AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 Jeg veide 40 kg når jeg 18 år. Veier nå ca 55 kg. Jeg er 160 cm høy og 22 år. Er dette for mye? Når blir jeg regnet som overvektig, lubben og tykk? Jeg har alltid vært redd for å veie for mye eller bli tykk. Jeg trener ikke, så jeg har helt normalt med muskler. Anonymkode: 8d69e...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Som 160cm er det helt innafor å være alt mellom 48-64kg https://www.kk.no/helse/dette-bor-du-egentlig-veie-67893112 Anonymkode: 330b4...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 Du kan regne dette ut enkelt ved å søke opp BMI. Du er normalvektig, heller mot slank. Anonymkode: ea4fe...341 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som 160cm er det helt innafor å være alt mellom 48-64kg https://www.kk.no/helse/dette-bor-du-egentlig-veie-67893112 Anonymkode: 330b4...9d7 *NB dette gjelder for kvinner Anonymkode: 330b4...9d7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #5 Skrevet 25. juli 2018 Takk! Ja, jeg ser jo slank ut med noen ganger kan man se seg blind på utseendet. Jeg fikk helt sjokk når jeg så jeg hadde gått opp 15 kg siden jeg var 18 år. Hadde ikke veid meg siden, og jeg har egentlig ikke merket noen spesielle forandringer på kroppen heller. ts Anonymkode: 8d69e...3c7
tussi84 Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 Du var for tynn når du var 18. Du er mye mer sunnere nå. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 1 minutt siden, tussi84 skrev: Du var for tynn når du var 18. Du er mye mer sunnere nå. Det er bra å høre. Kanskje jeg burde trene også, for å få litt muskler. Har ikke peiling på slikt. ts Anonymkode: 8d69e...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #8 Skrevet 25. juli 2018 BMI-en blir litt dum å følge for nøye. Den tar ikke hensyn til muskler og diverse. Syns du har grei vekt jeg, og om du ser slank ut og føler deg grei er jo det bra. Det er vel vanlig å gå opp litt når man blir voksen. Nå er ikke jeg et veldig bra eksempel, jeg har gått opp 20 kilo - fra 65 til 85- siden jeg flyttet ut for 10 år siden - er 28 - men jeg hadde depresjon og dårlig kosthold. Jobber selvfølgelig med dette nå og har gått ned et par kilo i sommer. Tar det rolig og trygt. Det er definitivt smart å trene, holder deg sterk og får bygget sunt utseende. Vet ikke hvor muskuløs eller aktiv du er nå, men det er aldri en dårlig ide å være aktiv i hverdagen. Anonymkode: 964d9...c7e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 Er BMI tilpasset de som er små av vekst? Jeg er 157 og veier 60 kilo. Innen BMI er jeg nå såvidt innenfor, men har likevel blitt ganske lubben ( gikk opp ti kilo etter at jeg droppet lavkarbokuren, og mistet kontrollen Anonymkode: 9ccd9...633
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #11 Skrevet 25. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Er BMI tilpasset de som er små av vekst? Jeg er 157 og veier 60 kilo. Innen BMI er jeg nå såvidt innenfor, men har likevel blitt ganske lubben ( gikk opp ti kilo etter at jeg droppet lavkarbokuren, og mistet kontrollen Anonymkode: 9ccd9...633 Kan jo være at mennesker har litt forvrengt bilde på hva som er tynt og ikke, mtp at vi har så mange lubne og overvektige i befolkningen Når det er sagt, så ser man mye mindre spinkel og tynn ut på 50kg om man trener styrke og har "tjukkere" armer enn om man ikke trener. Anonymkode: a3408...1c2
Lill3My Skrevet 25. juli 2018 #12 Skrevet 25. juli 2018 Styrketrening kan være fint om du vil forme kroppen litt, stramme opp lår, bygge litt mer rumpe osv. Mn kan ikke punktslanke, men man kan bygge muskler og påvirke kroppens fasong og proporsjoner på gunstig vis. Husk at kroppen går gjennom en del endringer når du som utrent begynner å trene regelmessig, glykogenlagrene øker, vannmengden i blodet kan øke, musklene vil vokse litt og også holde litt vann... En rekke slike småting gjør at normalvektig som starter å trene KAN oppleve en liten vektøkning uten at det er fett en legger på seg. Kan være greit å ha i bakhodet. Følg heller med på hvordan klær passer og hvordan du føler deg. Og... Trening er også en veldig fin måte å bli venn med kroppen på, gi den det den trenger for å yte både hva angår mat, men også i form av søvn, hvile, passeleg aktivitet osv. Jeg blir iallfall mye mer motivert til å ta gode valg og ta vare på meg selv når jeg regelmessig er i aktivitet. Setter større pris på kroppen og får mer respekt for dens behov når jeg aktivt bruker den mer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå