Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål. Moren min har klart å rotet seg borti noe gjeld også har hun ikke betalt. Hun lever på veldig lite i måneden. Jeg hjalp henne med å åpne brev der det sto at det skulle holdes utleggsforening eller hva det heter. Det sto at det enten holdes hos namsmannen eller på hennes adresse. Nå er hun veldig redd for at namsmannen skal komme på døra. Kan de gjøre det? Hun eier ingenting av verdi. Jeg skal hjelpe henne med å kontakte nav sine gjeldsrådgivere, men siden jeg er ung student uten gjeld har jeg ikke peiling på dette. Nå kommer hun ikke til å få sove i natt da hun er redd namsmannen skal ringe på og komme inn til henne.. 

Anonymkode: 6be48...98e

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags gjeld ? Hva har hun ikke betalt eller tatt lån i ? De tar vel tven og sånne ting.

Anonymkode: 802ea...8c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke hva slags gjeld, men det var fra et privat firma. Men jeg husker ikke hva det var. Tar de virkelig tven og hennes ting? Som sagt så eier hun ingen ting av verdi og hun har en gammel tv fra 2008. Det dyreste hun eier er kanskje sofaen og mobilen. 

Skrevet

Det vanlige er å ha møtet på kontoret. Siden hun er så redd kan du tilby deg å være med som støtte. De kommer ikke hjem og tar ting på dette møtet. De vil først gå gjennom økonomien og gjelda hun har og se hva som kan gjøres for å rette opp uføret hun er i. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke de tar det, man må jo få beholde tingene sine som man trenger.

Anonymkode: 802ea...8c0

AnonymBruker
Skrevet

Okei, takk for svar. Ja hun er veldig redd namsmannen bare skal låse seg inn. Hun sliter psykisk så etter hun så dette brevet fikk hun veldig paranoide tanker om at de bare kan komme inn i leiligheten hennes. I brevet så står det bare hvilken dato det møtet skal holdes, ikke klokkeslett og ikke sted. Det sto bare at det enten holdes i hennes bobel eller på kontoret til namsmannen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt namsmannen pr tlf i morgen sammen med mordi og få litt informasjon om hva som foregår. Namsmannen er en helt vanlig mann eller kvinne med en helt vanlig jobb så hvis de ringer på og ikke får svar så går de, skjer det gjentatte ganger da vil de til slutt komme med politiet som åpner leiligheten. Lykke til og slapp av.

Anonymkode: b2a5b...923

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Jeg trodde ikke at namsmannen har lov til det. Jeg googlet litt og flere steder står det bare at de tar "intet utlegg" om hun ikke har noen verdier og at det gjør namsnamannen på han sitt kontor. Moren min er veldig langt nede psykisk og den eneste hun slipper inn i leiligheten er meg. Hun tørr såvidt å gå ut døren, men hun har nylig fått psykolog som hun går til. Jeg trodde virkelig ikke at politiet bryter opp døren med mindre man kastes ut fra leiligheten eller det gjelder tvangssalg av bil eller leilighet.. 

• Liker 2
Skrevet

Dette møtet er viktig fordi det er din mors mulighet til å legge frem hva hun kan bidra med for å løse saken. Namsmannen skal sørge for at din mor får en best mulig løsning som hun kan leve med i forhold til de utgiftene hun har til livsopphold, dens oppgave er ikke å «ta» din mor. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Jeg trodde ikke at namsmannen har lov til det. Jeg googlet litt og flere steder står det bare at de tar "intet utlegg" om hun ikke har noen verdier og at det gjør namsnamannen på han sitt kontor. Moren min er veldig langt nede psykisk og den eneste hun slipper inn i leiligheten er meg. Hun tørr såvidt å gå ut døren, men hun har nylig fått psykolog som hun går til. Jeg trodde virkelig ikke at politiet bryter opp døren med mindre man kastes ut fra leiligheten eller det gjelder tvangssalg av bil eller leilighet.. 

Det ligger veldig veldig langt frem i tid at namsmannen kommer på døra slik og det er helt spesielle saker som går så langt. Jeg tenker du skal ringe namsmannen og få litt info så du kan roe din mor. De gjør hva de kan for å hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Namsmannen er den personen i Norge som med loven i hånd kan entre en leilighet med bistand fra politiet. Så seg være tvangssalg, utlegg, utkastelse osv. Dette vil jo være i ekstreme tilfeller i så måte hvis mordi ikke tar kontakt og bare og ignorerer varsel på varsel. Så, ta kontakt så finner dere en løsning uten at mordi sin helse blir videre berørt.

Anonymkode: b2a5b...923

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Så nå på brevet at den utleggsgreia ble holdt i forrige uke. Det sto på brevet « det holdes i ditt bobel. Det er ikke møteplikt» høres veldig rart ut. Det er ingen som har vært på døra sier mamma. Hun er hjemme hele tiden. Det sto heller ikke klokkeslett. Betyr det at de kan holde den utleggsforeningen i hjemmet til mamma uten at hun er til stede? 

• Liker 1
Skrevet

Ring så får du svar på alt du lurer på. Sett mobilen på høyttaler så din mor er med i samtalen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun eier leiligheten tar de utlegg i den og kan etterhvert tvangsselge. det beste er å ringe dem med en gang og få til en avtale. 

Anonymkode: c867c...0fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål. Moren min har klart å rotet seg borti noe gjeld også har hun ikke betalt. Hun lever på veldig lite i måneden. Jeg hjalp henne med å åpne brev der det sto at det skulle holdes utleggsforening eller hva det heter. Det sto at det enten holdes hos namsmannen eller på hennes adresse. Nå er hun veldig redd for at namsmannen skal komme på døra. Kan de gjøre det? Hun eier ingenting av verdi. Jeg skal hjelpe henne med å kontakte nav sine gjeldsrådgivere, men siden jeg er ung student uten gjeld har jeg ikke peiling på dette. Nå kommer hun ikke til å få sove i natt da hun er redd namsmannen skal ringe på og komme inn til henne.. 

Her er det bare en ting å gjøre, nemlig å kontakte namnsmannen. Å vente i ukesvis på at Nav sine gjeldsrådgivere skal komme på banen er fånyttes. 

Anonymkode: bff1c...3c6

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utleggforretning pleier namsmannen å holde på sitt kontor, alene.  Om det er snakk om noen få tusen hun ikke har fått betalt, så sjekker vedkommende opp lønn/pensjon og vedtar ett trekk i måneden ut fra dette. Trekket kan gå over 24 måneder.

Namsmannen kommer ikke på døra og tar saker. Om hun eier leiligheten, har bil el.l som det ikke er pant i, kan utleggsforretningen bli tinglyst på det de tar i pant.

Anonymkode: a6f5e...47d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utleggforretning pleier namsmannen å holde på sitt kontor, alene.  Om det er snakk om noen få tusen hun ikke har fått betalt, så sjekker vedkommende opp lønn/pensjon og vedtar ett trekk i måneden ut fra dette. Trekket kan gå over 24 måneder.

Namsmannen kommer ikke på døra og tar saker. Om hun eier leiligheten, har bil el.l som det ikke er pant i, kan utleggsforretningen bli tinglyst på det de tar i pant.

Anonymkode: a6f5e...47d

Du bør kanskje legge til at verdigjenstander som bil og leilighet som det blir tatt pant i, vil bli begjært tvangssolgt...

TS, les mer her:

https://www.sismo.no/no/pub/tema/utleggsforretning

"

I en utleggsforretning avgjør vi på hvilken måte det du skylder skal kreves inn. 
I de fleste tilfellene vil en utleggsforretning gjøre at du får betalingsanmerkning.

• Utleggstrekk betyr trekk i lønn eller trygd (gjelder også feriepenger). Du blir da trukket et bestemt beløp hver måned direkte av arbeidsgiveren din eller av NAV.
  • Utleggspant betyr pant i formuesgoder, for eksempel fast eiendom, bankkonti eller verdipapir. Vi kan da be om tvangssalg av formuesgodet det er tatt pant i"
Skrevet

Namsmannen kommer ikke på døra. Møtet foregår på hans kontor og der går Han igjennom saken. Han ser på inntekten til moren din, og utgifter. Om moren din har bil eller hus kan han velge å ta pant i det, da dette er verdier. TV, data, sofaer regnes forsåvidt ikke som verdier da dette er forbruksvare men om hun eier en ny TV til 100 000 blir det regnet som verdi. 

Blandt papirene moren din har fått fra namsmannen skal det ligge en utleggsblankett hvor din mor skal svare på sine utgifter, inntekter og evt hva hun har til overs hver mnd.  Det er viktig at denne fylles ut, og sendes namsmannen med dokumentasjon. Feks bevis på hva hun betaler i leie,evt husleie, bolig lån. 

Din mor skal sitte igjen med midler til bolig, samt et livsopphold på litt over 8000 kr i mnd om hun er enslig. Betaler hun feks 7000 i husleie så blir denne summen 15000 totalt. Tjener hun da feks 20000 i mnd, kan de trekke 5000. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...