AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 Jeg er 22 år, 161cm høy og veier 39kg. Jeg veide meg selv nå nettopp for første gang på et år, og fikk helt sjokk! Trodde jeg skulle veie ca 45kg eller noe, ettersom jeg har spist så mye og lagt på meg en god del denne sommerferien. Passer ikke de fleste buksene mine lengre! Har klart å rive i stykker to bukser og den ene glidelåse går ikke opp.. Da lurer jeg på hvor mye jeg veide før sommerferien? 😮 Studerer ca 4 timer unna der foreldrene mine bor, og opplever at jeg spiser dårlig når jeg bor alene (grunnet stress). Men at jeg var så underernært visste jeg ikke! Og jeg skjønner ikke hvorfor xxs buksene mine ikke passer meg når jeg bare veier 39kg! 😕 Jeg lurer på om jeg skal oppsøke hjelp? Eller er 39kg ikke så ille for en med min høyde? Anonymkode: 7cbd0...016
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 Du må absolutt komme deg til lege. Det er svært helseskadelig å være så tynn. Anonymkode: 9e4c4...1fe 5
Gjest Reputation Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Det er så mange feil i denne historien at jeg kjøper den ikke
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #5 Skrevet 25. juli 2018 Hva gjør leger når noen er veldig tynne? Får man næringsdrikk eller bare beskjed om å spise mer? Anonymkode: a5b43...6d5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør leger når noen er veldig tynne? Får man næringsdrikk eller bare beskjed om å spise mer? Anonymkode: a5b43...6d5 Ja, du kan få næringsdrikk på blå resept. Legen kommer nok og til å gi deg råd om kostholdet. Kanskje vil han og ta litt tester for å utelukke sykdommer. Du er nok naturlig slank, men burde forsøke og legge på deg minst 5-6 kilo, helst 9-10. Anonymkode: 40bf4...0ce
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 Har du prøvd en annen vekt? Kanskje noe galt med den? Anonymkode: 1a9b8...06e 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #8 Skrevet 25. juli 2018 Du kan også be om å få en liste over hva en person på din alder og høyde burde spise i løpet av dagen. Det er litt enklere å følge en liste over antall skiver en frokost bør inneholde enn å telle antall kalorier. Jeg er 160 og var nede i 46 kilo en periode, da hadde jeg hatt en stor muskelvekst men levde under mye stress. Anbefaler en tur til legen og vær åpen for at det kan være flere årsaker til den lave vekta. Alt fra cøliaki eller vitaminmangel til stress. Anonymkode: 18ec7...3ad
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør leger når noen er veldig tynne? Får man næringsdrikk eller bare beskjed om å spise mer? Anonymkode: a5b43...6d5 Du kommer til å bli henvist til hjertemedisinsk for undersøkelse av hjertet da en del undervektige kan få "vann på hjertet" noe som kan gi hjertestans, og så vil det i tillegg bli tatt en beintetthetsmåling. Om du har spisevegring (som jeg ihvertfall mistenker) kan du bli henvist til de som er spesialister på dette. Da vil du få tett oppfølging i forhold til om du legger på deg nok i uka osv. Det er ikke sånn at ernæringsdrikker er førsteprioritet da du bør gå opp i vekt ved å spise vanlig mat for å venne magen til det økte volumet med mat i magesekken. Om du er i umiddelbar risiko for hjertestans f.eks så vil det selvsagt bli vurdert om du må ha næring via sonde. Anonymkode: 9e4c4...1fe 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #10 Skrevet 25. juli 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du kan få næringsdrikk på blå resept. Legen kommer nok og til å gi deg råd om kostholdet. Kanskje vil han og ta litt tester for å utelukke sykdommer. Du er nok naturlig slank, men burde forsøke og legge på deg minst 5-6 kilo, helst 9-10. Anonymkode: 40bf4...0ce Nei, TS oppfyller absolutt ikke krav til å få ernæringstilskudd på blå resept. Anonymkode: 9e4c4...1fe
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #11 Skrevet 25. juli 2018 Dra til legen for full helsesjekk, og du kan fint kjøpe ernæringsdrikker på Apoteket uten samråd fra lege. Har drukket dem daglig tidligere, da jeg hadde en BMI på 14. Anonymkode: 0f4e4...876
Perelandra Skrevet 25. juli 2018 #12 Skrevet 25. juli 2018 Tråden er ryddet for diskusjon med seg selv. Minner om følgende regel: Sitat Det er ikke lov å diskutere med seg selv, eller utgi seg for å være flere personer i en tråd, ved å benytte flere kontoer eller AnonymBruker-funksjonen. Perelandra, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #13 Skrevet 25. juli 2018 Du burde minst opptil 48 kilo er minste vekt du bør veie. Så ja du er for tynn. Jeg er 160 cm og veier 55 kilo, er ikke feit. Anonymkode: dbf44...77d 1
Filifjonkamor Skrevet 25. juli 2018 #14 Skrevet 25. juli 2018 Jeg var selv veldig tynn da jeg flyttet for meg selv som 18 åring, men heldigvis for min del fant jeg da kjæresten min og han begynte å fore meg opp. Men selv om jeg var veldig tynn og så ikke ut, så var jeg aldri så lett som bare 39 kg. Så ja kom deg til legen, der får du den rette hjelpen 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå