Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så provosert når TV2 fremstiller likestilling på denne måten:

BANKBRUK: Likestilling på nettet

Av Linn Marie Hammernes 08.03.05 10:11

Stadig flere kvinner bruker nettbank, og kvinnene tar nå igjen de mannlige brukerne.

Likestilling handler jo om at begge kjønn skal ha like muligheter, lik lønn for likt arbeid osv. I tilfellet nettbank så har menn og kvinner hatt akkurat de samme mulighetene til å benytte nettbank helt siden den første nettbanken åpnet. Det har aldri vært noe skille på hvilke nettbank-tjenester menn og kvinner kan bruke.

Likestilling handler jo slett ikke om at alle MÅ benytte de samme tjenestene for at det skal være likestilling. F.eks MÅ jo ikke kvinner gå like ofte i dress og slips som menn for at det skal være likestilling på klesfronten...

Deler av sitatet er fjernet i henhold til copyright.

Våre regler

Druscilla - moderator

Videoannonse
Annonse
Gjest manic
Skrevet

Næmmen så flinke jenter som endelig ha lært seg å bruke

nettbank helt selv! :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
Deler av sitatet er fjernet i henhold til copyright.

Våre regler

Druscilla - moderator

De reglene han dere bare beholde. :evil:

Gjest Gjesta
Skrevet

Likestilling og likestilling, fru Blom :roll: Jeg lurer litt på hva slags kvinnesyn artikkelforfatteren har; det virker å være ett der kvinner er mindre intelligente enn menn. Hvorfor FRAMHEVE i en egen sak at kvinner bruker nettbank? Er det ikke bortimot en selvfølge?

Så lenge slikt fortsetter, vil vi aldri oppnå reell likestilling.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det er vel ganske uinteresant egentlig. Om historien hadde vært at eldre benyttet nettbank i større grad ville den vært av interesse.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Er så lei av sammenligninger på alt mulig mellom kjønn. Jeg føler liksom at jeg er mer enn et hankjønn, akkurat som jenter føler at de er mer enn et hunkjønn.

Skrevet

Er dette noe å hisse seg opp over?

Det refereres til fakta ang. kvinners bruk av internett. Hva er galt med det? :klø:

Gjest Gjesta
Skrevet
Er dette noe å hisse seg opp over?

Det refereres til fakta ang. kvinners bruk av internett. Hva er galt med det? :klø:

Det blir gjort til en sensasjon som minner om de reklamene fra 50/60-tallet "selv mor kan klare det". Det er IKKE veien å ta for å få full likestilling.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi blir aldri likestilt!!!!!Men vi kan jobe for at vi kan få det likt i arb.livet.

Kvinnedagen har utspilt sin rolle. Hvor mange gidder å i tog i dag+ På 70 tallet var kvinnedagen,men da hadde vi mye å sloss for. De gjorde en god jobb kvinnene da og mye fikk de rettet på.

For meg betyr kvinnedagen abselutt ingenting. Likelønn og andre goder får fagforeningen ta seg av.og mye kan vi gjøre selv der vi er.

Vi trenger ikke en egen dag for det!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi trenger kanskje ingen kvinnedag lenger, men reell likestilling er en illusjon. Selv om det er lik lønn for likt arbeid (i teorien), er det allikevel menn som er lønnsvinnere, og selv om det er i strid med lovverket, ser vi fortsatt at enkelte arbeidsgivere nøler med å ansette kvinner i fruktbar alder. Så hvor står vi....

Det virker som om mange tenker at likestilling=fordeler for kvinnene. Når disse fordelene er oppnådd, og man kanskje begynner å diskutere andre problemstillinger (som for eksempel å dele svangerskapspermisjonen 50/50 mellom begge foreldre), da backer man plutselig ut. :-?

Gjest Bettie-ikke på nå
Skrevet

Vi har det ganske bra, ja, selv om det er et godt stykke igjen til vi har likestilling i praksis. (jfr. likelønn)

Men - vi er ikke alene i verden, så kanskje vi skal bruke litt tid og energi på å støtte kvinner i andre deler av verden, der det er svært langt igjen før man kan snakke om kvinners rettigheter.

Synes det er synd om vi, som har det ganske så bra, ikke greier å løfte nesetippen nok til å se det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det blir gjort til en sensasjon som minner om de reklamene fra 50/60-tallet "selv mor kan klare det". Det er IKKE veien å ta for å få full likestilling.

Problemet er vel at kvinner, til tross for helt like muligheter, inntil nå ikke har klart å ta i bruk nettbank i samme grad som menn.

Så kan man jo spekulere i hvorfor det er slik at kvinner først kommer etter nå...

Gjest TomKrus
Skrevet
Vi har det ganske bra' date=' ja, selv om det er et godt stykke igjen til vi har likestilling i praksis. (jfr. likelønn)[/quote']

Hvorfor er dette manges benchmark når det kommer til likestilling? Det må da forutsettes at menn og kvinner tar nøyaktig de samme yrkesvalgene for at de gjennomsnittlig skal ende opp med samme lønn. Er det det som er likestilling?

For meg er en forskjellig i lønnsgjennomsnittet mellom menn og kvinner ikke bare en (dårlig) indiaktor for likestilling, men også en indikator for yrkesvalgene de to kjønnene tar. Man må ikke se seg blind på det tallet, og tro at man ikke har likevekt før begge kjønn tjener like mye.

Gjest Blinklys
Skrevet

Lik lønn for likt arbeid. Naturligvis

Men, det påkrever at det faktisk er likt arbeid.

For, er det alltid likt arbeid ute å går? Jeg er hellig overbevist om at de fleste tilfellene med ulikheter ved lønnsutbetalinger, ved påfallende likt arbeid, skyldes at den ene arbeidstakeren gjør noen ekstra arbeidsoppgaver (som ikke nødvendigvis trenger å stå i arbeidskontrakten), eller har tatt på seg ansvaret for noe ekstra, noe som i begge tilfeller selvfølgelig kan belønnes med økt lønn.

Med andre ord, så er det jeg prøver å si følgene; Si du ansetter to advokater til ditt firma. En mann og en kvinne. De er nøyaktig like gamle, og har nøyaktig likedans utdanning med de samme karakterene. De har like mye erfaring, og for å gjøre det enklere kan vi si at de har akkurat nøyaktig den samme erfaringen. Nå, etter disse to advokatene har jobbet ved firmaet ditt en stund, kommer du (som arbeidsgiver) med et noe spesielt oppdrag som vil kreve litt ekstra oppmerksomhet og tid fra en av advokatene. Det som det er snakk om er en fusjonsavtale mellom to andre firmaer og den som påtar seg ansvaret for å være den eksterne justiskyndige, vil måtte arbeide mye med saken for å få fusjonen i boks, samt arbeide med og ha ansvaret for å følge den opp 2 til 3 år etterpå i tilfelle eventuelle problemer. Dette spesielle oppdraget faller utenom hva dine advokater vanligvis arbeider med, og siden dette er veldig økonomisk lukrativt for firmaet ditt, samt at den av advokatene dine som påtar seg ansvaret for avtalen, nå jobber 110% (altså; enda mer) så beslutter du å belønne denne advokaten med et lønnspåskudd.

Ingenting har forandret seg. Den kvinnelige advokaten og den mannlige advokaten har fremdeles den samme utdanningen, jobber på samme plassen, i samme stilling, og har fremdeles like mye erfaring. Men er det ikke rett at den av de som tar på seg ansvaret for den spesielle arbeidsoppdraget ditt, får mer betalt?

Og det er dette jeg er helt overbevist de fleste tilfellene med "kjønns, - lønnsdiskriminering" er bestående av. Det er bare at vi som står å titter på, måtte det være som kollega på arbeidsplassen, eller som annen utenforstående, ikke ser hvorfor lønnsforskjellen er kommet til å bli ulik, mellom de enkelte parter, i påfallende likt arbeid.

At det skal være lik lønn for likt arbeid, er fett nok. Men vi må ikke tviholde på disse likestillingskravene til den grad at vi ikke belønner arbeidstakere som gjør en bedre innstats, oppnår bedre resultater, eller påtar seg mer ansvar, eventuelt blir delegert mer ansvar.

Gjest gjest1
Skrevet

Liten avsporing: Reklamen fra 60-tallet med kameraet som var så enkelt at selv mor kan klare det, var en diger misforståelse som ble blåst litt ut av proporsjon.

Det var faktisk en reklamekampanje som gikk på tre-fire forskjellige annonser:

1. Hurra - Nå er mor blitt fotograf.

2. Hurra - nå er far blitt fotograf.

3. Hurra - nå er Ole blitt fotograf.

4. Hurra - nå er Line blitt fotograf.

(HUsker ikke navnet på gutten og jenta, men bruker her Ole og Line for å forklare).

Det gikk rett og slett på at kameraet var så enkelt at hvem som helst kunne betjene det. Ikke bare mor.

Og sånn er det enkelte ganger - man tar ting ut av sammenheng og lager "sak" av det. :wink:

Gjest manic
Skrevet

Øh, kamera-reklame? Jeg har ikke hørt om den, men det var jo masse slike reklamer på femti-seksitallet der selv mor klarte ditt og datt. "Selv mor kan klare det" er et velkjent begrep som ofte brukes når det harseleres over noe kjønnsdiskriminerende :)

Mulig det har sitt opphav i den reklamen du nevnte da...:)

Gjest gjest1
Skrevet
Øh, kamera-reklame? Jeg har ikke hørt om den, men det var jo masse slike reklamer på femti-seksitallet der selv mor klarte ditt og datt. "Selv mor kan klare det" er et velkjent begrep som ofte brukes når det harseleres over noe kjønnsdiskriminerende :)

Mulig det har sitt opphav i den reklamen du nevnte da...:)

Nettopp - det var akkurat det.

Gjest seroxata
Skrevet

er så lei av det likestillingsmaset! Kvinner er bedre enn menn til noen ting, og omvendt.. er det noe vits i å stresse livet av seg for å få samme rettigheter som menn i alt? Såklart, skjønner at de kjempet for kvinnelig stemmerett og slike ting som burde være likestilt, men når de begynner med slike småting altså..

Gjest manic
Skrevet

Jeg tror det er viktig å kjempe for samme rettigheter ja, det er ganske grunnleggende! Like trenger vi ikke være, men vi trenger ikke være ulike heller, det får være opptil vær enkelt kvinne og mann, og dette bør vi har rett til :)

Gjest likelønn?
Skrevet

Om lønn:

Min mor jobber på SFO, men var ufaglært. Så kom reformen på videregående, og SFO måtte begynne å ta inn lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Da er det en fordel at de som jobber der selv har utdanning.

Det samme gjaldt mange andre i kommunen, bla en rekke ufaglærte vaktmestere. Bla gikk en del slike på kus med mamma, de hadde like lang ansennitet og fartstid i kommunen.

Alle disse fikk tilbud om å ta en hurtigversjon av utdannelsen på kveldstid.

Antall timer var likt for alle, men innholdet var jo ulikt.

Når de fikk fagbrev gikk min mor opp 15.000 i lønn i året. De som tok vaktmesterkurset gikk opp 30-40.000. Dette er skikkelig urettferdig!

Hva kommer det av at alle typiske manneyrker betaler mer enn tilsvarende kvinneyrker? Tilfeldig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...