Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig forstoppet, og har vært det i det siste (1 måned). Nå har jeg måttet på do i fire dager, men får det ikke til. Har fått movicol av en på legevakten, men tør ikke bruke det fordi jeg er redd for allergiske reaksjoner og bivirkninger. Prøvde linfrø i tre dager uten noe hjelp, og sluttet etter jeg fant ut at de inneholder blåsyre. Prøver å gå og drikke så mye vann som mulig, men ingenting har virket ennå. Spiser også så mye fiber jeg kan, og drikker aldri melk. Hele området rundt høyre hoften er svakt hovent og numment, og får tilfeldige smerter rundt bekkenet utover dagen. Har noen vært gjennom det samme, eller eventuelt vet hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta movicol, du har ikke fått det uten grunn! Alt som har virkning har bivirkning når det kommer til medisiner, så du vet ikke før du har prøvd uansett. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
På 25.7.2018 den 15.48, HelpMe2 skrev:

Jeg er veldig forstoppet, og har vært det i det siste (1 måned). Nå har jeg måttet på do i fire dager, men får det ikke til. Har fått movicol av en på legevakten, men tør ikke bruke det fordi jeg er redd for allergiske reaksjoner og bivirkninger. Prøvde linfrø i tre dager uten noe hjelp, og sluttet etter jeg fant ut at de inneholder blåsyre. Prøver å gå og drikke så mye vann som mulig, men ingenting har virket ennå. Spiser også så mye fiber jeg kan, og drikker aldri melk. Hele området rundt høyre hoften er svakt hovent og numment, og får tilfeldige smerter rundt bekkenet utover dagen. Har noen vært gjennom det samme, eller eventuelt vet hva jeg kan gjøre?

Det virker heller ikke. Dette skal forebygge. Det kommer ikke ned i tarmen, da det sitter en 25 cm kabel og blokkerer.

Anonymkode: b4d68...9dc

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Millimani said:

Ta movicol, du har ikke fått det uten grunn! Alt som har virkning har bivirkning når det kommer til medisiner, så du vet ikke før du har prøvd uansett. 

Ja, men de har fortsatt ikke funnet ut hva det er, men antar at det er på grunn av forstoppelse. Siden det er hovent, ømt, og vondt kan det være masse forskjellig, som for eksempel et sår i tarmen etc. Og hvis det er det, står det på Movicol at man ikke skal bruke det

Skrevet
2 minutter siden, HelpMe2 said:

Ja, men de har fortsatt ikke funnet ut hva det er, men antar at det er på grunn av forstoppelse. Siden det er hovent, ømt, og vondt kan det være masse forskjellig, som for eksempel et sår i tarmen etc. Og hvis det er det, står det på Movicol at man ikke skal bruke det

Hvorfor har du fått Movicol da? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Laktulose eller dulcolax. Sett i gang med en gang, det blir vondere - tro meg!

Det er veldig lite sannsynlig at du har sår i tarmen eller lignende. Har du tatt CRP? Jeg regner med det, siden du har vært på legevakten, så da kan du slappe helt av. Har for øvrig Crohns selv, og kan fint bruke Movicol, Laktulose og Dulcolax.

Anonymkode: 70ef7...430

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du vi på KG vet mer om dette enn legevakten? Og om de mente det var risiko for sår i tarmen hadde de vel ikke foreskrevet Movicol? 

Anonymkode: 1fcc4...bfb

• Liker 4
Skrevet

En lege på legevakten sa jeg skulle bruke det i 30 dager. Pakken sier maks 2 uker

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært besøksvenn for ei gammel dame, og da hun var ekstremt forstoppet sa hjemmesykepleien at hun skulle ta på seg hanske, dynke fingeren godt i matolje og stikke den langt oppi. Høres veldig ekkelt ut, men hun fortalte at dette fungerte som bare det.

Anonymkode: 08fc2...179

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, HelpMe2 said:

En lege på legevakten sa jeg skulle bruke det i 30 dager. Pakken sier maks 2 uker

Legen sa at du skulle bruke det i 30 dager, og da skal du gjøre det! Pakningsvedlegget sier bør ikke overskride, men kan om nødvendig repeteres.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/movicol-norgine-561677

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, HelpMe2 skrev:

Dette er i utgangspunktet et reseptfritt legemiddel. Pakken sier maks to uker som "egenmedisinering" og deretter må du kontakte lege om det ikke har funket. Men det står også at leger kan foreskrive lengre behandlingstid om de mener det er nødvendig. Du har allerede vært hos legen, og legen har bedt deg bruke det lenger enn 2 uker. Da gjelder ikke den instruksen i pakningsvedlegget for deg.

Anonymkode: 1fcc4...bfb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært besøksvenn for ei gammel dame, og da hun var ekstremt forstoppet sa hjemmesykepleien at hun skulle ta på seg hanske, dynke fingeren godt i matolje og stikke den langt oppi. Høres veldig ekkelt ut, men hun fortalte at dette fungerte som bare det.

Dette funker helst om du har en "propp" i endetarmen, ikke hvis det sitter lenger oppe. Evt. kan man prøve microlax - hjelper også hvis det sitter fast nederst.

8 minutter siden, HelpMe2 skrev:

Nå er du bare hysterisk......

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette funker helst om du har en "propp" i endetarmen, ikke hvis det sitter lenger oppe. Evt. kan man prøve microlax - hjelper også hvis det sitter fast nederst.

Nå er du bare hysterisk......

Aha, ok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta medsa dine, kjære vene

Anonymkode: 32a32...bb3

AnonymBruker
Skrevet

Ta medisiner ja. Å kjøp det duphalac eller lignende som du bruker fast noen uker for å komme «inn i en god rytme»

Det hjelper også å stå i dusjen og spyle med varmt vann (ikke inn vel og merke) før du går på do. Eller bruk dopapir som du dynker med varmt vann og holder på/rundt endetarmen mens du sitter på do. Varmer og mykgjør så det blir mindre vont.

Anonymkode: d7522...153

Skrevet

Ta medisinene dine, sånn at du får letta på trykket. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...