noe som er helt åpenbart, men da er en liten slengbemerkning tilbake på sin plass. Så ler vi litt etterpå. Kjenner for øvrig også til de som bare skal pvertale deg til å velge det samme som det de foretrekker. Hvis de ikke gir seg pleier jeg bare å trekke på skuldrene og si «tror ikke det» eller «men jeg tror jeg går for det andre i stedet jeg»og ikke åpne for videre diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt flinkere til å bare droppe slike energisugere. Hvis ikke det funker med tipsene over her, så hadde jeg bare faset henne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert oppfattes som belærende... Men hater at det blir gjort mot meg selv, så har lært meg å holde litt mer kjeft. Greia er vel at jeg er veldig løsningsorientert, så når det dukker opp en problemstilling, så har jeg skikkelig lyst til å komme med en fasit, foreslå å gjøre sånn og slik, og jeg klarer ikke å høre på direkte feilinformasjon som f.eks at man får synsproblemer av å sitte for nær tv, at det er farlig å svelge tyggis eller at en hundetunge er det reneste som fins, uten å motargumentere. Men jeg behandler aldri vennene mine nedlatende, men skal ikke underslå at det har skjedd tidligere. Det som skulle til for å få selvinnsikt på at det er belærende man er, var at venner med bein i nesa ikke godtok det og gav beskjed om at de ikke fant seg i å bli snakket til på den måten. Folk kan oppdras, bare å gi beskjed. Og dersom det er tak i henne, så vil hun ta det til etterretning. Men noen gjør det aldri. ( Håper ikke dette svaret var belærende...:sukk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...