Gå til innhold

5 åring umulig å legge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei ! 

Jeg har erfaring med at det er en del tråder om barn og oppførsel i ferien nå. Kanskje det er fordi ferien går litt utover rutinene.. Jeg vil spør om råd eller/og deres erfaringer...

Har en gutt som snart er 5 år. Han går for å være en rolig og harmonisk gutt ,alle skryter veldig av han.. Både familie som passer han, barnehage og ellers omgangskrets. Han er veldig flink til mye og følger sin alder.

Likevel er leggingen ett helvete. Det begynte etter han fikk ett søsken ,da prøvde vi med klistremerker. Han skulle få velge to klistremerker hver kveld , som han hang på ark på rommet sitt. Det funket i mange uker.

Tilbake til det om ferien..

Han løper ut av rommet sitt,kaster alle lekene utover gulvet,løper opp og ned trappene sikkert ti ganger og grunnen er alltid vann. Når han kommer opp og den andre foreldren tar han imot oppe , mens den andre venter nede på rommet for å fortsette leggingen,ender det med tull og kasting av ting oppe også. Vannet tar han med ned og kaster i senga. 

Så kan han legge seg ned en stund. F eks å høre på lydbok, men så husker han på at han skal være vrang og begynner på samme stilen igjen. Så er han sulten, selv om han har fått kveldsmat. Han får selvsagt ikke mer.

Vi fører han selvsagt tilbake til rommet, til tider må vi bli fysiske og holde han tilbake med makt. Vi har ikke lyst å være fysiske så prøver unngå det. 

Vi har sittet hos han frem til han sovner alltid, nå er han snart fem og vi ønsker at han skal begynne legge seg selv uten for mye tull. F eks etter en bok. 

Vi snakker med han å sier vi sitter hos han ,men at om han ikke slutter med tullet må vi gå opp. Vi sier vi kan gå opp og komme tilbake etter f eks 10 min. Slik at han føler seg trygg. 

Har noen noen råd? Han er rett og slett en vill styring.

Anonymkode: 3794b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som han er rett og slett overtrøtt. Når legge du han da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er som Outlander nevner, at gutten er overtrøtt.

Ellers er det ingenting annet enn å si nei til drikke, nei til mat og så være konsekvente i å legge han. Ikke si noe til han, bare følg han tilbake hver gang han kommer ut. Legg han ned i senga og si god natt, sov godt, snakkes i morgen. Og så gå ut av rommet. Om han kommer etter så er dere like tålmodige, tar han med inn i senga, sier godt natt, sov godt, snakkes i morgen og så gå ut av rommet. Igjen og igjen. Ikke si noe annet, bare natta. Sov godt. Snakkes i morgen. 

Datteren min var ikke 5 da hun fikk denne raptusen plutselig, men det var det jeg måtte gjøre. Hun kom ut til meg, jeg fulgte henne inn og sa natta og gikk ut og dette skjedde flere ganger. 

Så lenge gutten er trygg på at dere er utenfor og vet at det ikke er rom for å snakke eller forhandle så gir han seg til slutt.

Prøv å legge han litt tidligere og se om det kan hjelpe hvis han er overtrøtt. Hvis han bare ikke har fått brukt opp energien i løpet av dagen og han kanskje ikke er sliten nok så kan det hende han trenger å bruke seg opp før kvelden. 

Vet ikke om han får ha nettbrett? Det er anbefalt at det den siste timen (eller to timene) før sengetid er skjermfritt. 

Anonymkode: 70de5...bf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Han vant til dere er der til han sovner så kan dere ikke bråstoppe. Dette må avvennes. Så legg dere med han igjen og gå fortere ut heller. Ikke hold med makt, det nytter jo ikke. Forbered også leggingen. Si 5 min før leken at snart er det leggetid. Da er det tannpuss om 5 minutter. Når 5 minutter er gått så kommer jeg tilbake og gir beskjed. Gi han tid til å avslutte det han gjør. Aldri avslutt noe brått. Gi tid og forklar. 

Anonymkode: ef401...a57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg tilbake til senga med samme fullstendige nøytrale mine hver gang. Si nøyaktig samme setning hver gang (type "nå er det natt, vi sees i morgen" eller hva dere nå velger. Begge sier nøyaktig det samme. Null oppgitthet, null kjefting, fullstendig nøytral. Ikke fall for fristelsen til å argumentere eller kjefte, si AKKURAT det dere har blitt enige om, verken mer eller mindre. Ikke i strengt tonefall, ikke i veldig hyggelig... Bare komplett nøytralt.... 

Ikke hold ham på rommet med makt, men før ham gjerne dit når det er nødvendig. For alt han spør om eller krangler om svarer dere den samme setningen. 

Dere kommer til å måtte gjøre det 5723 ganger de første kveldene. Stålsett dere! Med en gang en av dere avviker må dere begynne ti skritt lenger bak igjen... Poenget er at han ikke skal oppnå NOE med oppførselen. Bli enige om han kan ha vann eller ikke osv på forhånd, sånn at dere gjør likt. Men han skal ikke få noen reaksjon på det han gjør, annet enn det sinnsykt kjedelige samme svaret i fullstendig nøytralt tonefall... 

Etter noen dager er dere kanskje nede i 3000ognoen ganger 😂 Men det VIL sannsynligvis bli bedre, så lenge dere begge holder dere til planen... Sinnsykt slitsomt mens det står på, men det får vel ikke blitt så mye verre enn sånn som det er nå. Snakk gjerne med ham på forhånd, når han er blid og det ikke er leggetid, forklar at han skal legge seg og at uansett hvor mange ganger han står opp kommer han til å bli fulgt tilbake. 

Lykke til, moro er det ikke! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Småen her har slitt litt med leggingen innimellom her i ferien. Det er essensielt at vi ikke bryter kveldsrutiner og at han ikke får være oppe lenger enn 19 for vi vet at han kjapt blir overtrøtt og da er helvete løst.

Men når det skjer at han ikke vil legge seg så ignorerer vi han. Vi fjerner alt av favorittleker, TV’en er av, vi demper lyset og sier god natt. Som oftest løper han bort til sengen, men så har du dagene der han vil utsette.

Istedenfor å ta han med hylende på rommet så setter vi voksne oss ned og prater sammen rolig og gir han null oppmerksomhet. Med jevne mellomrom sier vi at det er natt og nå skal du sove. Først sutrer han litt, så pludrer han litt og så blir han drittlei for det er jo ikke noe å gjøre og han får ikke noe form for oppmerksomhet. Da går han selv bort til sengen og vil legge seg. 

Det geniale er han han tror at han selv bestemmer at han vil legge seg. Vi manipulerer manipulereren uten at han vet det og han føler at han selv tar avgjørelsen og blir superstolt når vi skrytet av han om hvor flink han er å legge seg. I starten var det mer hyling og drama, men etter et par ganger med denne metoden så er det over på maks 15 minutter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er Han vant til dere er der til han sovner så kan dere ikke bråstoppe. Dette må avvennes. Så legg dere med han igjen og gå fortere ut heller. Ikke hold med makt, det nytter jo ikke. Forbered også leggingen. Si 5 min før leken at snart er det leggetid. Da er det tannpuss om 5 minutter. Når 5 minutter er gått så kommer jeg tilbake og gir beskjed. Gi hvian tid til å avslutte det han gjør. Aldri avslutt noe brått. Gi tid og forklar. 

Anonymkode: ef401...a57

Takk for svar. Vi har prøvd en periode før og f eks brette tøy nede mens han sovner. Vi må nok som du sier beskrive det bedre, og forberede før endringen.

Anonymkode: 3794b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er som Outlander nevner, at gutten er overtrøtt.

Ellers er det ingenting annet enn å si nei til drikke, nei til mat og så være konsekvente i å legge han. Ikke si noe til han, bare følg han tilbake hver gang han kommer ut. Legg han ned i senga og si god natt, sov godt, snakkes i morgen. Og så gå ut av rommet. Om han kommer etter så er dere like tålmodige, tar han med inn i senga, sier godt natt, sov godt, snakkes i morgen og så gå ut av rommet. Igjen og igjen. Ikke si noe annet, bare natta. Sov godt. Snakkes i morgen. 

Datteren min var ikke 5 da hun fikk denne raptusen plutselig, men det var det jeg måtte gjøre. Hun kom ut til meg, jeg fulgte henne inn og sa natta og gikk ut og dette skjedde flere ganger. 

Så lenge gutten er trygg på at dere er utenfor og vet at det ikke er rom for å snakke eller forhandle så gir han seg til slutt.

Prøv å legge han litt tidligere og se om det kan hjelpe hvis han er overtrøtt. Hvis han bare ikke har fått brukt opp energien i løpet av dagen og han kanskje ikke er sliten nok så kan det hende han trenger å bruke seg opp før kvelden. 

Vet ikke om han får ha nettbrett? Det er anbefalt at det den siste timen (eller to timene) før sengetid er skjermfritt. 

Anonymkode: 70de5...bf6

Det er kanskje nettbrett som er problemet. Han får det en del etter en dag ute.. Det som også er deler av problemet , er sikkert at vi har vært en del på ting i sommer hvor han har sovnet på vei hjem i bilen.. 

Anonymkode: 3794b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje nettbrett som er problemet. Han får det en del etter en dag ute.. Det som også er deler av problemet , er sikkert at vi har vært en del på ting i sommer hvor han har sovnet på vei hjem i bilen.. 

Anonymkode: 3794b...723

Seriøst? Dere fortsetter med leggetid som planlagt, selv om gutten sovner i bilen og får en dupp han ikke skulle hatt? Ikke rart han ikke vil legge seg da, da er han jo ikke trøtt! Hold han våken i bilen. Eller forskyv leggetid. Vi voksne klarer da ikke sovne til vanlig tid vi heller om vi sovner på sofaen etter middag. 

Anonymkode: 13f76...f4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Dere fortsetter med leggetid som planlagt, selv om gutten sovner i bilen og får en dupp han ikke skulle hatt? Ikke rart han ikke vil legge seg da, da er han jo ikke trøtt! Hold han våken i bilen. Eller forskyv leggetid. Vi voksne klarer da ikke sovne til vanlig tid vi heller om vi sovner på sofaen etter middag. 

Anonymkode: 13f76...f4b

Jeg skrev ingenting om at vi legger han til vanlig tid om han sovner. Det gjør vi naturligvis ikke. Jeg beklager at jeg ikke skrev tydelig at vi ikke gjør det.. Klokken blir ofte åtte og ni når vi vet han har sovnet en time på f vei hjem fra Badeland. 

Poenget er at det blir ball uansett ,både de dagene han har vært i full aktivitet og legges til normal tid , og også på de dagene det er forskyninger. 

Virker som kanskje mange har problemer nå i sommer, nettopp fordi det er såpass mye endringer.

Anonymkode: 3794b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern nettbrett totalt. Er ikke bra for hjernen og alt for mange småbarn får det i timevis. Dere er nødt å planlegge dagene deres litt bedre slik at dere er hjemme med god nok tid å ha en rolig kveld rett før leggingen.  Prøv å være hjemme med god tid de neste dagene og legge han tidlig nok. UTEN nettbrett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Outlander skrev:

Fjern nettbrett totalt. Er ikke bra for hjernen og alt for mange småbarn får det i timevis. Dere er nødt å planlegge dagene deres litt bedre slik at dere er hjemme med god nok tid å ha en rolig kveld rett før leggingen.  Prøv å være hjemme med god tid de neste dagene og legge han tidlig nok. UTEN nettbrett! 

Ja jeg tror vi absolutt bør se på det ja..

Anonymkode: 3794b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er som Outlander nevner, at gutten er overtrøtt.

Ellers er det ingenting annet enn å si nei til drikke, nei til mat og så være konsekvente i å legge han. Ikke si noe til han, bare følg han tilbake hver gang han kommer ut. Legg han ned i senga og si god natt, sov godt, snakkes i morgen. Og så gå ut av rommet. Om han kommer etter så er dere like tålmodige, tar han med inn i senga, sier godt natt, sov godt, snakkes i morgen og så gå ut av rommet. Igjen og igjen. Ikke si noe annet, bare natta. Sov godt. Snakkes i morgen. 

Datteren min var ikke 5 da hun fikk denne raptusen plutselig, men det var det jeg måtte gjøre. Hun kom ut til meg, jeg fulgte henne inn og sa natta og gikk ut og dette skjedde flere ganger. 

Så lenge gutten er trygg på at dere er utenfor og vet at det ikke er rom for å snakke eller forhandle så gir han seg til slutt.

Prøv å legge han litt tidligere og se om det kan hjelpe hvis han er overtrøtt. Hvis han bare ikke har fått brukt opp energien i løpet av dagen og han kanskje ikke er sliten nok så kan det hende han trenger å bruke seg opp før kvelden. 

Vet ikke om han får ha nettbrett? Det er anbefalt at det den siste timen (eller to timene) før sengetid er skjermfritt. 

