Gå til innhold

Ekstremt fra Kari Jaquesson

Gjest Tuxy

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Thyra skrev:

Jeg lurer også på hvorfor vedkommende ikke velger å ha en litt mer feminin fremtoning. Men poenget er at han fikk ikke tilgang til damegarderobene på det grunnlaget. 

Hadde jo vært merkelig om hun skulle ha brukt kvinnegarderobene. Men selv så ble hun jo meget krenket pga det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Thyra skrev:

Dette er ikke bare noen de ikke kjenner som sier noe. Det er en kjent person som uttaler noe offentlig. 

Og så da? De må da tåle at noen mener noe annet enn dem selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lothlorien- skrev:

Etter mye om og menn har jeg på mine gamle dager kommet fram til det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lothlorien- skrev:

"Må da tåle"... Transpersoner har vel måtte tåle ganske så mye... 

Og ingen sier vel at Kari Jaquesson ikke skal få lov til å mene det hun vil. Men da må hun også regne med å bli motsagt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger vel ikke skifte juridisk kjønn for å gå inn i garderoben til det motsatte kjønn, selv har jeg i hvert fall aldri møtt noen dørvakt på vei inn i en garderobe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hårstrikk79 skrev:

Hadde jo vært merkelig om hun skulle ha brukt kvinnegarderobene. Men selv så ble hun jo meget krenket pga det. 

Etter å ha Google litt mer på vedkommende begynner jeg å lure på om dette bare er nok et "kunstner-stunt".

Noen eksempler:

https://viborg-folkeblad.dk/viborg/Forfatter-voldtog-Iphone-6-attrap-i-Foetex/artikel/261020

http://www.dagens.dk/112/kunstner-vaekker-voldsom-debat-laver-filmplakater-med-forsvundne-emilie

På en kunstutstilling kjørte han også noe som skulle være et 11 uker gammelt foster han selv var far til i blenderen og drakk det. 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Migle90 skrev:

En trenger vel ikke skifte juridisk kjønn for å gå inn i garderoben til det motsatte kjønn, selv har jeg i hvert fall aldri møtt noen dørvakt på vei inn i en garderobe. 

Ikke jeg heller, og ihvertfall ingen som sjekker om man har papir på at man er kvinne. Det har vel alltid vært slik at den som framstår som kvinne og opptrer diskret i garderoben vil kunne benytte damegarderobene. Enten vedkommende er biologisk kvinne, transkvinne, eller en mann som har kledd seg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, T-Rex said:

Som tolvåring, om jeg hadde sett utstyret, ja. På mine eldre dager, nei.

Kanskje vi rett og slett skal droppe kjønnsskillene, og innse at vi alle er mennesker, uavhengig av kjønn? Muligens er det det enkleste.

Kanskje det hadde vært det enkleste. Funker på nudiststrender. Egentlig en annen debatt kanskje, men den vestlige verden har et ganske snevert syn på kropp og nakenhet. På overflaten er vi som samfunn liksom så seksuelt frigjorte, men egentlig er det ganske strengt og moralistisk. Mye pga religionens klamme grep selvfølgelig.

Som jeg skrev over så ser jeg ikke problemet med at en person som ser ut som en kvinne skifter i damegarderoben. Hvor ellers skal vedkommende skifte? I herregarderoben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Rosetelys said:

Lauren Southern gjorde dette. I Canada da, men likevel, det viser at det faktisk er så enkelt.

Edit: Hun er selvfølgelig kvinne som "ble" mann da.

Dette er bare tull. På Rikshospitalet i Oslo er det evalueringer og prosesser som tar flere år. Mange for også avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Husmusa70 said:

Sa jeg at det kom til å skje noen voldtekt i garderoben? Saken er at jeg og de aller aller fleste kvinner er ikke interesserte i å ha menn som har definert seg selv som kvinner i garderoben, og ikke er vi interessert i å konkurrere mot dem i idrett heller. Å si at dette er uproblematisk blir for dumt.

For å følge din logikk da så er det helt greit og uproblematisk for Jaquesson og alle dere andre at en person som ser ut som en mann, men som av ulike grunner (fortsatt) har en vagina skifte og dusje i garderoben fordi det tross alt er en kvinne (i følge dere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Lothlorien- said:

Ja, hun er vel ikke den mest balanserte debattanten, men like fullt har hun også ytringsfrihet. Om noen blir så ekstremt "såret" av at noen de ikke kjenner sier noe de mener er "krenkende," ja, da må de kanskje jobbe med seg selv.

Realiteten er at folk blir drept og mobbet fordi de er transer. Så det er ikke bare snakk om å være hårsår. Hatkriminalitet er et samfunnsproblem og hun bidrar til å legge til rette for mer av det med retorikken sin. Hun skal skal liksom være en feminist som snakker frem like muligheter og likeverd for både kvinner og menn, men ikke mye å skimte av det i det som har kommet fra hennes penn og munn de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tuxy skrev:

For å følge din logikk da så er det helt greit og uproblematisk for Jaquesson og alle dere andre at en person som ser ut som en mann, men som av ulike grunner (fortsatt) har en vagina skifte og dusje i garderoben fordi det tross alt er en kvinne (i følge dere)?

Dette skulle jeg også gjerne ha likt å fått et svar på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
1 hour ago, Tuxy said:

Det vet jeg ikke, jeg vet ikke løsningen på dette, jeg sier bare at jeg ikke vil ha peniser i garderoben min. Tidligere i tråden har jeg sagt at vi har for få kjønn som man kan definere seg som i vårt samfunn. Andre kulturer har operert med flere kjønn, her hadde de fem: https://newsmaven.io/indiancountrytoday/archive/two-spirits-one-heart-five-genders-9UH_xnbfVEWQHWkjNn0rQQ/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristina S.

Det er bra at trans* ikke lenger betegnes som en diagnose, dét må ihvertfall ha vært stigmatiserende. Jeg er for såvidt enig med Husmusa70 at det kanskje bør være flere kjønnskateorier. Enten det, eller aksept for ulike måter å være mann og kvinne på, eller at trans klassifiseres som en legning på lik linje med homofili. Hvorfor aksepteres det ikke som en legning, og bare det, uten overskridende kjønnsbetegnelse? 

XX er hunkjønn og XY er hannkjønn. Så vidt meg bekjent går det ikke an å gjøre endringer i kjønnskromosomene. Kari Jaquesson åpner her opp for at kjønn = biologisk. Sikkert en selvfølge for de fleste, men er noe som mange feminister avviste lenge. Mange feminister mente at kjønn er kun en sosial konstruksjon, og det er dette som appelierer til transer?

*Er antakeligvis andre uttrykk som brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/26/2018 at 9:07 PM, GulSol said:

Er enig i det meste hun sier. Hun er ikke på bærtur.

Hun har helt rett angående Syria, Assad, såkalte giftangrep og "hvite hjelmer". Bare vent, det er roligere i Syria for tide, kanskje på tide med ett nytt "gassangrep". Nei, det er visst for sent, Israel har reddet ut vennene sine, "hvite hjemer".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en vanskelig debatt og antakeligvis umulig å tråkke noen på tærne. 

Jeg syns det er rart at jeg skal måtte endre min beskrivelse av meg selv (kvinne --> cis-kvinne) fordi det har kommet til andre begreper og kjønnsidentiteter?

Det er umulig for meg som er født som kvinne og trives med det å sette meg inn i hvordan det er å mistrives med kjønnet eller seksualiteten, MEN det må gå an å ha meninger om eksempelvis to biologiske kjønn osv uten at man skal få merkelapp som lite tolerant eller *valgfritt negativt*. Eller at det ikke er sunt å pålegge via lov at man skal bruke visse begeper (som de snakker om i videoen under). 

Eksempelvis foreleseren her i "transgender studies", bare hele holdningen hans til de som er uenige.. (han ytterst til venstre).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kristina S.
12 timer siden, Spøkelse skrev:

Jeg syns det er rart at jeg skal måtte endre min beskrivelse av meg selv (kvinne --> cis-kvinne) fordi det har kommet til andre begreper og kjønnsidentiteter?

Jeg kommer ikke til å gå med på å endre min beskrivelse av kjønn for å please transer. Jeg er født kvinne og det har jeg tenkt å være. Det er de som får lage egne kjønnsbeskrivelser, til seg selv, eller kalle det en legning, ikke overta min kjønnskategori. "Kvinne" og "mann" er biologisk. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristina Schwartz skrev:

Jeg kommer ikke til å gå med på å endre min beskrivelse av kjønn for å please transer. Jeg er født kvinne og det har jeg tenkt å være. Det er de som får lage egne kjønnsbeskrivelser, til seg selv, eller kalle det en legning, ikke overta min kjønnskategori. "Kvinne" og "mann" er biologisk. Punktum.

Ja, det finnes to biologiske kjønn. Men det er ikke alle som passer inn i en av kategoriene. Verken fysisk eller psykisk. Selv om vi kun tenkte biologi, og avfeide de som følte de var født i feil kropp med at det kun var vrangforestillinger, så ville fortsatt ikke alle være enten 100% kvinne eller 100% mann. Hva ville du si til en person som var født med uklare kjønnskarakteristika, med uklare kjønnskromosomer? "Det finnes kun to biologiske kjønn. Du eksisterer ikke."? 

Vi vet at det finnes mennesker med ytre kjønnskarakteristika som ikke stemmer med deres DNA, vi vet at det finnes mennesker som har ytre kjønnskarikastika som tilhører begge kjønn, vi vet at det finnes mennesker som er født med ytre kvinnelige kjønnsorganer og indre testikler, og vi vet at det er forskjell på kvinner og menn, utover det rent fysiske. Når noen blir født med en kombinasjon av kvinnelige og mannlige fysiske kjennetegn, er det da så umulig å tenke seg at noen kan bli født med en kombinasjon av mannlige fysiske trekk, og kvinnelig hjerne, eller omvendt? 

Greit nok at verden er enklere når man ser ting svarthvitt. Man kan bestemme seg for at man kun skal godta to kjønn. Men man kommer ikke bort i fra at det finnes mennesker som ikke passer inn i de kategoriene. 

Å si at det finnes to biologiske kjønn, punktum, blir litt som å si at alle enten har blå eller brune øyne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
1 minutt siden, Thyra skrev:

med uklare kjønnskromosomer

Er det noen som er født med uklare kjønnskromosomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kristina Schwartz skrev:

Er det noen som er født med uklare kjønnskromosomer?

Ja. Biologisk sett er det ikke slik at alle enten er kvinner med xx-kromosomer eller menn med xx-kromosomer. Det finnes kvinner med xy, det finnes menn med xxy, det finnes mennesker med mosaikk DNA, dvs de har ulikt DNA i ulike celler. Da kan de også ha ulike kjønnskromosomer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...