Gå til innhold

Grensesetting hos besteforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldrene til vår 2 åring mener besteforeldre er til for å skjemme bort, greit nok det. Men LITT grenser må man kunne forlange eller ?? Nå er det 2 gangen på kort tid at svigers har hatt jenta vår på 2 år på overnatting, og vi merker faktisk forskjell på henne når hu kommer hjem.. Skal sies at hun begynner komme i trassalder... Temperament i været om hu ikke får vilja si... Men dette er enda værre etter en dag hos besteforeldrene... De sier aldri nei fordi hu blir jo selvfølgelig sur/ lei seg og det synes de ikke noe om... Jeg mener at nå i denne alderen har barna godt av å bli satt grenser til for nettopp å lære... Man er jo ikke slem fordi man setter grenser?? Selvfølgelig vi som foreldre som har hovedansvar om jeg kan si det... Men litt grenser må vi vel kunne forlange hos besteforeldre også...?! De mener barna skiller på besteforeldre/ foreldre... men nå er det 2-3 gangen hu blir «demon» etter de har passet... kan være tilfeldig men... 
De gangene jeg har forsøkt å si at det er lov å si ifra, så er de blitt pottesur... Og slenger bare ut «jammen vi gjør det innimellom» Nei, de gjør ikke det... Forlanger vi for mye? Skal besteforeldre bare skjemme bort??

Anonymkode: 6934f...3f0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo helt hva det er snakk om.

Skrevet

Vanskelig å svare på når du ikke skriver noe om hva du ønsker at de skal si nei til, men på generelt grunnlag så synes jeg at barn skal ha grenser uansett hvem som passer dem.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nuttery skrev:

Det spørs jo helt hva det er snakk om.

Alt? De sier ikke nei til noen ting..... Så snart hun viser tegn til å bli sur så får hun vilja si.. 

Skrevet

Her i huset er det grenser for barnebarna men det er bare fordet de har onkler og tanter som er i bleiene enda så må ha grenser på mine egne.

Hadde vi ikke hatt småbarn hadde jeg vært samme type bestemor som min var og min mor var, den typen som gir frislipp 🙂

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sushi skrev:

Vanskelig å svare på når du ikke skriver noe om hva du ønsker at de skal si nei til, men på generelt grunnlag så synes jeg at barn skal ha grenser uansett hvem som passer dem.

ønsker generelt ikke at hun skal få vilja si til ALT... Om hun har kastet ting i gulvet/ på bordet flere ganger så prøver de lissom si nei og tar bort leka/ tingen men hun blir rasende og får det igjen.. Griser med vann når hun er ferdig å spise, tømmer det over hele bordet... om hun har gått i skapet å funnet godis rett før middag og vi sier nei, «ta en da siden mamma og pappa sier nei».. er så mye sånne småting gjennom hele dagen som jeg mener påvirker henne generelt: gråter jeg/ trasser jeg så får jeg jo det jeg vil... mulig jeg tar feil men... hun trasser i hvertfall mye mer hjemme etter en helg hos de... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare greit at barnet lærer at det er forskjellig regler i forskjellige hjem? Det vil jo bare føre til at barnet vet og skjønner at hjemme nytter det ikke skrike seg til viljen sin, selvom det fungerer hos besteforeldrene. 

Anonymkode: 04ca6...4a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ønsker generelt ikke at hun skal få vilja si til ALT... Om hun har kastet ting i gulvet/ på bordet flere ganger så prøver de lissom si nei og tar bort leka/ tingen men hun blir rasende og får det igjen.. Griser med vann når hun er ferdig å spise, tømmer det over hele bordet... om hun har gått i skapet å funnet godis rett før middag og vi sier nei, «ta en da siden mamma og pappa sier nei».. er så mye sånne småting gjennom hele dagen som jeg mener påvirker henne generelt: gråter jeg/ trasser jeg så får jeg jo det jeg vil... mulig jeg tar feil men... hun trasser i hvertfall mye mer hjemme etter en helg hos de... 

Er det ikke vanlig da, med grense testing ovenfor foreldrene i to-tre års alder?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at oppførselen endrer seg etter et besøk hos besteforeldrene kan være at barnet ditt tåler overgang dårlig. Kanskje kjenner barnet litt på at det hadde det fint hos besteforeldrene sine, og fikk nok en helt annen oppmerksomhet enn det foreldrene kan gi. Det betyr ikke at barnet har det dårlig hos dere eller at dere gjør en dårlig jobb, men heller det at barnet takler overgangen dårlig.

Anonymkode: 3fe02...a59

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt en prat med besteforeldrene. Forklar dem at barn blir utrygge når de ikke har grenser, at alle dere voksne må tørre å ta lederrollen. Greit nok med ulike regler i ulike hjem, som en bruker over skriver, men ingen regler er ikke ok.

Ellers er det ikke nødvendigvis så nyttig å karakterisere det 2-åringen gjør som «trassing». Det er helt normalt at barn tester grenser og prøver å finne ut hvordan forskjellige voksne reagerer, og at de har mye følelser som de må lære seg å regulere. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tenker at barn bør lære at det er forskjellige regler i forskjellige hjem. Dette vil de komme borti når de blir eldre og er på besøk hos venner og slikt også. Dette har aldri vært et problem hos oss selv om de blir skjemt bort hos slektninger (for min del synes jeg bare det er koselig, det er ikke hos andre de skal oppdras eller ha hverdagene sine og det er en del av det som gjør det ekstra stas å være der, det er noe utenom det vanlige.). De vet godt hvilke regler som gjelder hjemme likevel.

I stedet for tenke at du har rett til å sette krav til hva besteforeldrene skal gjøre i sine egne hjem bør du heller snakke med barnet ditt om dette i forkant og etterkant av besøk og sørge for at overgangen blir lettest mulig. Grensetesting er forøvrig helt normalt i den alderen, helt uavhengig av manglende grensesetting hos besteforeldre.

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellige regler i forskjellige hjem er vel og bra, men å tillate en toåring å tømme vann utover bordet? Eller lære en toåring at hun ikke skal høre etter når foreldrene sier nei til godis før middag? 

Hos mine foreldre sitter både iskremen og ludoen løst, vesla blir skjemt bort etter noter, men hun får ikke lov til å oppføre seg som et vilt dyr! De forventer normal folkeskikk fra henne, på lik linje med meg, og har jeg sagt nei til noe, det være seg is like før middag eller den nyyyyydelige rosa tryllestaven på butikken, så backer de opp min avgjørelse.

Anonymkode: 85b0e...784

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke vanlig da, med grense testing ovenfor foreldrene i to-tre års alder?

Jo..?  derfor jeg mener at det er viktig å sette grenser nettopp da... Men mener at besteforeldre må kunne si nei en sjelden gang de også?!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellige regler i forskjellige hjem er vel og bra, men å tillate en toåring å tømme vann utover bordet? Eller lære en toåring at hun ikke skal høre etter når foreldrene sier nei til godis før middag? 

Hos mine foreldre sitter både iskremen og ludoen løst, vesla blir skjemt bort etter noter, men hun får ikke lov til å oppføre seg som et vilt dyr! De forventer normal folkeskikk fra henne, på lik linje med meg, og har jeg sagt nei til noe, det være seg is like før middag eller den nyyyyydelige rosa tryllestaven på butikken, så backer de opp min avgjørelse.

Ja det er akkurat slik jeg mener man burde kunne forlange... Men ser ikke ut til at det er så mange som mener det 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi alltid praktisert regler i eget hjem, hva andre gjør i sitt får være deres valg :) Dvs, besteforeldrene her gjør akkurat som de vil. Det er ikke mitt problem, jeg takler å oppdra barnet mitt når det kommer hjem derfra uansett. "Barnet" er nå nesten voksent, og vi har ikke hatt noen problemer. Det er forskjell på de forskjellige besteforeldrene også, og også mellom meg og far. Jeg krever at mine regler følges i mitt hus, og at folkeskikk holdes uansett. 

Hadde noen av mine søsken begynt å kreve at jeg skulle ha slike og slike regler for tantebarna mine hadde jeg virkelig stusset! Og jeg gleder meg stort til å bli bestemor en gang i tiden hvor jeg kan glemme alt av oppdragelse, og gjøre som jeg vil, og så får foreldrene selv ta den kjedelige jobben ;) 

Anonymkode: efb5e...5f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi alltid praktisert regler i eget hjem, hva andre gjør i sitt får være deres valg :) Dvs, besteforeldrene her gjør akkurat som de vil. Det er ikke mitt problem, jeg takler å oppdra barnet mitt når det kommer hjem derfra uansett. "Barnet" er nå nesten voksent, og vi har ikke hatt noen problemer. Det er forskjell på de forskjellige besteforeldrene også, og også mellom meg og far. Jeg krever at mine regler følges i mitt hus, og at folkeskikk holdes uansett. 