Anonymkode: 70de5...bf6

Jeg er helt enig i dette. Det er akkurat dette jeg ville gjort dersom jeg stod overfor samme problematikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje nettbrett som er problemet. Han får det en del etter en dag ute.. Det som også er deler av problemet , er sikkert at vi har vært en del på ting i sommer hvor han har sovnet på vei hjem i bilen.. 

Anonymkode: 3794b...723

Om dere lar han få ha nettbrett på kvelden så sett i hvert fall på nattmodus slik at sjermen fjerner det blå skinnet i lyset som gjør at hjernen ikke blir stimulert for søvn. 

Og hvis han sovner i bilen på vei  hjem fra ting dere har vært på og har sovet i bilen i en hel time på ettermiddagen så skjønner jeg godt at han ikke er trøtt igjen når han skal legge seg. 

Håper dere finner ut av det. For noen barn så er rutiner veldig viktig så det er nok mange som sliter med barn og legging når det er ferie. Lykke til. 

Anonymkode: 70de5...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Ulrikke said:

Følg tilbake til senga med samme fullstendige nøytrale mine hver gang. Si nøyaktig samme setning hver gang (type "nå er det natt, vi sees i morgen" eller hva dere nå velger. Begge sier nøyaktig det samme. Null oppgitthet, null kjefting, fullstendig nøytral. Ikke fall for fristelsen til å argumentere eller kjefte, si AKKURAT det dere har blitt enige om, verken mer eller mindre. Ikke i strengt tonefall, ikke i veldig hyggelig... Bare komplett nøytralt.... 

Ikke hold ham på rommet med makt, men før ham gjerne dit når det er nødvendig. For alt han spør om eller krangler om svarer dere den samme setningen. 

Dere kommer til å måtte gjøre det 5723 ganger de første kveldene. Stålsett dere! Med en gang en av dere avviker må dere begynne ti skritt lenger bak igjen... Poenget er at han ikke skal oppnå NOE med oppførselen. Bli enige om han kan ha vann eller ikke osv på forhånd, sånn at dere gjør likt. Men han skal ikke få noen reaksjon på det han gjør, annet enn det sinnsykt kjedelige samme svaret i fullstendig nøytralt tonefall... 

Etter noen dager er dere kanskje nede i 3000ognoen ganger 😂 Men det VIL sannsynligvis bli bedre, så lenge dere begge holder dere til planen... Sinnsykt slitsomt mens det står på, men det får vel ikke blitt så mye verre enn sånn som det er nå. Snakk gjerne med ham på forhånd, når han er blid og det ikke er leggetid, forklar at han skal legge seg og at uansett hvor mange ganger han står opp kommer han til å bli fulgt tilbake. 

Lykke til, moro er det ikke! 

Beundrer dem som klarer å kjøre dette løpet uten å vise følelser overhodet! Jeg har aldri klart å kjøre den robot greia noen gang. Det går 2-3 ganger så blir jeg irritert og forbanna. Samme med kona selv om hun er flinkere enn meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har dere forsøkt å snakke MED han? Litt liten, men han kan gi uttrykk for at det er skummelt å være alene eller andre følelser som gir utslag i oppførselen. Ellers det som er nevnt med aktivitet, soving og nettbrett. Les heller et par bøker så han får roet ned hodet - lesestund innbyr mer til prating også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Maggedutti skrev:

Har dere forsøkt å snakke MED han? Litt liten, men han kan gi uttrykk for at det er skummelt å være alene eller andre følelser som gir utslag i oppførselen. Ellers det som er nevnt med aktivitet, soving og nettbrett. Les heller et par bøker så han får roet ned hodet - lesestund innbyr mer til prating også 🙂

Ja det har vi. Jeg er selv pedagog , så setter kommunikasjon høyt , men trengte likevel spør her om råd fra andre med erfaring.

Anonymkode: 3794b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Maggedutti skrev:

Har dere forsøkt å snakke MED han? Litt liten, men han kan gi uttrykk for at det er skummelt å være alene eller andre følelser som gir utslag i oppførselen. Ellers det som er nevnt med aktivitet, soving og nettbrett. Les heller et par bøker så han får roet ned hodet - lesestund innbyr mer til prating også 🙂

Jeg vet dette, har to barn 😊 Takkfor råd.

Anonymkode: 3794b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere for å roe han ned før leggetid? 

Nå når det er varmt ute så skader det ikke å ha en vannflaske ved sengen (selvfølgelig fjernes den hvis han bare søler med den).  

Anonymkode: 72e9d...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...