Gå til innhold

Greit at mannen drikker seg full i helger?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde nettopp en diskusjon med mannen min. Han er i slutten av 30-årene og ble irritert på meg fordi jeg ba han om å ikke drikke mer i kveld. Han var da godt på vei til å bli full, noe han ofte blir i helgene. Han drakk ikke mer, ble irritert og la seg til å sove uten å si noe mer. Jeg synes ikke det er greit at han drikker seg full her hjemme i helgene (fredag og lørdag). Vi har en 3-åring som sover en etasje over.

Jeg kom med påstanden om at det ikke er vanlig at småbarnsforeldre drikker seg fulle i helgene og at det må kunne gå an å ta et "par øl" (som han kaller det) uten å drikke seg full. Han sier han er en voksen mann og at han blir irritert av å bli fortalt hva han skal gjøre. At han slapper av av "noen øl"..Han går bare å legger seg eller sovner når han blir full, men likevel. 

Prøvde meg på å si at dersom jeg også tenkte slik, så ville begge barnets foreldre vært fulle i helgene. Jeg er litt lei av at jeg må passe på, si fra om det osv. Og han virker til å ta det for gitt at JEG ikke drikker meg full. Jeg kan bruke en hel kveld på en halv øl før jeg legger meg. Hadde han selv tatt ansvar så hadde jeg sluppet, og han hadde sluppet å bli sur på meg for det. 

Ps. Det er verken utesteder eller barnevakt tilgjengelig her vi bor, så det er ingen vits å foreslå det... 

Jeg synes ikke det er greit jeg. Hva synes dere? Hva gjør mennene deres? 

Anonymkode: 62903...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det er ok når det er hver helg. Alle kan gå på en smell, eller bli småfulle med vilje innimellom, men ikke to dager i uken, hele året, med barn hjemme. Men én øl eller to er ok. 

Men det kan være lurt å ta det opp med han når han er ædru. 

Anonymkode: f3d0b...465

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei eg synest ikkje det er greitt. Personlig synest eg ikkje vaksna skal drikka rundt barn eller med barn i huset. Kun på festar med planlagt barnevakt o.l. Eg er ganske konservativ på detta området. Mine barn skal ikkje vaksa opp rundt alkohol eller med alkoholpåvirka partnar. For meg hørest det ut som om han drikker av vane, som mange andre gjer i detta samfunnet. Det er ganske farlig, kanskje han burde ta seg ein pause?

Anonymkode: 2a2df...bd0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter han hjemme å drikker seg full alene? Det høres kjedelig og litt stusselig ut. Syns ikke det passer seg å være fyllesyk hver eneste helg heller når man er småbarnsforeldre. Ikke for at det er skadelig for barnet, men han må jo gå glipp av så mye når han ligger å sover ut rusen. Pluss at du får vel aldri sovet ut helgene om du må stå opp tidlig? Jeg skjønner du var nødt å ta det opp, men å gjøre det når han var beruset var nok ikke det beste. Kanskje dere kan finne en måte å møtes på midten. At han kan drikke i helgene, men ikke full. Men at dere skaffer barnevakt eller at han kan dra ut noen helger i året å ta seg en skikkelig fest?

Jeg syns en fest i ny og ne kan være gøy. Men jeg var ferdig med å drikke hver eneste helg i begynnelsen av 20 årene. Mannen min har større behov for å feste, så han drikker/fester oftere enn meg. Noen ganger hiver jeg meg med, andre ganger fester han med venner.  Vi begge nyter alkohol i løpet av uken, f.eks glass vin eller øl til maten eller en drink for kosen. Ingen drikker seg snytt eller full. Om det er slik at mannen din nyter 1-3 øl, så syns jeg han bør få lov til det.

Anonymkode: 91b6c...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sitter han hjemme å drikker seg full alene? Det høres kjedelig og litt stusselig ut. Syns ikke det passer seg å være fyllesyk hver eneste helg heller når man er småbarnsforeldre. Ikke for at det er skadelig for barnet, men han må jo gå glipp av så mye når han ligger å sover ut rusen. Pluss at du får vel aldri sovet ut helgene om du må stå opp tidlig? Jeg skjønner du var nødt å ta det opp, men å gjøre det når han var beruset var nok ikke det beste. Kanskje dere kan finne en måte å møtes på midten. At han kan drikke i helgene, men ikke full. Men at dere skaffer barnevakt eller at han kan dra ut noen helger i året å ta seg en skikkelig fest?

Jeg syns en fest i ny og ne kan være gøy. Men jeg var ferdig med å drikke hver eneste helg i begynnelsen av 20 årene. Mannen min har større behov for å feste, så han drikker/fester oftere enn meg. Noen ganger hiver jeg meg med, andre ganger fester han med venner.  Vi begge nyter alkohol i løpet av uken*, f.eks glass vin eller øl til maten eller en drink for kosen. Ingen drikker seg snytt eller full. Om det er slik at mannen din nyter 1-3 øl, så syns jeg han bør få lov til det.

Anonymkode: 91b6c...c79

Skulle være i løpet av helgen*

Anonymkode: 91b6c...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn bør ikke drikke seg full når det er barn tilstede er min mening. Et par øl, eller et par glass med vin er noe annet. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker i utgangspunktet at det får en voksen mann styre selv. Når han ikke gjør noe annet enn å gå å legge seg når han blir full, så ser jeg ikke helt problemet.

Det sagt, så skjønner jeg det er kjipt om det er absolutt hver helg, og du må holde deg edru. 

Anonymkode: d8f2f...db8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Min mann er avholds og det er jeg og. 

Helt greit om en vil ta en øl eller to for kosens skyld i helgen, men når man føler at en MÅ gjøre det hver dag i helgen og at en må bli beruset så har en et problem. For meg hadde det vært en dealbreaker. Mitt barn skal ikke vokse opp med foreldre som blir beruset hver helg, ferdig. 

Hadde han ikke sluttet på dagen hadde jeg gått.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye drikker han? Om han drikker et par pils, som du sier, så er han jo ikke «full».  Blir han synlig beruset, høylytt, sjangler til sengs og må ligge og sove ut rusen i timesvis dagen derpå? I så fall er det ikke greit. 

Vi deler en flaske vin til middag/ut over kvelden, og de to glassene kan gjøre at jeg er litt beruset når vi tar kvelden. Jeg våkner likevel opp frisk og fin klokka seks hver dag, for å ta meg av barna og familien vår. Hadde mannen ment at jeg måtte la være å drikke det siste glasset for kos før vi la oss, hadde jeg synes det var litt merkelig. Men er så klart noe annet om man faktisk er full, eller ikke fungerer i hverdagen dagen etterpå. 

Anonymkode: f7858...bf1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhode ikke greit å drikke hver helg. Og et par øl betyr to øl, dette dreier seg nok om mer enn det. At han attpåtil blir sur når du kommentere det lukter alkoholproblem på lang vei. Han har et problem som må tas tak i.

Anonymkode: 63d86...482

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er greit, og hvis det virkelig er hver kveld hver helg så ville jeg blitt bekymret. Ikke nødvendigvis fordi han er avhengig, men fordi han føler han må drikke for å kunne slappe av og ha det bra. Det blir som om han ikke trives i livet han har og må korrigere det med alkohol. Er han ellers i fin psykisk form? 

Anonymkode: 71f16...874

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mann og småbarnsfar og jeg synes det er uakseptabelt å drikke seg full uansett hvilken dag det er når man har ansvar for egne barn. Det har selvsagt hendt at jeg og kona har skaffet besteforeldre eller andre familiemedlemmer til å være barnevakt slik at vi kunne ta hæla i taket ute, men aldri hjemme alene med barna til stede. Hvis vi skal drikke oss beruset, så gjør vi det så barna ikke kan se det og at noen andre ansvarlige passer barna våre klin edru.

Mine småbarn har sett meg drikke øl, men da har det stort sett vært snakk om én øl når de har vært våkne (typisk til grillmaten på sommeren) og kanskje én eller to etter de har lagt seg. Og det har da vært den ene dagen i en enkelthelg - ikke hver helgedag hver eneste helg. For en mann på 90 kg er 3-4 øl fordelt på en hel kveld noe man ikke kjenner på kroppen.

Anonymkode: 6b312...ece

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er greit å drikke seg full med barn tilstede. Greit nok hvis det er snakk om å ta seg et par halvlitere eller et par glass vin, men jeg forstår ikke hvordan noen kan tenke at det er ok å drikke seg full mens barnet sover i etasjen over

Anonymkode: 74b7f...eda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye drikker han? Om han drikker et par pils, som du sier, så er han jo ikke «full».  Blir han synlig beruset, høylytt, sjangler til sengs og må ligge og sove ut rusen i timesvis dagen derpå? I så fall er det ikke greit. 

Vi deler en flaske vin til middag/ut over kvelden, og de to glassene kan gjøre at jeg er litt beruset når vi tar kvelden. Jeg våkner likevel opp frisk og fin klokka seks hver dag, for å ta meg av barna og familien vår. Hadde mannen ment at jeg måtte la være å drikke det siste glasset for kos før vi la oss, hadde jeg synes det var litt merkelig. Men er så klart noe annet om man faktisk er full, eller ikke fungerer i hverdagen dagen etterpå. 

Anonymkode: f7858...bf1

"Et par øl" er slik han omtaler det. Det er i realiteten alt fra 5 til 10 øl, alt fra 4,5% til 9% alkohol.  Han blir såklart tydelig beruset, eller så hadde jeg ikke skrevet dette innlegget. sjangler, snøvler, kan gjøre merkelige ting, går i søvne etc. 

Han kan fortsatt stå opp på morran men er jo som regel redusert og sliten.

Anonymkode: 62903...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker i utgangspunktet at det får en voksen mann styre selv. Når han ikke gjør noe annet enn å gå å legge seg når han blir full, så ser jeg ikke helt problemet.

Det sagt, så skjønner jeg det er kjipt om det er absolutt hver helg, og du må holde deg edru. 

Anonymkode: d8f2f...db8

What! Når man har fått barn så kan man ikke bare bestemme at nå er det ikke jeg som skal stille opp om barnet våkner. Det må man avtale med de andre voksne som man har ansvar for barnet sammen med!

Anonymkode: be35a...e50

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Et par øl" er slik han omtaler det. Det er i realiteten alt fra 5 til 10 øl, alt fra 4,5% til 9% alkohol.  Han blir såklart tydelig beruset, eller så hadde jeg ikke skrevet dette innlegget. sjangler, snøvler, kan gjøre merkelige ting, går i søvne etc. 

Han kan fortsatt stå opp på morran men er jo som regel redusert og sliten.

Anonymkode: 62903...b3e

Dette er jo helt åpenbart ikke greit. Hva hvis barna våkner? At far har litt økende før tannpuss kan de takle, men at han snøvler og sjangler er skummelt for et barn! Hadde vært uaktuelt i vårt hus. 

Anonymkode: f7858...bf1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri akseptert at mannen min satt og drakk seg full alene hver helg.. Så kjedelig for deg også, å måtte forholde deg til ham en slik kveld! Ingen givende samtaler eller kyss og klem der i gården nei.. 

Jeg ville sagt at jeg blir urolig av at han er sånn, at jeg finner ham svært lite tiltrekkende når han velger alkoholen foran familien sin.. Og kanskje nevne det i en litt sånn spørrende tone til venner hvordan de gjør det med alkohol helgene. Bare hvis han nekter å la være.  Hvis han blir flau så kanskje han slutter? 

Anonymkode: 676cc...ead

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk, been there, had that. Aldri igjen. Er sannelig en del menn som trenger terapi tydeligvis..

Anonymkode: 32ca6...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...