Hadde noen av mine søsken begynt å kreve at jeg skulle ha slike og slike regler for tantebarna mine hadde jeg virkelig stusset! Og jeg gleder meg stort til å bli bestemor en gang i tiden hvor jeg kan glemme alt av oppdragelse, og gjøre som jeg vil, og så får foreldrene selv ta den kjedelige jobben ;) 

Anonymkode: efb5e...5f0

Ser hva du mener, og jeg har ikke noe problem med å takle barnet når det kommer hjem, jeg gir ikke etter eller blir rasende selv fordet😊 Men hvis det fører til at barnet blir ekstra frustrert når det kommer hjem igjen, så er jo det kjett for barnet også? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er akkurat slik jeg mener man burde kunne forlange... Men ser ikke ut til at det er så mange som mener det 🤔

Jeg tror ikke de helt skjønner hvor ille det er. It takes a village to raise a child sies det på godt norsk. Og det betyr, såvidt jeg har forstått, at barn bør få grenser/tilsnakk også fra andre de omgås. 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Besteforeldrene til vår 2 åring mener besteforeldre er til for å skjemme bort, greit nok det. Men LITT grenser må man kunne forlange eller ?? Nå er det 2 gangen på kort tid at svigers har hatt jenta vår på 2 år på overnatting, og vi merker faktisk forskjell på henne når hu kommer hjem.. Skal sies at hun begynner komme i trassalder... Temperament i været om hu ikke får vilja si... Men dette er enda værre etter en dag hos besteforeldrene... De sier aldri nei fordi hu blir jo selvfølgelig sur/ lei seg og det synes de ikke noe om... Jeg mener at nå i denne alderen har barna godt av å bli satt grenser til for nettopp å lære... Man er jo ikke slem fordi man setter grenser?? Selvfølgelig vi som foreldre som har hovedansvar om jeg kan si det... Men litt grenser må vi vel kunne forlange hos besteforeldre også...?! De mener barna skiller på besteforeldre/ foreldre... men nå er det 2-3 gangen hu blir «demon» etter de har passet... kan være tilfeldig men... 
De gangene jeg har forsøkt å si at det er lov å si ifra, så er de blitt pottesur... Og slenger bare ut «jammen vi gjør det innimellom» Nei, de gjør ikke det... Forlanger vi for mye? Skal besteforeldre bare skjemme bort??

Du kan ikke forlange at svigers skal gjøre slik som dere gjør. Folk har ulike grenser. Synes du bør respektere deres hjem og være takknemlig for at de viser omsorg og tar vare på barnet ditt. 

Anonymkode: b8e2b...a58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske normalt at ungen er grinete når den haR vært på overnatting. Og det helt uten at noe spes har skjedd. 

Tenk selv ts, en dag med slakke tøyler på regler  vil ikke ha den effekten på ungen. Det er noe som kommer etter en tid.

Ungen er sur fordi den er sliten av å ha opplevd noe annet enn rutinelivet og sitter igjen med nye opplevelser og inntrykk å fordøye. Helt normalt.

Anonymkode: 766e9...c41

• Liker 3
Skrevet

Synes det er rimelig hårreisende at besteforeldre overkjører foreldre når foreldre har sagt nei til godis før middagen og sånt! 
Besteforeldre må jo også spille på lag! Særlig med så små barn! 

Å snakke ned foreldrene, la ungen få hyle seg til hva som helst og bare gi etter på alle fronter, det er ikke ungen tjent med. Jeg hadde ikke akseptert det av egne foreldre eller svigerforeldre! Hadde heldigvis ikke det problemet. 

TS, mannen din må prate med foreldrene sine. Om han virkelig ikke når fram, så hadde jeg begrensa samværet drastisk en periode, og sett om vi kunne snakke sammen senere. Ingen er tjent med besteforeldre som aktivt motarbeider foreldrene! Er jo ikke sånn at TS har ekstreme regler heller! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...