AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #1 Skrevet 21. juli 2018 Hei Erfaring med tidlig utvendig UL? Gyn fant embryo og utvidet livmor, men hjertet slo ikke. Kunne være for tidlig sa hun, målte til 6+1. Vet det starter ca uke 6. Ble satt noen dager tilbake enn fra hva jeg trodde, syklus har vært helt på bærtur etter pilleslutt så aner ikke hva den har vært på. Bekymrer meg selvsagt noe.. Tester nå HCG for å være sikre, venter svar til uka etter to runder. Forbereder oss på mulig MA, siden jeg fortsatt har symptomer og ikke blør.. Vil i ventetiden på svarene høre deres erfaringer Anonymkode: 709a3...3a7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #2 Skrevet 21. juli 2018 Hvorfor ble det ikke tatt innvendig UL så tidlig? Anonymkode: 35b15...ddf 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #3 Skrevet 21. juli 2018 Ville ikke stolt på utvendig UL så tidlig. Anonymkode: c5207...e76 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #4 Skrevet 21. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ble det ikke tatt innvendig UL så tidlig? Anonymkode: 35b15...ddf Var kun den muligheten på klinikken jeg var på. Leste så mye bra om den, men skjønte jo etterpå at jeg burde tatt innvendig så tidlig. Ikke alt man vet på forhånd som førstegangs /ts Anonymkode: 709a3...3a7
Duff Skrevet 21. juli 2018 #5 Skrevet 21. juli 2018 Jeg forstår ikke vitsen med utvendig ul så tidlig. Innvendig vil gi langt bedre svar. 3
Duff Skrevet 21. juli 2018 #6 Skrevet 21. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Var kun den muligheten på klinikken jeg var på. Leste så mye bra om den, men skjønte jo etterpå at jeg burde tatt innvendig så tidlig. Ikke alt man vet på forhånd som førstegangs /ts Anonymkode: 709a3...3a7 Hvis klinikken var så bra ville de gitt beskjed om at en så tidlig ul var unyttig. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #7 Skrevet 21. juli 2018 Akkurat nå, Duff skrev: Hvis klinikken var så bra ville de gitt beskjed om at en så tidlig ul var unyttig. Ok, takk for din mening /ts Anonymkode: 709a3...3a7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #8 Skrevet 21. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke stolt på utvendig UL så tidlig. Anonymkode: c5207...e76 Har du erfaring med det eller er det bare en tanke? Anonymkode: 709a3...3a7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #9 Skrevet 21. juli 2018 Eg tok utvendig UL i uke 8. Då såg eg ei "bønna" med svak blinking (hjertet). Eg ville ikkje tenkt at alt håp var ute så tidleg. Anonymkode: 962d8...32d 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #10 Skrevet 21. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Har du erfaring med det eller er det bare en tanke? Anonymkode: 709a3...3a7 Har tatt tidlig ultralyd to ganger etter ivf. Selv ultralyden uke 12 ble tatt innvendig fordi det ga best bilder.. Tidlig ultralyd tas forøvrig i uke 7 som regel for å unngå unødig redsel pga manglende hjerteslag Anonymkode: c5207...e76 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #11 Skrevet 21. juli 2018 Jeg ville slappet av og dratt på ny ultralyd om en uke, på et sted som utfører innvendig ul. Jeg hadde privat ul i uke 8 og da var det MA. Innvendig ul både på klinikken og på sykehuset. Ble gravid igjen og tok privat ul da jeg var 6+6 - innvendig da også, fikk bilder av en bønne og hjertelyd. I uke 12 tok vi også ul både innvendig og utvendig, for å undersøke best mulig. Når jeg har valgt sted å ta privat tidlig ul har jeg hatt som krav at det er gynekologer med ul-ekspertise som utfører det, og at de har innvending ul. Anonymkode: 9ea5c...a0b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #12 Skrevet 21. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du erfaring med det eller er det bare en tanke? Anonymkode: 709a3...3a7 Jeg har: jeg ble sendt til utvendig UL, der de sendte meg videre til innvendig UL fordi de trengte noe mer nøyaktig. Anonymkode: abfc5...7f5
Duff Skrevet 21. juli 2018 #13 Skrevet 21. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for din mening /ts Anonymkode: 709a3...3a7 Jeg tok ul i uke syv, en del av pakken når jeg betalte privat klinikk i Danmark. Min gynekolog sa at utvendig var bare tull så tidlig pga hun ikke kunne gi bedre svar enn en standard graviditetstest så tidlig. Jeg antar du fikk se selv på skjermen hvor lite fosteret er nå og at det gav deg lite mtp hvordan det sto til i utviklingen. Med innvendig ul ser de hjerteslag og de ser posen tydeligere. Håper du klarer å ta det med ro og ikke stresse. Alt er sannsynligvis helt som det skal.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #14 Skrevet 22. juli 2018 6 timer siden, Duff skrev: Jeg tok ul i uke syv, en del av pakken når jeg betalte privat klinikk i Danmark. Min gynekolog sa at utvendig var bare tull så tidlig pga hun ikke kunne gi bedre svar enn en standard graviditetstest så tidlig. Jeg antar du fikk se selv på skjermen hvor lite fosteret er nå og at det gav deg lite mtp hvordan det sto til i utviklingen. Med innvendig ul ser de hjerteslag og de ser posen tydeligere. Håper du klarer å ta det med ro og ikke stresse. Alt er sannsynligvis helt som det skal. Ja det var jo helt sinnsykt lite, tok tid før hun fant det også siden blæren min ikke var full nok. Men nå venter vi på hcg-svarene og tar det derfra. Får i så fall en kostnadsfri UL der i uke 8 (i følge hennes målinger) siden vi ikke fant hjerteslag sist. Er prøvene ok skader det jo ikke å prøve igjen. Så får vi håpe riskornet har vokst til en bringebær med hjerterytme /ts Anonymkode: 709a3...3a7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #15 Skrevet 22. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville slappet av og dratt på ny ultralyd om en uke, på et sted som utfører innvendig ul. Jeg hadde privat ul i uke 8 og da var det MA. Innvendig ul både på klinikken og på sykehuset. Ble gravid igjen og tok privat ul da jeg var 6+6 - innvendig da også, fikk bilder av en bønne og hjertelyd. I uke 12 tok vi også ul både innvendig og utvendig, for å undersøke best mulig. Når jeg har valgt sted å ta privat tidlig ul har jeg hatt som krav at det er gynekologer med ul-ekspertise som utfører det, og at de har innvending ul. Anonymkode: 9ea5c...a0b Takk for info Hun er spesialist, men det var jo ikke alt jeg kunne google meg til uten å ha erfaring med det. Nå vet jeg vertfall til neste gang at det bare har skapt mer redsel enn ro, og at ønsker vi tidlig skal vi drøye til uke 7-8 og ta innvendig hos en annen klinikk. Noe må man lære på veien /ts Anonymkode: 709a3...3a7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #16 Skrevet 22. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har tatt tidlig ultralyd to ganger etter ivf. Selv ultralyden uke 12 ble tatt innvendig fordi det ga best bilder.. Tidlig ultralyd tas forøvrig i uke 7 som regel for å unngå unødig redsel pga manglende hjerteslag Anonymkode: c5207...e76 Ja det har jo ikke ført til noe mer enn redsel for vår det, så virket mot sin hensikt kan du si. Vi får se hva prøvene sier, de lyver vertfall ikke om de går ned! Og da blir det vel rett på sykehuset i stedet. /ts Anonymkode: 709a3...3a7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #17 Skrevet 22. juli 2018 Jeg var på ultralyd i uke åtte. Jeg ringte dit i uke seks, men de booket ikke timen før i uke 8 fordi de tvilte på at man kunne se hjertet slå så tidlig. Hun sa det ikke var noe poeng med utvendig, og at man måtte ta innvendig så tidlig. Og hun advarte oss også mot å bli bekymret dersom vi ikke så noe hjerte, for det var også normalt så tidlig. Anonymkode: 3b7d7...502 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #18 Skrevet 22. juli 2018 Hjertet starter å slå i uke 5. Den største grunnen til at gyn ikke så hjertet slå hos deg var nok fordi hun tok utvendig. Jeg var på ultralyd 6+0, de prøvde først utvendig men så ingenting nesten så de tok innvendig. Da så vi embryo og bankende hjerte 🙂 ville ikke tenkt så mye over det😁 Anonymkode: 8cd09...277 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #19 Skrevet 22. juli 2018 Jeg synes egentlig dere burde klage og få tilbake pengene dere har betalt dersom dette var privat. En god, seriøs, privat klinikk burde fortalt dere at utvendig så tidlig ikke er noe vits og kan føre til unødvendige bekymringer. Spesielt når du er førstegangs og det faktisk ikke er meningen at du skal vite alt, så dette var useriøst av klinikken. Nevnte de i det hele tatt noe om dette med at fram til uke 12 burde det være innvendig? Eller ville de ha deg tilbake i uke 8 for en ny utvendig? I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville prøvd å få pengene tilbake og heller valgt en annen klinikk for en tidlig innvendig ul. Og bare så du er forberedt ts, seriøse jordmødre og leger venter til godt ute i svangerskapet med å lete etter hjertelyd med doppler, rett og slett fordi den er vanskelig å finne og det fort kan føre til unødvendige bekymringer. Så ikke etterspør hjertelyd og slikt på første svangerskapskontroll Anonymkode: 6b5a6...696 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #20 Skrevet 22. juli 2018 12 timer siden, Duff skrev: Hvis klinikken var så bra ville de gitt beskjed om at en så tidlig ul var unyttig. Jeg har kun tatt utvendige UL gjennom hele svangerskapet, og første gang i uke 7. Dette ble gjort på Kvinneklinikken ved Haukeland Sykehus. Tror de vet hva de driver med. Anonymkode: 3616f...8d5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå