AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Vi har en gutt på 2 år. Han våkner normalt i 7-tiden. I dag tidlig ville han bare sove. Hadde kontakt med han innimellom, men så la han seg bare til å sove igjen. Klokken 11 tok vi han inn på badet. Han var helt slapp, fjern i blikket, orket ikke holde hodet oppe, orket ikke stå, ingenting. Virket nesten bevisstløs, og sovnet bare. Det bar rett til legen og vi endte opp på sykehuset. De har tatt utallige prøver men finner ingenting galt, og han er nå kvikk og fin igjen. Men vi lurer jo fælt på hva dette var. Jeg vet dere ikke er leger, og hvorfor skal dere ha et svar når sykehuset ikke har det. Men jeg tenkte likevel å spørre om noen har noen erfaringer som kan hjelpe oss til å forstå hva som skjedde. For vi fikk ikke kontakt med ham. Ingen blikkontakt, ingen kraft i kroppen. Vi var alvorlig bekymret en stund. Han var helt apatisk, reagerte ikke på å bli tatt blodprøver av eller noe. Sovnet bare. Først etter at vi kom på sykehuset kviknet han sakte. Anonymkode: b3ba2...e9b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 Jeg kan tenke meg at det var en skremmende opplevelse. Glad han har kviknet opp igjen. Jeg har dessverre ingen erfaring eller råd å komme med, men jeg håper dere finner ut av hva dette kan ha vært for noe. Anonymkode: abc77...d1a 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 Rart de ikke fant noe. Nå vet jeg ikke hvor i landet dere er, men første jeg ville gjettet på er varmen. Når det er 30 grader ute kan mange bli ordentlig dårlige av det ganske fort. Men da hadde de vel funnet ut av det? Uvanlig sykdom kanskje? Uansett bør dere følge med på han. Anonymkode: 74978...01a 3
Ild Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 Utreder de han for epilepsi og narkolepsi? (jeg er ikke helsepersonell og har ingen erfaring, men mitt barn hadde en helt annen sykdom som 2-åring og helsevesenet var ikke til hjelp, det var *jeg* som fant ut hva som var feil, etter besøk hos fastlege, helsesøster, kiropraktor, Volvat i mange runder. Det tok 6 mnd og utallige timer hos leger og med egen søking. Sier ikke at det gjelder deg, men vær forberedt på at det kan hende du må stå på ekstra. Ikke for det, sikkert mange som innbiller seg sykdom også, så jeg skjønner jo også helsepersonalet) 3
Gjest BearMama Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har en gutt på 2 år. Han våkner normalt i 7-tiden. I dag tidlig ville han bare sove. Hadde kontakt med han innimellom, men så la han seg bare til å sove igjen. Klokken 11 tok vi han inn på badet. Han var helt slapp, fjern i blikket, orket ikke holde hodet oppe, orket ikke stå, ingenting. Virket nesten bevisstløs, og sovnet bare. Det bar rett til legen og vi endte opp på sykehuset. De har tatt utallige prøver men finner ingenting galt, og han er nå kvikk og fin igjen. Men vi lurer jo fælt på hva dette var. Jeg vet dere ikke er leger, og hvorfor skal dere ha et svar når sykehuset ikke har det. Men jeg tenkte likevel å spørre om noen har noen erfaringer som kan hjelpe oss til å forstå hva som skjedde. For vi fikk ikke kontakt med ham. Ingen blikkontakt, ingen kraft i kroppen. Vi var alvorlig bekymret en stund. Han var helt apatisk, reagerte ikke på å bli tatt blodprøver av eller noe. Sovnet bare. Først etter at vi kom på sykehuset kviknet han sakte. Anonymkode: b3ba2...e9b Det har vært veldig varmt da. Dehydrert? Overopphetet? Solstikk?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #6 Skrevet 24. juli 2018 Vi vet rett og slett ikke. Bleien var litt tørr i dag tidlig og de målte blodsukkeret til ganske lavt. Men kan han bli SÅ nærmest bevisstløs av det? Anonymkode: b3ba2...e9b
Gjest BearMama Skrevet 24. juli 2018 #7 Skrevet 24. juli 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi vet rett og slett ikke. Bleien var litt tørr i dag tidlig og de målte blodsukkeret til ganske lavt. Men kan han bli SÅ nærmest bevisstløs av det? Anonymkode: b3ba2...e9b Dehydrering på små barn kan være dødelig. Største faren ved f.eks omgangssyke er nettopp dehydrering. Han bør ha flere gode og tunge tissebleier om dagen.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #8 Skrevet 24. juli 2018 Hvor lavt er "ganske lavt"? Anonymkode: abc77...d1a
Minlillelykke Skrevet 24. juli 2018 #9 Skrevet 24. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi vet rett og slett ikke. Bleien var litt tørr i dag tidlig og de målte blodsukkeret til ganske lavt. Men kan han bli SÅ nærmest bevisstløs av det? Anonymkode: b3ba2...e9b Ja, man kan bli skikkelig dårlig av lavt blodsukker. Nå i varnen har vi stående jirdbær, bringebær og melon fremme hele tiden sammen med vann for å sørge for jevn tilførsel. Har vi banan gir vi det også. Pass på nok væske og mat. Smoothie med chia puddig har vi også brukt endel
Mkigjen Skrevet 24. juli 2018 #10 Skrevet 24. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: de målte blodsukkeret til ganske lavt Hvor lavt?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #11 Skrevet 24. juli 2018 Blodsukkeret ble målt til 3,4 fastende. Forsto det slik at det skulle helst ligge mellom 4 og 6. Etter at han fikk brødskive og saft på sykehuset var blodsukkeret normalt igjen. Jeg spurte barnelegen om det kunne være blodsukkeret som gjorde han så akutt fjern og slapp, men han sa at da skulle blodsukkeret «kompensert» ved å skyte i været etter at han fikk mat, og det hadde det ikke gjort. Han har heller aldri reagert på denne måten før når han har vært sulten. Men jeg er nå ikke helt overbevist. Jeg tenker at blodsukker på 3,4 og knusktørr bleie om morgenen kan ha påvirket han. Men vanskelig å vite når legen sier nei. Dessuten var han så vanvittig borte vekk at jeg kan ikke fatte at han skulle reagere SÅ kraftig på det? Han var nærmest bevisstløs. Aldri blå eller noe, men bare vanvittig trøtt, helt slapp og fjern i blikket. Fikk liksom ikke kontakt. Forferdelig ekkelt. Det verste nå i ettertid er at det ser ut som vi ikke kommer til å få noe svar, for alle prøvene de har tatt er helt fine. Vi ligger til observasjon i natt, så de passer godt på. Men det er tvilsomt at de finner et svar til oss, og det stresser meg. Jeg synes det er fryktelig skummelt så lenge vi ikke vet hva det var for noe. Anonymkode: b3ba2...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #12 Skrevet 24. juli 2018 Men hvor mye væske hadde han fått dagen før? Høres skikkelig dehydrert ut. Anonymkode: 115e2...ab1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #13 Skrevet 24. juli 2018 Et blodsukker på 3,4 fastende forklarer ikke det du beskriver. Det kan ha vært dehydrering, men d a ville bedringen skyldtes tilførsel av intravenøs væske på sykehuset - fikk han dette? Anonymkode: b45f5...