Gå til innhold

Ekstremt fra Kari Jaquesson

Gjest Tuxy

Anbefalte innlegg

1 time siden, T-Rex skrev:

Som tolvåring, om jeg hadde sett utstyret, ja. På mine eldre dager, nei.

Kanskje vi rett og slett skal droppe kjønnsskillene, og innse at vi alle er mennesker, uavhengig av kjønn? Muligens er det det enkleste.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men sannsynligvis hadde du liten kunnskap om emnet da du var 12 år. Dagens 12-åringer er litt mer opplyste og åpne. De fleste transkvinne med penis vil vel også opptre så diskret som mulig. De leker vel ikke akkurat helikopter i garderoben... 

Endret av Thyra
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Thyra said:

I praksis er det vel de som også har et kvinnelig uttrykk, som vil bruke damegarderoben. Ikke bare vanlige menn som har fylt ut et skjema for å få adgang. De som oppfører seg på en måte som er til sjenanse vil vel også fort bli kastet ut av garderoben. Om noen planlegger å begå en voldtekt er vel heller ikke en offentlig garderobe det første stedet de vil velge. Det er ikke et sted de kan utfolde seg uforstyrret og usett. Det vil som regel være flere til stede, eller ihvertfall stor sannsynlighet for at noen kan dukke opp når som helst. Dette føler jeg er mer en teoretisk problemstilling enn en reell fare for kvinner som bruker offentlige garderober. 

Jeg er ikke så sikker på det.

I prinsippet kunne jeg kanskje være klar for å gi de som føler seg som kvinner rett til kvinnegarderoben, men hvordan i heiteste skal man kunne eliminere vanlige menn som bare har et ønske om tilgang til damegarderoben?

Da er vi tilbake til at vi dropper kjønnsskillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra said:

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men sannsynligvis hadde du liten kunnskap om emnet da du var 12 år. Dagens 12-åringer er litt mer opplyst og åpne. De fleste transkvinne med peis vil vel også opptre så diskret som mulig. De leker vel ikke akkurat helikopter i garderoben... 

Det kan du nok ha rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg er ikke så sikker på det.

I prinsippet kunne jeg kanskje være klar for å gi de som føler seg som kvinner rett til kvinnegarderoben, men hvordan i heiteste skal man kunne eliminere vanlige menn som bare har et ønske om tilgang til damegarderoben?

Da er vi tilbake til at vi dropper kjønnsskillet.

Kommer det en person som ser ut som en mann, kler og ter seg som en mann, vil han bli henvist til herregarderoben. Penis eller ikke. Og kommer det en person som ser ut som en kvinne (selv om vedkommende er 1,90, 45 i sko, man kan skimte skjeggstubber, stort adamseple osv), kler og ter seg som en kvinne, bør hun få tilgang til damegarderoben. 

En cismann som eventuelt har klart å lure til seg adgang til damegarderoben for å kikke, klå eller det som verre er, bør svarteliste til senere. 

Jeg mener fortsatt dette er en mer teoretisk problemstilling. En cismann som er i stand til å fremstå feminin nok med hjelp av parykker, klær, sminke og innøvde bevegelser, ville også tidligere kunne ha lurt seg inn i damegarderoben. Da de vanligvis ikke ber om legitimasjon i døra. Han ville selvsagt blitt kastet ut om han var til sjenanse. Men det ville vedkommende også blitt i dag. Transkvinne eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra said:

Kommer det en person som ser ut som en mann, kler og ter seg som en mann, vil han bli henvist til herregarderoben. Penis eller ikke. Og kommer det en person som ser ut som en kvinne (selv om vedkommende er 1,90, 45 i sko, man kan skimte skjeggstubber, stort adamseple osv), kler og ter seg som en kvinne, bør hun få tilgang til damegarderoben. 

En cismann som eventuelt har klart å lure til seg adgang til damegarderoben for å kikke, klå eller det som verre er, bør svarteliste til senere. 

Jeg mener fortsatt dette er en mer teoretisk problemstilling. En cismann som er i stand til å fremstå feminin nok med hjelp av parykker, klær, sminke og innøvde bevegelser, ville også tidligere kunne ha lurt seg inn i damegarderoben. Da de vanligvis ikke ber om legitimasjon i døra. Han ville selvsagt blitt kastet ut om han var til sjenanse. Men det ville vedkommende også blitt i dag. Transkvinne eller ikke. 

Javel? Det er jo her noen er uenige, etter hva jeg forstår.

Jeg har minimal erfaring med transer, så jeg prøver å leve meg inn i hvordan de har det, uten å klare det.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, T-Rex skrev:

Javel? Det er jo her noen er uenige, etter hva jeg forstår.

Jeg har minimal erfaring med transer, så jeg prøver å leve meg inn i hvordan de har det, uten å klare det.

Det er ingen som har kommet med et eksempel fra Norge hvor en mann med mannlig kjønnsuttrykk har fått tilgang til damegarderoben fordi han har fylt ut et skjema. Frem til dette eventuelt skjer, anser jeg det som en teoretisk problemstilling. Det er langt mer sannsynlig å bli utsatt for vold, trakassering, overgrep, bli tatt bilde av med mobilkamera og hengt ut osv av en ciskvinne/jente i damegarderoben enn av en transkvinne eller en mann som utgir seg for å være det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som har kommet med et eksempel fra Norge hvor en mann med mannlig kjønnsuttrykk har fått tilgang til damegarderoben fordi han har fylt ut et skjema. Frem til dette eventuelt skjer, anser jeg det som en teoretisk problemstilling. Det er langt mer sannsynlig å bli utsatt for vold, trakassering, overgrep, bli tatt bilde av med mobilkamera og hengt ut osv av en ciskvinne/jente i damegarderoben enn av en transkvinne eller en mann som utgir seg for å være det. 

Vel. Vi har minst én på forumet, som potensielt er i den kategorien. Jeg velger å ta det alvorlig, selv om jeg ikke forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Vel. Vi har minst én på forumet, som potensielt er i den kategorien. Jeg velger å ta det alvorlig, selv om jeg ikke forstår det.

En person med 100 % mannlig kjønnsuttrykk og som får tilgang til damegarderobene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person med 100 % mannlig kjønnsuttrykk og som får tilgang til damegarderobene? 

Som vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, T-Rex skrev:

Som vil ha.

Som vil ha, ja. Det er mange som vil ha så mangt. Men fram til jeg får bevis på det motsatte, går jeg ut i fra at vedkommende vil bli nektet adgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Thyra said:

Som vil ha, ja. Det er mange som vil ha så mangt. Men fram til jeg får bevis på det motsatte, går jeg ut i fra at vedkommende vil bli nektet adgang. 

Jeg forstår det ikke, men registrerer at det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
2 hours ago, Thyra said:

I praksis er det vel de som også har et kvinnelig uttrykk, som vil bruke damegarderoben. Ikke bare vanlige menn som har fylt ut et skjema for å få adgang. De som oppfører seg på en måte som er til sjenanse vil vel også fort bli kastet ut av garderoben. Om noen planlegger å begå en voldtekt er vel heller ikke en offentlig garderobe det første stedet de vil velge. Det er ikke et sted de kan utfolde seg uforstyrret og usett. Det vil som regel være flere til stede, eller ihvertfall stor sannsynlighet for at noen kan dukke opp når som helst. Dette føler jeg er mer en teoretisk problemstilling enn en reell fare for kvinner som bruker offentlige garderober. 

Sa jeg at det kom til å skje noen voldtekt i garderoben? Saken er at jeg og de aller aller fleste kvinner er ikke interesserte i å ha menn som har definert seg selv som kvinner i garderoben, og ikke er vi interessert i å konkurrere mot dem i idrett heller. Å si at dette er uproblematisk blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bt.dk/danmark/som-transkoennet-maa-man-ogsaa-bruge-sin-sunde-fornuft

Her er det et eksempel fra Danmark på at det skal litt mer til for å kunne bruke damegarderobene enn å ha skiftet juridisk kjønn. Ib-Pippi ser ut som en mann, og kler seg som en mann til daglig. Og får liten støtte i sitt ønske om å benytte damegarderobene. Også fra sine egne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Husmusa70 skrev:

Sa jeg at det kom til å skje noen voldtekt i garderoben? Saken er at jeg og de aller aller fleste kvinner er ikke interesserte i å ha menn som har definert seg selv som kvinner i garderoben, og ikke er vi interessert i å konkurrere mot dem i idrett heller. Å si at dette er uproblematisk blir for dumt.

Det er ikke jeg interessert i heller. Men jeg anser ikke en transkvinne som kler og ter seg som en kvinne og har tatt kvinnelige kjønnshormoner som en mann. 

Du har ikke sagt at det vil skje noen voldtekt i garderoben. Men mange har argumentert mot å gi transkvinne adgang til garderober og toaletter for kvinner med at de mener det kan føre til overgrep. Også her inne på Kvinneguidens forum. 

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tuxy skrev:

Men da er det merkverdig hvor lite hun selv tåler...det blotte nærvær av en transe får henne til å skrive sinte innlegg i DB.

Ja, hun er vel ikke den mest balanserte debattanten, men like fullt har hun også ytringsfrihet. Om noen blir så ekstremt "såret" av at noen de ikke kjenner sier noe de mener er "krenkende," ja, da må de kanskje jobbe med seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lothlorien- skrev:

Ja, hun er vel ikke den mest balanserte debattanten, men like fullt har hun også ytringsfrihet. Om noen blir så ekstremt "såret" av at noen de ikke kjenner sier noe de mener er "krenkende," ja, da må de kanskje jobbe med seg selv.

Dette er ikke bare noen de ikke kjenner som sier noe. Det er en kjent person som uttaler noe offentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Tuxy skrev:

Det er ikke slik at hvem som helst bare kan fylle ut et skjema og plutselig være en kvinne. Det er ikke sånn det funker. Dessuten hvor reelt er det at en mann gjennomgår hormonbehandling, fjerning av skjeggvekst og muligens en operasjon for å få tilgang til en damegarderrobe? Så interessante er ikke kvinner selv for en overgriper. Den argumentasjonen er helt på jordet.Ingen behandler i verden ville skrevet ut hormoner til en slik person og motivene eller manglende genuine motiver hadde blitt rimelig kjapt avslørt.

Personlig hadde jeg ikke hatt noe problemer med en transe i garderoben som ser ut som eller opplagt lever som en kvinne.

Det er vell akkurat slik det er, at du selv kan velge hvilket juridisk kjønn du skal ha, med de rettighetene det medfører, uten at det forutsetter noen fysiske endringer.

https://helsenorge.no/rettigheter/endring-av-juridisk-kjonn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

https://www.bt.dk/danmark/som-transkoennet-maa-man-ogsaa-bruge-sin-sunde-fornuft

Her er det et eksempel fra Danmark på at det skal litt mer til for å kunne bruke damegarderobene enn å ha skiftet juridisk kjønn. Ib-Pippi ser ut som en mann, og kler seg som en mann til daglig. Og får liten støtte i sitt ønske om å benytte damegarderobene. Også fra sine egne. 

Akkurat dette forstår jeg ikke. Hvordan kan man skifte kjønn juridisk til kvinne , når man ser ut som en helt vanlig mann? Han føler seg som en lesbisk kvinne innestengt i en mannekropp, sier han. Jeg blir helt forvirret av alle disse begrepene og båsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hårstrikk79 skrev:

Akkurat dette forstår jeg ikke. Hvordan kan man skifte kjønn juridisk til kvinne , når man ser ut som en helt vanlig mann? Han føler seg som en lesbisk kvinne innestengt i en mannekropp, sier han. Jeg blir helt forvirret av alle disse begrepene og båsene. 

Jeg lurer også på hvorfor vedkommende ikke velger å ha en litt mer feminin fremtoning. Men poenget er at han fikk ikke tilgang til damegarderobene på det grunnlaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...