Gå til innhold

Idiotien som brer seg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

... med feilbruken av hun/henne.

Feks: «Jeg liker hun» eller «henne digger pizza».

Hører det veldig ofte, og synes det er forferdelig trist at så mange ikke klarer å få dette korrekt. Er dette en greie lokalisert til et geografisk område, eller er det hele Østlandet?

Jeg skjønner at språk ikke er noen statisk greie, og at det stadig er i endring. Jeg forstår at det av den grunn ikke er sjelden at grammatikken endres på. Men om feilbruken av hun/henne blir akseptert, kommer jeg til å gråte blod.

For hva blir det neste da liksom? «Meg sykler til butikken», «jeg kysser du» eller noe sånt??? 

 

Anonymkode: 9303e...62f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil alltid betrakte folk som gjør slike feil som lettere evneveike. 

Anonymkode: 399ab...805

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (foreløpig) kun barn som skriver/uttaler seg sånn...

Anonymkode: af947...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er (foreløpig) kun barn som skriver/uttaler seg sånn...

Anonymkode: af947...1ba

Man skulle tro det, men slik er det ikke. Har sett flere voksne, unge voksne riktignok, som prater slik.

Anonymkode: 9303e...62f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil alltid betrakte folk som gjør slike feil som lettere evneveike. 

Anonymkode: 399ab...805

Må innrømme at jeg gjør det samme.

Anonymkode: 9303e...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er innvandrerspråk som norske ungdommer har tatt etter. Bergensere snakker også sånn.

Anonymkode: 3b6a0...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er innvandrerspråk som norske ungdommer har tatt etter. Bergensere snakker også sånn.

Anonymkode: 3b6a0...577

Jeg tviler litt. Jeg husker det godt fra ungdomstiden min, og der jeg vokste opp var det knapt en innvandrer å se. Jeg har heller inntrykk av at det er misforståtte/feilslåtte forsøk på å snakke "pent". 

Anonymkode: 77f0d...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Det finnes mange dialekter som ikke skiller mellom subjekt-/objektform. Jeg er enig i at "hun" som objektsform til en viss grad er forbundet med de som prøver å snakke pent. Kanskje man generelt tenker på objektsformer som breie ("Dem kom til oss"), og dermed prøver å unngå det. Men hun som objektsform er definitivt til stede på Østkanten også. Henne som subjektsform hører jeg mye mer på Østkanten enn på Vestkanten. I Bergen er det subjektsform over hele fjøla. "Hon, honnes, dies osv."

Hvis man var flinkere til å bygge setninger der kasusene faktisk forandra meninga i setninga, så ville kanskje verdien av formene blitt bedre ivaretatt? I norsk bruker vi oppbygninga subjekt-verbal-objekt. Det står så sterkt at vi forstår en setning som "Ole liker hun" som at Ole liker henne, istedenfor det som faktisk står der, nemlig at "Ole liker hun". Hvor mange her bruker setningsoppbygning som "Henne har jeg ikke sett på lenge", "meg forstår hun seg ikke på", "Henne liker Espen" o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forferdelig. Akkurat som dette nye "jeg blir å ettellerannet". Eller det nye ordet "lokasjon". Det heter "lokalisasjon"

Blir gal.

Anonymkode: e8244...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...