AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Del Skrevet 23. juli 2018 Hei. Tok elvanse i går og fikk bivirkninger som at jeg var våken hele natten. Når kan jeg forvente at de går over? Tok ikke ADHD medisinen min i dag pga dette.. noen som vet litt om dette? Akkurat oppstart etter fått utredet ADHD diagnose. Anonymkode: 844ce...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #2 Del Skrevet 23. juli 2018 Det kan ta en stund før kroppen blir vant til det. Det er et sentralstimulerende medikament og akkurat som amfetamin så er søvnløshet en vanlig bivirkning. Dog i mindre grad så klart. Hvis du kun tar det en gang i døgnet så ville jeg tatt det på morgenen for å forebygge søvnvansker. Anonymkode: e7795...dcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #3 Del Skrevet 23. juli 2018 Takk for svar. Ja har ikke lyst å leve med disse bivirkningene til kroppen blir tilvendt det merker jeg. Hvor langt tid tar det før det går over? Tok det klokken 10:00 om morningen, men kanskje litt seint det også. Anonymkode: 844ce...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #4 Del Skrevet 23. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja har ikke lyst å leve med disse bivirkningene til kroppen blir tilvendt det merker jeg. Hvor langt tid tar det før det går over? Tok det klokken 10:00 om morningen, men kanskje litt seint det også. Anonymkode: 844ce...38c Søvnløshet er en vanlig bivirkning. Vanlig ritalin skal gå ut av kroppen ila 4 timer. Det burde ikke ha noe å si for nattesøvnen. Depot tabletter varer i 12 timer. Går det ikke over så kan du prøve noe annet. Mange sier at ritalin, ritalin depot og conserta gir samme effekt men det stemmer ikke. Anonymkode: 92d46...41d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #5 Del Skrevet 23. juli 2018 Attentin har samme virkestoff som elvanse, men virker kortere tid. Du kan eventuelt be om å forsøke disse i stedet. Jeg måtte selv over på Attentin pga søvn. Anonymkode: 257e8...a1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #6 Del Skrevet 23. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Søvnløshet er en vanlig bivirkning. Vanlig ritalin skal gå ut av kroppen ila 4 timer. Det burde ikke ha noe å si for nattesøvnen. Depot tabletter varer i 12 timer. Går det ikke over så kan du prøve noe annet. Mange sier at ritalin, ritalin depot og conserta gir samme effekt men det stemmer ikke. Anonymkode: 92d46...41d Elevanse er en annen type AD/HD-medisin enn Ritalin og Concerta. Den er fortsatt under ekstra overvåkning av legemiddelverket med tanke på virkning og bivirkning. De jeg kjenner som har gått på begge deler mener Elevanse er bedre enn Ritalin. Men så er disse også glad i amfetamin. Slik jeg har forstått det så er Elevanse nærmere beslektet amfetamin enn Ritalin. Anonymkode: e7795...dcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #7 Del Skrevet 23. juli 2018 Takk for svar! Jeg tror jeg får spørre om et annet preparat ja:) Anonymkode: 844ce...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldriro Skrevet 30. juli 2018 #8 Del Skrevet 30. juli 2018 Jeg har hele mitt voksne liv slitt med søvn. Ble utredet da jeg var 47, og begynte på ritalin. Ganske så raskt var jeg oppe i max dose uten noe særlig effekt, unntatt søvn. Jeg opplevde noe helt nytt, at jeg kunne være "borte" iløpet av natten. Vanligvis får jeg med meg alt som skjer, som at katten spiser, biler i nabolaget, fruen snur seg i sengen, om det begynner å blåse/regne etc.. sover på en måte med ett øye av gangen! Dette var jo selvfølgelig for godt til å være sant, og snart var det gamle søvnmønsteret tilbake. 1.5-3 timer søvn... Jeg fikk utskrevet elvanse, og snart var jeg også på max dose der også. Igjen opplevde jeg liten effekt. Litt mindre kjør i hodet, og verden gikk også etterhvert litt langsommere på en måte. Det skjedde liksom ikke like mye rundt meg. Men igjen begynte jeg å sove! Dessverre varte ikke dette heller... Nå er jeg i en fase hvor jeg mistenker muligheten for en slags toleranse? Det jeg sitter igjen med av effekt, er først og fremst bivirkninger som munntørrhet og stiv nakke/skuldermuskulatur. Har alltid vært plaget med mye vondt/stiv i skulder/nakke , men ikke konstant slik det har vært med Elvanse. Dette ble langt, men iallefall noen av mine erfaringer knyttet til søvn og medisiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldriro Skrevet 30. juli 2018 #9 Del Skrevet 30. juli 2018 Jeg glemte å nevne noe vesentlig, som også ble nevnt av en anonym tidligere. La medisinen få litt tid. Prøv deg frem med tanke på dosering, tidspunkt osv. Kroppen må venne seg til det, og etter hva jeg har forstått, så reagerer vi også veldig forskjellig på de forskjellige preparatene. Håper det går seg til for deg. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #10 Del Skrevet 30. juli 2018 På 23.7.2018 den 13.04, AnonymBruker skrev: Hei. Tok elvanse i går og fikk bivirkninger som at jeg var våken hele natten. Når kan jeg forvente at de går over? Tok ikke ADHD medisinen min i dag pga dette.. noen som vet litt om dette? Akkurat oppstart etter fått utredet ADHD diagnose. Anonymkode: 844ce...38c Så rart. De som har ADHD skal egentlig få sove uten problemer selv om de tar medisinen, men etter en stund kan man utvilke søvnforstyrrelser o.l. Hvis du tok tabeletten veldig sent på ettermiddagen så kan jeg forstå hvorfor du gikk søvnløs. Anonymkode: 1d44f...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #11 Del Skrevet 30. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så rart. De som har ADHD skal egentlig få sove uten problemer selv om de tar medisinen, men etter en stund kan man utvilke søvnforstyrrelser o.l. Hvis du tok tabeletten veldig sent på ettermiddagen så kan jeg forstå hvorfor du gikk søvnløs. Anonymkode: 1d44f...f7e Det beste er å ta medisinen tidlig om morningen, de varer i ca 12 timer de fleste av dem (ikke ritalin). Jeg måtte ta dem hver morgen før kl 09.00, slik at dem var ute av kroppen til kvelden. Jeg fikk alltid sove, og det er jo forsket på at de med ADHD sovner av sentralstimulerende (amfetamin) så du burde ta det opp med legen som utreder deg. Mange som blir feildiagnosert og feilmedisinert. Anonymkode: 1d44f...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #12 Del Skrevet 30. juli 2018 25 minutter siden, Aldriro skrev: Jeg har hele mitt voksne liv slitt med søvn. Ble utredet da jeg var 47, og begynte på ritalin. Ganske så raskt var jeg oppe i max dose uten noe særlig effekt, unntatt søvn. Jeg opplevde noe helt nytt, at jeg kunne være "borte" iløpet av natten. Vanligvis får jeg med meg alt som skjer, som at katten spiser, biler i nabolaget, fruen snur seg i sengen, om det begynner å blåse/regne etc.. sover på en måte med ett øye av gangen! Dette var jo selvfølgelig for godt til å være sant, og snart var det gamle søvnmønsteret tilbake. 1.5-3 timer søvn... Jeg fikk utskrevet elvanse, og snart var jeg også på max dose der også. Igjen opplevde jeg liten effekt. Litt mindre kjør i hodet, og verden gikk også etterhvert litt langsommere på en måte. Det skjedde liksom ikke like mye rundt meg. Men igjen begynte jeg å sove! Dessverre varte ikke dette heller... Nå er jeg i en fase hvor jeg mistenker muligheten for en slags toleranse? Det jeg sitter igjen med av effekt, er først og fremst bivirkninger som munntørrhet og stiv nakke/skuldermuskulatur. Har alltid vært plaget med mye vondt/stiv i skulder/nakke , men ikke konstant slik det har vært med Elvanse. Dette ble langt, men iallefall noen av mine erfaringer knyttet til søvn og medisiner. Sikker på at du ikke har blitt feildiagnosert? Max dose uten effekt er ikke normalt noen steder. Høres mer ut som at du ble "rusa" av sentralstimulerende, det er ikke uvanlig å bli feildiagnosert og feilmedisinert. Anonymkode: 1d44f...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldriro Skrevet 30. juli 2018 #13 Del Skrevet 30. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sikker på at du ikke har blitt feildiagnosert? Max dose uten effekt er ikke normalt noen steder. Høres mer ut som at du ble "rusa" av sentralstimulerende, det er ikke uvanlig å bli feildiagnosert og feilmedisinert. Anonymkode: 1d44f...f7e Ingen rus nei... Som sagt, noe effekt, men veldig begrenset. Jeg fikk høre fra psykiater at dette forhåpentligvis skulle hjelpe også på søvn. Det gjorde det også, men avtok etterhvert. Utover det så merket jeg særdeles lite til ritalin. Elvanse derimot, har gitt noe effekt som jeg nevnte, men jeg håpet det skulle gi meg litt bedre filter for lys, lyd, lukt osv. Ikke lenger være avhengig av å "låse"blikket til vedkommende, og nærmest lese på munnen når det er annen lyd rundt, eller flere som snakker. Jeg har ikke opplevd å bli giret på noen som helst måte, noe jeg fikk høre at nevrotypikere ville bli av disse preparatene. Psykiater fortalte meg også at noen kjenner effekten godt, andre ikke. Mange kjenner jo når preparatene begynner å virke, og når effekten avtar. Slik har det ikke vært for meg dessverre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carinzz Skrevet 30. juli 2018 #14 Del Skrevet 30. juli 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det beste er å ta medisinen tidlig om morningen, de varer i ca 12 timer de fleste av dem (ikke ritalin). Jeg måtte ta dem hver morgen før kl 09.00, slik at dem var ute av kroppen til kvelden. Jeg fikk alltid sove, og det er jo forsket på at de med ADHD sovner av sentralstimulerende (amfetamin) så du burde ta det opp med legen som utreder deg. Mange som blir feildiagnosert og feilmedisinert. Anonymkode: 1d44f...f7e Så det er mulig at jeg ikke har ADHD ettersom jeg ikke sovner på sentralstimulerende medisin mener du? Trodde kanskje at det var en tilvenning for kroppen, ettersom jeg ikke har brukt det før.. men vet ikke, har ikke brukt det siden.. og skal til psykiater og snakke om dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldriro Skrevet 30. juli 2018 #15 Del Skrevet 30. juli 2018 3 minutter siden, Carinzz skrev: Så det er mulig at jeg ikke har ADHD ettersom jeg ikke sovner på sentralstimulerende medisin mener du? Trodde kanskje at det var en tilvenning for kroppen, ettersom jeg ikke har brukt det før.. men vet ikke, har ikke brukt det siden.. og skal til psykiater og snakke om dette ADHD og søvnproblemer er veldig vanlig dessverre, og sentralstimulerende prep.kan hjelpe mange som sliter med søvn i tillegg, men altså ikke alle. Leste nylig en amerikansk undersøkelse, der det kom frem at nesten 80% av de intervjuede med adhd, hadde store problemer med søvn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carinzz Skrevet 30. juli 2018 #16 Del Skrevet 30. juli 2018 1 minutt siden, Aldriro skrev: ADHD og søvnproblemer er veldig vanlig dessverre, og sentralstimulerende prep.kan hjelpe mange som sliter med søvn i tillegg, men altså ikke alle. Leste nylig en amerikansk undersøkelse, der det kom frem at nesten 80% av de intervjuede med adhd, hadde store problemer med søvn!! Det er jo ganske interessant da, med undersøkelsen. Jeg har aldri slitt så mye med søvn før jeg tok elvanse skjønner du. Men det har vel mye med mye tankemylder hos de med ADHD som gir disse problemene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldriro Skrevet 30. juli 2018 #17 Del Skrevet 30. juli 2018 Ja riktig. Kroppen er trøtt, men det skjønner ikke hodet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå