Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Bolledeig
Skrevet

Hei alle aktive mødre :)

Jeg har en barn på ett år som jeg fortsatt ammer ganske mye, 4-5 ganger om dagen. Jeg drev aktiv konkurranseidrett før fødsel, og er på vei å trene meg tilbake igjen nå. 

Jeg mistenker at amme-hormonene tuller litt med treningen. Jeg synes kroppen føles mer skranglete enn før. Også "ikke-graviditetsrelaterte" deler av kroppen som albuer og knær :P Virker også som om kroppen bruker lenger tid på å hente seg inn igjen, selv når jeg ikke er i kaloriunderskudd. Er vektstabil pr dd. 

Noen som har opplevd noe liknende?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble hypermobil under graviditeten. Må passe godt på så jeg ikke overtrekker leddene, fikk beskjed om at det hadde med graviditeten å gjøre (derfor noen får større føtter under graviditeten/alt er litt skranglete). Men ikke vet jeg, kan jo være ammingen også....

Anonymkode: 28478...2e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også skranglete etter graviditeten.  Først 14-15 mnd senere var jeg sterk nok til å gjenoppta vanlig trening. Ammer og så fortsatt(17 mnd) uten at jeg tror ammingen har noe å si. For meg var graviditeten og all vekten jeg la på meg veldig belastende for kroppen. 

Anonymkode: e82d0...cf2

• Liker 2
Gjest Bolledeig
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble hypermobil under graviditeten. Må passe godt på så jeg ikke overtrekker leddene, fikk beskjed om at det hadde med graviditeten å gjøre (derfor noen får større føtter under graviditeten/alt er litt skranglete). Men ikke vet jeg, kan jo være ammingen også....

Hehe, ja relaxin er skumle greier. Kjente samme effekt da jeg var gravid selv, men det har tilsynelatende normalisert seg. Skjønner ikke meg på de som klarte å fortsette med tung løfting langt ute i graviditeten, men kropper er jo forskjellig.

Vanskelig å beskrive, hehe. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Bolledeig skrev:

Hehe, ja relaxin er skumle greier. Kjente samme effekt da jeg var gravid selv, men det har tilsynelatende normalisert seg. Skjønner ikke meg på de som klarte å fortsette med tung løfting langt ute i graviditeten, men kropper er jo forskjellig.

Hvorfor tror du det er ammingen og ikke graviditeten, som gjør at du fremdeles er skranglete?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Bolledeig skrev:

Hvis noen er godt trent og sterk før graviditeten kan det hende at musklene holder leddene litt på plass? Jeg kan ikke nok anatomi til å si at det er sånn, men ser for meg at enkelte ledd kan bli mer stabile pga. sterke muskler rundt. Tror ikke dette gjelder for f.eks. knær og albuer da.

Anonymkode: 7d5ae...e2e

Gjest Bolledeig
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du det er ammingen og ikke graviditeten, som gjør at du fremdeles er skranglete?

Fordi kroppen føles annerledes etter fødsel enn før, mens jeg "bare" var gravid. Men er jo ingen garanti selvsagt. Tenkte kanskje noen hadde for eksempel kjent forskjellen på før og etter avslutting av amming for eksempel. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen er godt trent og sterk før graviditeten kan det hende at musklene holder leddene litt på plass? Jeg kan ikke nok anatomi til å si at det er sånn, men ser for meg at enkelte ledd kan bli mer stabile pga. sterke muskler rundt. Tror ikke dette gjelder for f.eks. knær og albuer da.

Anonymkode: 7d5ae...e2e

Ja, jeg tror jeg fikk en del igjen for å være sterk under graviditeten, men det handler jo også mye om flaks og uflaks. Vet om andre med samme treningsgrunnlag som meg selv som likevel fikk utrolig mange plager som gravide. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...