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #14 Skrevet 24. juli 2018 Han hadde litt dårlig matlyst dagen i forveien, men fikk i seg både et par brødskiver, yoghurt, vann, juice og saftis. Mengden væske i antall desiliter er jeg ikke 100% sikker på. Han har alltid en kopp vann på nattbordet også som han drikker litt av i løpet av natten. Tipper han drikker en desiliter vann i løpet av natten. Burde ikke være dehydrert, men en tørr bleie etter 15 timers søvn virker jo litt mystisk. Kan han bli SÅ slapp av det? Han har ikke vært syk eller noe, og har tilgang på koppen sin med vann hele dagen, så han drikker når han vil. Sykehuset har ikke sagt noe om at de mistenker dehydrering. Han har bare fått saft på sykehuset, ingen væske intravenøst. Likevel synes jeg han kviknet sakte men sikkert etter at han fikk kjeks og saft. Tusen takk for at dere svarer forresten. Det er veldig godt for en bekymret mor som våker over sykesengen. Anonymkode: b3ba2...e9b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #15 Skrevet 24. juli 2018 Husker da vi dro til Syden med 2-åringen. Eneste gang han fikk brus på tåteflaske. Godt utblandet. Tunge bleier.... Kjør på med drikke. Eplemost blandet med "dø" Bris/Farris Anonymkode: 4dd4d...a40
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #16 Skrevet 24. juli 2018 Jenta vår på 2 blir skikkelig slapp i varmen. Sover mye på natt og på dag, og umulig å vekke etter luren (hun skal egentlig ikke sove lur for da blir det så sene kvelder). Hun vil ikke leke ute, drar vi på lekeplassen vil hun bare dra hjem igjen. Men utpå dagen når varmen gir seg våkner hun skikkelig til og blir seg selv igjen. Energinivået er på topp mellom kl 20 og 22🙈 Så det kan være varmen, i kombinasjon med lite væske og mat, hvis det er varmt hos dere? Anonymkode: d2443...ee6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #17 Skrevet 24. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han hadde litt dårlig matlyst dagen i forveien, men fikk i seg både et par brødskiver, yoghurt, vann, juice og saftis. Mengden væske i antall desiliter er jeg ikke 100% sikker på. Han har alltid en kopp vann på nattbordet også som han drikker litt av i løpet av natten. Tipper han drikker en desiliter vann i løpet av natten. Burde ikke være dehydrert, men en tørr bleie etter 15 timers søvn virker jo litt mystisk. Kan han bli SÅ slapp av det? Han har ikke vært syk eller noe, og har tilgang på koppen sin med vann hele dagen, så han drikker når han vil. Sykehuset har ikke sagt noe om at de mistenker dehydrering. Han har bare fått saft på sykehuset, ingen væske intravenøst. Likevel synes jeg han kviknet sakte men sikkert etter at han fikk kjeks og saft. Tusen takk for at dere svarer forresten. Det er veldig godt for en bekymret mor som våker over sykesengen. Anonymkode: b3ba2...e9b Det var ikke helt det samme vi opplevde, men jeg deler frustrasjonen ang. det og ikke få noe skikkelig svar på hva det var. Datteren min gruet seg så forferdelig til en blodprøve hun skulle ta hos legen at hun fikk et lite anfall. Jeg begynner nesten å grine bare av å tenke på det, for det var så skummelt. Hun ble helt stiv i kroppen og øynene rullet bakover i hodet og så ble hun kald og svett. Jeg fikk henne over i stolen i stua fra kjøkkenet og ringte sykehuset. Da hadde hun våknet og sa at det suste i hodet og at hun var så rar. Tror hun hadde noe "ringelyd" i ørene også. Og så ble hun superslapp. Hele kroppen var så slapp og tung. Hun orket ikke gå inn i bilen engang. På sykehuset målte de og tok blodprøver og eeg osv. De fant ingenting galt. Det var ingenting feil. De sa at det "kanskje" var et lite "pas mal" eller hva de kalte det. De kunne ikke si noe mer enn det. Jeg håper det går bra med sønnen din framover og at det ikke skjer igjen. Stor klem. Anonymkode: 7e4c4...458
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #18 Skrevet 24. juli 2018 Jeg har tenkt på om det kan være varme kombinert med lite mat og drikke. Men det er ikke kjempevarmt hos oss, kanskje rundt 20 grader. Men han har hatt litt dårlig matlyst de siste dagene, og jeg synes bleiene har vært tørrere enn normalt. Men at han skulle bli så akutt slapp at han nesten virker besvisstløs, trodde jeg ikke skulle være mulig? Eller kan han reagere sånn på det? Han er jo liten så det skal kanskje ikke mye til? Anonymkode: b3ba2...e9b
Fluttershy Skrevet 24. juli 2018 #19 Skrevet 24. juli 2018 Fikk barnet noe å drikke/spise før det kviknet til igjen? Vi har hatt noen lignende episoder opp igjennom med datteren vår. Hun har da sovet mye lenger enn vanlig, og vært vanskelig å vekke. Kald, klam og slapp. Hun har i tillegg hatt ekstremt lav kroppstemperatur disse gangene. Første gang målte vi 34.8, i rompen, med to forskjellige termometer. (Kontrolmålte med annet da vi ikke Trodde det vi så). Legene trodde oss ikke ang. temperatur. Hun fikk to flasker med melk mens vi ventet på ambulansen, og etter det kviknet hun gradvis til, og temperatur steg. Første gang var da hun var ca to år. Siste gang ca 6 år. Og skjedde vel 3-4 ganger mellom der. Hun har da vært så slapp at hun ikke har klart å kle på seg selv, stå på bena el. Men har hatt en enorm appetitt!! Kunne gjerne spise 6 skiver i en fei. Legene har aldri funnet ut hva det var; men mistenkte umodent stoffskifte. Tatt noe fastende blodsukker prøver osv, men dem fant ikke stort. Hun er nå 10 år, og har ikke opplevd noen slike episoder på flere år. Men jeg kjenner jeg går litt i alarm modus hvis hun sover lenger enn vanlig en dag fortsatt!
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #20 Skrevet 24. juli 2018 9 minutter siden, Fluttershy skrev: Fikk barnet noe å drikke/spise før det kviknet til igjen? Vi har hatt noen lignende episoder opp igjennom med datteren vår. Hun har da sovet mye lenger enn vanlig, og vært vanskelig å vekke. Kald, klam og slapp. Hun har i tillegg hatt ekstremt lav kroppstemperatur disse gangene. Første gang målte vi 34.8, i rompen, med to forskjellige termometer. (Kontrolmålte med annet da vi ikke Trodde det vi så). Legene trodde oss ikke ang. temperatur. Hun fikk to flasker med melk mens vi ventet på ambulansen, og etter det kviknet hun gradvis til, og temperatur steg. Første gang var da hun var ca to år. Siste gang ca 6 år. Og skjedde vel 3-4 ganger mellom der. Hun har da vært så slapp at hun ikke har klart å kle på seg selv, stå på bena el. Men har hatt en enorm appetitt!! Kunne gjerne spise 6 skiver i en fei. Legene har aldri funnet ut hva det var; men mistenkte umodent stoffskifte. Tatt noe fastende blodsukker prøver osv, men dem fant ikke stort. Hun er nå 10 år, og har ikke opplevd noen slike episoder på flere år. Men jeg kjenner jeg går litt i alarm modus hvis hun sover lenger enn vanlig en dag fortsatt! Takk for svar. Ja, på vei fra legekontoret til sykehuset trykte jeg i han noen kjeks og litt eplesaft, og jeg synes han ble gradvis bedre etter dette. Men det virket ikke som legene mente det hadde noen sammenheng. Og jeg har aldri opplevd at han blir SÅ slapp av å være sulten før. Nesten bevisstløs. Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at bleiene er tørre, blodsukkeret var lavt, og gutten ble bedre etter inntak av mat og drikke. Samme hva legene sier, så var det tilfelle altså. Anonymkode: b3ba2...e9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå