Gå til innhold

Celleendringer etter konisering- mer alvorlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Lurer på en del ting i forbindelse med celleendringer, da dette er et tema som skremmer meg. 

Jeg har skjønt at man må koniseres, dvs fjerne livmorhalstappen hvis man har alvorlige celleendringer. Men vil det ikke da også bli større sjans for å utvikle celleendringer og kreft igjen hvis man fortsatt har HPV i kroppen, siden den nå er kortere/lettere passasje inn til livmoren?

Og er det ikke slik at man kan ha HPV i kroppen resten av livet, og at det ikke finnes noen kur for selve HPV? Da kan man jo med stor sannsynlighet få celleendringer om og om igjen, og dermed også ha større sannsynlighet for å få kreft? Slik jeg har skjønt det, er man egentlig ille ute hvis man har fått celleendringer én gang, for det vil bare komme tilbake igjen og igjen. 

Anonymkode: f44ac...48f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg gruppen Gynkreftforeningen på Facebook, der er det leger som svarer og du får helt konkrete og riktige svar.

Det går an å vaksinere seg etter at man har konisert slik at man ikke få nytt virus.

Jeg koniserte for snart et par mnd siden og fikk brev om at det fortsatt er forandringer, men at jeg ikke har den hissige typen så det holder at jeg kommer til sjekk om et halvt år. 

Når man koniserer så ødelegger man muligheten for at det skal utvikle seg til kreft sa sykepleieren/legen på telefon til meg da jeg ringte for å høre. Samtidig så vet jeg jo at flere koniserer to ganger og noen fjerner livmoren også for å hindre at det skal bli kreft, så jeg vet ikke hva som er 100% riktig her.

Men, Gynkreftforeningen - gruppa på Facebook :tommelopp:

Anonymkode: e6565...a3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...