Gå til innhold

22.juli og ansvar


isw

Anbefalte innlegg

Nok en gang synes jeg debatten er altfor polarisert. Enten er du angivelig egentlig enig med massemorderen der du sitter og hater Arbeiderpartiet, eller så er du en landssviker. 

I et historisk perspektiv har egentlig all terror vært et symptom som egentlig bør sees litt nærmere på. Terror i Islams navn bunner ut i Vestens innblanding i Midtøsten og støtten til Israel (rett eller gal). Høyreekstremisme skyldes som regel at krefter i samfunnet går lei av integreringspolitikken (som igjen kan være rett eller gal) og problemene som innvandring medfører.

For å se nærmere på høyreekstremismen i Norge. For de som har sett den utmerkede filmen «American History X» som beskriver fenomenet godt, er et sitat derfra:

»He went to those who were tired of getting their asses kicked by black and Mexican gangs. Don’t just be someone, be part of something». For en som faktisk har hatt kniven på strupen fra en somalsk gjeng i Oslo (jeg har det), så er det faktisk ikke umulig å se hvorfor det finnes sinte hvite mennesker i Norge. Europas integreringspolitikk hvor man tillater henteekteskap (og av den grunn henter inn nye 1.generasjonsinnvandrere og ikke får reell integrering) er etter mitt syn en katastrofe. 

Problemet vi har i Europa, er at en del innvandrere ikke deler vestlige, demokratiske, «humane» verdier. Man tar for seg som man kan, stjeler, raner, dreper og voldtar. For hvert offer for dette, kan det oppstå hat. Som igjen er helt forferdelig at skaper terrorisme og drap på uskyldige mennesker, og igjen, for å sitere American History X «It’s wrong». Men det har en rotårsak, og den er ikke så enkel som at hvite nettroll sitter og slenger dritt om Arbeiderpartiet. Det blir som å si at USA kan bli kvitt terrorfare ved å utslette Midtøsten. Det er utopisk og like galt. Muslimsk terror løses ikke før Vestens maktarroganse løses. På samme måte løses ikke høyreekstrem terror og holdninger før vi får en integreringspolitikk som gjør at nordmenn kan være trygge i egne gater. Vi må gjerne være 50% muslimer i Norge, men da må de adoptere landets verdier og ikke se på Staten og nordmenn som melkekuer. Dessverre er det tilfelle i en del tilfeller. Og igjen, har du opplevd dette selv, så er det en fare for at hat og radikalisering oppstår. Jeg er ikke enig i det, men jeg kan forstå at det skjer. 

Akkurat som at hatet mot Israel og USA er sterkt i Palestina. Men all terror er forferdelig og like gal uavhengig av hvilken side av bordet den kommer fra. Men skal du løse den, må du se på rotårsaken. Ikke symptomet. Ja, høyreekstreme holdninger er farlige. Men det er årsaken også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...