Gå til innhold

Er dette et rop om hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 åringen min er stor i kjeften og veldig for seg. H*n sier i mot det meste av det vi foreldrene sier, og kjører sitt eget løp. H*n erter andre barn av og til, og bråker og er høylydt. Kan også holde på til langt på kveld selv om det er lagt tidlig til sengs, og prater helt til det sover. Er generelt distré av seg, og greier ikke sitte stille for å gjennomføre en bestemt aktivitet før den neste. Ofte må vi gjenta flere ganger hva vi sier, fordi h*n ikke får med seg det som blir sagt. Ofte roter/glemmer h*n bort ting, og ser ikke alltid de tingene det har foran seg("mamma, hvor er skoene mine?!"

H*n er veldig opptatt av blod har vi fått merke, og i dag morges klorte h*n opp en gammel rur, og poengterte tydelig at h*n blødde..

Så i dag insisterte h*n på å få skjære bananen i biter selv, fordi de får jo liv til dette i barnehagen.. Greit, tenkte jeg. Så ga jeg ungen en sløv kniv jeg visste ikke vill utgjøre en fare. Men der måtte jeg tro om igjen, for ungen "skrøt" etterpå over å ha fått et kuttsår i fingeren. "Se, blodet renner mamma", sier barnet uredd. Det var imidlertid bare et lite kutt.. Likevel fikk h*n snakket mye om dette blodet..

Hva oppmerksomhet angår, så får barnet vårt passe mengde med respons og oppmerksomhet. Vi svarer på spørsmål, veileder osv..

Hva tror dere dette kan være?

Anonymkode: 35507...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte slik mordere blir til.. Har lest om sånn oppførsel hos barn i føere studier, og de blir ofte gale. 

Anonymkode: dbdc9...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte slik mordere blir til.. Har lest om sånn oppførsel hos barn i føere studier, og de blir ofte gale. 

Anonymkode: dbdc9...378

Er dette seriøst? Kan du nevne en slik studie? Har du  noen linker om dette å  poste?

Anonymkode: 97acf...624

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte slik mordere blir til.. Har lest om sånn oppførsel hos barn i føere studier, og de blir ofte gale. 

Anonymkode: dbdc9...378

Men herregud da 😳

Tenker kanskje Adhd/lett autisme? Har barnehagen reagert på noe?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ADHD selv, og var nok ganske lik ungen din som barn. Les om ADHD, både konsentrasjonsvanskene, problemer med å bytte/eller gjennomføre oppgaver, dårlig konsekvenstenkning, hyperaktivitet og søvnproblemer er typisk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentmammaen
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette seriøst? Kan du nevne en slik studie? Har du  noen linker om dette å  poste?

Anonymkode: 97acf...624

Håper ikke du tror på dette TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 åringen min er stor i kjeften og veldig for seg. H*n sier i mot det meste av det vi foreldrene sier, og kjører sitt eget løp. H*n erter andre barn av og til, og bråker og er høylydt. Kan også holde på til langt på kveld selv om det er lagt tidlig til sengs, og prater helt til det sover. Er generelt distré av seg, og greier ikke sitte stille for å gjennomføre en bestemt aktivitet før den neste. Ofte må vi gjenta flere ganger hva vi sier, fordi h*n ikke får med seg det som blir sagt. Ofte roter/glemmer h*n bort ting, og ser ikke alltid de tingene det har foran seg("mamma, hvor er skoene mine?!"

H*n er veldig opptatt av blod har vi fått merke, og i dag morges klorte h*n opp en gammel rur, og poengterte tydelig at h*n blødde..

Så i dag insisterte h*n på å få skjære bananen i biter selv, fordi de får jo liv til dette i barnehagen.. Greit, tenkte jeg. Så ga jeg ungen en sløv kniv jeg visste ikke vill utgjøre en fare. Men der måtte jeg tro om igjen, for ungen "skrøt" etterpå over å ha fått et kuttsår i fingeren. "Se, blodet renner mamma", sier barnet uredd. Det var imidlertid bare et lite kutt.. Likevel fikk h*n snakket mye om dette blodet..

Hva oppmerksomhet angår, så får barnet vårt passe mengde med respons og oppmerksomhet. Vi svarer på spørsmål, veileder osv..

Hva tror dere dette kan være?

Anonymkode: 35507...167

Dette handler om barns testing av grenser og annen testing. Når foreldrene ikke setter konsekvense grenser i førakoletiden og fortsetter å være konsekvente, så kan de glemme grensesetting senere i barnets og ungdommens liv. Hva tror du skjer dersom du totalt slutter å besvare hvor skoene er? 

Når barnet ikke ser skoene, så tester hen hvordan foreldrene reagerer og hvor mye foreldrene er villig til å stille opp og hjelpe.

Her har ts som forelder gått rett i barnets "felle", ved å gi etter, og stille opp som barnets "tjenere". 

Jeg forutsetter her at barnet ikke er svaksynt eller trenger briller.

Anonymkode: 03b81...f78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnet slik i barnehagen også? Hvordan går det med påkledning, sitter/står barnet rolig når h*n kler på seg? Hvordan er det ved matbordet? 

Man pleier ikke henvise til utredning av adhd så tidlig som i barnehagealder, men om barnet sliter med å sitte rolig og fokusere så ta det opp med ped leder og hør om dere kan sende inn henvisning.

Anonymkode: c6926...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at barnet kanskje ikke kjenner smerte siden dette med å skade seg ofte gjør vondt og er noe de fleste barn automatisk unngår. Jeg tror det heter CIPA og ville snakket med lege eller helsestasjonen om dette hvis jeg var dere. 

Ellers kan jo beskrivelsen din av barnet være et litt aktivt barn som tester grenser like gjerne som det er noe medisinsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte slik mordere blir til.. Har lest om sånn oppførsel hos barn i føere studier, og de blir ofte gale. 

Anonymkode: dbdc9...378

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

5 åringen min er stor i kjeften og veldig for seg. H*n sier i mot det meste av det vi foreldrene sier, og kjører sitt eget løp. H*n erter andre barn av og til, og bråker og er høylydt. Kan også holde på til langt på kveld selv om det er lagt tidlig til sengs, og prater helt til det sover. Er generelt distré av seg, og greier ikke sitte stille for å gjennomføre en bestemt aktivitet før den neste. Ofte må vi gjenta flere ganger hva vi sier, fordi h*n ikke får med seg det som blir sagt. Ofte roter/glemmer h*n bort ting, og ser ikke alltid de tingene det har foran seg("mamma, hvor er skoene mine?!"

H*n er veldig opptatt av blod har vi fått merke, og i dag morges klorte h*n opp en gammel rur, og poengterte tydelig at h*n blødde..

Så i dag insisterte h*n på å få skjære bananen i biter selv, fordi de får jo liv til dette i barnehagen.. Greit, tenkte jeg. Så ga jeg ungen en sløv kniv jeg visste ikke vill utgjøre en fare. Men der måtte jeg tro om igjen, for ungen "skrøt" etterpå over å ha fått et kuttsår i fingeren. "Se, blodet renner mamma", sier barnet uredd. Det var imidlertid bare et lite kutt.. Likevel fikk h*n snakket mye om dette blodet..

Hva oppmerksomhet angår, så får barnet vårt passe mengde med respons og oppmerksomhet. Vi svarer på spørsmål, veileder osv..

Hva tror dere dette kan være?

Anonymkode: 35507...167

En psykisk syk person!

 

Anonymkode: 802ad...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker: En vanlig sunn og frisk unge som tester litt grenser og utforsker verden😀

 

Anonymkode: 6b4cf...44f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...